Het Geheugen in Actie

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

15 jun 2016, 06:15

Nadenken over wiskunde steunt niet op ervaring en evenmin op geheugen. Het is louter theoretisch
Geef dan aub eerst eens jouw definitie van 'geheugen'.

Hoe kan het beoefenen van wiskunde niet gebaseerd zijn op het geheugen?
Hoe kan de 'theorie' van de wiskunde niet gebaseerd zijn op het geheugen?

Je moet leren wat getallen zijn. Je moet leren wat je met die getallen allemaal kunt doen. Van de eenvoudigste bewerkingen tot aan het gebruik en toepassing van de ingewikkeldste formules (als je wil denken als Stephen Hawking bvb.).

Hoe kun je iets 'leren', als je de verschillende stappen niet kunt 'onthouden'...
Wel?!... Wat is 'onthouden' anders dan 'je geheugen gebruiken'?

Of nog eenvoudiger: Als jij een tafel ziet... hoe weet jij dat dát een 'tafel' is?!... Je moet die tafel herkennen! En 'herkennen' is mogelijk dank zij je geheugen.

Ben echt benieuwd naar je omschrijving van het woord 'geheugen'!
We zitten hier anders met een "babylonische" spraakverwarring! :wink:

P.s. : Ik doe een poging om je te begrijpen...

Ik heb de indruk dat jij, het 'registreren en benoemen van externe prikkels vanuit de omgeving', loskoppelt van de internalisering hiervan!

Alleen dat eerste is voor jou blijkbaar 'geheugen'. Maar dat is niet juist!
Het 'internaliseren' van het proces, zodat je 'met je ogen dicht' (om het zo maar een keer te zeggen), op een creatieve manier kunt verder bouwen op wat je geïnternaliseerd hebt, maakt deel uit van de werking van het geheugen!
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

15 jun 2016, 12:03

Ik zie geheugen als de verzameling van gegevensbestanden (ruime zin) die je door vorige ervaringen hebt vastgelegd.

Inderdaad, als je de regels voor het vermenigvuldigen van breuken niet meer herinnert, dan kun je verder niets doen.
Maar ik bedoel iets anders: als je die 'kennis uit het verleden' eenmaal hebt opgehaald, dan moet je er iets mee doen. Dan doe je iets nieuws dat nog nooit voordien is voorgevallen. Wanneer zo'n Einstein aan zijn werktafel zit, dan zit hij zich niet af te vragen: 'Wat heb ik nog uit het verleden klaarliggen dat ik zou kunnen gebruiken om iets nieuws te bedenken?" . Neen, hij jongleert met die gegevensbestanden en voegt er nieuwe inzichten bij die hem 'te binnen schieten' (vanwaar???). Dat werk is niet het geheugen in actie, maar wel het intelligent denken in actie.

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

15 jun 2016, 23:02

Oké. Nu begrijp ik je...

Interessante stelling: "Intelligentie in actie".

De intelligentie die, in wezen, dus niet geketend wordt door de "data" van ons geheugen.

Een diepe gedachte, waar ik niet zomaar ga op reageren. Voer voor filosoferen...
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

16 jun 2016, 06:28

Ik wou het praktisch houden en niet gaan filosoferen...
Maar door mijn ergernis aan sciëntistische slogans heb ik me toch laten verleiden.

Wat ik hierboven uiteindelijk betoogd heb is:

Dat we niet geketend hoeven te blijven aan ingesleten gedragsgewoontes, tradities, indoctrinaties, conditioneringen.
Dingen, die allemaal in het geheugen opgeslagen zijn.

En het is inderdaad een daad van intelligentie - "intelligentie in actie" - deze informatie, die voor vele mensen nieuw kan zijn, in de praktijk om te zetten, en zo op te houden "slaaf te zijn van het geheugen."

"Wakker worden", en fysieke en geestelijke gewoontes in vraag durven stellen, is hoognodig: omdat de wereldproblemen een nieuwe, intelligente aanpak vereisen.

Mensen die écht aan filosoferen willen doen, kunnen zelf een topic openen.

Ik heb gedaan wat ik wou doen:
Mensen er op attent maken, dat gewoontes, in al hun vormen, doorbroken kunnen worden. En dat dát heel erg nodig is!
Laatst gewijzigd door Vesselin op 17 jun 2016, 02:32, 1 keer totaal gewijzigd.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

16 jun 2016, 22:50

Vesselin schreef:Ik wou het praktisch houden en niet gaan filosoferen...
Maar door mijn ergernis aan sciëntistische slogans heb ik me toch laten verleiden.

Wat ik hierboven uiteindelijk betoogd heb is:

Dat we niet geketend hoeven te blijven aan ingesleten gedragsgewoontes, tradities, indoctrinaties, conditioneringen.
Dingen, die allemaal in het geheugen opgeslagen zijn.

En het is inderdaad een daad van intelligentie - "intelligentie in actie" - deze informatie, die voor vele mensen nieuw kan zijn, in de praktijk om te zetten, en zo op te houden "slaaf te zijn van het geheugen."

"Wakker worden", en fysieke en geestelijke gewoontes in vraag durven stellen, is hoognodig: omdat de wereldproblemen een nieuwe, intelligent aanpak vereisen.

Mensen die écht aan filosoferen willen doen, kunnen zelf een topic openen.

Ik heb gedaan wat ik wou doen:
Mensen er op attent maken, dat gewoontes, in al hun vormen, doorbroken kunnen worden. En dat dát heel erg nodig is!
Zo komen we straks nog van "geheugen in actie" bij psychotherapie terecht. Maar dat zou niet off topic zijn vermits we toch in de rubriek "Psychologie en Filosofie" zitten.
Als we het geheugen bepalen als zijnde die plaats waar onze geschiedenis wordt bewaard, dan is het niet de "fout" van dat geheugen dat we onze fysieke en geestelijke gewoontes niet in vraag durven te stellen. Ik denk dat die "gewoonten" een eigen leven kunnen leiden, los van het geheugen. Ik ken iemand die zodanig dementeert dat hij zijn eigen kinderen niet meer herkent, Hij was er niettemin in geslaagd, op een foutloze manier, meer dan 15 km. af te leggen als chauffeur van zijn auto. Hoe is dat te verklaren ?
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

17 jun 2016, 03:03

Je zegt daar wat... socrates!

Toen ik "geheugen" als onderwerp koos, dacht ik bij mezelf: "Zou je dát wel doen, kerel?"
Dit is het seniorennet, en ouder worden is dikwijls: confrontatie met geheugenverlies.

We kunnen ons de vraag stellen:
"Als het 'zelf' een creatie is van het geheugen, betekent dan: 'het einde van het geheugen' = 'het einde van het zelf'?!"

Ik heb al een paar jaar het boek (een standaard werk): "The Loss of Self" van Donna Cohen en Carl Eisdorfer, in huis.
Wel... euh... ik moet bekennen, dat ik dat nog niet dúrven lezen heb, omdat ik bang ben dat ik dingen ga tegenkomen, die ik misschien niet wíl weten! :mrgreen:

Toen ik vaststelde dat het forum psychologie-filosofie losgekoppeld werd van het religie-forum, heb ik me "opgepept" om er nog een keer aan mee te doen...

De grote vragen hé!... 'Wat is bewustzijn?', 'Wat is het "zelf"?', 'Wat is intelligentie?', 'Wat is materie?', 'Is dualiteit een illusie?', enz. enz.

Vragen die je al dan niet stelt... en uiteindelijk voor jezelf dient te beantwoorden, als je er tenminste door aangegrepen wordt!
En het zijn legitieme vragen voor elk mens... en niet alleen voor academici.

Er over "discussiëren", echter, is een ander paar mouwen!

"Komaan mensen... hou het gezellig!" "Niet te moeilijk doen!", lees je dan tussen de regels... :smile:
M.a.w.: Hou het op het niveau van de "Flair" en de "Libelle".

Mij niet gelaten, maar...

Filosofie is niet gezellig! Psychologie is niet gezellig!
"Je wordt daar niet gelukkig van!" zei wijlen Piet Vroon... en hij pleegde zelfmoord...

En altijd komt er een of andere snoeshaan ons hier melden: "Waar zijn jullie mee bezig?!... Als we dood zijn groeit er gras op onzen buik... onnozelaars!"

Weet ge wat... Laten we de raad der onverschrokken snoeshanen ter harte nemen en "er ene gaan pakken bij 'Zotte Lowis'!"
"Santé!" "En de rode duivels zijn knoeiers!"

Afbeelding
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

17 jun 2016, 21:39

Vesselin, je stuurt je lezers van het kastje naar de muur. Eerst wil je het concreet, eenvoudig en praktisch houden, vervolgens wil je toch weer voldoende diepgang en referentie naar volgens jouw ervaring betrouwbare bronnen.
Dan weer vind je dat we op het niveau van Flair en Libelle zitten en uiteindelijk komen we toch weer terecht op jouw eigen existentiële vraag naar de kwaliteit van je leven. Misschien kan jouw schrijven wel therapeutisch werken voor jezelf, ik denk evenwel dat schriftelijke boodschappen van derden, hoe goed bedoeld ook, niet in staat zullen zijn om wat dan ook aan jouw levenskwaliteit te verbeteren.
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

18 jun 2016, 03:25

Oké socrates!

Ironie als laatste middel om het het "filosofie-psychologie-forum" aan de gang te houden!

Ik zal mijn mond houden. En als iemand anders een bediscussieerbaar onderwerp aansnijdt, betaal ik een pint!

Afbeelding
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

marieke72
Lid geworden op: 25 jan 2014, 22:00

18 jun 2016, 12:47

Is het geheugen terugvinden 'n goed onderwerp?
DEsktop ,Win 7 Home Premium - Service pack 1, Processor AMD Phenom(tm) , X6 1100T , 64 bit
8 Ram

marieke72
Lid geworden op: 25 jan 2014, 22:00

18 jun 2016, 12:48

Voor mij nen duvel aub
DEsktop ,Win 7 Home Premium - Service pack 1, Processor AMD Phenom(tm) , X6 1100T , 64 bit
8 Ram

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

18 jun 2016, 15:35

marieke72 schreef:Voor mij nen duvel aub
U vergist zich schromelijk, voor Duvels moet U hiernaast zijn, in de rubriek Religie :lol:
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

18 jun 2016, 16:00

marieke72 schreef:Is het geheugen terugvinden 'n goed onderwerp?
GEGINGEGEUGENGIE??!!
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

18 jun 2016, 21:21

Vesselin schreef:
marieke72 schreef:Is het geheugen terugvinden 'n goed onderwerp?
GEGINGEGEUGENGIE??!!
ESTGINTITDATTUTES??
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

18 jun 2016, 21:23

socrates schreef:
marieke72 schreef:Voor mij nen duvel aub
U vergist zich schromelijk, voor Duvels moet U hiernaast zijn, in de rubriek Religie :lol:
Hoehevonne! :lol:

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

18 jun 2016, 21:28

Wil. schreef:
socrates schreef:
marieke72 schreef:Voor mij nen duvel aub
U vergist zich schromelijk, voor Duvels moet U hiernaast zijn, in de rubriek Religie :lol:
Hoehevonne! :lol:
Tendoêttendoêt ! :idea:
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour