Geluid speelt af met haperingen (2 harde schijven)

Vragen/antwoorden betreffende computer hardware.

bojangles
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:50
Locatie: West-Vlaanderen

10 feb 2019, 10:56

Ik heb onlangs een nieuwe laptop gekocht, een Acer Aspire met core i5 processor en een SSD harde schijf van 128 GB en een extra interne harddisk van 1 TB. Ik heb dus een C:-schijf waarop al mijn software staat en een D:-schijf waarop ik al mijn data gezet heb.

Nu stel ik vast dat het afspelen van wav-bestanden die op mijn D-schijf staan niet zonder haperingen gebeurt. Af en toe stokt het geluid, wat enerverend is. Als ik diezelfde wav-bestanden op mijn C:-schijf zet dan verloopt het afspelen zonder haperingen. 

Ik luister nogal veel naar muziek op mijn pc. Moet ik nu telkens een cd kopiëren naar mijn c:-schijf om optimaal muziek te kunnen beluisteren of bestaat er een andere oplossing? 

Iemand advies ? Of iemand die hetzelfde voorhad ?

Groeten,
Bojangles

Sony
Lid geworden op: 19 feb 2005, 13:45
Locatie: Boom

11 feb 2019, 17:15

bojangles,

met welk programma speel je die wav bestanden en wat ben
je ondertussen aan het doen op de D: schijf terwijl je daar
vandaan de muziek speelt ?

Sony
I Afbeelding SeniorenNet

bojangles
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:50
Locatie: West-Vlaanderen

12 feb 2019, 17:56

Ik speel die af met Multiquence, een handig programma dat de wav-bestanden visualiseert. Maar ook met VLC Media Player had ik hetzelfde probleem. En ondertussen zat ik inderdaad wat te surfen op 't internet, maar ik gebruikte zeker geen zware tools (zoals Photoshop).

Nu zat ik vanmiddag opnieuw wat te luisteren naar muziek vanop mijn D-schijf en vreemd genoeg haperde de muziek deze keer niet. Alsof mijn D-schijf plots begint mee te werken (het gaat tenslotte op een splinternieuwe laptop met een nog nooit gebruikte harddisk). Misschien moesten de leeskoppen nog gerodeerd worden ?

Het probleem is dus (voorlopig) opgelost.

mvg,
Bojangles

Sony
Lid geworden op: 19 feb 2005, 13:45
Locatie: Boom

12 feb 2019, 18:37

Bojangles,
splinternieuwe laptop met een nog nooit gebruikte harddisk
Dus een Windows 10, Multiquence is helemaal niet geschikt voor Windows 10.
Afbeelding

Met Audacity kunt je ook allerlei muziek visualiseren zeker ook wave.

Afbeelding

Sony
I Afbeelding SeniorenNet

bojangles
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:50
Locatie: West-Vlaanderen

13 feb 2019, 17:03

Dat kan wel zijn, Sony, maar het programma liet zich makkelijk installeren en speelt mijn bestanden die op de C:-schijf staan perfect af. De wav-bestanden op de D-schijf daarentegen haperen hier en daar. Volgens mij heeft het iets met de leeskoppen van de D-schijf te maken. Op mijn vorige laptop stond enkel een SATA-schijf en daar had ik het probleem niet (werkte ook met Windows 10).

Bovendien ben ik zo verknocht aan Multiquence dat ik er geen afstand kan van nemen. Een freeware alternatief vind ik niet direct. Iemand een voorstel ?

mvg,
Bojangles

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

13 feb 2019, 20:19

bojangles schreef:
13 feb 2019, 17:03
Volgens mij heeft het iets met de leeskoppen van de D-schijf te maken. Op mijn vorige laptop stond enkel een SATA-schijf en daar had ik het probleem niet (werkte ook met Windows 10).
Mocht er iets met de leeskoppen zijn, dan zou je de ene foutmelding na de andere krijgen.

Zal eerder te maken hebben met de overdrachtsnelheid in combinatie met beschikbaar geheugen.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

14 feb 2019, 09:47

bojangles schreef:
13 feb 2019, 17:03
Dat kan wel zijn, Sony, maar het programma liet zich makkelijk installeren en speelt mijn bestanden die op de C:-schijf staan perfect af. De wav-bestanden op de D-schijf daarentegen haperen hier en daar. Volgens mij heeft het iets met de leeskoppen van de D-schijf te maken. Op mijn vorige laptop stond enkel een SATA-schijf en daar had ik het probleem niet (werkte ook met Windows 10).

Bovendien ben ik zo verknocht aan Multiquence dat ik er geen afstand kan van nemen. Een freeware alternatief vind ik niet direct. Iemand een voorstel ?

mvg,
Bojangles
@ Bojangles
Heb je ook video bestanden op je D: schijf staan? Spelen die korrekt af??

bojangles
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:50
Locatie: West-Vlaanderen

14 feb 2019, 18:04

Ja, ik heb ook dvd-bestanden op mijn D-schijf staan. Grotendeels concert-dvd's. Ik heb er vandaag ééntje afgespeeld met VLC Media Player en zowel geluid als beeld haperen hier niet. Very strange ... zou het toch iets met Multiquence te maken hebben ?

Het leuke van Multiquence vind ik dat je alle tracks van een cd op één lijn kan zetten, achter elkaar, zodat je makkelijk ziet hoe de tracks ingedeeld zijn, of de overgangen tussen de tracks goed zitten, hoe hoog het volume zit, etc ...

Iemand een valabel alternatief ? Met Wavelab of Audacity kan ik de bestanden niet op één lijn visualiseren.

mvg,
Bojangles

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

15 feb 2019, 08:48

In vlc zijn vizualizaties mogelijk, dat weet ik maar ik gebruik dat nooit. Ik weet dus ook niet of die doen wat jij ervan verlangt.

bojangles
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:50
Locatie: West-Vlaanderen

15 feb 2019, 10:36

VLC speelt alle soorten bestanden af, maar is niet het programma dat ik zoek.