Pagina 1 van 1

Zwaartepunt fiets

Geplaatst: 04 okt 2013, 16:41
door Loran
Een tijdje geleden heb ik een prachtige herenfiets gekocht. Het is een Norta Rialto. Voorheen fietste ik niet veel en had slechts een oude damesfiets. Maar alhoewel de nieuwe herenfiets een prachtstuk is, vind ik dat ik niet zo stabiel (rechtlijnig) rijdt als met die vorige damesfiets. Ik heb het gevoel dat het zwaartepunt van deze herenfiets veel hoger ligt dan mijn vorige damesfiets, en dus dat ik met deze herenfiets wankelbaarder rijdt (niet zo rechtlijnig) als met die vorige damesfiets. Ik denk dus dat dit aan het zwaartepunt ligt dat bij die damesfiets lager lag dan bij deze herenfiets. Heeft iemand ervaring met deze problematiek ??

Geplaatst: 05 okt 2013, 10:28
door rebelle
Ik vind altijd juist het omgekeerde , ik had een damesfiets en mijn man had dezelfde herenfiets . De herenfiets reed veel stabieler en wendbaarder vond ik .
Maar het heeft onderdaad te maken met het zwaartepunt en ik denk ook wel dat een driehoekskader meer in evenwicht is .

Geplaatst: 05 okt 2013, 13:21
door Loran
Wendbaarder wél, maar stabieler vind ik niet. Met stabieler bedoel ik ...in rechte lijn blijven rijden. Wendbaarder is hij als hij licht stuurt denk ik, zoals hij bij mij reageert op de minste beweging naar links of naar rechts ! Ik denk als het zwaartepunt heel laag komt te liggen dat hij dan stabieler wordt. Bij een vrouwenfiets ligt het gewicht van het kader mijn inziens lager omdat er geen topbuis aan zit. Maar dat is maar mijn gevoel, ik ben gen specialist, vandaar mijn rondvraag hier. :wink:

Geplaatst: 01 nov 2013, 05:20
door fregat
Het is wel zo , als je van fiets veranderd , dat het onwennig aanvoelt ! De positie waar je wellicht jaren aan gewend waart is veranderd ! Ik snap niet goed de uitleg dat de fiets " wankelbaar / niet rechtlijnig is ! " Staat alles wel goed vast , staat je voorwiel wel recht in de voorvork , of staan er geen spaken los ,! Geef het zijn tijd om te wennen , verander eventueel je houding ( stuur of zadel lager / hoger )

Geplaatst: 14 feb 2014, 11:18
door kwezelein
Het is voornamelijk de geometrie van je fiets die bepaalt hoe je fietsgedrag er zal uitzien. Ofwel kies je voor een wendbare fiets ofwel voor meer stabiliteit.
Twee in elkaar is in deze tijd bijna nog onmogelijk te vinden.
Minder wendbaar komt gewoonlijk door de langere wielbasis maar het voordeel hiervan is dan weer dat je meer stabieler fietst als je een hoge snelheid wil bereiken of als je rechtop en rechtuit wil.
Als je alles het tegenovergestelde neemt, een kortere wielbasis, dan heb je op de weg of bos ook het tegenovergestelde resultaat.

Mijn bosfiets, MTB, heeft een andere geometrie dan de weg-MTB of koersfiets en is een vijf-tal cm langer. Hiermee ga je dan minder snel overkop bij vervelende hindernissen in het bos zoals kuilen en boomwortels of remmen voor je voorganger.

Mijn weg fiets-MTB, heeft dan weer een kortere geometrie, snel wendbaar maar o wee, bij verkeerd remgebruikt.. Je fiets doet dan soms wat hij wil.

Zo heb ik dan ook verschillen ondervonden in de koersfietsen. Bij het ene merk kan ik rechtop fietsen en gezellig met de handen los een babbeltje doen of iets op mijn gemakje eten.
Bij de andere versie gaat de snelheid voor op het bochtenwerk maar wanneer de fiets ietske schuin gaat en het punt nadert dat je net niet valt in de bocht, drijf je ook hier je bochtenwerk op. Hij is wel moeilijker om rechtop te fietsen en bijvoorbeeld gezellig een banaan te eten.

Maar niks zo heerlijk als fietsen!! :D