Hier nog wat om over na te denken
Alhoewel senioren dit wellicht al weten , en junioren al "verkocht" zijn en nooit meer nadenken
Ik zit alvast niet op social media . Seniorennet is een gezond alternatief
SOCIALE NETWERKEN
Ons verlangen naar sociale netwerken is niet alleen psychologisch. Het manifesteert zich op het niveau van fysiologie vanwege twee stoffen die door onze hersenen worden geproduceerd: dopamine en oxytocine
dopamine
Vroeger geloofden wetenschappers dat dopamine een plezierhormoon is, maar nu zijn ze ervan overtuigd dat deze neurotransmitter verantwoordelijk is voor onze verlangens. Dopamine maakt ons willen en zoeken naar wat we willen. De productie van dopamine wordt gestimuleerd door onvoorspelbaarheid, kleine stukjes informatie en de mogelijkheid van beloningen. Dit alles is overvloedig aanwezig in sociale netwerken.
Het effect van dopamine is zo onweerstaanbaar dat het verlangen naar "repost", "retweet" en "likes" bij mensen veel sterker is dan de verslaving aan alcohol en sigaretten.
oxytocine
Dit hormoon wordt soms het 'omhullende hormoon' genoemd, omdat het wordt geproduceerd wanneer mensen kussen of knuffelen. Na 10 minuten in sociale netwerken te zijn geweest, neemt het niveau van oxytocine in menselijk bloed met 13% toe. Deze sprong is vergelijkbaar met de toename van het niveau van dit hormoon tijdens de huwelijksceremonie.
Oxytocine helpt stress, gevoelens van liefde, vertrouwen, empathie te verminderen. Al deze sensaties ervaren we in sociale netwerken.
De resultaten van talloze onderzoeken hebben aangetoond dat stamgasten op sociale netwerken mensen eerder vertrouwen in vergelijking met andere internetgebruikers. Een typische Facebook-gebruiker vertrouwt bijvoorbeeld 43% meer dan andere netwerkgebruikers.
Sociale netwerken veroorzaken ons veel aangename sensaties door dopamine en oxytocine. Maar tegelijkertijd veroorzaken deze hormonen het begin van afhankelijkheid.
Activiteit op sociale netwerken: waarom gebruikers "posten", "liken" en reageren
Nu wenden we ons tot de belangrijkste activiteiten in sociale netwerken en ontdekken we welke psychologische motieven erachter schuilgaan.
Waarom gebruikers "posten"
Het feit dat iemand graag over zichzelf praat, is voor niemand een ontdekking: we besteden 30-40% van onze toespraak aan het praten over onze persoon. In sociale netwerken bereikt dit cijfer echter 80%.
Waarom gebeurt dit? Tête-à-tête is rommelig en emotioneel - we hebben niet genoeg tijd om na te denken over wat we zeggen. We moeten aandacht besteden aan gezichtsuitdrukkingen en gebaren. Online hebben we tijd om onze monoloog te bouwen en, indien nodig, te bewerken. Psychologen noemen dit zelfpresentatie: een persoon positioneert zichzelf op de manier waarop hij zichzelf in de ogen van anderen wil zien.
Het gevoel dat wordt opgedaan tijdens het zelfpresentatieproces is zo sterk dat wanneer een gebruiker zijn eigen Facebook-profiel bekijkt, zijn zelfrespect stijgt.
Marketeers zullen geïnteresseerd zijn in het feit dat gebruikers van sociale netwerken de neiging hebben zich door bepaalde dingen te presenteren. Dat wil zeggen, iets verwerven, een persoon toont zijn essentie. Denk er eens over na, want er zijn veel dingen waarmee we onze individualiteit aan iedereen kunnen tonen: kleding, games, muziek, een logo op een laptop, enz.
Daarom hebben mensen een ongelooflijk sterke emotionele band met hun favoriete merk. De waarheid van deze verklaring bewijzen is heel eenvoudig. Deelnemers aan een experiment kregen twee foto's te zien, waarvan er één het logo van hun favoriete merk liet zien en de tweede - hun geliefde / geliefde of beste vrienden.
Verrassend genoeg was in beide gevallen de psychologische opwinding van de proefpersonen even sterk. Dat wil zeggen, het logo van het favoriete merk veroorzaakte dezelfde sterke positieve emoties als de foto van de geliefde of vriend.
Dingen en, bijgevolg, merken zijn een groot deel van de individualiteit van een persoon, en om iets speciaals in hun merk te vinden dat kopers zou helpen bij hun zelfpresentatie, moet je het echt proberen.
Waarom maken gebruikers "repost": zelfpresentatie, het versterken van relaties, publieke erkenning
Als we zo graag over onszelf praten, waarom maken we dan "reposts" van de archieven van anderen? Informatie aan iemand overdragen is een krachtige impuls, en alleen al het besef dat een persoon iets belangrijks met anderen deelt, activeert het zogenaamde 'pleziercentrum' in zijn hersenen.
Allereerst helpen "reposts" ons om onszelf te bewijzen: 68% van de mensen zegt dat ze "reposts" doen, zodat andere gebruikers ze beter zullen kennen. Het belangrijkste motief voor het maken van een "repost" blijft echter de wens om dichter bij mensen te staan: 78% van de gebruikers van sociale netwerken beweert dat "reposts" hen helpen relaties met andere mensen op te bouwen.
Experimenten hebben aangetoond dat in die gebieden van het menselijk brein verschillende obsessieve ideeën ontstaan die verantwoordelijk zijn voor zijn gedachten over andere mensen. Dit betekent dat de inhoud van elk sociaal netwerk niet 'aantrekkelijk' moet zijn voor een groep mensen, maar voor een bepaald type persoon.
Wanneer we berichten plaatsen met 'juiste' inhoud, winnen we publieke goedkeuring, wat bijdraagt aan het vergroten van het zelfvertrouwen. 62% van de gebruikers zegt dat ze zich zelfverzekerder voelen wanneer mensen positief reageren op wat ze op sociale netwerken posten.
Hoe kunnen merken sociale acceptatie in sociale netwerken bevorderen? Ze moeten iets interessants aanbieden om met mensen te delen.
Jeff Goins schreef voor de bufferapp-blog over een weinig bekende onderzoekspaper uit de jaren '70 die zichzelf een wereldwijd doel stelde - om een uniforme theorie te creëren over hoe iets interessant wordt.
De auteur van de studie, Murray Davis, geloofde dat interessante inhoud "iets is dat verder gaat dan de gebruikelijke wereld van de doelgroep." Interessante inhoud ontkracht op een of andere manier het vertrouwde wereldbeeld van een persoon, waardoor hij gedwongen wordt het op te schudden. Een opmerkelijk voorbeeld van dit soort inhoud is het verhaal van een jurk, hetzij in wit en goud, of in zwarte en blauwe strepen.
Waarom plaatsen gebruikers "likes"
44% van de Facebook-gebruikers "like" de records van hun vrienden minstens één keer per dag, terwijl 29% - meerdere keren per dag. Mensen doen dit omdat ze relaties met hun vrienden willen onderhouden.
Het is onmogelijk om het zogenaamde "wederkerigheidseffect" niet te herinneren: mensen voelen hun dank verschuldigd aan hen die hen ooit een gunst hebben bewezen (in dit geval een "like"). Met andere woorden, ze willen de score gelijkmaken.
Een grappig voorbeeld dat de manifestatie van het bovengenoemde effect illustreert, kan een experiment zijn dat in 1974 werd uitgevoerd door socioloog Phillip Kunz: aan de vooravond van de vakantie stuurde de wetenschapper kerstkaarten naar 600 volkomen vreemden, en 200 van deze vreemdelingen stuurden hem ansichtkaarten in antwoord.
Het effect van wederkerigheid heeft een plaats in Snapchat. Nadat u de afbeelding hebt ontvangen, voelt u zich verplicht een reactie te sturen. En elke keer, als je een "like" voor de volgende post hebt ontvangen, voel je een onweerstaanbare drang om te "like" te reageren.
Waarom gebruikers reacties achterlaten
De meeste marketeers zijn van mening dat gesprekken met klanten ongelooflijk belangrijk zijn. Ze zijn ervan overtuigd dat dit soort interactie ons in staat stelt om langdurige vertrouwensrelaties op te bouwen.
Het is niet verrassend dat kopers op hun beurt hetzelfde voelen. Experts interviewden meer dan 7.000 consumenten en ontdekten dat slechts 23% van hen op welke manier dan ook interactie heeft met de merkeigenaren.
Bijna alle deelnemers aan de enquête voerden aan dat gedeelde waarden de grootste motivatie zijn voor interactie met het bedrijf en zijn merk. Dit betekent echter niet dat de opmerkingen geen macht hebben. Integendeel: er is een fenomeen dat bekend staat als 'gedeelde realiteit', waarvan de essentie is dat iemands perceptie van iets afhangt van hoe hij het deelt met anderen.
85% van de respondenten zei dat het lezen van opmerkingen over een onderwerp hen helpt om informatie beter waar te nemen. Dit betekent in feite dat commentaren een enorme impact hebben op onze eigen perceptie van de werkelijkheid.
Een onderzoek op de nieuwssite toonde aan dat negatieve opmerkingen die niet door argumenten worden ondersteund, de houding van andere lezers ten opzichte van het gepubliceerde materiaal volledig kunnen veranderen. Aan de andere kant doen beleefde beoordelingen - zelfs negatieve - kopers op een positieve manier aan het bedrijf denken.
Simpel gezegd, elke vermelding van uw bedrijf op het net is uw display. Dit is niet altijd logisch, maar dit is hoe het menselijk brein werkt.
Dit alles betekent dat reacties op reacties van lezers van uw blog of het werken met feedback van uw klanten ongelooflijk belangrijk zijn. Dit is niet zozeer nodig voor de gebruiker op wiens feedback u antwoordt, maar voor het bedrijf als geheel.
Verschijnselen van sociale netwerken: selfies, glimlachen en nostalgie
We hebben dus een beetje begrepen met enkele interessante en unieke functies van gebruikersactiviteit in sociale netwerken. Nu is het tijd om een paar merkwaardige fenomenen te overwegen die zeker interessant zullen zijn voor marketeers.
selfie
Historisch gezien waren portretten symbolen van onze status, in staat om te bepalen hoe mensen door anderen werden waargenomen.
Tegenwoordig is een portret een manier om te begrijpen wie we zijn. De theorie van "spiegel" ik "(zelf van het kijken) is een psychologisch concept, volgens welke we geen echte perceptie van onszelf hebben. Om een duidelijk beeld te krijgen van wie we zijn, hebben we de mening van anderen nodig.
Een van de redenen voor de populariteit van selfies is met name het feit dat we, als we naar een persoon kijken, eerst naar zijn gezicht kijken: een profielfoto is het eerste waar we op letten als we naar de sociale netwerkpagina van een persoon gaan;
Op Instagram krijgen afbeeldingen met gezichten van mensen 38% meer 'likes' en 32% meer reacties;
Onderzoek op het gebied van lichtvolgsysteem laat zien dat wanneer we het gezicht van een persoon op een site zien, we in zijn ogen kijken.
Een van de experimenten toonde ook aan dat afbeeldingen van menselijke gezichten sympathie kunnen opwekken. De deelnemers aan dit onderzoek waren de artsen aan wie medische dossiers met foto's van hun toekomstige patiënten werden gestuurd, en de artsen behandelden de patiënten die ze van tevoren hadden gezien veel zorgvuldiger en zorgvuldiger.
smilies
De meesten van ons merken dit niet, maar we imiteren de nabootsing van onze gesprekspartners tijdens een gesprek. Deze emotionele imitatie is een van de manieren om interpersoonlijke verbindingen op te bouwen.
Op internet herscheppen we dit communicatie-element met behulp van emoticons en emoji. Tegenwoordig gebruikt 74% van de inwoners van de VS stickers, emoticons en emoji voor communicatie op internet. Elke dag sturen mensen over de hele wereld 6 miljard emoticons en stickers naar elkaar. Daarom is er een nauw verband tussen het gebruik van glimlachen en de impact op ons van sociale netwerken.
Uit analyse van meer dan 31 miljoen berichten op Twitter bleek dat glimlachen een vast onderdeel van de tekst is. Er werd ook een experiment uitgevoerd waarvan de deelnemers geacht werden online te communiceren. Het bleek dat de proefpersonen van mening waren dat experts emoticons gebruikten om vriendelijker en competenter te communiceren.
Er zijn veel manieren om emoticons te integreren in uw marketingcampagnes. Bekende merken zoals Ikea, Coca-cola, Burger King en Comedy Central hebben zelfs hun eigen emoticons gemaakt, die mensen nu graag delen op het net.
nostalgie
Soms lijkt het leven zo snel voorbij te gaan dat je wilt schreeuwen: "Stop, een moment!". Dit gevoel wordt nostalgie genoemd, en zo'n verlangen naar het verleden kan een sleutelfactor zijn in een verbluffende nieuwe sociale marketingstrategie.
Nostalgie is universeel inherent aan mensen van elke cultuur, en daarom geeft het ons een gevoel van universaliteit, een gevoel van liefde en veiligheid. Verlangen naar het verleden laat ons anders naar geld kijken. Wanneer mensen worden aangemoedigd om aan het verleden te denken, zijn ze meer bereid om geld aan anderen te geven en zijn ze ook bereid meer te betalen om een product te kopen.
U hoeft geen bedrijf te bezitten met een geschiedenis van duizend jaar om uw klanten naar het verleden te laten verlangen. Je hoeft alleen de tijdsperiode te kiezen waarvoor mensen het meest nostalgisch zijn.
Urban Outfitters verkoopt bijvoorbeeld vintage stickers en notebooks met Liza Frank uit de jaren 80 en 90 (ja, de jaren 90 worden al als een ver verleden beschouwd).
Achterkant van de munt
Als we het hebben over de psychologie van sociale netwerken, kunnen we de studies die over hun negatieve impact praten, niet negeren. Sommige experts beweren dat we met de komst van sociale netwerken meer eenzaam, afstandelijk en saai zijn geworden.
Bewijs voor deze verklaring bestaat wel. Er is echter een kleine opmerking: sociale netwerken veranderen onze menselijke essentie niet, ze breiden onze mogelijkheden slechts licht uit.
We hebben bijvoorbeeld allemaal de gewoonte om onze eigen waarde te beoordelen door onszelf te vergelijken met anderen. Dit kan ertoe leiden dat we ons complete verliezers voelen: in sociale netwerken delen mensen immers voortdurend de gelukkigste momenten van hun leven, en we kunnen ze niet altijd beantwoorden met iets dat even vreugdevol is. We vergelijken onszelf consequent met onze vrienden die trouwen, kinderen krijgen en promotie krijgen op het werk.
Toch zijn sociale netwerken ook in staat om mensen samen te brengen. Als je ooit je verliezen of mislukkingen online hebt gedeeld, heb je waarschijnlijk de ongelooflijke schaal van ondersteuning ervaren, zelfs van de mensen van wie je het het minst verwachtte.
Wanneer we ons onzeker voelen, wordt de toegang tot sociale netwerken effectiever dan andere methoden van zelfbewering. In sociale netwerken tonen we vaak sympathie voor andere gebruikers, en dan heeft dit een positief effect op ons gedrag in het echte leven.
Heb je je ooit afgevraagd waarom dieren zo populair zijn op sociale netwerken?
Tijdens een interview met de redactie van Buzzfeed, die bezig zijn met het maken van virale verhalen over dieren, bleken ze zo populair te zijn omdat ze helemaal niet over dieren gaan. Zulke verhalen tonen de beste kwaliteiten van mensen: zorg, het vermogen om zichzelf op te offeren, enz.
Sociale netwerken kunnen ons onzeker maken, maar over het algemeen laten ze ons het beste van deze wereld zien. Ze leren ons het goede in onszelf en in andere mensen te herkennen.
https://lpgenerator.ru/blog/