Het Geheugen in Actie

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

31 mei 2016, 22:08

Volgens getuigenissen moet hij in de praktijk heel goed geweest zijn als leraar.

Zijn rechtstreekse leerlingen zijn wel allemaal overleden. Maar hebben verslagen na gelaten, hoe het was om met hem te werken.

Walter Carrington bvb, heeft veel over A. geschreven.

Maar het gaat om zijn inzichten, die zeer efficiënt zijn bij de re-educatie.
Het opnieuw leren bespelen van een instrument bvb.

Afbeelding
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

31 mei 2016, 23:06

socrates schreef:Ik zou zeggen dat dat een kwestie van smaak kan zijn. Los van enige prestatiedrang of economische vereiste, kan het best aangenaam zijn om verstrooid te freewheelen, zijn gedachten te laten vlinderen van de ene mooie bloem naar de andere. Niet elk gedrag hoeft immers economisch efficiënt te zijn. Zo zou je kunst (wat dat ook moge zijn) totaal inefficiënt kunnen noemen en de auteur ervan een wereldvreemde dromer. Diffuus licht (verstrooidheid) kan zeker zo mooi zijn als kleurvol geconcentreerd laserlicht. Naargelang de omstandigheden kan de inefficiënte verstrooidheid doeltreffender zijn dan het a priori als efficiënt beschouwde gedrag.
Dat heb je heel poëtisch verwoord, socrates! :smile:

(Apropos... was jij het, die mij vroeger nog verteld hebt, dat je van orgelmuziek hield?)

Waarom begin ik ineens over Alexander...

In de dagelijkse praktijk was ik daar helemaal niet zo mee bezig.
Wél bij het zingen natuurlijk. Maar daar was het eigenlijk al een automatisme geworden. (Een echte paradox! :wink:)
Automatisch letten op de lichaamscoördinatie, met het bewust activeren van de anti-zwaartekracht reflexen en zo.
Dat is bij die activiteit al een "tweede natuur" geworden.

Nee... het is gekomen door na te denken over het fenomeen "bashen".

Ik heb hier vroeger dikwijls... euh... nogal impulsief gereageerd, bij mijn antwoorden op berichten.
Dat hoef ik je wel niet te vertellen, waarschijnlijk! :twisted:

En toen ik schreef, "Het enige wat helpt, om die impulsiviteit te doorbreken, is: weigeren om onmiddellijk te reageren", besefte ik ineens: "Hé, dat is Alexander-techniek!"

Later dacht ik: "Laten we daar eens wat reclame voor maken, want dat is veel te weinig bekend bij de mensen."

Dat heb ik dan ook gedaan! :lol:

Hopelijk heeft iemand er iets aan gehad.

Afbeelding
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

01 jun 2016, 00:17

Mijn gezond verstand en de wetenschap zegt mij "roken is dodelijk" de oplossing: niet impulsief een sigaret opsteken, eerst nadenken. Geniaal idee, doe je dat ?
Off topic, ik hou inderdaad van orgel, zowel van Bach op groot pijporgel als van Claus Wunderlich op een Hammond.
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

01 jun 2016, 05:57

Ingesleten verkeerde lichaamshoudingen, zijn een ander paar mouwen!

Daar gaat het om het inzicht: dat het nieuwe, betere, "fout" aanvoelt.

Dat je dus, in geen geval, op je vertrouwde "gevoel" mag afgaan, om een verandering ten goede te bewerkstelligen

En dát is misschien wel een "geniaal" inzicht!

Je moet eigenlijk dat proces zelf doorgemaakt hebben, om Alexander's inzichten te kunnen appreciëren.

Alexander zei zelf: "Een gewoonte, zoals roken, opgeven, is een lachtertje, vergeleken met het corrigeren van een verkeerd gebruik van je lichaam, tijdens het uitvoeren van handelingen!"

En ik weet, uit ervaring, dat hij absoluut gelijk heeft.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

01 jun 2016, 06:28

Maar ook je voorbeeld over roken zelf...

Beseffen dat je niet mag toegeven aan de prikkel om een sigaret aan te steken, als je wil stoppen met roken, is eenvoudigweg gezond verstand.

Maar waarom is afkicken van een rookverslaving (drankverslaving, or whatever), in de praktijk meestal zo moeilijk?

Omdat je onmiddellijk na het stoppen, of misschien een tijdje erna - hangt van het soort verslaving af -, geconfronteerd wordt met "onlustgevoelens".
In dit concrete geval voelt "niet roken" dus voor je gevoel "fout" aan.

Aan die onlustgevoelens mag je dus, bewust, niet toegeven! En die onlustgevoelens kunnen er een hele tijd zijn!

Afhankelijk van welke verslaving, waar je aan lijdt, kan het zelfs jarenlange therapie vergen om die onlustgevoelens "uit te klaren"!

Als het heel eenvoudig is om een gewoonte, zoals roken, op te geven, wil dat zeggen dat je niet écht verslaafd was.

Afbeelding
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

01 jun 2016, 10:20

Ik wou enkel stellen dat, zowel bij het roken als bij het kwijtraken van foute lichaamshouding, motivatie een absolute sleutelrol speelt. Misschien geldt dat nog sterker bij foute houdingen die "juist" aanvoelen dan bij roken dat lekker maar toch fout aanvoelt. Hoe dan ook lijkt de remedie die jij aangeeft: "even voor-denken vooraleer imulsief te reageren", toch wat te eenvoudig. Het wondermiddel "motivatie" is immers niet te koop, zelfs niet bij de betere apotheek.
Laatst gewijzigd door socrates op 02 jun 2016, 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

01 jun 2016, 18:12

Ik geef dan ook niet "even voor-denken" als redmiddel.

Dat maak jij ervan! Dwz. dat pik je er even uit. Al de rest van wat ik er rond verteld heb negeer je.

Het vraagt inderdaad een intense motivatie, om de inspanning die nodig is om verandering te bewerkstelligen, vol te houden.

Ik zei hier boven, dat mensen meestal maar bereid zijn die inspanning te leveren, als de pijn ondraaglijk wordt.

Je zegt dat op die manier, omdat je theoretiseert. Maar dat is omdat je er geen ervaring mee hebt

Ik weet, uit de praktijk, dat het echt "hard werk" is. En velen geven het daarom op!

Het is zinloos om erover te theoretiseren.
Ik wou de Alexander-techniek, meer bekendheid geven.

De rest is persoonlijke interesse en ervaring.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

01 jun 2016, 19:14

En voor de rest hou ik het voor bekeken hier!

Niet dat ik teleurgesteld of boos ben, of dergelijke...

Ik merk dat ik innerlijk veranderd ben (oud aan het worden?), en niet meer geïnteresseerd ben in het "polemiseren", wat ik vroeger eigenlijk "plezant" vond.

Ik vind tegenwoordig, dat het op een forum "ergens moet over gaan". En ik zie dat niet meer zitten op forums die over abstracte onderwerpen handelen.

Mijn bespreking van de Alexander-techniek was zo'n poging, om het, rond het onderwerp "geheugen", over iets practisch te hebben.
Maar dat was dan mijn zwanenzang.

Ik heb van het forum heel erg genoten... maar... 't is blijkbaar op.

Bedankt voor de inspirerende antwoorden, en misschien eens tot ziens. Ik weet het niet...

Maar: Ik ga zeker niet weg, zonder te groeten!:D


Afbeelding
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

01 jun 2016, 23:14

Nu eens een niet gedwongen afscheid, tot lezens ?😢[/list]
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

05 jun 2016, 07:08

Ik hoop dat ge genoten hebt van het "levenslied" van Dolf Brouwers (Sjef van Oekel). :smile:

Ik was echt van plan geen letter meer te schrijven...

Niet uit woede of zo. Maar omdat ik niet, in het ijle, wil "theoretiseren".

Neem zo'n onderwerp als "Denken in activiteit".

Voor mij heeft dat een zeer concrete betekenis, en is dat heel belangrijk in mijn leven.
Maar hoe breng je dat over?!...
Je zou daarover kunnen discussiëren met iemand anders, die ook de principes van de Alexander-techniek toepast...
Maar ik heb de indruk, dat niemand op dit forum daar zelfs maar over gehoord heeft, of er in de verste verte in geïnteresseerd is.

Dan is het alternatief: deze procedure vanaf "nul" uitleggen.
Maar dan geef ik een "cursus Alexander-techniek"... en dit is een "discussie-forum" en geen "online-cursus".
Zie je het dilemma?...

Ik ben alweer aan het schrijven... waarom doe ik dat? Ben ik een "troll"?

Het woord "troll" (het wordt je hier, bij voorkeur, - foutief(sic) - als "TROL" toegesnauwd!) komt van "troller" - van het Engelse werkwoord "to troll", wat oorspronkelijk "met een sleeplijn vissen" betekent!

Hahahahaha! In internet-forum-jargon dus: "Vissen naar aandacht"!

Lewis Thomas heeft eens geschreven dat "conversatie zo typisch is voor mensen, als nesten bouwen voor termieten"!
En daar gaat het hier toch om?

Ik zou, met enig leedvermaak, kunnen aanzien, hoe het "losgekoppelde" filosofie-psychologie-forum een stille dood sterft, omdat niemand een onderwerp meer opstart...
Iemand moet dat toch doen?

En hoe er dan gereageerd wordt?!... "Doe niet te moeilijk!... Hou het op niveau van toogpraat! Dan kunnen we meedoen!" (:twisted:)

Of natuurlijk, wat het meeste voor komt :
Iemand passeert om een sneer te geven - meestal zonder uitleg - en verdwijnt weer! (Zoals een krijsende meeuw die komt overvliegen, op je kop schijt, en weer verder vliegt! :lol:)

We zullen zien... ideeën genoeg... maar ze sterven meestal uit in een "woestijn van onbegrip"!

Afbeelding
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

05 jun 2016, 08:52

Niet iedereen is erudiet, niet iedereen heeft een vlotte pen, maar dat belet niet dat zij die wel belezen zijn en wel vlot schrijven hier hun kennis kunnen komen delen. Weten dat je zinnige praat vertelt en zien dat je gelezen wordt kan toch ook de moeite lonen. Een auteur krijgt toch ook zelden feed back van zijn lezers ? Het feit dat zijn boek wordt gekocht bewijst nog niet dat het gelezen,laat staan begrepen werd.. Een forum ebt weg bij gebrek aan interessante aanbrengers,niet bij gebrek aan lezrs. Wie niet bashed krijgt hier zelden veel respons, dat lijkt de enige manier om hier diiscussie te krijgen, dialoog beantwoordt blijkbaar niet aan de frustratie die sommigen hier van zich af willen schudden.
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

05 jun 2016, 21:45

Vesselin schreef:Ik hoop dat ge genoten hebt van het "levenslied" van Dolf Brouwers (Sjef van Oekel). :smile:

Ik was echt van plan geen letter meer te schrijven...

Niet uit woede of zo. Maar omdat ik niet, in het ijle, wil "theoretiseren".

Neem zo'n onderwerp als "Denken in activiteit".

Voor mij heeft dat een zeer concrete betekenis, en is dat heel belangrijk in mijn leven.
Maar hoe breng je dat over?!...
Je zou daarover kunnen discussiëren met iemand anders, die ook de principes van de Alexander-techniek toepast...
Maar ik heb de indruk, dat niemand op dit forum daar zelfs maar over gehoord heeft, of er in de verste verte in geïnteresseerd is.
Och ja, wat jij allemaal al niet van plan bent hé Vesselin !
Ik verwachtte niets anders dan dat je terug komt opduiken. Je kunt het niet lang volhouden om weg te blijven.
De Alexander-techniek zal je hierbij niet veel kunnen helpen.......
Ik had ook al over die techniek gelezen (Boek Readers Digest - "Natuurlijk gezond" van enkele jaren geleden) maar vond het niet iets voor mij. Heb geen discipline om dagelijks wat te 'turnen' . Ik kan het haast niet geloven, maar die techniek zou hem geholpen hebben om zijn stem terug te krijgen die hem zoniet zijn baan als toneelspeler zou gekost hebben. Ik kan aannemen dat dat voor jou interessant leek ! Je moet immers je keel kunnen openzetten :lol:

