TWEE VERSCHILLENDE GODEN ?

hier is plaats voor alle wereldreligies

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

04 okt 2013, 09:08

bluevelvet schreef: Aan jou nu om al deze gegevens te weerleggen talisman ![/b]
Hoeveel keer moet ik je dat nog uitleggen ? Alzheimer ? Op tijd laten nakijken hoor.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

04 okt 2013, 14:55

talisman schreef:Hoeveel keer moet ik je dat nog uitleggen ? Alzheimer ? Op tijd laten nakijken hoor.
Het kan niet anders dan dat God een humorist is, wie is er nu tegen wie bezig ? :wink:

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

04 okt 2013, 18:32

YYZ schreef:
talisman schreef:Hoeveel keer moet ik je dat nog uitleggen ? Alzheimer ? Op tijd laten nakijken hoor.
Het kan niet anders dan dat God een humorist is, wie is er nu tegen wie bezig ? :wink:
Het is verdomd toch godgeklaagd dat die steeds maar weer van vooraf aan opnieuw begint.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

05 okt 2013, 08:01

talisman schreef:Het is verdomd toch godgeklaagd dat die steeds maar weer van vooraf aan opnieuw begint.
Wellicht samen met jou hoopte ik dat we het meer zouden kunnen hebben over hoe die 3-eenheid zich uit in het leven van alledag. Misschien werkt dat katalyserend waardoor we progreesie kunnen boeken. Immers, delen is vermenigvuldigen. :wink:

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

05 okt 2013, 09:53

YYZ schreef:
talisman schreef:Het is verdomd toch godgeklaagd dat die steeds maar weer van vooraf aan opnieuw begint.
Wellicht samen met jou hoopte ik dat we het meer zouden kunnen hebben over hoe die 3-eenheid zich uit in het leven van alledag. Misschien werkt dat katalyserend waardoor we progressie kunnen boeken. Immers, delen is vermenigvuldigen. :wink:
Dat kan zeker, als we niet teveel gehinderd worden door zekere stoorzenders.
:wink:

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

05 okt 2013, 10:48

talisman schreef:Dat kan zeker, als we niet teveel gehinderd worden door zekere stoorzenders.
:wink:
We kunnen slechts hopen dat ook dat beter wordt naarmate men begint in te zien dat troosteloze strijd geen hoop en vertrouwen schept, integendeel. Een dergelijke strijd beperkt ons als mensheid in z'n geheel, en dat geldt voor alle strijdende partijen natuurlijk, niet enkel van 'religieuze' makelij waarin het woord God (ea) voorkomt. Vervolgens kunnen we verder met de strijd om de strijd te luwen. :wink:

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

05 okt 2013, 15:31

YYZ schreef:
bluevelvet schreef:Gaat dit topic over gnostiek :?:
Is sindsdien nooit anders geweest, er zijn immers geen twee of meerdere goden. Zelfkennis en gnostiek is hetzelfde, en wie zou dan wie moeten leren kennen?
:roll: Men refereert hier naar het O.T., het N.T., de Torah, de Tenach..... en over TWEE verschillende goden in de openingtekst van het onderwerp !
Welke gnostische geschriften werden hier aangehaald ?

:arrow: Niet naast de pot p....n hé !

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

05 okt 2013, 15:44

janx schreef:Ja ..ik ben er weer. Maare eh ... waarom eigenlijk het oude zo belangrijk te vinden terwijl we leven in het heden. Wat wil je nu van het OT leren? Een totaal verouderde boek met inzichten en verhalen die goed voor onbewuste mensen zijn om een soort leidraad te kunnen hebben? We leven in het heden en daar moet je deel van uit maken en leven naar de inzichten die je nu bezit en misschien door ervaringen van schade en schande het goede vindt en dan kiest om het je eigen te willen maken.
Een totaal verouderd boek.... schrijf je !
Wel een rare opmerking voor het meest verkochte en het meest vertaalde boek op deze aardbol !

