Etienne Vermeersch

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

procman4
Lid geworden op: 29 jun 2009, 11:47
Contacteer:

26 jan 2019, 22:36

Voor de geïnteresseerden : twee artikels uit Knack

- 25/01/19 : Geloof mij niet, denk zelf na': 21 wijsheden van Etienne Vermeersch
- 1988 : Hét Knack-interview met Etienne Vermeersch uit 1988: 'De huidige vorm van het kapitalisme is onhoudbaar'

Ben je geen abonnee dan kan je mits registreren kosteloos 3 artikels opvragen.
__________________________________
Win 11 Home (in nieuwe laptop)
Google Chrome - soms Mozilla Firefox
Geen echt fan van Edge ; presenteert me te veel pagina's met weinig zinvolle inhoud.
(Daarom -->) AdBlock Plus
Verder : Open Office

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

27 jan 2019, 09:51

socrates schreef: In deze discussie gaat het vooral over de "dood".Dat  zou veel  zinvoller kunnen zijn als iemand erin zou slagen een bruikbare definitie te geven van wat "leven" is. :idea:
Het ene gaat niet zonder het andere.
Als ge een definitie van leven geeft, dan kunt ge niet om de definitie van dood heen.
En dan is er nog de definitie van sterven.
Sterven is niet een moment, geen scherpe scheidingslijn, maar een proces.
Ondank is 's werelds loon

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

27 jan 2019, 10:10

""Je zult nog 3 Vermeerschen moeten aanslepen om de weegschaal in evenwicht te brengen."


Klopt natuurlijk niet. De voorbije decennia heeft Vermeersch echt wel gewogen op en veelvuldig aanwezig geweest in het  publieke debat. Het aantal keren dat ik hem in panelgesprekken heb zien zitten is niet te tellen. Niet voor niets wordt naar hem verwezen als filosoof, ethicus en..opiniemaker.
Overigens heb ik deze beminnelijke mens een paar keer mogen meemaken op studiedagen ( en in de cafétaria achteraf) en vervelen deed je je daar nooit bij.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

30 jan 2019, 20:08

frits1955 schreef:""Je zult nog 3 Vermeerschen moeten aanslepen om de weegschaal in evenwicht te brengen."
Klopt natuurlijk niet. De voorbije decennia heeft Vermeersch echt wel gewogen op en veelvuldig aanwezig geweest in het  publieke debat.
Je bevestigt mijn stelling: Anuna is nog maar een maand of zo in het nieuws. Je moet "de voorbije decennia" aanhalen om Vermeersch op gelijke hoogte te brengen.

Nu kun je zeggen dat Vermeersch wel meer inhoud heeft - ga ik mee akkoord - dan dat meisje, maar de media wegen geen inhoud af. Daar gaat het  om visibiliteit, schermtijd. Anuna ligt mijlen voor op Vermeersch, vandaar mijn quote hierboven die over de weegschaal van de media gaat.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

30 jan 2019, 22:05

Etienne Vermeersch

Ik heb indertijd de uitzending gezien van Etienne Vermeersch op bezoek bij Leonard . Ik had vonken van een vurige gedachtewisseling verwacht, maar niks daarvan . Vermeersch deed heel minzaam beleefd, zelfs een tikkeltje onderdanig bijna,  tegen Leonard en kwam bijna niet aan het woord . Op het einde van de uitzending had de bisschop een lekkere maaltijd voorgezet met een heel goeie fles wijn en dat werd het dan . Ik ga proberen deze uitzending terug op te vragen, gewoon om te zien of mijn aanvoelen  van dit  " onderonsje "  tussen die twee nog steeds hetzelfde is .

werewoef
AMEN en AUM

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

31 jan 2019, 10:25

De "opvoedende" rol van de media is blijkbaar ook rijp voor recyclage. Daarin vooraf gegaan door de commerciële multimedia, zijn er in dit land geen zogenaamd kwaliteitskranten meer te vinden, "Tabloids" en "boekskes" dan weer wel. Allemaal schrijven ze gewoon val elkaar over en zorgen voor meer plaatjes dan tekst, liefst over spectaculaire of ranzige onderwerpen. Het Volk vraagt "Brood en Spelen", de media geven ze dat. In de zogenaamde sociale media kan iedereen zich uitleven in "roddel" over iedereen en in sloganeske verwijten aan het adres van onze leiders of in  absurde idolatrie van anderen. Eenl echt grote meneer zoals een Vermeersch, die werkelijk een paar stenen in de rivier heeft verlegd, wordt naar verhouding  haast doodgezwegen. Zou hij, door zijn overtuiging en zijn vranke mond, sommige leiders tegen het hoofd hebben gestoten, was hij de luis in de pels van religieuze fanatici ? Als de eer die een Natie betoont aan een van haar helden, afhankelijk is van de populariteit van een idool, dan zijn popmuzikanten en andere troubadoers in ons land veel belangrijker dan "vrij-denkers" en echte volksontwikkelaars. Zijn wij al honderd jaar blijven steken bij Guido van het Schrijverke ? In dit land regeert, hoe dan ook, nog altijd de Heilige Roomse Kerk. Was Vermeersch een voorvechter van hun geloof geweest, hij zou vroeg of laat zijn standbeeld hebben gekregen, eventueel zelfs Heilig zijn verklaard voor zijn letterlijk baanbrekend werk op het vlak van een "geloof".
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

31 jan 2019, 14:24

socrates schreef:(...) Zijn wij al honderd jaar blijven steken bij Guido van het Schrijverke ? In dit land regeert, hoe dan ook, nog altijd de Heilige Roomse Kerk. Was Vermeersch een voorvechter van hun geloof geweest, hij zou vroeg of laat zijn standbeeld hebben gekregen, eventueel zelfs Heilig zijn verklaard voor zijn letterlijk baanbrekend werk op het vlak van een "geloof".
Er speelt nog iets anders: er zijn de dikke, zachte handschoenen waarmee de MSM de nieuwe 'Roomse Kerk' - de islamideologie - aanpakt. Vermeersch spaarde ook die 'kerk' niet, maar dat mocht slechts in homeopathische verdunning onder de aandacht worden gebracht. Uit de verdwaasde monden van koningen, presidenten en premiers horen we de boodschap dat de islam 'the religion of peace' is. Wie dan roept dat de spreekwoordelijk keizer geen kleren draagt, krijgt de wind van voor van iedereen die poco - dus moreel hoogstaand - wil zijn.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

31 jan 2019, 17:04

Een kleine week geleden overleed Hubert Dethier- filosoof en hoogleraar aan o.a. de VUB. Wie hem kent mag nu zijn vinger opsteken. Nochtans op zijn minst van hetzelfde  kaliber als Vermeersch maar nogal mediaschuw. Jammer.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

31 jan 2019, 17:25

""Was Vermeersch een voorvechter van hun geloof geweest, hij zou vroeg of laat zijn standbeeld hebben gekregen,
eventueel zelfs Heilig zijn verklaard voor zijn letterlijk baanbrekend werk op het vlak van een "geloof".

Alsof de katholieken hun eigen ware grote figuren een standbeeld zouden geven... In het dorp waar ik nu woon verbleef tot zijn dood Max Wildiers - de grootste Vlaamse  katholieke theoloog/filosoof van de 20ste eeuw  en volgens sommigen een  figuur van wereldformaat. Hij woonde in een piepklein huisje op de campus van De Broeders van Liefde. We kwamen hem regelmatig tegen en één keer heb ik een lezing van hem bijgewoond - over de collaboratie. Een zeer minzaam en zeer eenvoudig man die gedoceerd heeft  in Leuven, SanFrancisco, Antwerpen...Geen kat kent die man en een standbeeld heeft hij al helemaal niet. Aan de andere kant van de campus woonde overigens ook schrijver  Valère De Pauw- evenmin bekend bij Jan Modaal.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

31 jan 2019, 17:55

Maar dat is het hem juist, door zijn geregelde verschijning in de multimediawereld was Vermeersch wel vrij gekend bij Jan Modaal die zijn informatie tot voor kort vooral uit zijn TV haalde.
Ik bedoel ook niet dat deze baanbreker letterlijk een standbeeld zou moeten krijgen maar op zn minst wat meer mediale aandacht en eventueel politieke duiding. Als je goed kan zingen kan je in Frankrijk een Staatsbegrafenis krijgen en een monumentaal graf op Père La Chaise. Wettelijke abortus, euthanasie,  zijn echte mijlpalen in de ontvoogding van ons bekrompen landsgedeelte. Keerpunten die er zonder zijn inzicht en moed, wellicht - onder druk van een katholieke koning -, niet zouden zijn gekomen. Vermeersch heeft ons veel meer geleerd dan twinkelende zwarte capootjes.
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

31 jan 2019, 19:19

""Verrmeersch heeft ons veel meer geleerd dan twinkelende zwarte capootjes."

Ik ben het totaal eens met die vaststelling maar ik vrees dat er nog een heel andere reden is  dan de invloeden van de media waarom boeiende en erudiete filosofen etc. in de schaduw blijven en nitwits in de schijnwerpers staan: de desinteresse van een groot deel van de mensen voor het nadenken over de menselijke conditie, over het waarom der dingen, over wat was en wat kan komen. Je kan hier in deze kolommen toch elke dag lezen hoe dat komt: wie niet "nuttig" is, wie niet "produceert" en wie niet consumeert telt niet mee. De mens heeft zich laten vermarkten en is "product" geworden in dat markt gedreven denken. In die wereld zijn denkers wereldvreemde figuren .  De strijd om morele ontvoogding, abortus en euthanasie op het programma te krijgen is bijzonder hard en langdurig geworden o.a. door de desinteresse van het publiek en de funeste rol van de georganiseerde religie(s).

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

31 jan 2019, 19:41

frits1955 schreef:""Verrmeersch heeft ons veel meer geleerd dan twinkelende zwarte capootjes."

Ik ben het totaal eens met die vaststelling maar ik vrees dat er nog een heel andere reden is  dan de invloeden van de media waarom boeiende en erudiete filosofen etc. in de schaduw blijven en nitwits in de schijnwerpers staan: de desinteresse van een groot deel van de mensen voor het nadenken over de menselijke conditie, over het waarom der dingen, over wat was en wat kan komen. Je kan hier in deze kolommen toch elke dag lezen hoe dat komt: wie niet "nuttig" is, wie niet "produceert" en wie niet consumeert telt niet mee. De mens heeft zich laten vermarkten en is "product" geworden in dat markt gedreven denken. In die wereld zijn denkers wereldvreemde figuren .  De strijd om morele ontvoogding, abortus en euthanasie op het programma te krijgen is bijzonder hard en langdurig geworden o.a. door de desinteresse van het publiek en de funeste rol van de georganiseerde religie(s).
Wat ons hier soms ontbreekt is een emoji in de stijl van facebook,  zo zouden mensen die het eens zijn over een bepaalde inhoud maar niet zo'n vlotte pen hebben, ook hun instemming en waardering op een vlotte manier kunnen tonen met een "vind ik goed" teken. Uiteraard zou een "vind ik niet goed" teken dan ook moeten beschikbaar zijn.
Afbeelding
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

Lukas
Lid geworden op: 17 aug 2005, 17:59
Locatie: Antwerpen

31 jan 2019, 20:35

Het blijft een waar genoegen om een beschaafd debat te volgen.

B.V.

https://www.youtube.com/watch?v=2riSW6p_Y_w

.

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

31 jan 2019, 23:20

Etienne Vermeersch   Tav Lukas

Danke voor het posten van die link , want door deze heb ik andere debatten vermeld gezien die je kan volgen  bv Debat met Torfs e.a , zijn mening over de Islam en ga zomaar verder .

Allemaal en helemaal leerrijk  en eerlijk .

Thanks a lot .

werewoef

AMEN en AUM