GSM --> Batterij nabij een magneet ; geeft dat problemen ?

Vragen/antwoorden betreffende
gsm, gps, Ipod, Ipad,smartphones, tablets...

procman4
Lid geworden op: 29 jun 2009, 11:47
Contacteer:

29 mar 2019, 03:26

Mijn GSM zit, ter bescherming, in een openklapbaar hoesje. Links is er plaats voor een bankkaart, een identiteitskaart enz. Rechts zit de GSM.

a) In zo een vakje links steek ik een dun metalen plaatje, zo groot als een bankkaart.
Dan vouw ik mijn hoesje open ; ja open ! Zodoende komen de twee buitenkanten van het hoesje tegen elkaar.

b) Ik plaats het cylindervormig kegeltje door middel van het kruisje, in het linkse van de 2 verluchtingen van het dashbord, die tussen de twee passagiers staan.
Zodoende komt de onderkant van dat kegeltje (= oranje) naar mij toe gekeerd. Die onderkant is magnetisch

c) Mijn GSM die open is, maar een metalen plaatje bevat, plaats ik tegen de onderkant van dat magnetisch kegeltje.

En zo blijft mijn GSM, zichtbaar voor mij, hangen en kan ik hem gebruiken als GPS.

Afbeelding

Afbeelding

Mijn vraag is :
1. Kan die magneet invloed hebben op mijn GSM. De ontvangst bvb.
2. Kan die magneet mijn batterij beïnvloeden ? Vlugger leeg misschien ? ? Of batterij snel stuk ?


Mijn GSM is enkel beschermd door :
– de buitenkant van het linkerdeel van mijn hoesje
– plus de buitenkant van het rechterdeel van mijn hoesje
– plus zijn eigen achterkant.

Wie weet een antwoord op deze twee vragen bij 1. en 2. ?

Dank u.

procman4
__________________________________
Win 11 Home (in nieuwe laptop)
Google Chrome - soms Mozilla Firefox
Geen echt fan van Edge ; presenteert me te veel pagina's met weinig zinvolle inhoud.
(Daarom -->) AdBlock Plus
Verder : Open Office

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

29 mar 2019, 06:32

Een magneet heeft geen invloed op de werking van een batterij. De werking hiervan is gebaseerd op chemische reacties en heeft niets met magnetisme te maken.
Doordat er bij het leveren van stroom in de batterij elektronen bewegen, worden die wel beïnvloed door een magnetisch veld. Gelet op de stroomsterkte van een batterij, en de grootte van het magnetisch veld van een normale magneet, is die beïnvloeding verwaarloosbaar.
Voor de ontvanst denk ik niet dat je problemen gaat hebben want er worden magnetische smartphonehouders verkocht , sterke magneetvelden kunnen wel de mechanische delen of de ingebouwde luidsprekers van deze apparaten magnetiseren en eventueel beschadigen.

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

29 mar 2019, 09:04

is die magneet wél sterk genoeg om eventuele schokken op te vangen , dat die smartphone niet naar onderen schuift bij één of ander .......
der zou altijd ne rand moeten zijn van onder , zodat die niet naar beneden kan schuiven ongeacht ......

kunt dat ook eventueel oplossen door der een lijntje siliconen op te spuiten aan de onderkant

wat die magneet gaat doen zal afhangen van de sterkte van die magneet en hoe en met wat die smartphone opgebouwd is
voor luidsprekers is het nooit goed
en waar ge wél op moet letten is : als ge de verwarming opzet dat daar géén hete lucht uitkomt

Itsme
Lid geworden op: 19 aug 2005, 20:07
Locatie: Grens Hageland - Kempen

29 mar 2019, 17:53

Toch een beetje oppassen. De magneet - (ik heb verstaan dat die nog al een grote oppervlakte inneemt) kan volgende nadelen veroorzaken:

1. Het afschermen van GSM en GPS signalen - radio signalen kunnen niet door metaal doordringen, dit kan resulteren een een slechte of geen ontvangst. De binnenkomende GPS signalen kunnen enkel via de voorruit binnen de wagen geraken, als je die richting gaat afschermen?
2. De magneten kunnen de spoelen in het toestel voor ontvangst maar ook voor het zenden in een verzadigde toestand brengen. Voor de ontvangst spoelen dempt dit enkel de ontvangstgevoeligheid, maar voor het zendgedeelte wordt dat een serieus risico voor de eindtrap van het toestel... Als die beschadigd wordt mag je de GSM wegwerpen.
3. Voor de luidsprekers idem dito - zij gaan ook verzadigd geraken - en kunnen defect geraken, ook de eindtrap van de geluidsversterker gaat een andere impedancy zien en kan defect geraken - wordt ook dure aangelegenheid.

Ik zou een andere oplossing zoeken.... Het gaat hier tenslotte over toestellen die enkele 100-den euro kosten.
Chi pecora si fa, il lupo mangia

Mebo870
Lid geworden op: 22 mei 2005, 13:11
Locatie: Laarne

18 aug 2019, 16:40

Op Philips gebruikten we destijds soepele magneten op de montageband, dat zijn piepkleine magneetjes ingegoten in een soepel materiaal. Het voordeel is dat alles wat men daarop legt of hangt bijzonder stevig wordt vastgehouden, doordat de magneetjes volledig gesloten worden door ijzer. Daardoor wordt het ijzer ook niet gemagnetiseerd, wat bij de klassieke magneet wel het geval is en heeft daardoor geen invloed op de GSM.
Eenzelfde soort magneetjes ken je waarschijnlijk al, de magneetjes die op de koelkasten geplakt worden, die zijn ook vaak soepel, alleen zijn die niet zo sterk als dewelke we bij Philips gebruikten.
In de handel zijn die te verkrijgen onder de naam: magneetband, magneettape, magneetfolie
The key to happiness
Stay away from idiots

procman4
Lid geworden op: 29 jun 2009, 11:47
Contacteer:

20 aug 2019, 15:30

Dank aan allen die geantwoord hebben.

procman4
__________________________________
Win 11 Home (in nieuwe laptop)
Google Chrome - soms Mozilla Firefox
Geen echt fan van Edge ; presenteert me te veel pagina's met weinig zinvolle inhoud.
(Daarom -->) AdBlock Plus
Verder : Open Office