Hoe jij dat bekijkt is jouw zaak maar ik meen dat er door betere kennis van dit boek velen hun leven veranderd is, wat naar ik meen geen enkel ander boek toe in staat is dit te verwezenlijken.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

05 okt 2013, 15:53

bluevelvet schreef:
YYZ schreef:
bluevelvet schreef:Gaat dit topic over gnostiek :?:
Is sindsdien nooit anders geweest, er zijn immers geen twee of meerdere goden. Zelfkennis en gnostiek is hetzelfde, en wie zou dan wie moeten leren kennen?
:roll: Men refereert hier naar het O.T., het N.T., de Torah, de Tenach..... en over TWEE verschillende goden in de openingtekst van het onderwerp !
Welke gnostische geschriften werden hier aangehaald ?

:arrow: Niet naast de pot p....n hé !
Talisman zal wellicht ook z'n visie kenbaar willen stellen, hij heeft deze opener mi doelbewust zo geplaatst om de tweedeling op te heffen. Volgens de gnostiek is er nergens sprake van delingen tenzij wat ons denken of de psyche daarvan maakt. Anders gezegd, de tweedeling is slechts een verwijzing naar de manifeste realiteit van goed en kwaad die op zich elkaar opheffen. Binnen tijd en ruimte is het kunst om hierin het redelijke evenwicht te realiseren en onderhouden, goed en kwaad zijn hierbij subjectief naargelang de positie/mening die het geconditioneerde individu daarover heeft. Hechtingen aan een bepaalde overtuiging kunnen ahw psychisch vastroesten waardoor nooit tot verzoening zal gekomen worden, net zoals het nooit duidelijk wordt wie of wat de gemeenschappelijke factor in heel dit proces is, dat wat wordt omschreven als de 3-eenheid of het spel van die Ene God als je wil.

Als in het OT een kwade God verondersteld wordt en in het NT een rechtvaardige en liefdevolle God, dan dienen we dat in z'n perspectief te plaatsen en dat is minder te zien als een lineair (geschiedkundig) gegeven dan wel te kaderen binnen het dynamische proces dat het leven is. En dat proces is eerder tijdloos en universeel, geen verschil tussen vroeger en nu dus. Anders gezegd, naargelang perceptie, de ene ziet overal scheiding wat doorgaans leidt tot strijd, de andere ziet eenheid wat leidt tot verzoening, ook van de vele veronderstelde Goden dus.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

05 okt 2013, 16:16

bluevelvet schreef:Een totaal verouderd boek.... schrijf je !
Wel een rare opmerking voor het meest verkochte en het meest vertaalde boek op deze aardbol ! Hoe jij dat bekijkt is jouw zaak maar ik meen dat er door betere kennis van dit boek velen hun leven veranderd is, wat naar ik meen geen enkel ander boek toe in staat is dit te verwezenlijken.
Bluevelvet, je neemt dit blijkbaar nogal zwaar, waar Janx mi naar verwijst is dat je inzichten van dat boek ook praktisch kan toepassen in de hedendaagse realiteit. Dit is heel wat anders dan iedereen met dat boek om de oren te slaan en daarbij steeds verwijst naar een ver verleden dat ons vandaag niet verder helpt, dit is geen verwerping van het boek dan wel hoe mensen daarmee omspringen. Anders gezegd, als we de wijsheden van dat boek overnemen en in een aangepaste context zouden plaatsen, dan hebben we een nieuw boek dat hetzelfde zegt. Aangezien de meerderheid belang hecht aan dat boek, zou bv de economische crisis al voorbij zijn alvorens we naar oplossingen gaan zoeken, begrijp je? Zoveel verzen hebben we echt niet nodig om in te zien waar het probleem schuilt.

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

05 okt 2013, 17:06

janx schreef:Ja ..ik ben er weer. Maare eh ... waarom eigenlijk het oude zo belangrijk te vinden terwijl we leven in het heden. Wat wil je nu van het OT leren? Een totaal verouderde boek met inzichten en verhalen die goed voor onbewuste mensen zijn om een soort leidraad te kunnen hebben? We leven in het heden en daar moet je deel van uit maken en leven naar de inzichten die je nu bezit en misschien door ervaringen van schade en schande het goede vindt en dan kiest om het je eigen te willen maken.
Je schreef : Wat wil je nu nog van het OT leren ?....

Héwel, dat de stad Ur van Abraham is opgegraven, zoals ook nog Nineve en andere oude steden vernoemd in het O.T.
Het volk van de Hethieten was buiten de bijbel niet gekend, tot de opgravingen van de hoofdstad van dit volk ontdekt werd.
De tempels van de afgoden werden gevonden.
Het bestaan van koning Sennacherib werd bevestigd.
Koningen en gebeurtenissen uit die tijd zijn bevestigd....... enz. enz.,

Er is nog veel meer uit te leren, tenminste voor diegenen die zich in de Oudheidkundige geschiedenis en volkeren willen verdiepen kan de bijbel HEDEN van heel groot nut zijn !

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

05 okt 2013, 17:08

bluevelvet schreef:Er is nog veel meer uit te leren, tenminste voor diegenen die zich in de Oudheidkundige geschiedenis en volkeren willen verdiepen kan de bijbel HEDEN van heel groot nut zijn !
Kan je daar ook een praktisch voorbeeld van geven met verwijzing naar hedendaagse personages en/of situaties?

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

05 okt 2013, 17:22

YYZ schreef:
bluevelvet schreef:Er is nog veel meer uit te leren, tenminste voor diegenen die zich in de Oudheidkundige geschiedenis en volkeren willen verdiepen kan de bijbel HEDEN van heel groot nut zijn !
Kan je daar ook een praktisch voorbeeld van geven met verwijzing naar hedendaagse personages en/of situaties?
Ik had het over Oudheidkundige geschiedenis !
Wat wil je dan met hedendaagse personages :roll:

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

05 okt 2013, 17:34

YYZ schreef:
bluevelvet schreef:Een totaal verouderd boek.... schrijf je !
Wel een rare opmerking voor het meest verkochte en het meest vertaalde boek op deze aardbol ! Hoe jij dat bekijkt is jouw zaak maar ik meen dat er door betere kennis van dit boek velen hun leven veranderd is, wat naar ik meen geen enkel ander boek toe in staat is dit te verwezenlijken.
Bluevelvet, je neemt dit blijkbaar nogal zwaar, waar Janx mi naar verwijst is dat je inzichten van dat boek ook praktisch kan toepassen in de hedendaagse realiteit. Dit is heel wat anders dan iedereen met dat boek om de oren te slaan en daarbij steeds verwijst naar een ver verleden dat ons vandaag niet verder helpt, dit is geen verwerping van het boek dan wel hoe mensen daarmee omspringen. Anders gezegd, als we de wijsheden van dat boek overnemen en in een aangepaste context zouden plaatsen, dan hebben we een nieuw boek dat hetzelfde zegt. Aangezien de meerderheid belang hecht aan dat boek, zou bv de economische crisis al voorbij zijn alvorens we naar oplossingen gaan zoeken, begrijp je? Zoveel verzen hebben we echt niet nodig om in te zien waar het probleem schuilt.
Het heeft niets te maken met dit topic maar ik wil je wel opmerkzaam maken dat als bepaalde wetten zoals in het O.T. voor geschreven werden nu ook nog toegepast zouden worden, het er geheel anders zou aan toe gaan voor de mensheid en misschien ook wel meer vrede zou voortbrengen.

fotofant
Lid geworden op: 28 jul 2009, 20:00
Locatie: wenduine

05 okt 2013, 17:43

bluevelvet schreef:
YYZ schreef:
bluevelvet schreef:Er is nog veel meer uit te leren, tenminste voor diegenen die zich in de Oudheidkundige geschiedenis en volkeren willen verdiepen kan de bijbel HEDEN van heel groot nut zijn !
Kan je daar ook een praktisch voorbeeld van geven met verwijzing naar hedendaagse personages en/of situaties?
Ik had het over Oudheidkundige geschiedenis !
Wat wil je dan met hedendaagse personages :roll:
De vraag blijft :"wat kan de hedendaagse mens leren uit het OT (of je het nu als geschiedenis beschouwd of als mythe, dat maakt niet veel uit). Welke inzichten van geschriften die alleen voor "het uitverkoren volk" bestemd zijn, zijn universeel bruikbaar? Leveren ze een bijdrage tot meer mededogen of wakkeren ze alleen maar haat en onverdraagzaamheid aan tov van andersdenkenden? (Zie wat er in het huidige Palestina gebeurt op grond van de vermeende "geschiedenis van de joden" !
elk moment is belangrijk