Vijf BN'ers op zoek naar God

hier is plaats voor alle wereldreligies

eliana
Lid geworden op: 21 dec 2008, 19:13
Locatie: Noord-Holland

30 apr 2014, 15:52

De vijf BN’ers trekken zich terug in een oud Frans klooster om in de stilte op zoek te gaan naar God:
. Lange Frans Rapper en presentator
. Dj Isis
. Playmate Zimra Geurts
. Maik de Boer stylist en presentator
. Inge de Bruin Olympisch zwemkampioene
Deze vijf verschillende deelnemers zullen zich terugtrekken in het Franse kloosterleven. Een stilte retraite waar niemand met elkaar een woord mag spreken. Teleurstellingen, grote levensvragen en oude pijn achter de dikke muren. Eenmaal per dag hebben de BN’ers een gesprek met hun geestelijke begeleider over al hun opborrelende gedachten en gevoelens.

Zo’n zoektocht kan heel pijnlijk zijn. Wie stil wordt, ziet z’n hele leven of men het wel of niet wilt. Van al die opborrelende frustratie kunt men boos worden.
De kloosterlingen noemen het offerdag. Uitervaringen heeft geleerd als men doorzet, haalt men het optimale uit je zoektocht.

Men mag erop vertrouwen dat God aan het werk blijft met de deelnemers als ze eenmaal thuis zijn. De serie Op zoek naar God heeft een hoop losgemaakt bij de deelnemers.
Op zoek naar God vanaf woensdagavond 7 mei. Het bestaat uit 6 afleveringen op Nederland 3.
Een zuiver hart doet goed aan eigen en andermans leven, maar haat en nijd bederven alles. (Spreuken 14:30)
Gast

01 mei 2014, 08:42

't Is te hopen dat ze Hem vinden, de man van Ebenhaezer die daar blijkbaar ergens woont.
Ben ook geen voorstander van dat mistig gedoe, "doe gewoon, dan is het al erg genoeg".

"kunt men boos woorden = "kan men boos worden"!

Hopelijk worden ze niet té boos, 't leven is te kort om boos door het leven te gaan.

zotspook
Lid geworden op: 25 aug 2005, 15:14
Locatie: limburg

01 mei 2014, 12:32

Als jij daar zelf in gelooft is dat je goed recht, wat de zin dit hier te vermelden is daar is het raden naar. Er is al zoveel onzin en zever verkondigd. Godsdiensten hebben al zoveel miserie gebracht, een heilige oorlog hier, een andere daar en het doel van dit dat weet niemand. En het heeft geen enkel doel.
Ook ik wil is graag komen kennis maken met het seniorennet ik ben al zelf over de vijftig tja een oud spook he ! of wat dacht je en ik werk ook bij senioren en heb altijd veel interesse ervoor gehad

eliana
Lid geworden op: 21 dec 2008, 19:13
Locatie: Noord-Holland

01 mei 2014, 13:45

zotspook schreef:Als jij daar zelf in gelooft is dat je goed recht, wat de zin dit hier te vermelden is daar is het raden naar. Er is al zoveel onzin en zever verkondigd. Godsdiensten hebben al zoveel miserie gebracht, een heilige oorlog hier, een andere daar en het doel van dit dat weet niemand. En het heeft geen enkel doel.
Ga je niet te ver in verdiepen. Wie behoefte heeft kijkt er naar. Heeft men geen behoefte er dan niet naar kijken. Laat een ieder hierin zijn persoonlijke keuze maken. Met respect en begrip.
Een zuiver hart doet goed aan eigen en andermans leven, maar haat en nijd bederven alles. (Spreuken 14:30)

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

01 mei 2014, 15:22

Hm ... waar god is? helemaal niet zo moeilijk hoor. God is het al het leven zelf inclusief de mens. Maar ja .... waarschijnlijk te dichtbij zodat niemand dat in de gaten heeft.
Die god van de bijbel bestaat gewoonweg niet en kun je dus ook niet vinden.
Alles is Één en die Éne is Alles.

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

05 mei 2014, 11:07

*leah* schreef:'t Is te hopen dat ze Hem vinden, de man van Ebenhaezer die daar blijkbaar ergens woont.
Ben ook geen voorstander van dat mistig gedoe, "doe gewoon, dan is het al erg genoeg".

"kunt men boos woorden = "kan men boos worden"!

Hopelijk worden ze niet té boos, 't leven is te kort om boos door het leven te gaan.

