Om na te denken (vervolg ).

hier is plaats voor alle wereldreligies

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

01 okt 2014, 10:48

fotofant schreef:Lees mijn vorige post aan u, en aan Vesselin, alsj e Tao vertaalt door God dan heb je er niets van begrepen en moet je misschien een beetje gaan studeren :) Einde discussie voor mijn part, want zuiver tijdverlies.
Hier zijn de escapisten weer, waarom wil je van alles een OF/OF verhaal maken? En dan zeggen dat het Tao is? Misschien die 'inprentingen' nog eens onderzoeken? Maar goed, duidelijk genoeg.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

01 okt 2014, 10:52

fotofant schreef:Lees mijn vorige post aan u, en aan Vesselin, alsj e Tao vertaalt door God dan heb je er niets van begrepen en moet je misschien een beetje gaan studeren :) Einde discussie voor mijn part, want zuiver tijdverlies.
Heel eenvoudig nochtans
Dao of Tao (uitgesproken als "Daauw"), is een metafysisch ("natuuroverstijgend") concept dat wordt gebruikt in het taoïsme, confucianisme en meer algemeen in de klassieke Chinese filosofie. Het vormt een wezenlijk onderdeel van de oosterse filosofie. Als filosofisch begrip is het de alomvattende, uit zichzelf bestaande, oneindige, tijdloze kosmische eenheid. De bron van alles én de bestemming van alles zonder begin en zonder einde. Het wordt hierbij gebruikt om de fundamentele of de werkelijke natuur van de wereld te benadrukken.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tao_(filosofie)
God, wat eenvoud vermag

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

01 okt 2014, 11:19

Enkel zij/hij die"iets" ten gronde heeft begrepen, kan dat "iets" eenvoudig "ontvouwen". Wel is dan nog een hoge dosis empathie en een degelijke taalbeheersing noodzakelijk.
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

fotofant
Lid geworden op: 28 jul 2009, 20:00
Locatie: wenduine

01 okt 2014, 11:22

YYZ schreef:
fotofant schreef:Lees mijn vorige post aan u, en aan Vesselin, alsj e Tao vertaalt door God dan heb je er niets van begrepen en moet je misschien een beetje gaan studeren :) Einde discussie voor mijn part, want zuiver tijdverlies.
Heel eenvoudig nochtans
Dao of Tao (uitgesproken als "Daauw"), is een metafysisch ("natuuroverstijgend") concept dat wordt gebruikt in het taoïsme, confucianisme en meer algemeen in de klassieke Chinese filosofie. Het vormt een wezenlijk onderdeel van de oosterse filosofie. Als filosofisch begrip is het de alomvattende, uit zichzelf bestaande, oneindige, tijdloze kosmische eenheid. De bron van alles én de bestemming van alles zonder begin en zonder einde. Het wordt hierbij gebruikt om de fundamentele of de werkelijke natuur van de wereld te benadrukken.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tao_(filosofie)
God, wat eenvoud vermag

Een tekstje uit wiki lezen is niet voldoende, en ken je nog een ander woord dan escapisme!!!! :lol:
Als je het niet begrijpt is dat je stopwoord
Oh my God! :lol:
elk moment is belangrijk

fotofant
Lid geworden op: 28 jul 2009, 20:00
Locatie: wenduine

01 okt 2014, 11:30

socrates schreef:Enkel zij/hij die"iets" ten gronde heeft begrepen, kan dat "iets" eenvoudig "ontvouwen". Wel is dan nog een hoge dosis empathie en een degelijke taalbeheersing noodzakelijk.
En natuurlijk kennis ten gronde van het onderwerp, niet even iets oppervlakkig lezen en denken dat je het kent !! anders wordt het zoiets als een reiziger die een keer in Marseille komt, er woordje provencaals hoort spreken en in discussie gaat met een romanist over de Franse Taal :wink:
elk moment is belangrijk

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

01 okt 2014, 11:46

fotofant schreef:Een tekstje uit wiki lezen is niet voldoende, en ken je nog een ander woord dan escapisme!!!! :lol:Als je het niet begrijpt is dat je stopwoord Oh my God! :lol:
Vertel ons nog eens hoe dat jij je dood ervaren hebt. En wat doe je nu?

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

01 okt 2014, 11:56

@fotofant,
Beste fotofant,
Bedankt voor je informatie!
Ik ken dr. Libbrecht persoolijk. Hij is erg ziek nu.

Tegenwoordig mediteer ik liever dan ik lees. Als je spirituele ervaringen begint te krijgen is dat veel boeiender.

En wat YYZ betreft:
Die vindt elke vorm van westerse of oosterse spiritualiteit tijdverlies en escapisme.
Hij wil dat wij de wereld redden door zijn inzichten toe te passen.
Maar de arme man moet altijd weer constateren dat wij er niets van begrijpen! Tja... we zullen te dom zijn zeker?

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

01 okt 2014, 12:04

Vesselin schreef:En wat YYZ betreft: Die vindt elke vorm van westerse of oosterse spiritualiteit tijdverlies en escapisme. Hij wil dat wij de wereld redden door zijn inzichten toe te passen. Maar de arme man moet altijd weer constateren dat wij er niets van begrijpen! Tja... we zullen te dom zijn zeker?
Je begrijpt het blijkbaar nog steeds niet Vesselin, probeer eerst het leven eens te verlaten en kom dan terug. Ik nodig je dus uit om eens te vluchten uit tijd en ruimte maar doe het dan ook eens, dan zal je escapisme pas begrijpen. Je hebt het over wijsbegeerte, niet over filosofie. Of dacht je van wel misschien?

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

01 okt 2014, 13:15

Nee, ik begrijp jou niet.
Heb jij misschien het leven verlaten en ben je terug gekomen?

Psychologisch gezien hoor ik een volwassen man die het drama van het miskende kind schijnt te spelen: "niemand begrijpt mij".

En je kent mijn standpunt: Verandering komt van binnen uit, niet van buiten af.

Als genoeg mensen uit hun egoïsme stappen krijg je een 'kritische massa' die de samenleving ten goede kan keren.
Maar dat is en blijft een innerlijk gebeuren bij elk individu afzonderlijk.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

01 okt 2014, 13:28

Vesselin schreef:Nee, ik begrijp jou niet. Heb jij misschien het leven verlaten en ben je terug gekomen? Psychologisch gezien hoor ik een volwassen man die het drama van het miskende kind schijnt te spelen: "niemand begrijpt mij". En je kent mijn standpunt: Verandering komt van binnen uit, niet van buiten af. Als genoeg mensen uit hun egoïsme stappen krijg je een 'kritische massa' die de samenleving ten goede kan keren. Maar dat is en blijft een innerlijk gebeuren bij elk individu afzonderlijk.
Vraag me soms af wie je nu in de maling tracht te nemen, het punt van innerlijke rust gaat immers voorbij aan tijd en ruimte, er is dan niet-iemand om dat te ervaren. Wie ben jij dan om dat te willen ervaren? Het komt een beetje over alsof je rond een diep gat staat te dansen en cirkelen maar je durft er niet in te springen, zou dat kunnen?

fotofant
Lid geworden op: 28 jul 2009, 20:00
Locatie: wenduine

01 okt 2014, 13:35

YYZ schreef:
Vesselin schreef:En wat YYZ betreft: Die vindt elke vorm van westerse of oosterse spiritualiteit tijdverlies en escapisme. Hij wil dat wij de wereld redden door zijn inzichten toe te passen. Maar de arme man moet altijd weer constateren dat wij er niets van begrijpen! Tja... we zullen te dom zijn zeker?
Je begrijpt het blijkbaar nog steeds niet Vesselin, probeer eerst het leven eens te verlaten en kom dan terug. Ik nodig je dus uit om eens te vluchten uit tijd en ruimte maar doe het dan ook eens, dan zal je escapisme pas begrijpen. Je hebt het over wijsbegeerte, niet over filosofie. Of dacht je van wel misschien?
:lol: Wat is het verschil, denk je tussen filosofie en wijsbegeert? Ooit cursus gevolgd aan een of andere fac. ?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Filosofie
elk moment is belangrijk

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

01 okt 2014, 14:00

fotofant schreef: :lol: Wat is het verschil, denk je tussen filosofie en wijsbegeert? Ooit cursus gevolgd aan een of andere fac. ?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Filosofie
Voor een Taoïst stel je domme vragen eigenlijk, wijsbegeerte is het vorsen naar wijsheid wat niet wil zeggen dat men daar ook in slaagt. Uiteraard is dit bekeken vanuit de identificatie met het beeld waaraan geloof gehecht wordt, bij filosofie ligt dat logischerwijs anders, daar is het andersom. Een filosoof weet wat de tweeledigheid van z'n natuur betekent, de wijsbegerige is naarstig op zoek maar heeft niet door dat de zoeker het gezochte is. Toch succes nog met je studies.

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

01 okt 2014, 15:17

YYZ schreef:Vraag me soms af wie je nu in de maling tracht te nemen, het punt van innerlijke rust gaat immers voorbij aan tijd en ruimte, er is dan niet-iemand om dat te ervaren. Wie ben jij dan om dat te willen ervaren? Het komt een beetje over alsof je rond een diep gat staat te dansen en cirkelen maar je durft er niet in te springen, zou dat kunnen?
Haha!... Kom je daar nu ineens mee aandraven? Niet-iemand?
Dan houdt het inderdaad op voor mij!
Ik wens je het allerbeste. Maar wat mij betreft, discussie voorgoed gesloten.
Zeveren over gebakken lucht kan ik niet meer opbrengen!
Ik zorg wel voor mezelf beste jongen. Ik heb je commentaar niet nodig.
Zou je ook niet beter wat voor jezelf gaan zorgen?

Silver Wolf
Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
Locatie: Thuis

01 okt 2014, 15:59

Afbeelding AfbeeldingZO :roll: hielden generaties voor ons de kindjes onder de knoet.
Nadien vervangen door de roede en/of de zak van (zwarte) Piet :twisted:

Zouden volwassenen en zelfs senioren anno 2014 nog altijd zo'n imaginaire "GOD" nodig hebben en/of een resem zegswijzen, zinswendingen en ander gegoochel met holle woorden, om zichzelf te verheffen als "believers" (lees; "nalopers") en de twijfelaars of sceptici er de daver mee op het lijf te jagen?

sw

fotofant
Lid geworden op: 28 jul 2009, 20:00
Locatie: wenduine

01 okt 2014, 16:14

YYZ schreef:
fotofant schreef: :lol: Wat is het verschil, denk je tussen filosofie en wijsbegeert? Ooit cursus gevolgd aan een of andere fac. ?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Filosofie
Voor een Taoïst stel je domme vragen eigenlijk, wijsbegeerte is het vorsen naar wijsheid wat niet wil zeggen dat men daar ook in slaagt. Uiteraard is dit bekeken vanuit de identificatie met het beeld waaraan geloof gehecht wordt, bij filosofie ligt dat logischerwijs anders, daar is het andersom. Een filosoof weet wat de tweeledigheid van z'n natuur betekent, de wijsbegerige is naarstig op zoek maar heeft niet door dat de zoeker het gezochte is. Toch succes nog met je studies.

:lol: :lol: :lol:
Dat is echt wel uw persoonlijke interpretatie. Goed als je daar gelukkig mee bent, maar .....
En wie bepaalt wat ik of wie ik ben? Ben je hetgeen je onderzoekt?
Jij mag van mijn part zijn wie of wat je wil, dat ga ik niet bepalen, maar niemand hoeft te bepalen wie of wat ik ben, ook jij, de grote filosoof, niet.
elk moment is belangrijk