Wat geeft de best mogelijke kwaliteit aan mijn leven

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

08 apr 2016, 18:14

Neen YYZ, dat is puur toeval omdat Paul en Wiana godsdienst in verband brachten met oorlog. Daarom herinner ik Paul eraan dat ook ONZE - en meteen de zijne - vaders en grootvaders mee oorlogen voerden. Hoeveel van de senioren hier hebben legerdienst volbracht en wapens gehanteerd om te doden ? ?
Zowat de hele mannelijke bevolking, en later ook vrouwen, gingen eertijds in 'dienst' zoals men vroeger zei, maar het was in 'dienst van de oorlog'. Dan ga ik toch liever in 'dienst van God' :wink:

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

08 apr 2016, 18:20

bluevelvet schreef:Neen YYZ, dat is puur toeval omdat Paul en Wiana godsdienst in verband brachten met oorlog. Daarom herinner ik Paul eraan dat ook ONZE - en meteen de zijne - vaders en grootvaders mee oorlogen voerden. Hoeveel van de senioren hier hebben legerdienst volbracht en wapens gehanteerd om te doden ? ? Zowat de hele mannelijke bevolking, en later ook vrouwen, gingen eertijds in 'dienst' zoals men vroeger zei, maar het was in 'dienst van de oorlog'. Dan ga ik toch liever in 'dienst van God' :wink:
Dat is een beetje de kwestie Bluevelvet, wat heeft de kerk gedaan om die oorlog (ic WOII) te verhinderen? Men had toch ook weet van de sociale alternatieven destijds? De bevolking werd er dan doelbewust onwetend over gehouden? Akelig is het, en dat is zacht uitgedrukt.

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

08 apr 2016, 18:39

YYZ schreef:
bluevelvet schreef:Neen YYZ, dat is puur toeval omdat Paul en Wiana godsdienst in verband brachten met oorlog. Daarom herinner ik Paul eraan dat ook ONZE - en meteen de zijne - vaders en grootvaders mee oorlogen voerden. Hoeveel van de senioren hier hebben legerdienst volbracht en wapens gehanteerd om te doden ? ? Zowat de hele mannelijke bevolking, en later ook vrouwen, gingen eertijds in 'dienst' zoals men vroeger zei, maar het was in 'dienst van de oorlog'. Dan ga ik toch liever in 'dienst van God' :wink:
Dat is een beetje de kwestie Bluevelvet, wat heeft de kerk gedaan om die oorlog (ic WOII) te verhinderen? Men had toch ook weet van de sociale alternatieven destijds? De bevolking werd er dan doelbewust onwetend over gehouden? Akelig is het, en dat is zacht uitgedrukt.
Wat mij altijd het meest aangegrepen heeft is het feit dat het Duitse volk, die wij kennen als een disciplinair volk, zich achter de waanzinnige Hitler hebben geschaard en om zo te zeggen tot de laatste kogel zijn blijven doorgaan met de gruwel van een oorlog....... Onbegrijpelijk.
Jij stelt je vragen over de onwetendheid van de bevolking, alsof niet ieder van ons een geweten heeft die hen zegt dat men niet goed bezig is. En de kerkleiders, ja, ik denk dat toen Pius XII paus was, die hadden er ook schuld aan.
Maar over welke sociale alternatieven heb je het ?

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

08 apr 2016, 18:44

bluevelvet schreef:Wat mij altijd het meest aangegrepen heeft is het feit dat het Duitse volk, die wij kennen als een disciplinair volk, zich achter de waanzinnige Hitler hebben geschaard en om zo te zeggen tot de laatste kogel zijn blijven doorgaan met de gruwel van een oorlog....... Onbegrijpelijk. Jij stelt je vragen over de onwetendheid van de bevolking, alsof niet ieder van ons een geweten heeft die hen zegt dat men niet goed bezig is. En de kerkleiders, ja, ik denk dat toen Pius XII paus was, die hadden er ook schuld aan. Maar over welke sociale alternatieven heb je het ?
Ik vrees dat je niet volledig op de hoogte bent van dit verhaal, men had heel die oorlog kunnen vermijden door diverse herstelplannen die een aantal hebben voorgesteld. Het werd gewoon genegeerd waarna heel die oorlog is losgebarsten, ik neem aan dat ook Christenen zich hierdoor bedrogen voelen maar de kerk heeft het dan toch maar laten gebeuren, niet? En wat met vandaag?

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

08 apr 2016, 18:47

Bluevelvet schreef:Zowat de hele mannelijke bevolking, en later ook vrouwen, gingen eertijds in 'dienst' zoals men vroeger zei, maar het was in 'dienst van de oorlog'. Dan ga ik toch liever in 'dienst van God'
Wel Bluevelvet... ik wil daar een paar dingen over zeggen:

Er wordt door de bevolking in de dienst van de oorlog gegaan om het vege lijf te redden. Weigering - desertie dus - leidde vroeger nogal eens tot dood met de kogel!
Mensen doen mee in de hoop de zaak op de een of andere manier te overleven. Jij doet het een beetje uitschijnen of de mensen lol hadden in een oorlog.

Er is in de loop van de geschiedenis nooit voldoende solidariteit geweest tussen mensen om neen te kunnen zeggen tegen de wensen van perverse machthebbers, die uit zijn op territoriumvergroting - or whatever.
Waarom geven we als mens macht aan zulke perverse leiders? Hmmm? Al ooit eens afgevraagd?
Er is een gezegde: "Het volk heeft de leiders die het verdient!"

En wat is dat? In de dienst van God?!
Elke kant van de oorlogvoerende partijen heeft altijd gezegd: "Dit is een rechtvaardige oorlog, want god is met ons!"

En dan vergeet je de moeders... Voedden zij, uit angstige onwetendheid, hun kinderen niet op tot kanonnenvlees?
Hoeveel moeders hebben ooit tegen hun zonen gezegd: "Luister niet naar die oorlogszuchtige krijgsheren, die geen enkel respect voor je hebben, en je de dood zullen injagen."?!
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

08 apr 2016, 23:41

Even terzijde: Ik werd zojuist op de hoogte gesteld van het feit dat een onzer deelnemers in dit topic niet meer deel zou nemen aan onze interessante discussies...

En inderdaad, we zullen Ineke-Kitty missen alsook haar leerrijke bijdragen die nu ook niet meer te raadplegen zijn wegens volledig verwijderd uit het topic.

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

09 apr 2016, 09:19

Vesselin schreef:
Bluevelvet schreef:Zowat de hele mannelijke bevolking, en later ook vrouwen, gingen eertijds in 'dienst' zoals men vroeger zei, maar het was in 'dienst van de oorlog'. Dan ga ik toch liever in 'dienst van God'
Wel Bluevelvet... ik wil daar een paar dingen over zeggen:

Er wordt door de bevolking in de dienst van de oorlog gegaan om het vege lijf te redden. Weigering - desertie dus - leidde vroeger nogal eens tot dood met de kogel!
Mensen doen mee in de hoop de zaak op de een of andere manier te overleven. Jij doet het een beetje uitschijnen of de mensen lol hadden in een oorlog.

Er is in de loop van de geschiedenis nooit voldoende solidariteit geweest tussen mensen om neen te kunnen zeggetn tegen de wensen van perverse machthebbers, die uit zijn op territoriumvergroting - or whatever.
Waarom geven we als mens macht aan zulke perverse leiders? Hmmm? Al ooit eens afgevraagd?
Er is een gezegde: "Het volk heeft de leiders die het verdient!"

En wat is dat? In de dienst van God?!
Elke kant van de oorlogvoerende partijen heeft altijd gezegd: "Dit is een rechtvaardige oorlog, want god is met ons!"

En dan vergeet je de moeders... Voedden zij, uit angstige onwetendheid, hun kinderen niet op tot kanonnenvlees?
Hoeveel moeders hebben ooit tegen hun zonen gezegd: "Luister niet naar die oorlogszuchtige krijgsheren, die geen enkel respect voor je hebben, en je de dood zullen injagen."?!
In een boek van Barnes "The rise of Christianity" wordt uitgelegd dat de eerste christenen geen soldaten werden en een bekeerde soldaat deed geen dienst meer in het leger. Net zoals het boek van Gibbon "history of Christianity" beschrijft dat christenen weigerden militaire dienst te verrichten
Christen zijn en militaire dienst zijn onverenigbaar !
lees verschillende quotes op
aarondtaylor.blogspot.be
early christans'view on war, power and politics.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

09 apr 2016, 09:58

bluevelvet schreef:Christen zijn en militaire dienst zijn onverenigbaar!
Hoeveel valse christenen lopen er dan rond eigenlijk?

Wiana
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:04
Locatie: Brugge

09 apr 2016, 10:15

YYZ schreef:
bluevelvet schreef:Christen zijn en militaire dienst zijn onverenigbaar!
Hoeveel valse christenen lopen er dan rond eigenlijk?
Zijn de aalmoezeniers in het leger dan ook valse christenen?
En wat met de dienstplicht van vroeger? Waren onze jongens dan ook slechte christenen gedurende acht, tien ....maanden?

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

09 apr 2016, 10:47

YYZ schreef:
bluevelvet schreef:Christen zijn en militaire dienst zijn onverenigbaar!
Hoeveel valse christenen lopen er dan rond eigenlijk?
Er zijn altijd mensen geweest met gewetensbezwaren die dan voor burgerdienst kozen en soms ook gevangenisstraf opliepen. Die hadden dan de woorden van Jezus in gedachte : heb uw naaste lief, en waren in het reine met hun geweten.
Zou het verbod om te doden niet van tel zijn tijdens conflicten ?
Bij de heidenen werden kinderen geofferd aan hun valse goden. Men kan het offeren van onze jongens tijdens WO I en II aan de god van de oorlog er mee vergelijken. Vesselin schreef al iets in de genre van dat moeders hun zonen opvoedden als kanonnenvlees !

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

09 apr 2016, 11:08

Wiana schreef:
YYZ schreef:
bluevelvet schreef:Christen zijn en militaire dienst zijn onverenigbaar!
Hoeveel valse christenen lopen er dan rond eigenlijk?
Zijn de aalmoezeniers in het leger dan ook valse christenen?
En wat met de dienstplicht van vroeger? Waren onze jongens dan ook slechte christenen gedurende acht, tien ....maanden?
Wat is (was) het doel of nut van dienstplicht ? Lijkt dat onschuldig ? Bekijken we eens het arsenaal waar landen over beschikken. En de middelen worden almaar gesofistikeerder.
Wat was de taak van aalmoezenier ? Onze jongens steunen of zegenen in hun "moordopleiding" ? Want dat is het wel degelijk of niet ?
"Gij zult niet doden" !

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

09 apr 2016, 11:17

bluevelvet schreef:Er zijn altijd mensen geweest met gewetensbezwaren die dan voor burgerdienst kozen en soms ook gevangenisstraf opliepen. Die hadden dan de woorden van Jezus in gedachte : heb uw naaste lief, en waren in het reine met hun geweten. Zou het verbod om te doden niet van tel zijn tijdens conflicten ? Bij de heidenen werden kinderen geofferd aan hun valse goden. Men kan het offeren van onze jongens tijdens WO I en II aan de god van de oorlog er mee vergelijken. Vesselin schreef al iets in de genre van dat moeders hun zonen opvoedden als kanonnenvlees !
Ik denk dat rationaliseren een poging is om het geweten af te kopen, alles lijkt dan goed om het menselijke leed achter te verbergen. Bizar genoeg volstaat het om gewoon verder te doen, achteraf komen dan dezelfde excuses en redeneringen.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

09 apr 2016, 11:24

Wiana schreef:Zijn de aalmoezeniers in het leger dan ook valse christenen?
En wat met de dienstplicht van vroeger? Waren onze jongens dan ook slechte christenen gedurende acht, tien ....maanden?
Het schijnt zo, hebben ze onze jongens correcte informatie verschaft? Zeer twijfelachtig gezien de bewijslast die iedereen kan terugvinden.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

09 apr 2016, 11:28

bluevelvet schreef:Wat is (was) het doel of nut van dienstplicht ? Lijkt dat onschuldig ? Bekijken we eens het arsenaal waar landen over beschikken. En de middelen worden almaar gesofistikeerder. Wat was de taak van aalmoezenier ? Onze jongens steunen of zegenen in hun "moordopleiding" ? Want dat is het wel degelijk of niet ? "Gij zult niet doden" !
Men heeft onze jongens dom gehouden, zoveel mag ondertussen wel duidelijk zijn. De menselijke psyche zit iets complexer in elkaar, dit vegen we mi niet zomaar weg met een of ander spreukje.

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

09 apr 2016, 12:14

YYZ schreef:
bluevelvet schreef:Wat is (was) het doel of nut van dienstplicht ? Lijkt dat onschuldig ? Bekijken we eens het arsenaal waar landen over beschikken. En de middelen worden almaar gesofistikeerder. Wat was de taak van aalmoezenier ? Onze jongens steunen of zegenen in hun "moordopleiding" ? Want dat is het wel degelijk of niet ? "Gij zult niet doden" !
Men heeft onze jongens dom gehouden, zoveel mag ondertussen wel duidelijk zijn. De menselijke psyche zit iets complexer in elkaar, dit vegen we mi niet zomaar weg met een of ander spreukje.
Tja, dom gehouden....... Liefde voor het vaderland, ook een soort van brainwashing kunnen we stellen.
Ik deed opzoekingen naar mijn stamboom en ja dan kom je onverwijld familienamen tegen van strijders in de twee WO. Op een website kon je de namen opzoeken van gesneuvelden en het is schrijnend hoe je data met foto's van amper 18-jarigen en twintigers daar kon vinden met de vermelding gesneuveld door granaten, bommen, kogels........ Soms maar een paar maandag getrouwd, daar krijg je koude rillingen van.
Ik heb ooit eens gelezen dat als een vrouw aan het bewind moest komen haar land nog niet te vlug in oorlog zou gaan juist omdat zij haar kinderen niet graag wil opgeofferd zien . De tol is zwaar ! We zien het nog elke dag.