Onbevlekte ontvangenis

hier is plaats voor alle wereldreligies

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

10 nov 2013, 18:27

talisman schreef:Op tijd laten inenten.
Ja, zinvol, ik las daar het volgende over ...

Naarmate het bewustzijn evolueert en zich ontvouwt, vormt elk stadium de oplossing of ontbinding van bepaalde problemen van het voorgaande stadium, om er vervolgens een paar nieuwe, hardnekkige – en soms meer complexe en lastige – problemen aan toe te voegen. Juist omdat de evolutie in alle domeinen (de menselijke en de overige) te werk gaat door een proces van differentiatie en integratie, zal elk nieuw, complexer niveau onherroepelijk te maken krijgen met problemen die in de eerdere stadia afwezig waren. Honden krijgen kanker, atomen niet. Maar dat is geen veroordeling van de evolutie in het algemeen !! Het betekent dat de evolutie goed en slecht nieuws brengt, dat ze de dialectiek van de vooruitgang is en hoe groter de diepte van de Kosmos hoe meer er verkeerd kan gaan. Het moderne bestaan kent ziekten die de samenleving van jagers/verzamelaars zich niet kon voorstellen – letterlijk. Evolutie betekent dus altijd dat elk volgend stadium nieuwe mogelijkheden, wonderen en overwinningen brengt, die echter onvermijdelijk vergezeld gaan van nieuwe gruwelen, nieuwe angsten, nieuwe rampen en nieuwe problemen. Een werkelijk evenwichtige beschrijving van de geschiedenis is dus een kroniek van de nieuwe wonderen en de nieuwe ziekten die zich in de genadeloze wendingen van de bewustzijnsevolutie ontvouwen.

Oh God, waarom doe je ons dit aan? Ik denk dat die ontvangenis iets te maken heeft met sterven, of je wel of niet in de hemel binnen mag. :wink:

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

10 nov 2013, 20:55

"Ontvangst" is het correcte woord voor wat Vlamingen vaak verkeerdelijk "Onthaal " noemen. Zo gezien zouden we het hier dus over onbevlekt onthaal moeten hebben. :lol:
Laat het middel nooit het doel vervangen !

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

10 nov 2013, 22:02

socrates schreef:"Ontvangst" is het correcte woord voor wat Vlamingen vaak verkeerdelijk "Onthaal " noemen. Zo gezien zouden we het hier dus over onbevlekt onthaal moeten hebben. :lol:
En hoe vertalen ze dat in het Engels?

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

10 nov 2013, 23:04

In het Engels ?


---- Immaculate Conception

In het dialect van Lourdes in 1858 ( 25 maart )



--------IMMACULADA COUNCEPCIOU

In het huidige Frans : Immaculée Conception

a.u.b --werewoef
AMEN en AUM

Silver Wolf
Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
Locatie: Thuis

11 nov 2013, 06:52

De Onbevlekte Ontvangenis van Maria is een dogma van de Katholieke Kerk dat met een hoogfeest gevierd wordt op 8 december, negen maanden voor het feest van de geboorte van Maria op 8 september. Het dogma bevestigt de bijzondere status van Maria door te stellen dat zij verwekt werd en ter wereld kwam zonder met de erfzonde te zijn bevlekt. Zij werd met een onbevlekte ziel ontvangen in de schoot van haar moeder, volgens de traditie Anna. Op haar ziel werd door God reeds tevoren de zuiverende werking van de toekomstige verlossing door haar Zoon Jezus Christus toegepast. Volgens de katholieke geloofsleer bracht de bijzondere uitverkiezing van Maria met zich mee dat zij de enige mens in heel de geschiedenis is wiens ziel nooit met enige zonde bevlekt geweest is, zelfs dus niet met de erfzonde.
Het dogma werd op 8 december 1854 met de pauselijke bul Ineffabilis Deus afgekondigd door paus Pius IX en zette onder katholieken een nieuwe golf van Mariaverering in gang.
In 'Ineffabilis Deus' verwijst paus Pius IX nog naar Besaleël (Exodus 31, 1), aan wie volgens de woorden van God tot Mozes bijzondere gaven waren geschonken om alles voor te bereiden tot wat moet leiden tot de heiligste plaats der Verzoening.
De bul eindigt met de toen gebruikelijke vervloeking van ieder die het waagde de woorden van de paus te betwijfelen of te verwerpen. :twisted:
Omdat de onbevlekte ontvangenis niet expliciet vermeld wordt in de Bijbel, wordt dit leerstuk door de protestantse kerken, de oudkatholieke Kerk en de Oosters-orthodoxe Kerk afgewezen.
De grote meesters van de scholastiek als Bernardus van Clairvaux (Doctor Ecclesiæ), Bonaventura (Doctor Seraphicus) en Thomas van Aquino (Doctor Angelicus) wezen de Onbevlekte Ontvangenis af; weliswaar zou Maria volgens hen al vóór haar geboorte, maar niet al bij haar conceptie van de erfzonde zijn gevrijwaard. In de veertiende eeuw koos de franciscaan Johannes Duns Scotus (Doctor Subtilis) toch voor de 'Onbevlekte Ontvangenis'; het leidde uiteindelijk tot meer dan een intellectuele strijd tussen de dominicanen en franciscanen waar ook pausen en koningen zich in mengden. Na de Reformatie werd het feest van 'Maria's Onbevlekte Ontvangenis in de RK Kerk zonder veel ophef gevierd totdat Pius IX het dogma afkondigde, als eerste pauselijk dogma zonder een voorafgaand concilie. Zijn voorganger, paus Gregorius XVI hield het er nog bij dat zijn Kerk neigde naar de Onbevlekte Ontvangenis van Maria.
Omdat de onbevlekte ontvangenis niet expliciet vermeld wordt in de Bijbel, wordt dit leerstuk door de protestantse kerken, de oudkatholieke Kerk en de Oosters-orthodoxe Kerk afgewezen.
Het dogma van de Onbevlekte Ontvangenis wordt vaak verward met een ander dogma: dat van de maagdelijkheid van Maria - dit betreft de geboorte van Jezus, zonder voorafgaande gemeenschap met een/haar man. Dit is echter een geheel ander leerstuk dat meer expliciet Bijbelse wortels heeft (zie bijvoorbeeld Mattheus 1:18-19).

Tenslotte (hopelijk nog ON-topic...!?) Iets over al deze dogmatische beweringen :roll:
Dogmatisme is de meer algemene duiding voor een overtuiging of houding waarbij iemand niet meer in staat is zijn opinies te herzien op grond van nieuwe informatie. Het begrip "dogmatisme" impliceert dat iemand zijn overtuigingen op een onnadenkende en conformistische manier hanteert zonder de fundamenten daarvan in vraag te willen stellen. Dogmatisme wordt als onverenigbaar gezien met een wetenschappelijke en/of rationele ingesteldheid, waar zelfcorrectie intrinsiek deel van uit maakt. :idea:

Q.e.d. :!:

sw

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

11 nov 2013, 08:15

werewoef schreef:In het Engels ?


---- Immaculate Conception

In het dialect van Lourdes in 1858 ( 25 maart )



--------IMMACULADA COUNCEPCIOU

In het huidige Frans : Immaculée Conception

a.u.b --werewoef
Thanks, ik ga dat voortaan gebruiken, komt intelligenter over. :wink:

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

11 nov 2013, 08:24

Silver Wolf schreef:Tenslotte (hopelijk nog ON-topic...!?) Iets over al deze dogmatische beweringen :roll:
Dogmatisme is de meer algemene duiding voor een overtuiging of houding waarbij iemand niet meer in staat is zijn opinies te herzien op grond van nieuwe informatie. Het begrip "dogmatisme" impliceert dat iemand zijn overtuigingen op een onnadenkende en conformistische manier hanteert zonder de fundamenten daarvan in vraag te willen stellen. Dogmatisme wordt als onverenigbaar gezien met een wetenschappelijke en/of rationele ingesteldheid, waar zelfcorrectie intrinsiek deel van uit maakt. :idea:

Q.e.d. :!:

sw
Oprecht dank voor extra duiding over die onbevlekte ontvangenis, leerrijk. Op de vraag of je toevoeging nog on topic is? Ik denk dat je dat antwoord zelf gegeven hebt, dit zal afhangen of we nog in staat zijn om nieuwe informatie toe te laten en onze meningen te herzien. Maar is dat nu net niet waarom dit topic geopend werd? Het lijkt er bijna op dat nieuwe informatie toelaten ook iets heeft van een 'onbevlekte ontvangenis', niet?

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

11 nov 2013, 08:32

Het dogma van de Onbevlekte Ontvangenis wordt vaak verward met een ander dogma: dat van de maagdelijkheid van Maria - dit betreft de geboorte van Jezus, zonder voorafgaande gemeenschap met een/haar man.
Overspel blijkt van alle tijden, hoe je het vervolgens uitlegt aan je echtgenoot is een kwestie van creativiteit. :wink:

Silver Wolf
Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
Locatie: Thuis

11 nov 2013, 12:10

@ XYZ... I.v.m. mijn vraag "of ik nu wel/nog ON-topic schreef...herhaal ik graag wat ik al op vorige blz. citeerde.
QUOTE xxl66
Bericht Geplaatst: Do 31 Okt 2013, 18:33
Onderwerp: Onbevlekte ontvangenis
--------------------------------------------------------------------------------
Wat is dat eigenlijk ? mag er dan geen enkel spatje op de lakens zijn ?
:roll: ZIE blz. 1 a.u.b.

Ik besluit uit de aanzet van deze topic, dat er enige satire verscholen zit in dat soort vraagstelling. En had onderweg dan ook regelmatig een dosis humor in mijn reacties verwerkt. (Intussen heb ik enkele geschrapt)

Maar hoe meer sommigen dan toch dieper willen graven, naar allerlei beweringen omtrent dat maagdelijke (onbevlekte) verzinsel, hoe meer die stellingen zichzelf onderuit halen. En door hun wankele basis (dogmatische attitude) erom vragen, dat enig hoongelach bezwaarlijk kan onderdrukt worden.

VREDIGE 11 november!

sw

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

11 nov 2013, 12:12

Silver Wolf schreef:@ XYZ... I.v.m. mijn vraag "of ik nu wel/nog ON-topic schreef...herhaal ik graag wat ik al op vorige blz. citeerde.
QUOTE xxl66
Bericht Geplaatst: Do 31 Okt 2013, 18:33
Onderwerp: Onbevlekte ontvangenis
--------------------------------------------------------------------------------
Wat is dat eigenlijk ? mag er dan geen enkel spatje op de lakens zijn ?
:roll: ZIE blz. 1 a.u.b.

Ik besluit uit de aanzet van deze topic, dat er enige satire verscholen zit in dat soort vraagstelling. En had onderweg dan ook regelmatig een dosis humor in mijn reacties verwerkt. (Intussen heb ik enkele geschrapt)

Maar hoe meer sommigen dan toch dieper willen graven, naar allerlei beweringen omtrent dat maagdelijke (onbevlekte) verzinsel, hoe meer die stellingen zichzelf onderuit halen. En door hun wankele basis (dogmatische attitude) erom vragen, dat enig hoongelach bezwaarlijk kan onderdrukt worden.

VREDIGE 11 november!

sw
Ja, zo is dat, als je lang genoeg iets herhaalt dan gaan mensen daarin geloven, andersom geldt hetzelfde door het in vraag te stellen maar dan krijg je doorgaans al die mensen tegen. :wink:

xxl66
Lid geworden op: 23 nov 2009, 10:31

22 nov 2013, 09:06

immaculate : clean, impeccable, neat, neat as a new pin, spick-and-span, spruce, squeaky-clean, trim.

Geen spatjes dus. De lakens blijven immaculaat.

topic mag gesloten.

Silver Wolf
Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
Locatie: Thuis

22 nov 2013, 10:32

xxl66 schreef:immaculate : clean, impeccable, neat, neat as a new pin, spick-and-span, spruce, squeaky-clean, trim.
Geen spatjes dus. De lakens blijven immaculaat.
topic mag gesloten.
Afbeelding :roll: OEF.... :?
wat een verlichting, want 't is geen weer om (nu) mijn lakens buiten te hangen.

sw

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

25 nov 2013, 00:41

Er is een vagina en er is een penis met een paar testikels als hulpmiddelen. Wie meent een buitenwereldse conceptie te moeten poneren ... is uitermate goed gek! Wie meent dat er een slot op dit onderwerp moet gezet worden is uitermate verdacht en ongeloofwaardig. We leven, bij mijn weten, niet in het jaar 400 BC! We leven nu en niet in de sprookjeswereld van zovele eeuwen geleden. "Panta rhei" voor diegenen die ooit nog wat antiek Grieks gehad hebben! "Silver wolf", die waarschijnlijk niet eens weet wat een echte wolf is, mag wat gaan kwaken met de gedomesticeerde eendjes. De wilde ganzen vliegen nu met honderden naar hun eindbestemming ... Silver wolf zou eens naar de lucht boven hem/haar moeten kijken om de realiteit te zien ... echte wolven kennen dit fenomeen. En nu is het aan u!

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

25 nov 2013, 09:52

XXl66 stelde voor om de topic te sluiten, Paca.
Het was Silver die er een grapje aan toevoegde.
Ik weet toevallig waarom hij zich die nick aanmat, en voorts is hij een zeer aimabel man en knap verteller.
Zo zouden er hier wat méér mogen ronddwalen.
Even terug in bed en dan met je rechterbeen uitstappen. :wink:

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

25 nov 2013, 09:54

Paca schreef:Er is een vagina en er is een penis met een paar testikels als hulpmiddelen. Wie meent een buitenwereldse conceptie te moeten poneren ... is uitermate goed gek! Wie meent dat er een slot op dit onderwerp moet gezet worden is uitermate verdacht en ongeloofwaardig. We leven, bij mijn weten, niet in het jaar 400 BC! We leven nu en niet in de sprookjeswereld van zovele eeuwen geleden. "Panta rhei" voor diegenen die ooit nog wat antiek Grieks gehad hebben! "Silver wolf", die waarschijnlijk niet eens weet wat een echte wolf is, mag wat gaan kwaken met de gedomesticeerde eendjes. De wilde ganzen vliegen nu met honderden naar hun eindbestemming ... Silver wolf zou eens naar de lucht boven hem/haar moeten kijken om de realiteit te zien ... echte wolven kennen dit fenomeen. En nu is het aan u!
Ik lees net dat er verschillende soorten van onbevlekte ontvangenissen bestaan, ook boekrollen behoren daar blijkbaar toe. En hoe opstandig ze ook zijn ...:wink:

De stem zei tegen mij: ‘Mensenkind, eet op wat je wordt voorgehouden; eet deze rol op en ga naar de Israëlieten om te profeteren.’ 2 Ik opende mijn mond en kreeg de boekrol te eten, 3 en de stem zei: ‘Mensenkind, vul je maag en je buik met deze rol, die ik je geef.’ Ik at de rol op; hij was zo zoet als honing. 4 Daarop zei de stem tegen mij: ‘Mensenkind, ga naar de Israëlieten en breng hun mijn woorden over. 5 Ik stuur je niet naar een onverstaanbaar volk met een onbegrijpelijke taal, maar naar het volk van Israël. 6 Ik stuur je niet naar een van de vele onverstaanbare volken met talen die jij niet kunt begrijpen, al zouden die zeker naar je luisteren als ik je naar hen toe zou sturen. 7 Maar de Israëlieten zullen niet naar je willen luisteren, omdat ze niet naar mij willen luisteren, want heel het volk van Israël is koppig en eigenzinnig. 8 Daarom maak ik je even onbuigzaam als zij, en even koppig. 9 Ik maak je harder dan steen, ik maak je zo hard als staal; daarom hoef je voor hen niet bang te zijn, daarom mag je je niet door hen laten afschrikken, hoe opstandig ze ook zijn.’

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Ez ... =nl&set=10