Ho ho LEAH'tje , jij bedoelt waarschijnlijk met : " de man van Ebenhaezer " , de Here God ! Hij woont ergens heel hoog in het heelal , in het Vaderhuis , en toch ook heel dichtbij , want voor een gelovige woont de Heer in zijn hart , in zijn geest , de zetel van de Heilige Geest ! En ja , iedereen kan Hem vinden hoor !
Dat mensen daarnaar zoeken , komt omdat ze iets missen in hun leven , misschien omdat ze gezien hebben dat er mensen zijn die in God geloven en ze bij hen zekerheid zien , rust , liefde en vrede in alle omstandigheden . Maar dat is een groei in het geloofsleven ! Sommigen noemen dat evolutie , maar goed , hoever sta jij lieve Leah ?
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .
Gast

05 mei 2014, 15:24

Hoe ver ik sta lieve mevrouw Ebenhaezer!!
Ik denk alleszins verder dan jij!
Laat ons zeggen dat ik niet zoek naar Hem, ik blijf het maar herhalen, van God een man maken is zo absurd, God is geen persoon.
Voor mij is God een hogere Kracht (ik hou niet van het woord "Macht") die aanwezig is in het hart van ieder goed mens, gelovig of niet gelovig. Mensen die goed zijn voor alles wat leeft en die veel respect hebben voor alles wat leeft. Mensen die ganse dagen rondzeulen met de bijbel en de kerken plat lopen zijn voor mij geen haar beter dan mensen die dat niet doen. Ik kom niet in een kerk omdat ik heel dat patriarchaal gedoe verafschuw en omdat de vrouw binnen de kerk de plaats niet krijgt die haar toekomt.
Verder is voor mij God aanwezig in alles wat liefde, schoonheid, rust uitademt. Alhoewel mijn leven niet gemakkelijk was ben ik nu op mijn 63ste een hele blije vrouw geworden die graag leeft en geniet van innerlijke rust.
Ik ben goed voor mijn naasten, hou enorm veel van dieren en van de natuur, hou van creativiteit en humor en ben een bezige bij!!!


Nog vragen mevrouw Ebenhaezer, ik antwoord in alle oprechtheid hoor!

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

06 mei 2014, 17:31

*leah* schreef:Hoe ver ik sta lieve mevrouw Ebenhaezer!!
Ik denk alleszins verder dan jij!
Laat ons zeggen dat ik niet zoek naar Hem, ik blijf het maar herhalen, van God een man maken is zo absurd, God is geen persoon.
Voor mij is God een hogere Kracht (ik hou niet van het woord "Macht") die aanwezig is in het hart van ieder goed mens, gelovig of niet gelovig. Mensen die goed zijn voor alles wat leeft en die veel respect hebben voor alles wat leeft. Mensen die ganse dagen rondzeulen met de bijbel en de kerken plat lopen zijn voor mij geen haar beter dan mensen die dat niet doen. Ik kom niet in een kerk omdat ik heel dat patriarchaal gedoe verafschuw en omdat de vrouw binnen de kerk de plaats niet krijgt die haar toekomt.
Verder is voor mij God aanwezig in alles wat liefde, schoonheid, rust uitademt. Alhoewel mijn leven niet gemakkelijk was ben ik nu op mijn 63ste een hele blije vrouw geworden die graag leeft en geniet van innerlijke rust.
Ik ben goed voor mijn naasten, hou enorm veel van dieren en van de natuur, hou van creativiteit en humor en ben een bezige bij!!!


Nog vragen mevrouw Ebenhaezer, ik antwoord in alle oprechtheid hoor!

Lieve LEAH , bedankt voor je eerlijkheid , zo te horen ben jij een voorbeeldige dame , ik zou bijna denken , een gelovige ! want jouw leven en verlangens zijn net als de mijne , behalve dan dat je niet in God en zijn Woord gelooft ; maar het verschil ligt daarom hier in , dat je niet zeker weet waar je leven eindigen zal .
Wat houdt die ' hogere kracht ' in je hart , in , na dit leven ?
Wat geeft jou vrede en blijdschap als je denkt aan je toekomst na dit leven ?
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .
Fazal

06 mei 2014, 18:15

EB schreef:Wat houdt die ' hogere kracht ' in je hart , in , na dit leven ?
Wat geeft jou vrede en blijdschap als je denkt aan je toekomst na dit leven ?
NIETS! Hélemaal NIETS! Er is eenvoudigweg NIETS nà dit leven!

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

06 mei 2014, 21:02

Fazal schreef:NIETS! Hélemaal NIETS! Er is eenvoudigweg NIETS nà dit leven!
Dit, beste Fazal, kan je niet weten als zekerheid.
Ondanks de vele nep verhalen aangaande 'na dit leven ', zijn er best wel vele persoonlijke belevenissen van vele mensen die kunnen duiden op een verder leven zonder het aardse stoffelijke lichaam.
Voor mij zelf is die gedachte van, er is maar één enkel aards leven te beleven ongeloofwaardiger.
Wat weten wij als mens eigenlijk van het wezen mens? Het is nog niet mogelijk om te kunnen vaststellen waar het bewustzijn van de mens zetelt. Sterker nog, men weet niet eens wat precies bewustzijn is en waaruit het bestaat.
Ja, natuurlijk weten we wel de uitingen daarvan maar niet het wat, waarom en hoe als een vaststaand feit.
We kunnen van een dood lichaam konstateren dat het niet meer funktioneert en absoluut levenloos is.
Maar wat weten we van het bewustzijn wat daarin heeft gehuisd? Het is afwezig maar daarom ook in niets is opgelost omdat we het nog niet weten of alsnog niet kunnen detecteren?
Alles is Één en die Éne is Alles.

pitter
Lid geworden op: 06 mei 2005, 20:06

07 mei 2014, 17:55

Fazal schreef:Al zeker niet minder dan 10 .....
Bij Mohammed (geprezen zij zijn naam): ik had stiekem gehoopt, maar, eerlijk gezegd, niet verwacht dat gij tot tien zou kunnen tellen.
Houd goede moed, ga zo door en gij zult spinazie eten.
Wanneer gaat gij u terugtrekken in een klooster? Als ge iemand mee mag nemen, hou ik me aanbevolen.

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

07 mei 2014, 18:49

pitter schreef:
Fazal schreef:Al zeker niet minder dan 10 .....
Bij Mohammed (geprezen zij zijn naam): ik had stiekem gehoopt, maar, eerlijk gezegd, niet verwacht dat gij tot tien zou kunnen tellen.
Houd goede moed, ga zo door en gij zult spinazie eten.
Wanneer gaat gij u terugtrekken in een klooster? Als ge iemand mee mag nemen, hou ik me aanbevolen.
Mohammed is een bedenksel en heeft nooit bestaan. Weerleg dat maar eens. :lol:
Eind 5e eeuw bestond Mekka nog eens niet. Weerleg dat maar eens. :lol:

Geprezen zij mijn naam. :lol:
Gast

07 mei 2014, 19:57

Lieve LEAH , bedankt voor je eerlijkheid , zo te horen ben jij een voorbeeldige dame , ik zou bijna denken , een gelovige ! want jouw leven en verlangens zijn net als de mijne , behalve dan dat je niet in God en zijn Woord gelooft ; maar het verschil ligt daarom hier in , dat je niet zeker weet waar je leven eindigen zal .
Wat houdt die ' hogere kracht ' in je hart , in , na dit leven ?
Wat geeft jou vrede en blijdschap als je denkt aan je toekomst na dit leven ?
-------------------------------------------------------------------------------------

Moeilijke vraag mevrouw Ebenhaezer!

Waar het leven zal eindigen weet niemand, hier in mijn flat, in een serviceflat, in een RVT, ik weet het werkelijk niet!

Ik geloof in een leven na dit leven, maar hoe dat er uit zal zien, ik heb geen idee. Ik denk daar weinig over na, leef erg in het hier en nu en heb ook een groot vertrouwen in het universum.
Ik lees graag boeken over dit thema, maar die zijn ook geschreven door mensen, te nemen met de nodige korrels zout dus.
Laat ons maar stellen dat niemand weet waar we na onze dood terecht zullen komen, ik hoop dat ik nog eens terug mag komen als mens. Ik heb veel geleerd in dit leven en die "kennis" (omtrent het leven) zou ik dan zeker toepassen in een volgende incarnatie.
Ik hoop mijn ouders en mijn oma terug te zien, verder zie ik het wel als mijn tijd gekomen is, maak mij daar allemaal niet druk om.
Fazal

07 mei 2014, 20:47

talisman schreef:
pitter schreef:
Fazal schreef:Al zeker niet minder dan 10 .....
Bij Mohammed (geprezen zij zijn naam): ik had stiekem gehoopt, maar, eerlijk gezegd, niet verwacht dat gij tot tien zou kunnen tellen.
Houd goede moed, ga zo door en gij zult spinazie eten.
Wanneer gaat gij u terugtrekken in een klooster? Als ge iemand mee mag nemen, hou ik me aanbevolen.
Mohammed is een bedenksel en heeft nooit bestaan. Weerleg dat maar eens. :lol:
Eind 5e eeuw bestond Mekka nog eens niet. Weerleg dat maar eens. :lol:

Geprezen zij mijn naam. :lol:
Pitter is ook een bedenksel, of beter gezegd, een misbaksel, uit niemandsland! Dat hij welkom moge wezen bij allah en de 70 maagden, of misschien zijn het er zelfs nu al meer!? En zijn naam prijzen, neen, dat doe ik niet! Ik kan namelijk heel moeilijk omgaan met idioten. En verder is het méér dan zijn tiende persoonlijke aanval aan mijn adres, maar op 10 hield ik het tellen voor bekeken. Ne mens kan toch niet blijven tellen, want er zijn nu eenmaal nog andere zaken welke mijn aandacht vergen. Al denkt hij van zichzelf dat hij zo bijzonder is. Om dan nog over de minstens 20 persoonlijke aanvallen op andere personen te zwijgen. En dat alles op slechts 57 berichten, tot nu toe. En zich aan- en bij het onderwerp houden, kan hij ook al niet. Wat een onnozel belachelijk ventje is dat eigenlijk zeg. :?

En neen, ik ga hem dus ook zeker niet meenemen naar een klooster, mocht ik ooit zinnens zijn mij daar te vestigen, want ik wil kost wat kost een derde wereldoorlog vermijden! En dat hij zijn spinazie maar zelf naar binnen speelt, want mocht ik hem ooit in levende lijve ontmoeten, dan zal hij het nodig hebben. Dus vanaf nu véél spinazie vreten he pitter, want je weet maar nooit! Pitter, of Popeye in spe. :wink: :D

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

08 mei 2014, 15:50

*leah* schreef:Lieve LEAH , bedankt voor je eerlijkheid , zo te horen ben jij een voorbeeldige dame , ik zou bijna denken , een gelovige ! want jouw leven en verlangens zijn net als de mijne , behalve dan dat je niet in God en zijn Woord gelooft ; maar het verschil ligt daarom hier in , dat je niet zeker weet waar je leven eindigen zal .
Wat houdt die ' hogere kracht ' in je hart , in , na dit leven ?
Wat geeft jou vrede en blijdschap als je denkt aan je toekomst na dit leven ?
-------------------------------------------------------------------------------------

Moeilijke vraag mevrouw Ebenhaezer!

Waar het leven zal eindigen weet niemand, hier in mijn flat, in een serviceflat, in een RVT, ik weet het werkelijk niet!

Ik geloof in een leven na dit leven, maar hoe dat er uit zal zien, ik heb geen idee. Ik denk daar weinig over na, leef erg in het hier en nu en heb ook een groot vertrouwen in het universum.
Ik lees graag boeken over dit thema, maar die zijn ook geschreven door mensen, te nemen met de nodige korrels zout dus.
Laat ons maar stellen dat niemand weet waar we na onze dood terecht zullen komen, ik hoop dat ik nog eens terug mag komen als mens. Ik heb veel geleerd in dit leven en die "kennis" (omtrent het leven) zou ik dan zeker toepassen in een volgende incarnatie.
Ik hoop mijn ouders en mijn oma terug te zien, verder zie ik het wel als mijn tijd gekomen is, maak mij daar allemaal niet druk om.

Hallo LEAH , ik ben het niet helemaal eens met , dat NIEMAND weet waar we na onze dood terecht zullen komen ! Er bestaat weldegelijk zoiets als overtuiging . Vb : als je je man vertrouwt en kent , zul je toch met zekerheid kunnen zeggen : " zoiets zal hij zeker nooit doen " , want je kent hem !
Of , als je zelf iets beloofd hebt , kun je met zekerheid weten dat dit ook gebeuren zal , want je kent jezelf toch !
Zo is het ook met iemand die Gods Woord vertrouwt , dan kun je overtuigd zijn van wat er na dit leven komt , omdat je de Schepper gelooft , en daar zullen we zeker onze overledenen terugzien ! Het is een kwestie van vertrouwen hebben in Iemand !

Jij hebt groot vertrouwen in het universum , wat bedoel je daar eigenlijk mee ?
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .