Etienne Vermeersch

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

25 jan 2019, 23:05

Is een levend wezen zonder hersenen nog een levend wezen ? Heeft mijn "ik" er wat aan als mijn geest totaal niet meer werkt en bv. mijn hart wordt gebruikt om iemand met meer levenskansen die kans dan ook te geven ? Opstaan uit de dood kon alleen in de Bijbel; door de tijd is die kennis helaas verloren gegaan.
De mens is een zoogdier, het enige orgaan dat van de mens een "hoger" ? wezen maakt, is het brein; als dat stuk is is de rest van ons lichaam niet "hoger" dan het karkas van een rund.
In deze discussie gaat het vooral over de "dood".Dat  zou veel  zinvoller kunnen zijn als iemand erin zou slagen een bruikbare definitie te geven van wat "leven" is. :idea:
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour
Fazal

26 jan 2019, 12:06

Spijtig genoeg is Etienne Vermeersch er nu ook niet meer om hier een zinnig antwoord op te geven :cry:.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

26 jan 2019, 14:47

Fazal schreef:Spijtig genoeg is Etienne Vermeersch er nu ook niet meer om hier een zinnig antwoord op te geven :cry:.
Ja mij treft het ook, hoe het heengaan van zo"n bijzonder mens ongewoon weinig aandacht krijgt in de media. Misschien zijn sommigen wel blij dat hij hen niet meer in de weg loopt. Naar hem verwijzen past perfect in dit topic, hij was immers altijd al verzoend met zijn sterfelijkheid en vond de dood, die hij zelf uitnodigde, dus helemaal geen angstwekkende bedreiging. Nochtans was hem de hemel zeker niet beloofd; zijn manier om Goed en Kwaad te scheiden strookte immers niet met wat religies voorschrijven
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

26 jan 2019, 16:43

""hoe het heengaan van zo"n bijzonder mens ongewoon weinig aandacht krijgt in de media."

Beste Socrates, Vermeersch kreeg een "special" van Terzake op TV en meerdere pagina's in De Morgen. Dat is véél meer dan om het even welke filosoof mag verwachten bij het verlaten van dit ondermaanse. :wink:
Hopelijk willen de wijze heren en dames van Canvas nog eens de uitmuntende reeks gesprekken "De ketter en de kerkvorst" heruitzenden. In deze tijden van dwaas gekwek en inhoudsloos vertier was dat een oase van zinvol spreken en luisteren.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

26 jan 2019, 16:59

frits1955 schreef:""hoe het heengaan van zo"n bijzonder mens ongewoon weinig aandacht krijgt in de media."

Beste Socrates, Vermeersch kreeg een "special" van Terzake op TV en meerdere pagina's in De Morgen. Dat is véél meer dan om het even welke filosoof mag verwachten bij het verlaten van dit ondermaanse. :wink:
Hopelijk willen de wijze heren en dames van Canvas nog eens de uitmuntende reeks gesprekken "De ketter en de kerkvorst" heruitzenden. In deze tijden van dwaas gekwek en inhoudsloos vertier was dat een oase van zinvol spreken en luisteren.
Ja ik zag uiteraard wel die Ter Zake special en ook in De Afspraak  werd er, naar mijn gevoel, nogal oppervlakkig over hem en zijn werk gesproken. In Frankrijk kreeg Johnny Holliday !! een staatsbegrafenis  :idea: :!: :!:
Vermeersch gaf altijd een stevig onderbouwde versie van zijn visie op allerhande maatschappelijke fenomenen, men kon hem niet doodzwijgen en evenmin de gifbeker opdringen, maar een Vlaamse Staatszender zou zo'n uitzonderlijke Vlaming wel wat meer eer mogen betuigen. Om vooral niet off topic te gaan zal ik het hierbij laten;
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

redpoppy
Moderator SeniorenNet
Lid geworden op: 23 sep 2004, 09:15
Locatie: tussen Rupel en Schelde

26 jan 2019, 17:12

socrates, 

ik heb de gesprekken ivm. Etienne Vermeersch afgesplitst zodat jullie niet off-topic gaan.Hij is belangrijk genoeg om er een apart topic aan te wijden.
Luister naar ieders kritiek ,maar behoud uw eigen oordeel (Hamlet)

I :heart: Seniorennet

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

26 jan 2019, 17:19

redpoppy schreef:socrates, 

ik heb de gesprekken ivm. Etienne Vermeersch afgesplitst zodat jullie niet off-topic gaan.Hij is belangrijk genoeg om er een apart topic aan te wijden.
Bedankt !!!
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

26 jan 2019, 18:11

frits1955 schreef:""hoe het heengaan van zo"n bijzonder mens ongewoon weinig aandacht krijgt in de media."

Beste Socrates, Vermeersch kreeg een "special" van Terzake op TV en meerdere pagina's in De Morgen. Dat is véél meer dan om het even welke filosoof mag verwachten bij het verlaten van dit ondermaanse. :wink:
Hopelijk willen de wijze heren en dames van Canvas nog eens de uitmuntende reeks gesprekken "De ketter en de kerkvorst" heruitzenden. In deze tijden van dwaas gekwek en inhoudsloos vertier was dat een oase van zinvol spreken en luisteren.
Vergelijk daarmee de aandacht die de tiener Anuna De Wever heeft gekregen in de kranten en op TV. Je zult nog 3 Vermeerschen moeten aanslepen om de weegschaal in evenwicht te brengen.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

26 jan 2019, 19:37

Wil. schreef:
frits1955 schreef:""hoe het heengaan van zo"n bijzonder mens ongewoon weinig aandacht krijgt in de media."

Beste Socrates, Vermeersch kreeg een "special" van Terzake op TV en meerdere pagina's in De Morgen. Dat is véél meer dan om het even welke filosoof mag verwachten bij het verlaten van dit ondermaanse. :wink:
Hopelijk willen de wijze heren en dames van Canvas nog eens de uitmuntende reeks gesprekken "De ketter en de kerkvorst" heruitzenden. In deze tijden van dwaas gekwek en inhoudsloos vertier was dat een oase van zinvol spreken en luisteren.
Vergelijk daarmee de aandacht die de tiener Anuna De Wever heeft gekregen in de kranten en op TV. Je zult nog 3 Vermeerschen moeten aanslepen om de weegschaal in evenwicht te brengen.
Ik vrees dat we geen 3 Vermeerschen vinden in ons halve landje, toch wel een teken des tijds als je vergelijkt wat een popster te beurt valt met de lof die men deze "vrij" DENKER gunt.
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

Lukas
Lid geworden op: 17 aug 2005, 17:59
Locatie: Antwerpen

26 jan 2019, 20:21

socrates : "De mens is een zoogdier, het enige orgaan dat van de mens een "hoger" ? wezen maakt, is het brein; als dat stuk is is de rest van ons lichaam niet "hoger" dan het karkas van een rund. "

De vetjes zijn van mij. Maar, socrates, er al eens over nagedacht hoe pijnlijk zo'n uitspraak overkomt bij mensen die met zware dementie geconfronteerd worden in hun naaste omgeving ?

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

26 jan 2019, 20:24

Lukas schreef:socrates : "De mens is een zoogdier, het enige orgaan dat van de mens een "hoger" ? wezen maakt, is het brein; als dat stuk is is de rest van ons lichaam niet "hoger" dan het karkas van een rund. "

De vetjes zijn van mij. Maar, socrates, er al eens over nagedacht hoe pijnlijk zo'n uitspraak overkomt bij mensen die met zware dementie geconfronteerd worden in hun naaste omgeving ?
Nee daar had ik niet over nagedacht maar daarmee wordt die harde waarheid ook niet ontkend en het is niet door te doen alsof die mensen niet dement zouden zijn, dat ze het niet meer zijn. Dementie vind ik geen schande, het kan iedereen overkomen. Maar u plukt nu  wel een stukje uit een onderwerp dat niet over het thema dementie gaat, zonder de context waarbinnen die uitspraak mee te nemen.
Is dementie nu een taboe-onderwerp zoals kanker dat heel lang is geweest ? Verdwijnt een kwaal door ze dood te zwijgen ?
Laatst gewijzigd door socrates op 26 jan 2019, 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

Lukas
Lid geworden op: 17 aug 2005, 17:59
Locatie: Antwerpen

26 jan 2019, 20:43

Je kan het dode lichaam van een mens toch niet vergelijken met een dierlijk karkas!
Als ik het dode lichaam van mijn moeder beschouw dan zie ik geen karkas, maar dan
zie ik het lichaam van de vrouw die mij gedragen heeft in haar schoot, die mij gevoed
heeft en die mij met tedere zorg heeft omringd. Dit lichaam weiger ik te beschouwen
als een karkas, maar wil ik met het grootste respect behandeld zien.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

26 jan 2019, 20:54

Lukas schreef:Je kan het dode lichaam van een mens toch niet vergelijken met een dierlijk karkas!
Als ik het dode lichaam van mijn moeder beschouw dan zie ik geen karkas, maar dan
zie ik het lichaam van de vrouw die mij gedragen heeft in haar schoot, die mij gevoed
heeft en die mij met tedere zorg heeft omringd. Dit lichaam weiger ik te beschouwen
als een karkas, maar wil ik met het grootste respect behandeld zien.
Dat is natuurlijk uw volste recht Lukas, maar met die sterke uitspraak wilde ik enkel aangeven dat het afstaan van een orgaan tenslotte niet  zo belangrijk is voor de "donor" die zal daar niet van sterven maar kan, door zijn gift, zijn heengaan wel zin geven. Wat is volgens U dan het verschil tussen het lichaam van een overleden mens wiens   hersenen niet werken en dat van een overleden dier ?  Een lichaam is maar een lichaam toch?  Ik heb in elk geval geen ziel en zonder brein blijft er van mijn "ik" niks over.
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

Lukas
Lid geworden op: 17 aug 2005, 17:59
Locatie: Antwerpen

26 jan 2019, 21:01

Laten we het hierbij maar houden.
Neem me niet kwalijk, maar ik was erg geschokt door die uitspraak,
wegens persoonlijke redenen.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

26 jan 2019, 21:03

Lukas schreef:Laten we het hierbij maar houden.
Neem me niet kwalijk, maar ik was erg geschokt door die uitspraak,
wegens persoonlijke redenen.
Dat was uiteraard nooit mijn bedoeling, ik ben wel een absolute voorstander van het afstaan van organen.
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour