Harde schijf vervangen door SSD schijf

Vragen/antwoorden betreffende computer hardware.

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

30 nov 2018, 23:33

Ik verving enkele dagen geleden een klassieke harddisk in een laptop Lenovo G50, een eenvoudig en niet te duur toestel.
Een Samsung HD van 1 TB werd vervangen door een gebruikte HD Toshiba, eveneens 1 TB.

Momenteel heeft iedereen de mond vol van een SSD schijf. Maar kan ik dat ook in die laptop plaatsen ? Meestal is het een duo aangelegenheid t.t.z. een C gedeelte op die SSD schijf, met doorgaans daar het OS op en daarnaast een datagedeelte, de D schijf. Die laatste is doorgaans een klassieke schijf.

Kunnen al die gegevens op een SSD schijf ook performant werken in een laptop en zo ja hoeveel capaciteit moet die dan hebben  om toch vlot de meeste applicaties te kunnen draaien ?

Ik kijk uit naar wat nieuws over dit onderwerp, waarvoor al dank.  :wink:
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

01 dec 2018, 06:38

Je kunt dat meestal afleiden aan je huidige gebruik.
 Als je op een Windows laptop werkt dan kun je naar Deze Computer gaan. Onder de harde schijf icoontjes zie je dan hoeveel GB je vrij hebt en hoeveel je hebt gebruikt. Voor de beste prestaties is het verstandig om niet de gehele ruimte van de SSD te gebruiken maar ongeveer 1/5 deel ongebruikt te laten.
De meest gangbare opslagcapaciteiten van SSD’s zijn:
60 en 64GB
120 en 128GB
250 en 256GB
500 en 512GB
750GB
960GB en 1TB
Vaak nemen films en vooral TV series al gauw een aantal GB in. Dit neemt ook sneller toe dan bijvoorbeeld PC spellen of programma’s.  Kijk je niet veel series of films dan volstaat meestal 120GB of 250GB SSD schijf.

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

01 dec 2018, 09:31

Bedankt Wardje voor de toelichting.  :)

Mag ik aannemen dat wanneer ik een interne harddisk 2,5 "" voorhanden heb met een Sata aansluting (denk ik toch - zie afbeelding onder aub), gewoon de nieuwe SSD schijf op dezelfde manier kan inpluggen ?

Natuurlijk moet dan het OS nog geïnstalleerd worden, Windows 10 bvb. Ik veronderstel dat dat dan ook op de gebruikelijke manier kan gebeuren ?

Is het best dan die SSD schijf eerst te partitioneren of kan dat tijdens de installatie van Windows 10 ?

Sorry voor mijn hoop vragen, maar ik overweeg toch eens om een SSD schijf te plaatsen.  :oops:


Afbeelding
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

01 dec 2018, 09:58

Voor het vervangen van je hard-disc door SSD heb je een kleine kruisschroevedraaier nodig liefst een magnetisch exemplaar , want als zo'n klein vijsje in uw toestel valt ,dan heb je soms een hoop werk om het eruit te krijgen ( heb het zelf meegemaakt)
Dan installeer je het OS via een USB-stick.
Je kan je harde schijf ook migreren naar de SSD ; dan wordt alles sektor per sektor gekopieerd.
Windows en al je programma's blijven dus geinstalleerd.
Een gemiddelde SSD werkt 4 tot 5 keer sneller dan een gemiddelde harde schijf.
Nu zou u wellicht verwachten dat, zodra er een stuurprogramma geïnstalleerd is voor de SSD, deze dan ook als schijfstation zichtbaar zou zijn in Windows Verkenner.
Of gewoon als schijfstation in Computer. Maar ook dat zal niet het geval zijn.
Dat komt omdat Windows het apparaat met de naam SSD wel herkend heeft, maar nog niet ziet als schijfstation voor Windows. Daarvoor moet het apparaat, ofwel het schijfstation, eerst voorzien zijn van een bestandssysteem dat door Windows ondersteund wordt.
Om de SSD zichtbaar te maken in Windows Verkenner moeten we 'm dan ook eerst voorzien van zo'n bestandssysteem. Oftewel, we moeten de SSD formatteren.

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

01 dec 2018, 16:36

Andermaal bedankt hoor Wardje.  8)
Ik ga nog even verder informeren op Google, om bvb. eens visueel via een Youtube filmpje, te kunnen zien Hoe het concreet verloopt.

Veel verschil zal dat wel niet uitmaken met het vervangen van een gewone harddisk door een andere gewone harddisk. 

Enfin, de toon is gezet. We zien Wel.
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !