BIJBEL en ARCHEOLOGIE
-
bluevelvet - Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
- Locatie: Gent
We hebben hier al kunnen lezen over het oude Israël en zijn archeologische bewijzen zoals de Mernepta Stele, het Sisak Relief, de Moabieten Steen, De Zwarte Obelisk of het huis van David, enz...
Maar wat met de Archeologie en het Nieuwe Testament !
Het historisch verslag van het Nieuwe Testament houdt steeds maar meer en meer stand.
We kunnen uren en uren doorbrengen met de archeologische bewijzen die sterke aanwijzingen geven voor de plaatsen en gebeurtenissen die in het N.T. te lezen staan.
Te beginnen met de gebeurtenis in BETHLEHEM die de kleine stad onvergetelijk gemaakt heeft omdat de geboorte van Jezus plaats vond in een van zijn grotten, in een beestenstal. In Bethlehem zijn nog steeds een aantal oude huizen die gebouwd zijn over kalksteengrotten die zeer oud zijn. Vermoedelijk is Jezus geboren in een van deze oude grotten en niet zoals de westerse traditie aangeeft in een stal.
HADRIANUS bouwde op de plaats van de geboortegrot een tempel ter ere van Adonis, de god van schoonheid en liefde die boven de geboortegrot stond gedurende twee eeuwen en is geheel bewaard gebleven, tot deze door koningin Helena, de moeder van keizer Constantijn vernietigd werd.
In Bethlehem zowel als in Jeruzalem was het geen probleem om de juiste plaats vast te stellen die plaats vond op grond van geschreven documenten en tevens naar de mondelinge overlevering van vader op zoon. Christelijke overlevering gaf aan dat de geboortegrot van Jezus zich moest bevinden aan de oostkant van het dorp onder de tempel van Hadrianus. De tempel werd afgebroken en men vond inderdaad de geboortegrot volledig intakt.
De Kerk van de Geboorte in Betlehem wordt in het algemeen beschouwd als een geloofwaardige locatie voor de geboorteplaats van Jezus.
Maar wat met de Archeologie en het Nieuwe Testament !
Het historisch verslag van het Nieuwe Testament houdt steeds maar meer en meer stand.
We kunnen uren en uren doorbrengen met de archeologische bewijzen die sterke aanwijzingen geven voor de plaatsen en gebeurtenissen die in het N.T. te lezen staan.
Te beginnen met de gebeurtenis in BETHLEHEM die de kleine stad onvergetelijk gemaakt heeft omdat de geboorte van Jezus plaats vond in een van zijn grotten, in een beestenstal. In Bethlehem zijn nog steeds een aantal oude huizen die gebouwd zijn over kalksteengrotten die zeer oud zijn. Vermoedelijk is Jezus geboren in een van deze oude grotten en niet zoals de westerse traditie aangeeft in een stal.
HADRIANUS bouwde op de plaats van de geboortegrot een tempel ter ere van Adonis, de god van schoonheid en liefde die boven de geboortegrot stond gedurende twee eeuwen en is geheel bewaard gebleven, tot deze door koningin Helena, de moeder van keizer Constantijn vernietigd werd.
In Bethlehem zowel als in Jeruzalem was het geen probleem om de juiste plaats vast te stellen die plaats vond op grond van geschreven documenten en tevens naar de mondelinge overlevering van vader op zoon. Christelijke overlevering gaf aan dat de geboortegrot van Jezus zich moest bevinden aan de oostkant van het dorp onder de tempel van Hadrianus. De tempel werd afgebroken en men vond inderdaad de geboortegrot volledig intakt.
De Kerk van de Geboorte in Betlehem wordt in het algemeen beschouwd als een geloofwaardige locatie voor de geboorteplaats van Jezus.
niet te doen. Nu weten we het zie. Jezus is niet in een stalleke geboren maar in een grot. Jaja en die grotten zijn er nog steeds hoor dat is pas historisch zie. Waar gaan ze het in Godsnaam nog allemaal uitvinden om hun zever verkoopbaar te maken.
-
bluevelvet - Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
- Locatie: Gent
In de eerste eeuw zijn de eerste 'bouwwerken' van de christenen ontstaan, al zijn dat nog geen typisch christelijke bouwwerken te noemen. Een eigen stijl zou pas beginnen in de vierde eeuw, nadat Constantijn de Grote het christendom legaliseert.
DE HEILIGE GRAFKERK OF DE VERRIJZENISKERK.
De Heilige Grafkerk, de meest geëerde plaats voor het Christendom, is gebouwd op Golgotha, de plaats van de kruisiging én op het graf, waarin het lichaam van Jezus gelegd werd. De kruisiging vond plaats buiten de stadsmuur, dicht bij de stad. (Joh. 19:20).
De plaats waar Jezus gestorven is is vrijwel met zekerheid aan te wijzen. Keizer Hadrianus had in 135 na Chr. op het graf van Jezus een Romeinse tempel laten bouwen en aan Jupiter gewijd. Op die manier trachtte hij elke herinnering aan de gewijde joodse en christelijke plaatsen uit te roeien.
Door deze 'ontwijding' werd de plaats veel meer gemarkeerd en ter nagedachtenis bewaard. Opnieuw kon Koningin Helena de plaats van het kruis en het graf van Christus des te gemakkelijker opnieuw ontdekken. Zo werd de tempel van Hadrianus afgebroken, om plaats te maken voor een prachtige basiliek (in 614, door de Perzen verwoest).
De Heilig Grafkerk of de Verrijzeniskerk, ook wel de Kerk van de wederopstanding genoemd is sinds de 4e eeuw een belangrijk pelgrimsoord.
De reusachtige Kerk van het Heilige Graf in Jeruzalem wordt beschouwd als een betrouwbare historische locatie die de locaties bedekt van de kruisiging en de begraafplaats van Christus. Deze locaties werden bedekt (en dus gepreserveerd) door de Romeinen in de 2e eeuw na Christus.
DE HEILIGE GRAFKERK OF DE VERRIJZENISKERK.
De Heilige Grafkerk, de meest geëerde plaats voor het Christendom, is gebouwd op Golgotha, de plaats van de kruisiging én op het graf, waarin het lichaam van Jezus gelegd werd. De kruisiging vond plaats buiten de stadsmuur, dicht bij de stad. (Joh. 19:20).
De plaats waar Jezus gestorven is is vrijwel met zekerheid aan te wijzen. Keizer Hadrianus had in 135 na Chr. op het graf van Jezus een Romeinse tempel laten bouwen en aan Jupiter gewijd. Op die manier trachtte hij elke herinnering aan de gewijde joodse en christelijke plaatsen uit te roeien.
Door deze 'ontwijding' werd de plaats veel meer gemarkeerd en ter nagedachtenis bewaard. Opnieuw kon Koningin Helena de plaats van het kruis en het graf van Christus des te gemakkelijker opnieuw ontdekken. Zo werd de tempel van Hadrianus afgebroken, om plaats te maken voor een prachtige basiliek (in 614, door de Perzen verwoest).
De Heilig Grafkerk of de Verrijzeniskerk, ook wel de Kerk van de wederopstanding genoemd is sinds de 4e eeuw een belangrijk pelgrimsoord.
De reusachtige Kerk van het Heilige Graf in Jeruzalem wordt beschouwd als een betrouwbare historische locatie die de locaties bedekt van de kruisiging en de begraafplaats van Christus. Deze locaties werden bedekt (en dus gepreserveerd) door de Romeinen in de 2e eeuw na Christus.
-
bluevelvet - Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
- Locatie: Gent
WIKI
De geboorte van Jezus staat in Lucas 2 vers 6-7. In de Statenvertaling luidt deze tekst:
"En het geschiedde, als zij daar waren, dat de dagen vervuld werden, dat zij baren zou. En zij baarde haar eerstgeboren Zoon, en wond Hem in doeken, en legde Hem neder in de kribbe, omdat voor hen lieden geen plaats was in de herberg".
De evangelist schrijft over een kribbe, voederbak (Grieks: phatnei). Het Griekse woord heeft een enigszins ruige betekenis. Lucas ontneemt het kerstgebeuren alle romantiek. Jezus wordt geboren in diepe armoede. Een voertrog voor het vee is zijn wieg! Lucas meldt niet de locatie waarop Jezus geboren is. Sommigen denken aan een grot, anderen aan een huis en weer anderen aan een stal. Het is niet onwaarschijnlijk om aan een stal te denken, gelet op de aanwezigheid van een voertrog voor dieren.
De geboorte van Jezus staat in Lucas 2 vers 6-7. In de Statenvertaling luidt deze tekst:
"En het geschiedde, als zij daar waren, dat de dagen vervuld werden, dat zij baren zou. En zij baarde haar eerstgeboren Zoon, en wond Hem in doeken, en legde Hem neder in de kribbe, omdat voor hen lieden geen plaats was in de herberg".
De evangelist schrijft over een kribbe, voederbak (Grieks: phatnei). Het Griekse woord heeft een enigszins ruige betekenis. Lucas ontneemt het kerstgebeuren alle romantiek. Jezus wordt geboren in diepe armoede. Een voertrog voor het vee is zijn wieg! Lucas meldt niet de locatie waarop Jezus geboren is. Sommigen denken aan een grot, anderen aan een huis en weer anderen aan een stal. Het is niet onwaarschijnlijk om aan een stal te denken, gelet op de aanwezigheid van een voertrog voor dieren.
dat is louter speculatie en staat niet in de Bijbel. Het is niet omdat er nergens plaats was dat ze arm waren. Het is niet omdat hij in een kribbe werd gelegd dat het in een stal zou zijn.
De wijzen kwamen aan aan het huis en zagen moeder en kind in Mat. Alleen Lucas voegt een kribbeke toe.
Zuivere speculatie en dus wat jij hier schrijft niet historisch juist. Historie kan niet gebaseerd zijn op interpretatie of veronderstellingen.
Trouwens volgens Paulus was hij eerst rijk en werd hij arm. Duidelijk dat Lucas dit gegeven nog meer romantiseert voor het chtistelijk gedachtegoed. Nergens in het OT wordt naar zoals verwezen als een geboorte in armoede nog in een kribbe of stal of grot. Dus in deze worden zelfs de geschriften niet vervuld. Er wordt enkel verwezen uit welke stronk hij zou geboren worden . En dat was Davids huis
Matt. zegt zelfs dat hij Immanuel zal genoemd worden volgens het OT, maar Maria noemde hem Jezus. Vervulling van de geschriften? Noppes... aanpassing om het zo te laten uitschijnen. Meer niet.
De wijzen kwamen aan aan het huis en zagen moeder en kind in Mat. Alleen Lucas voegt een kribbeke toe.
Zuivere speculatie en dus wat jij hier schrijft niet historisch juist. Historie kan niet gebaseerd zijn op interpretatie of veronderstellingen.
Trouwens volgens Paulus was hij eerst rijk en werd hij arm. Duidelijk dat Lucas dit gegeven nog meer romantiseert voor het chtistelijk gedachtegoed. Nergens in het OT wordt naar zoals verwezen als een geboorte in armoede nog in een kribbe of stal of grot. Dus in deze worden zelfs de geschriften niet vervuld. Er wordt enkel verwezen uit welke stronk hij zou geboren worden . En dat was Davids huis
Matt. zegt zelfs dat hij Immanuel zal genoemd worden volgens het OT, maar Maria noemde hem Jezus. Vervulling van de geschriften? Noppes... aanpassing om het zo te laten uitschijnen. Meer niet.
-
bluevelvet - Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
- Locatie: Gent
Als jij vindt dat een kribbe of voederbak in een huis, paleis of eender welk gebouw hoort is dat voor jou. Tot nog toe is een voederbak altans voor nuchtere mensen in een plaats te vinden waar dieren thuis horen !
Weet je wat armandine, vraag het aan Martin Dale, die SPECULEERT NIET, die WEET ALLES !
Weet je wat armandine, vraag het aan Martin Dale, die SPECULEERT NIET, die WEET ALLES !
Als jij de Bijbel leest met de woordinterpretatie van nu ben je al verkeerd. Historisch iets bekijken is ook de woordinterpretatie van die tijd aannemen en niet die van vandaag. Dat is al een eerste vereiste waar je niet aan voldoet.bluevelvet schreef:Als jij vindt dat een kribbe of voederbak in een huis, paleis of eender welk gebouw hoort is dat voor jou. Tot nog toe is een voederbak altans voor nuchtere mensen in een plaats te vinden waar dieren thuis horen !
Weet je wat armandine, vraag het aan Martin Dale, die SPECULEERT NIET, die WEET ALLES !
Die geromantiseerde voederbak van de christenen refereert oorspronkelijk naar broodhuis : Bethlehem het huis van David. Kan dus ook een broodmand geweest zijn. Maar kan ook een interpretatie zijn van nieuw geestelijk voedsel. Je ziet jullie christenen verdraaien maar tot alles in jullie verhaaltje past maar heeft met historiciteit niets te maken.
-
Aime1955 - Lid geworden op: 02 jan 2008, 23:10
Het gebruikte Griekse woord voor „kribbe” is fat′ne, dat „voederbak” betekent.
Het woord fat′ne kan mogelijk ook betrekking hebben op de stal waarin dieren gehouden worden.
Het Hebreeuwse woord ervoor is ʼe‧voes′ en het werd in de Griekse Septuaginta met fat′ne weergegeven.
Het woord fat′ne kan mogelijk ook betrekking hebben op de stal waarin dieren gehouden worden.
Het Hebreeuwse woord ervoor is ʼe‧voes′ en het werd in de Griekse Septuaginta met fat′ne weergegeven.
Laundry is the only thing that should be seperated by colour
en wordt er dan in de septa..dinges geschreven dat de messias zal geboren worden in een voederbak?
-
bluevelvet - Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
- Locatie: Gent
Interessante informatie Aime1955. Bedankt.
@ armandine, als antwoord op uw vraag :
Lukas 2 : 12 : En dit zal u het teken zijn : je zult een kindeken vinden gewikkeld in doeken en liggende in de KRIBBE......
@ armandine, als antwoord op uw vraag :
Lukas 2 : 12 : En dit zal u het teken zijn : je zult een kindeken vinden gewikkeld in doeken en liggende in de KRIBBE......
en wat betekende kribbe in die tijd? Voederbak? Trouwens ik had je zelf al geschreven dat Lucas het woordje kribbe heeft toegevoegd. De vraag was echter waar in het OT wordt er geschreven dat de messias in een kribbeke zal gevonden worden. Maar opnieuw kan je niet lezen wat er staat. Zijn we al gewoon.
-
dhr.antoon - Lid geworden op: 24 mei 2007, 19:55
Armandine
Het is gewoon zo, met de vondsten, dat die laten zien dat zij duidelijk in overeenstemming zijn met de Bijbel, of verwacht je dat er een kluis gevonden wordt van de Jeruzalem nieuwsdienst jaar 33 met een rubriek over het optreden van Jezus, dat en soortgelijke vondsten zijn er niet
Het is gewoon zo, met de vondsten, dat die laten zien dat zij duidelijk in overeenstemming zijn met de Bijbel, of verwacht je dat er een kluis gevonden wordt van de Jeruzalem nieuwsdienst jaar 33 met een rubriek over het optreden van Jezus, dat en soortgelijke vondsten zijn er niet
-
ebenhaezer - Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
- Locatie: Vlaanderen .
Interessante Topic BLUEVELVET , ben blij dat dit alles weer eens uit de doeken gedaan wordt , en het is te belangrijk om dat zomaar te vergeten !
Wat ARMANDINE betreft , ze is waarschijnlijk bang dat de Bijbel toch zijn recht krijgt ! Maar het gaat hier om de waarheden van Gods Woord , en dat steun ik tenvolle .
Vr.gr. EB.
Wat ARMANDINE betreft , ze is waarschijnlijk bang dat de Bijbel toch zijn recht krijgt ! Maar het gaat hier om de waarheden van Gods Woord , en dat steun ik tenvolle .
Vr.gr. EB.
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .
-
rolija - Lid geworden op: 27 jan 2004, 17:41
Gods woord.....Zij diene pee niet " Laat de Kinderen tot mij komen "Juist jammer dat zijn volgelingen dat wat te letterlijk opnemenebenhaezer schreef:Interessante Topic BLUEVELVET , ben blij dat dit alles weer eens uit de doeken gedaan wordt , en het is te belangrijk om dat zomaar te vergeten !
Wat ARMANDINE betreft , ze is waarschijnlijk bang dat de Bijbel toch zijn recht krijgt ! Maar het gaat hier om de waarheden van Gods Woord , en dat steun ik tenvolle .
Vr.gr. EB.
Mvg,
Rolija
"Spel- en typfauten zijn doelbewust en tot grood jolijt van de leser gemaakd."