Vijf BN'ers op zoek naar God

hier is plaats voor alle wereldreligies

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

18 mei 2014, 15:25

talisman schreef:
ebenhaezer schreef: En als jij geen ziel hebt , dan ben je ZIELLOOS !
En als je geen haar hebt ben je kaal. Een mens moet daar maar mee leren leven he ?
Ook de Bijbel noemt de mensen zielen , en zegt dat ze onsterfelijk zijn , dus eeuwig leven hebben !
Zo zie je hoe men daar 2000 jaar geleden over dacht. Nu weten we beter, maar er zijn er nu nog steeds die zichzelf van alles wijs maken.
Ja , de Bijbel is door mensen geschreven , die geïnspireerd waren door God de Heilige Geest , die er voor zorgde dat Gods Woord stand houdt , zoals je vandaag de dag kunt zien !
Dat ooit de wereld onder water stond staat ook in de bijbel. Je moet niet vragen wat voor achterlijke domoren dat sprookjesboek geschreven hebben. En dat is maar één voorbeeld.

Zo lieve Talisman , die miljard christenen in de wereld , maken zichzelf echt niets wijs hoor , de Bijbel is nog steeds hetzelfde waardevol Boek als 2000 jaar geleden !
En of jullie het nu BETER weten , is nog maar de vraag , als je ziet in welke toestand de wereld nu gekomen is ?
Ik denk dat de schrijvers van de bijbel juist slimmer waren dan de zogenaamde wetenschappers van nu ! Nog steeds zoeken ze naar het bewijs , hoe de mens ontstaan zou kunnen zijn !
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

Faraday
Lid geworden op: 11 apr 2013, 13:15

18 mei 2014, 18:12

talisman schreef:
Respect moet je verdienen. Die deze sprookjes geschreven hebben zou men nu wel degelijk achterlijke domoren noemen.



Het gaat ook zonder mekaar te kwetsen, aan ego's geen gebrek op dit forum dewelke toch bedoeld is om gelijkgestemde zielen een klankbord te geven niet om conflicten uit te vergroten d.m.v. krachttermen.
Er zijn al bibliotheken vol over dit onderwerp geschreven, het is inderdaad een "geloof" en dat is nu eenmaal niet rationeel of tastbaar, het zit tussen twee oren en hoort daar ook te blijven! http://lucbonneux.blogspot.be/2012/11/o ... ienst.html
Laatst gewijzigd door Faraday op 18 mei 2014, 18:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Een filosoof moet iemand zijn die naar elk idee wil luisteren, maar toch zijn eigen oordeel vormt...

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

18 mei 2014, 19:35

Faraday schreef: Het gaat ook zonder mekaar te kwetsen, aan ego's geen gebrek op dit forum dewelke toch bedoeld is om gelijkgestemde zielen een klankbord te geven niet om conflicten uit te vergroten d.m.v. krachttermen.
Het zou je misschien nog niet zijn opgevallen, maar dit is een discussieforum en geen clubje ' gelijkgestemde zielen ' die hier wat over elkaars bil komen wrijven.
Er zijn al bibliotheken vol over dit onderwerp geschreven, het is inderdaad een "geloof" en dat is nu eenmaal niet rationeel of tastbaar, het zit tussen twee oren en hoort daar ook te blijven! http://lucbonneux.blogspot.be/2012/11/o ... ienst.html
Het wordt dan een zachtjesaan tijd dat sommigen hier eens zo'n bibliotheek raadplegen en hier geen niks zeggend sermoen komen afsteken. Enkel bij onwetendheid ( tussen de oren ) is dit niet tastbaar en irrationeel. Schreef je niet in je oorspronkelijke post ( voordat je die wijselijk hebt aangepast ) dat je gestudeerd hebt en ook gelovig bent ? Ik heb ook gestudeerd, maar zeker in een andere richting en ben niet gelovig. Zou dat iets te maken hebben met die studierichting ? :roll:

fotofant
Lid geworden op: 28 jul 2009, 20:00
Locatie: wenduine

18 mei 2014, 20:07

Ik dacht net dezelfde bedenking te maken als Talisman, dit is een forum van een pluralistische site, die niet gebonden is aan één enkele godsdienst of filosofie, dus als je hier een topic opent krijg je verschillende visies te horen. Als je alleen je eigen idee wilt horen moet je naar een religie-gebonden site gaan.
Logisch dat andere visies aan bod komen als je weet dat in de wereld verschillende religies bestaan met een wisselende hoeveelheid aanhangers :
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wereldreligie#Aanhang
Moet daarbij nog vermeld worden dat de cijfers voor de Rooms-katholieken heel optimistisch zijn want iedereen die ooit gedoopt is geweest en nog in leven is wordt daarbij geteld. Een reden waarom sommigen zich laten ontdopen alleen maar omdat ze niet tot die "ware stal" gerekend willen worden. Hoe de tellingen voor de andere religies en filosofiën verloopt weet ik niet.

Ook niet verwonderlijk dat sommigen het op "hun heupen krijgen" (figuurlijk, maar misschien ook letterlijk ;-) ) als steeds weer hetzelfde herhaald wordt : "onze heer dit, onze heer dat" wel dan moet je er tegen kunnen dat andersdenkenden ook blijven herhalen dat ze niet in dat specifieke sprookje geloven. Misschien hangen ze andere fabels aan, en misschien ook geen enkele :!: En zoals ik al een paar keer heb geschreven misschien weten de meesten onder ons niet wat er nu echt zou kunnen bestaan of niet bestaan na onze dood.
Het positieve van de fabels en sprookjes is, net zoals bij kinderen, dat ze het inslapen vergemakkelijken. Het geeft houvast (als je erin kunt geloven) en anders .... Jammer dat er nog nooit iemand heeft kunnen komen vertellen hoe het er na de dood aan toe gaat, tenminste mocht er een hierna(ast)maals bestaan.
Wat een "bijna-dood" ervaring vermag weet ik uit ervaring bij mijn moeder. Daarna was ze een andere vrouw, voor haar was het iets positiefs. Maar niet alle "bijna-dood" ervaringen zijn positieve ervaringen met licht op het einde van de tunnel. (daar bestaat ook genoeg literatuur over). Merkwaardig was wel dat ze daarna niet meer naar de kerk is gegaan en ze dikwijls zei :"je moet niet alles geloven wat ze je proberen wijs te maken, maar leef als een goed mens".
elk moment is belangrijk

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

19 mei 2014, 11:34

ebenhaezer schreef:
socrates schreef:
janx schreef:
socrates schreef:Wat gebeurt er volgens u dan wel met een koe die wordt opgegeten ?
Biotechnisch gezien zal het vlees van de koe gewoon als voedsel dienen en het overblijfsel via de geëigende weg het lichaam van zij die het eten, verlaten.
Maar wellicht doelde u op iets anders?
Ik vraag mij af waarom het dier "mens", na dit leven, een ander lot is voorbehouden dan het dier koe ?

Weet je waarom SOCRATES , omdat een mens MENS is , en een dier DIER ! en dat blijft een groot verschil ! Deze laatste heeft geen ziel , blijft dus wel voortbestaan in het leven door nakomelingsschap , ook op de nieuwe aarde ( zie Openb. ) . Terwijl de mens een eeuwige ziel heeft , en dus een andere bestemming toelaat : nl . een eeuwig leven bij zijn Schepper God .
Omdat ik verwijs naar enkele bijbelverzen plaats ik mijn antwoord in het topic : "Is de bijbel een mythe ?", daar sommigen prediken dat de ziel onsterfelijk is en zo ontstaan er mythen die niet gebaseerd zijn op de schrift.

fotofant
Lid geworden op: 28 jul 2009, 20:00
Locatie: wenduine

19 mei 2014, 13:59

Faraday schreef:Maar zowel Talisman als Fotofant blijven in hun gefrustreerde opwinding als zeloten de essentie negeren dus nog maar eens:

Verschillende mensen hebben al afgehaakt en willen niet meer posten op dit forum zolang ze niet kunnen schrijven over wat hun overtuiging is zonder persoonlijk aangevallen te worden , en dit zowel gelovigen als anders gelovigen .Iets om extra over na te denken, niet?


met dank,
redpoppy
voor het moderatorteam

http://www.seniorennet.be/forum/viewtop ... highlight=

Als men het daar niet mee is dan lijkt "ophoepelen" nog een zachte dienstverlening.
Beste Faraday,
Ik begrijp niet dat je me voor een Zeloot aanziet : definitie :

De naam 'zeloot' betekent 'ijveraar' (van het Griekse ζηλωτής zèlootès). Zeloten zagen zichzelf als 'ijveraars' voor de heiligheid van de naam van God. Dat hield voor hen concreet in dat zij geen heer boven zich wilden erkennen dan God alleen. De consequentie daarvan is dat zij het keizerlijk gezag (en de Romeinse overheersing in het algemeen) als godslasterlijk ervoeren. Zij weigerden dan ook belasting te betalen. De meest extreme Zelotische beweging was die van de Sicariërs, die met een dolk (Lat. sica) aanslagen pleegden op hooggeplaatste Joden die goede contacten onderhielden met de Romeinse bezetter.
aldus Wiki

Ik kan je wel zeggen dat ik een eigen overtuiging heb en dat ik daar ook uitdrukking aan geef, maar ik behoor tot geen enkele gestructureerde of gecanoniseerde religie. Ik denk dat je ver in mijn postings zult moeten zoeken om grove of ongehoorde uitspraken te vinden, tenzij je een eigen mening hebben als grof ervaart.
Een ander probleem op een forum is natuurlijk dat elke vogel zingt zoals hij gebekt is, en dat hij dat bekske (volgens sommigen althans) van Onze Lieve Heer gekregen heeft,. Verder is het ook zo dat als men geen tegenspraak duldt men niet op een forum moet gaan, maar men best alleen maar boeken leest die stroken met de eigen overtuiging.[/i]

Een andere vraag die ik aan u wil stellen is : waarom zou ik gefrustreerd zijn? In mijn levensvisie zijn de dingen zoals ze zijn, en dat aanvaarden is voor mij mijn lang leven. Geluk en ongeluk, ziekte en gezondheid, het zijn dingen die deel uitmaken van "La condition humaine", ze zijn volgens mij althans, niet uitgedeeld door iets of iemand in het hierboven-, hierna- of hiernaastmaals. Het enige waar we kunnen op hopen is het mededogen van onze soortgenoten.
elk moment is belangrijk

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

20 mei 2014, 21:48

ebenhaezer schreef:
De ziel is gewoon je persoonlijkheid , je ' ik ' , en dat hebben we allemaal ! En als jij geen ziel hebt , dan ben je ZIELLOOS !
Ook de Bijbel noemt de mensen zielen , en zegt dat ze onsterfelijk zijn , dus eeuwig leven hebben !
Maar waarom zou de mens eeuwig moeten leven ? Is doodgaan dan zo erg ? Wat is daar dan wel erg aan ? En was mijn eeuwig leven ook al bezig toen de aarde nog niet bestond ? Of misschien begint mijn eeuwig leven pas na mijn geboorte ? U als apert experte kan mij daar zeker een bruikbaar antwoord op geven.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

22 mei 2014, 15:21

socrates schreef:
ebenhaezer schreef:
De ziel is gewoon je persoonlijkheid , je ' ik ' , en dat hebben we allemaal ! En als jij geen ziel hebt , dan ben je ZIELLOOS !
Ook de Bijbel noemt de mensen zielen , en zegt dat ze onsterfelijk zijn , dus eeuwig leven hebben !
Maar waarom zou de mens eeuwig moeten leven ? Is doodgaan dan zo erg ? Wat is daar dan wel erg aan ? En was mijn eeuwig leven ook al bezig toen de aarde nog niet bestond ? Of misschien begint mijn eeuwig leven pas na mijn geboorte ? U als apert experte kan mij daar zeker een bruikbaar antwoord op geven.

Lieve SOCRATES , doodgaan kan wél erg zijn , dat weet je best , maar hier wordt bedoeld dat ons leven op deze wereld niet het einde is , zoals sommigen zeggen : dood is dood en daarna niets meer . Maar zo is de werkelijkheid niet , dat leert de Bijbel ons en zo is Gods bedoeling .
Het leven HEEFT zin , en al reeds van in de moederschoot waar het leven weldegelijk begint ; en daar dragen we onze verantwoordelijkheid voor , zodra we daar besef van hebben .
Maar waarom zou je Schepper God willen ontwijken ? Ergens bang voor ? Toch is Hij vol liefde en geduld , maar er bestaat ook zoiets als gerechtigheid , vergeet dat nooit !
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

22 mei 2014, 23:11

Moet ik dat laatste begrijpen als een goddelijke bedreiging ?
Ik vind de dood helemaal niet erg, het is gewoon de laatste fase in het leven. Hoogstens pijnlijk voor zij die mij dan zouden missen.
Ook de zon zal ooit sterven!
Laat het middel nooit het doel vervangen !