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

06 jun 2016, 05:22

Bluevelvet schreef:Ik had ook al over die techniek gelezen (Boek Readers Digest - "Natuurlijk gezond" van enkele jaren geleden) maar vond het niet iets voor mij. Heb geen discipline om dagelijks wat te 'turnen'
Beste Bluevelvet,

Domme, lompe, uit onwetendheid geboren, opmerkingen (zoals deze hierboven), is wat mij af en toe, moedeloos, doet besluiten om hier niet meer te schrijven!

Je weet helemaal niets af van de Alexander-techniek. Maar je bestaat het, om het, "even langs je ongegeneerde neusje", "wat te 'turnen'" te noemen!

Wat moeten wij aanvangen men mensen, zoals jij, die totaal ongeïnformeerd uit hun nek lullen en zich daar niet, in het minste, voor schamen??!!

Je gedraagt je niet als een ernstig ingesteld persoon, maar als een domme blaaskaak!

En dat is jammer... want ik merk wel dat je eigenlijk intelligent bent.
Maar die intelligentie krijgt geen kans, vanwege je diepe mentale onbewustheid!

Afbeelding
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

06 jun 2016, 11:44

Allez Vesselin, heb je u nog eens kunnen afreageren op een brave ziel ?
Natuurlijk kom je altijd terug van weggeweest :P Je moet toch je frustraties ergens kwijt en dan nog het liefst incognito ! Voel je u nu opgelucht ? Ja ? Goed dan.

Enne.... helpt de "Feldenkrais-methode" je niet, of nog een andere therapie, de" dans-therapie" ? Veranderingen in je bewegingen, ttz. verbeteringen aanbrengen, zouden het DENKEN en voelen sterk kunnen beïnvloeden.
Feldenkrais' boek "Awareness through Movement" (1972) werd verspreid in de USA en Europa.
De violist Yehudi Menuhin was er een adepte van.
Het zou allemaal te maken hebben met een verkeerd hersenbeeld voor bepaalde bewegingen en dat zou op den duur leiden tot pijnklachten en beschadigingen.

Als je teveel stress hebt door, ik citeer jouw woorden : - domme, lompe, uit onwetendheid geboren, opmerkingen - moet je die methode ook eens proberen :lol:

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

06 jun 2016, 12:19

Weer wat aan cherry-picking gedaan?!

Feldenkrais ken ik ook, maar dat kan niet tippen aan de Alexander-techniek. (Waarvan ge de principes absoluut niet begrijpt - ondanks mijn uitleg -, anders zoudt ge het niet zo stompzinnig omschrijven als "een beetje turnen"!)

Ge hebt het nog altijd niet door hé?

Wij, intelligent, goedhartige, mensen doen ons best om diplomatisch te blijven...

Maar mensen, zoals gij, blijven maar, ongegeneerd en totaal ongeïnformeerd, de ene stupiditeit na de andere uitkramen.

Dat ge u daar niet eens voor schaamt, wil alleen maar zeggen, dat ge hopeloos gevangen zit in de klauwen van de "arrogantie der domheid"!

Ik wil u daaruit bevrijden, in een poging u wakker te schudden!
Maar uw psychologisch pantser is zo dik en ondoordringbaar als gewapend beton.

Ik ben helemaal niet gestresseerd! Ik wil u alleen maar, liefdevol, naar grotere bewustwording voeren! :lol:

Afbeelding
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain