IS DE BIJBEL EEN MYTHE ?(deel1)

hier is plaats voor alle wereldreligies

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

28 nov 2014, 07:52

bluevelvet schreef:Joh 19:20 : Dit opschrift dan lazen vele der Joden, want de plaats, waar Jezus gekruisigd werd, was dicht bij de stad, en het was geschreven in het Hebreeuws, in het Latijn en in het Grieks.

Toch wel een belangrijk vers. Omdat dit ook weergeeft dat de evangelisten zich richtten tot elk van de verschillende groepen.
Wat heeft dat nu weer met de evangelisten te maken. Dit hadden de Romeinen op de titulus geschreven conform de Romeinse wet.
- Jezus de nazareeër, koning van de joden ( melech ha-yehudim ).
Zo schreef Mattheus voor de Joden en wilde hij laten zien dat Jezus de lang verwachte Messias was. Hij begint met de geslachtslijn van Jezus en verwijst naar het O.T. voor de vervulling van de profetieën met de nadruk op Jezus als de 'zoon van David', die van rechtswege als koning op de troon van Israël mocht zitten (Matteüs 9:27; 21:9).
En die geslachtslijn gaat over Jozef, zijn vader, zoals zijn ( voor-) vader in de hemel.
En het is hem niet gelukt, ook niet de messias Simon bar Kochba.

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

28 nov 2014, 08:35

klaartje schreef:Mogelijk een domme vraag..... (of bestaan die niet): hoe komt het dat deze man JEZUS, hij precies zo een "godsdienst" heeft doen ontketenen zeg maar?
Heb me dit al meermaals afgevraagd ???
Een domme vraag is dat niet. De kwestie is alleen: hoe zeer zijt ge daar in geïnteresseerd?
Als ge echt geïnteresseerd zijt, ga je daar waarschijnlijk zelf over lezen.
En dan is het boek "De Zeloot" van Reza Aslan een goeie starter. (Waarschijnlijk al te krijgen in een grotere bibliotheek.)
Over hoe Jezus' boodschap uiteindelijk een staatsgodsdienst werd, is het boek een degelijk betoog, vind ik.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Klaartje
Lid geworden op: 27 jan 2005, 17:22
Locatie: Brecht

28 nov 2014, 08:41

Vesselin schreef:
klaartje schreef:Mogelijk een domme vraag..... (of bestaan die niet): hoe komt het dat deze man JEZUS, hij precies zo een "godsdienst" heeft doen ontketenen zeg maar?
Heb me dit al meermaals afgevraagd ???
Een domme vraag is dat niet. De kwestie is alleen: hoe zeer zijt ge daar in geïnteresseerd?
Als ge echt geïnteresseerd zijt, ga je daar waarschijnlijk zelf over lezen.
En dan is het boek "De Zeloot" van Reza Aslan een goeie starter. (Waarschijnlijk al te krijgen in een grotere bibliotheek.)
Over hoe Jezus' boodschap uiteindelijk een staatsgodsdienst werd, is het boek een degelijk betoog, vind ik.
Bedankt voor deze goede tip.... moet ik doen :idea: :wink:
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

28 nov 2014, 10:32

Vesselin, als je eens de moeite zou doen om bladzijden die Talisman op "religie" neerpootte eens grondig te lezen, dan krijg je toch een goed idee hoor; Ik leerde hier al veel bij over hoe en waarom.
Wij werden immers van jongsaf met stukjes van de bijbel opgevoed; dat wat het best in het kraam van de Katholiek Kerk past.
De bijbel mochten we zelfs niet lezen....Alleen de gekuiste versie.
Vooral dat die Jezus de zoon van God was moesten we onthouden: de man die mirakels verrichtte door zijn goddelijke status.

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

28 nov 2014, 10:56

Reini schreef:Vesselin, als je eens de moeite zou doen om bladzijden die Talisman op "religie" neerpootte eens grondig te lezen, dan krijg je toch een goed idee hoor; Ik leerde hier al veel bij over hoe en waarom.
Wij werden immers van jongsaf met stukjes van de bijbel opgevoed; dat wat het best in het kraam van de Katholiek Kerk past.
De bijbel mochten we zelfs niet lezen....Alleen de gekuiste versie.
Vooral dat die Jezus de zoon van God was moesten we onthouden: de man die mirakels verrichtte door zijn goddelijke status.
Bedankt Reini.
Maar ik heb mezelf goed geïnformeerd. Daarenboven speelt de bijbel geen enkele rol meer in mijn leven en ben ik in het geheel niet gelovig.
Daarenboven schrikt de onbeschofte en kwetsende stijl van Talisman mij nogal af. Dat maakt geen goede indruk.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

28 nov 2014, 11:02

Vesselin schreef:
klaartje schreef:Mogelijk een domme vraag..... (of bestaan die niet): hoe komt het dat deze man JEZUS, hij precies zo een "godsdienst" heeft doen ontketenen zeg maar?
Heb me dit al meermaals afgevraagd ???
Een domme vraag is dat niet. De kwestie is alleen: hoe zeer zijt ge daar in geïnteresseerd?
Als ge echt geïnteresseerd zijt, ga je daar waarschijnlijk zelf over lezen.
En dan is het boek "De Zeloot" van Reza Aslan een goeie starter. (Waarschijnlijk al te krijgen in een grotere bibliotheek.)
Over hoe Jezus' boodschap uiteindelijk een staatsgodsdienst werd, is het boek een degelijk betoog, vind ik.
En als er alsnog 10% bij verzonnen is, is het nog steeds de moeite waard om te lezen.
Ik ga dit boek zeker ook in huis halen.
Wat zeker de moeite is zijn beide onderstaande boeken. Er wordt heel wat duidelijk gemaakt.
http://www.letterenfonds.nl/en/author/1 ... es-vergeer

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

28 nov 2014, 11:52

Rare uitleg! :lol:
Maar voor persoonlijke psychologische eigenaardigheden heb ik wel begrip. Wat niet wil zeggen dat ik er in meega.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

28 nov 2014, 13:02

Vesselin schreef:Rare uitleg! :lol:
Maar voor persoonlijke psychologische eigenaardigheden heb ik wel begrip. Wat niet wil zeggen dat ik er in meega.
Je ziet maar.

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

28 nov 2014, 13:14

Het evangelie van Lucas is ook niet zo zeer voor de Joden geschreven. Hij schrijft bv. over Capharnaum, dat het een stad is in Galilea (zie 4 : 31) en over het 'land der Gerasenen', dat tgo. Galilea ligt.... (8:26); verder nog over de twee Emmaüsgangers, welk dorp Emmaüs 60 stadiën - of ca. 11 km - van Jerusalem verwijderd lag. (24:13)
Dat zijn allemaal zaken die aan de Joden niet dienden herinnerd te worden, maar wel bestemd voor Griekse lezers !
De geslachtregister van Jezus gaat terug tot Adam. Lucas legt meer de nadruk op Jezus als profeet.
Het evangelie wordt opgedragen aan ene Theofilus, een Griekse naam die 'door God geliefd' betekent.
Ook bij Lucas ontbreken bepaalde passages die voornamelijk voor Joden interessant zijn en in plaats van de Joodse aanduiding Rabbi gebruikt hij de Griekse aanduidingen Kyrios en en Epistates.
Omdat Lucas een arts is geeft hij ook veel meer inzichten in de wonderen of genezingen van Christus, meer dan door de andere evangelisten gedaan wordt.

Het evangelie van Johannes verschilt van de "Synoptische evangeliën" zoals de drie overigen nog genoemd worden.
Hij begint met de eigenschappen van Jezus vóór dat hij mens werd,
en meest opvallend is Johannes 8:58, waarin Hij zegt: "van voordat Abraham werd geboren, was ik er al".
Johannes benadrukte eveneens het feit dat Jezus mens was en wilde hiermee de dwaling van de Gnostici aan het licht brengen, omdat deze sekte in zijn tijd niet geloofde dat Christus mens was.

We hebben dus vier verschillende maar toch nauwkeurige verslagen over Christus en dankzij de vier Evangeliën weten we voldoende over hem om te waarderen wie hij is en te beseffen wat hij voor de mensheid gedaan heeft.

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

28 nov 2014, 13:31

bluevelvet schreef:Het evangelie van Lucas is ook niet zo zeer voor de Joden geschreven. Hij schrijft bv. over Capharnaum, dat het een stad is in Galilea (zie 4 : 31) en over het 'land der Gerasenen', dat tgo. Galilea ligt.... (8:26); verder nog over de twee Emmaüsgangers, welk dorp Emmaüs 60 stadiën - of ca. 11 km - van Jerusalem verwijderd lag. (24:13)
Dat zijn allemaal zaken die aan de Joden niet dienden herinnerd te worden, maar wel bestemd voor Griekse lezers !
Bedoel je gelovige joden ? Nee dus, de auteurs schreven voor Griekssprekende joden uit de diaspora. Hoeveel keer moet ik dat nog herhalen ?
De geslachtregister van Jezus gaat terug tot Adam. Lucas legt meer de nadruk op Jezus als profeet.
Zelf verzonnen of kan je dit onderbouwen ?
Het evangelie van Johannes verschilt van de "Synoptische evangeliën" zoals de drie overigen nog genoemd worden.
Hij begint met de eigenschappen van Jezus vóór dat hij mens werd,
en meest opvallend is Johannes 8:58, waarin Hij zegt: "van voordat Abraham werd geboren, was ik er al".
Johannes benadrukte eveneens het feit dat Jezus mens was en wilde hiermee de dwaling van de Gnostici aan het licht brengen, omdat deze sekte in zijn tijd niet geloofde dat Christus mens was.
Wat voor onzin is me dat nu weer!! Het Johannes evangelie kan niet gnostischer zijn. Duidelijk, je kent zelfs de betekenis niet.
We hebben dus vier verschillende maar toch nauwkeurige verslagen over Christus en dankzij de vier Evangeliën weten we voldoende over hem om te waarderen wie hij is en te beseffen wat hij voor de mensheid gedaan heeft.
Je weet verdomd goed dat dit niet waar is. Ze verschillen zozeer dat men zelfs Marcus niet met Johannes kan vergelijken. Er zit ook een kloof van pakweg 50 jaar tussen.

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

28 nov 2014, 16:30

talisman schreef:Je ziet maar.
Je bijdragen over het wetenschappelijk onderzoek, rond de historiciteit van de bijbel, zijn zeker interessant voor vele lezers. Ik heb zelf mijn huiswerk goed gemaakt, meen ik, en het is al lang geen punt meer voor mij.

Wat mij doet reageren op het schrijven van Bluevelvet, is eerder psychologisch gemotiveerd: het is de verbazing, om niet te zeggen, de verbijstering, hoe men het godsbeeld van het oude testament (Thora) kan aanhangen.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

28 nov 2014, 16:37

Vesselin schreef: Wat mij doet reageren op het schrijven van Bluevelvet, is eerder psychologisch gemotiveerd: het is de verbazing, om niet te zeggen, de verbijstering, hoe men het godsbeeld van het oude testament (Thora) kan aanhangen.
En mij verbaast het hoe men het N.T. kan aanhangen terwijl men er niks van begrijpt.

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

28 nov 2014, 17:18

Tja, dat is nu eenmaal het gevolg van een dogmatische instelling. Het maakt open, onbevooroordeeld onderzoek onmogelijk.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

29 nov 2014, 12:15

Wij hebben kunnen zien dat de Evangeliën geschreven werden voor verschillende 'doelgroepen'.
William Albright concludeerde op basis van zijn onderzoek dat alle Nieuwtestamentische boeken geschreven werden tijdens het leven van de meeste apostelen. Hij schreef: "We kunnen nu al met nadruk stellen, dat er geen grond is om enig boek na ca. het jaar 80 te dateren".

Volgens sommigen zou de Q-bron door Mattheüs en Lukas gebruikt geweest zijn. Maar het document Q bestaat niet en niemand kan bewijzen dat het ooit bestaan heeft. Het werd ook door de kerkvaders nooit geciteerd.
Ook de hypothese dat Markus evangelie het eerst is geschreven zou door de Q-bron ondersteund worden. Hypothese die op een hypothese berust ? Wij houden ons beter aan wat in Spreuken 14:15 te lezen staat : "Een simpel mens gelooft elk woord dat hij hoort; een verstandig mens begrijpt de noodzaak van bewijs".

Als wij de Evangeliën aandachtig lezen zijn er van die details die een meer betekenis geven.
Bv.Johannes is de enige die de naam van de slaaf geeft, wiens oor werd afgehakt en geeft ook de naam Petrus als zijnde de discipel die het zwaard gebruikte. Omdat Johannes de hogepriester kende kon hij weten dat de naam van de slaaf Malchus was. (Joh. 18 : 15)
Lucas, als arts, die de meeste genezingen beschrijft laat ons als enige weten dat Jezus het oor van Malchus aanraakte en genas ! (Luk. 22:51)
In Johannes 6 : 5 vraagt Jezus aan Filippus waar zij broden konden kopen. Waarom stelde hij deze vraag aan Filippus ? Omdat de apostel Filippus uit Betsaïda, aan het meer van Tiberias kwam, en hij de streek goed kende.
Wij zouden niet weten dat Johannes en Jakobus de bijnaam Boanerges (zonen van de donder) droegen moest Marcus dat niet aanhalen in Markus 3:17.

De 4 evangeliën verhalen de belangrijkste dingen over Jezus leven, elk van uit de schrijvers hun oogpunt, maar er is nog zo veel meer.
Ten slotte lezen we in Johannes 21:25 dat er nog vele andere dingen zijn die Jezus heeft gedaan maar als ze zouden worden beschreven de wereld zelf de boekrollen niet zouden kunnen
bevatten !

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

29 nov 2014, 13:14

bluevelvet schreef:Wij hebben kunnen zien dat de Evangeliën geschreven werden voor verschillende 'doelgroepen'.
William Albright concludeerde op basis van zijn onderzoek dat alle Nieuwtestamentische boeken geschreven werden tijdens het leven van de meeste apostelen. Hij schreef: "We kunnen nu al met nadruk stellen, dat er geen grond is om enig boek na ca. het jaar 80 te dateren".
Die onzin is al ja-ren achterhaald en staat alleen met deze theorie.
Het is zelfs zo dat geen enkel evangelie kan geschreven zijn voor 71 n.C. ( na de Joodse oorlog )

http://nl.wikipedia.org/wiki/Evangelie_volgens_Marcus
http://nl.wikipedia.org/wiki/Evangelie_ ... tte%C3%BCs
http://nl.wikipedia.org/wiki/Evangelie_volgens_Lucas
http://nl.wikipedia.org/wiki/Evangelie_volgens_Johannes

We kunnen dus met nadruk stellen dat je er weer eens naast zit. :lol: