Wat geeft de best mogelijke kwaliteit aan mijn leven

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

12 apr 2016, 10:03

Vesselin,
wat geeft een mens kwaliteit aan het leven van alledag ?
Vermits we hier meestal de pensioenleeftijd bereikten, kan men geen voldoening meer halen uit zijn/ haar carrière.
Alles wat rustiger aan kunnen doen is al een prettig stuk vrijheid .
Toch is zomaar wat rondlummelen het oorkussen van de duivel, zo leerden wij dat vroeger toch, al was dat gezegd met een heel ander doel voor ogen.
In de voormiddag huishoudelijke taken vervullen, zodat je van die beslommeringen verlost bent, en je niet in een stort moet leven, kan al een zekere voldoening geven.
Dat geeft je rust in je hoofd, dat kan iedereen beamen.
In de namiddag besteedt je dan aandacht aan je eigen hobby's : lezen, internet, sociaal contact, enz.
Mediteren is ook ok, als dat niet leidt tot pessimistische gedachten, want dat is nooit de bedoeling van meditatie ; het moet leiden tot de aanvaarding van de dingen die je niet kan veranderen.
" je best doen" om je glas voor drie kwart vol te houden, ook al zijn niet alle dagen prettig, ook al hebben we kleine of grote ongemakken in de oudere dag...het is de instelling hoe je er tegenaan kijkt die maakt hoe je leven toch waarde behoudt.
Ik hoop dat ik daarmeen on topic ben en hier geen bovennatuurlijke wezens bij betrokken worden.
Misschien nog het belangrijkste vergeten ! Liefde geven en krijgen, aan mens en dier ! Heb jij je papegaai nog ?
Je merkt het al , ik ben je, samen met een aantal anderen , niet vergeten.
Kop op old boy, summer 's coming !!!!

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

12 apr 2016, 11:16

Vesselin vindt jij jezelf een leuke mens om mee samen te leven ? Ben jij mogelijk te veeleisend voor jezelf en daardoor ook voor anderen ?
Kan jij je inbeelden dat het gelukkig maken van een ander mens, je levensdoel zou zijn ? Wees dan misschien minder veeleisend voor wat je zelf van het leven verwacht, dan kan je dat ook voor anderen zijn. Besef dat het leven op aarde kort is, geniet daarom zo bewust als mogelijk ten volle van elk moment.
Niets maakt een mens gelukkiger dan de macht die hij/zij verwerft om een ander mens geluk te bezorgen. Macht kan een nobel ideaal zijn als men ze gebruikt om andermans leven mooier te maken. Macht behoort tot de hoogste menselijke behoeften en is mede daardoor onverzadigbaar.
Macht kan daarom een sterke zingever zijn, maar macht is als een tweesnijdend mes. Omzichtig mee omspringen, enkel "goede" doelen mogen zingever zijn en opgelet :wink: niet in eigen vingers snijden.
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

12 apr 2016, 17:38

Reini schreef:Heb jij je papegaai nog ?
Ja hoor! "De Flip" is nog altijd mijn huisvriend.
Hij heeft zich ook moeten aanpassen aan onze nieuwe stek, maar hij ziet er gelukkig uit.

Ik ben totaal onverwachts moeten verhuizen. Misschien daarom dat ik hier enige maanden weggebleven ben. Ik had echt wel wat anders aan mijn hoofd.

En in de opera zing ik ook nog altijd: "Terror, Orror, Furor.. all'armi... rapitor di fanciulle!"
Dus niet te verwonderen dat ik een melodramatisch kantje heb! :lol:
Socrates schreef:Vesselin vindt jij jezelf een leuke mens om mee samen te leven? Ben jij mogelijk te veeleisend voor jezelf en daardoor ook voor anderen?
Geef ik jou dan die indruk?

Ik lijd wel een beetje aan "Krishnamurtitis": Mensen oproepen om zich bewust te worden van de destructieve aard van hun indoctrinaties en conditioneringen en het gevaar van het blindelings navolgen van tradities.

Maar ik bén Krishnamurti niet!
En na wat Reini vertelt, realiseer ik me dat het verloren moeite is om het daarover te hebben met vastgeroeste ouderlingen, die hun oude dag zo aangenaam als mogelijk willen "slijten". (Hopelijk niet alle dagen in de "slijterij").

Het zijn de jonge mensen die daarop moeten gewezen worden.

Kortom: "Potverdorie nog an toe! Ik zit op het verkeerde forum!"

Maar nu moet ik even weg! Want ik heb nog een lekker stoofpotje op het vuur:
Een heerlijke mix van uitjes, spruitjes en voorhuidjes! :lol:
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

12 apr 2016, 17:49

OEI, jongeman, deze ouderling (e) is nog heel jong van hart.
Denkje Vesselin, dat jonge mensen naar uw wijze raad en ervaring zouden luisteren ?
Mij lijkt het wel dat zij minder vastgeroest zijn dan wij, die werden opgevoed met hel en verdoemenis als we ons niet voegden naar wat de RKK ons voorhield.
Je poet dan als volwassen mens dat juk van je af kunnen gooien om echt vrij te zijn in je denken.
Ik merk dus dat de hulp die je langs deze weg aangeboden krijgt, niet kan smaken. Maar geen nood, je hebt nog je papegaai, je zingt nog...wat wil je nog meer ?

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

12 apr 2016, 20:13

Reini schreef:Ik merk dus dat de hulp die je langs deze weg aangeboden krijgt, niet kan smaken.
PARDON?!
Heb ik dan hulp nodig???

Verklaar je nader!
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

12 apr 2016, 20:47

Vesselin schreef:
Reini schreef:Ik merk dus dat de hulp die je langs deze weg aangeboden krijgt, niet kan smaken.
PARDON?!
Heb ik dan hulp nodig???

Verklaar je nader!
Waarom dan de titel van uw topic ?

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

12 apr 2016, 21:04

Reini schreef:Waarom dan de titel van uw topic?
Oh... is het dát?

Ik zag dat als een onpersoonlijk diepgaand psychologisch onderzoek.
Met mij als vergevorderde "wijze" aan de leiding! :lol:

Ken je J. Krishnamurt's ideeën? Indien wel, zou je me beter begrijpen.

Voor de rest ben ik tevreden met mijn bestaan.
Niet dat ik mijn deel miserie niet meegemaakt heb. Maar dat is nu eenmaal de menselijke situatie

Ik heb inderdaad de neiging om mensen te beleren. (Cappa heeft mij dat nog ferm ingepeperd. :lol:)

Misschien heb ik je gekwetst met mijn boutade over "vastgeroeste ouderlingen".
Ik moet uitkijken voor sarcasme, ik weet het.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

12 apr 2016, 21:24

Socrates schreef:
Vesselin vindt jij jezelf een leuke mens om mee samen te leven? Ben jij mogelijk te veeleisend voor jezelf en daardoor ook voor anderen?

Geef ik jou dan die indruk?
Ik heb nergens gezegd dat je mij die indruk geeft. Jij bent voor mij een anoniem iemand, ik kan dus op geen enkele manier uitgaan van de idee dat ik je zou kennen en dus al evenmin een valabele opinie over jou als mens formuleren.
Mijn vraag was een open vraag, geen waardeoordeel; wel bedoeld als suggestie om je te helpen bij je zoektocht naar wat je zelf zou kunnen onderkennen als kwaliteit of factor van "geluk" in je leven. Ik ga er namelijk van uit dat een minimale dosis eigenliefde en een voldoende aanvaarding van de mogelijke afstand tussen betrachtingen en verwachtingen, twee essentiële vereisten zijn voor elke mens om, vanaf zijn rol en plaats in de samenleving, voldoende genot te kunnen ervaren om tevreden te leven. Ik neem aan dat de graad van tevredenheid een maatstaf kan zijn voor de kwaliteit van iemands leven.
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

12 apr 2016, 21:55

Oké... dat begrijp ik.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

13 apr 2016, 00:08

Wat geeft de best mogelijke kwaliteit aan MIJN leven is sowieso onmogelijk te beantwoorden.
Het wordt dan misschien een onderonsje tussen een paar mensen die elkaar kennen op dit forum, maar zoals Socrates al zei: "Je bent voor mij/ons anoniem en iemand".

Misschien vind je jezelf zo belangrijk dat je jouw leven tot onderwerp van gesprek wilt maken.
Al eerder gaf ik aan dat er mensen zijn die verlangen om zonder rolstoel of zonder andere hulpmiddelen of zonder medicijnen of zonder thuiszorg of mantelzorg zouden willen leven zodat hun ADL geheel zelfstandig en met eigen middelen mogelijk zou zijn, maar ziekten of invaliditeit maken dat onmogelijk.

Ik denk dat de gezelschap van een papagaai of ander huisdier daar zeer ondergeschikt aan is, hoewel niet onbelangrijk, maar wel relatief.

Afgezien nog van het feit dat "kwaliteit van leven" ook relatief is. De één is heel tevreden met een beetje goede gezondheid en een beetje comfort en de ander is "rupsje nooit genoeg". En soms proef je de ontevredenheid met zichzelf of whatever en dat wordt dan hoe anoniem men ook opereert wel duidelijk in onaangename benaderingen danwel het afkeuren of bekritiseren van andermans gedrag omdat maar lukraak oordelen het gevolg is mede doordat zelfreflectie ver te zoeken is.

Ik ben ervan overtuigd dat vrede met God en vrede met jezelf een enorme bijdrage kan leveren/zijn aan kwaliteit van dit aardse leven, maar dat kan ik nooit aan een ander opdringen, hooguit aanbevelen uit eigen ervaring en dat doe ik dan bij deze.
Goede avond en welterusten voor straks.
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

13 apr 2016, 04:52

Dierbare broeders en zusters:

Ik zie in dat ik verkeerd bezig ben!

Ik hoop dat het opstarten van dit onderwerp een laatste stuiptrekking was van mijn drang om te "onderwijzen".
Het is helemaal mijn taak niet om te onderwijzen.
En wie zou ik hier dan wel moeten onderwijzen?!

Dit is het Seniorennet.
Hier schrijft en leest de Wijze Ouderling!

De Wijze Ouderling heeft een heel leven van ervaring achter terug, waarbij hij/zij zijn/haar deel van het goede en kwade, dat men zoal kan beleven op deze wereld, heeft meegemaakt.

De Wijze Ouderling heeft hier lering uitgetrokken en dit heeft geleid tot een groot begrip van zichzelf en van de medemens: "Niets menselijk is hem/haar vreemd."

Maar bovenal heeft dit de Wijze Ouderling een onverstoorbare mildheid geschonken, waarbij hij/zij de "strapatsen" van de dwalende medemens met liefdevol en minzaam begrip in ogenschouw neemt.

De mildheid van de Wijze Ouderling is een zegen voor de mensheid en "krasse" staaltjes van deze milde ingesteldheid kan men dagelijks bewonderen, bij het lezen van de hartverwarmende gesprekken op dit forum!

Ook mag men het genoegen smaken, de hoogstaande mededelingen van de zogenaamde "Bijbellutten" (de bijbelvaste dames op het forum) - die een metafysische dementi... euh... pardon.... dimensie aan de conversaties toevoegen -, in zich te kunnen opnemen.

Kortom: de levenservaring van de Wijze Ouderling, is een "beker des spirituele overvloeds", waaraan men zich dagelijks kan laven. Het leidt allemaal tot toename van een zachtaardige levensvreugde!

Bedankt dames en heren, wijze Ouderlingen!

Moge de hele wereld gelukkig zijn: "Loka Samastha Sukino Bhavantu"
Afbeelding
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

13 apr 2016, 08:53

Mocht de kwaliteit van leven op deze aarde niet voldoen aan je wensen, dan zijn er gelukkig bepaalde behandelingen mogelijk, te denken valt aan medicijnen, of bepaalde therapieën.
Van harte aan te bevelen door een medeburger, die heeft geleerd dat : 'De vreze des Heeren is het begin van alle wijsheid".
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

13 apr 2016, 10:04

Opmerkingen maken, met de heimelijke hoop, dat de aangesprokene zich gekwetst gaat voelen - en dus psychisch lijdt - is niet bepaald een teken van wijsheid en is allerminst liefdevol.

De here Jezus gaat dat niet leuk vinden!
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

13 apr 2016, 10:06

Dus je weet het wel! Dat biedt weer perspectief.
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

13 apr 2016, 10:11

Vesselin schreef:Opmerkingen maken, met de heimelijke hoop, dat de aangesprokene zich gekwetst gaat voelen - en dus psychisch lijdt - is niet bepaald een teken van wijsheid en is allerminst liefdevol.

De here Jezus gaat dat niet leuk vinden!
Gij zijt pertang hierboven ook goed sarcastisch bezig, maar ik kan ermee lachen, Vesse.
Men kan wel zeggen dat mensen anoniem zijn op een forum, maar blootgeven doet men zichzelf toch, willen of niet.
Daarom laat men nog niet het achterste van zijn tong zien. Gelukkig maar misschien.
Hopelijk kent WS dit gezegde.