Schepper God , wie is Hij eigenlijk ?

hier is plaats voor alle wereldreligies

pottekezeep
Lid geworden op: 27 dec 2014, 02:36

31 mar 2015, 00:56

Wil. schreef: ...Op dezelfde wijze ontdek je dat je ook op het verkeerde been staat wanneer je in Wiki leest dat het aantal mensen dat vermoord werd door de inquisitie merkelijk veel lager lag dan je in geheugen had opgeslagen. Je weigert het te aanvaarden.
Juist ja, en omdat het op wiki te lezen is en jij het aanvaard als historische waarheid en ik niet maakt dat ik lijd aan cognitieve dissonantie!
:D :D :D

Zeg me is Wil, en Talisman, wat vinden jullie van Eckhart Tolle?
Ooit van gehoord, ooit iets van gelezen? Zo ja, let me know wat intellectuelen als jullie ervan vinden. Ben altijd benieuwd naar wat mensen van hem vinden.

Kan nog wel als on-topic beschouwd worden hier volgens mij, wetende dat Tolle naast uitspraken van de Boeddha en zen-meesters ook uitspraken van Jezus citeert zoals overgeleverd in de bijbel (van waar anders) om er de essentie van weer te geven in het kader van spiritueel bewustzijnsontwikkeling anno 21ste eeuw.

Eckhart Tolle verkondigt geen geloof moest je dat nu al denken, hij legt iets uit, spreekt over hetzelfde onderwerp waar Jezus het over had, alleen nu begrijpelijk voor de moderne mens.

Het hoofddoel van Eckhart Tolle is niet je verstand te voorzien van nieuwe informatie of opvattingen of te proberen je ergens van te overtuigen, maar een verschuiving in je bewustzijn, dat wil zeggen, een ontwaken, te bewerkstelligen. Zo bezien is hij dus niet ‘interessant’. Interessant betekent dat je afstand kunt bewaren, in gedachten met de ideeën en concepten kunt spelen, het er wel of niet mee eens bent (wat typisch voor een forum is).

Tolle's spreken en schrijven verandert je bewustzijnstoestand of het is zinloos. Hij kan dus alleen opwekken wie er rijp voor is. Niet iedereen is dat al. Zijn jullie er rijp voor Wil en Talisman?

Willekeurig artikel van een journalist die wel is wou weten waar Tolle het over heeft. De journalist zat tussen bijna achttienhonderd mensen in een grote zaal die naar Tolle kwamen luisteren >>> Negeer de herrie van je gedachten.

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

31 mar 2015, 04:19

pottekezeep schreef: Ok, laat maar zitten.
Ge zijt nen intellectueel die data en cijferkes als jaartallen in de christelijke geschiedenis kent, kan aframmelen mogelijk, meent te kunnen debatteren met Vermeersch maar wat ik noem 'spiritueel bewustzijn' dat heb je niet.
:evil: Jouw kennis gaat niet verder dan wat je in Story kunt lezen en net jij gaat me vertellen dat ik geen ' spiritueel bewustzijn ' heb ? Wat ben jij een lachwekkend figuur.

pottekezeep
Lid geworden op: 27 dec 2014, 02:36

31 mar 2015, 04:27

talisman schreef:Wat ben jij een lachwekkend figuur.
beheers u talisman, beheers u.

"Het christendom leert ons om matigheid te betrachten of onszelf te leren beheersen; wanneer iemand ons slaat, moeten wij hem de andere wang toekeren (geen wraak zoeken), en we moeten niet alleen onze naasten liefhebben, maar ook onze vijanden. 'De islam onderwijst het beteugelen van woede, agressie en bekvechterij. Het boeddhisme roept op tot mededogen en liefdevolle vriendelijkheid. Het hindoeïsme verheerlijkt geweldloosheid en vrede'.
Niettemin leert de geschiedenis ons dat, als het gaat om het inperken van onze dierlijke instincten, het uitdragen van deze wijsheden bitter weinig oplevert. De gewelddadige kruistochten die door christenen tegen niet-christenen ondernomen zijn, zijn er in elk geval niet door voorkomen, net zomin als de weerzinwekkende pogingen van de nazi’s om de joden uit te roeien, het geweld tussen moslims en hindoes of tussen Israëli’s en Arabieren, of het martelen van vijandige strijders door soldaten uit zogenaamd beschaafde landen."


Uittreksel van: Alberto Villoldo. 'De sjamanistische weg van verlichting'.

Silver Wolf
Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
Locatie: Thuis

31 mar 2015, 06:48

@pottekezeep (familie van "pottekevet" :?: )

WOW 8O
Respect man :o

Even terug gezapt naar blz. 54 en dan een extra bril op de neus gezet om zowat 10 (tien a.u.b.) bijdragen van deze magische snelschrijver - hopelijk geen "ghostwriter"...) - te consumeren.
En nu nog alles aan het doorspoelen met twee flesjes "Westvleteren Sixtus", want die zeep maakt wel dorstig :D

Zo te zien heeft dat "potteke" zijn zeep bijgetankt tussen 00:56 en 04:27 :wink: Want dan begon het licht van mijn PC even te dimmen.
Tja, dan zakt allicht de prijs van die hemelse spijs.
Maar ...'t kunnen ook de schellen van mijn ogen geweest zijn, die even dichtwaaiden bij deze winderige nacht en dat slaat enkel terug op het weer hé! :wink:

Alvast leutig dat er een frisse (storm)wind doorheen deze wat monotoon geworden topic waait. :lol:

(Nu snel mijn 3de fleske spirituele dorstlesser kraken....) :oops:

sw

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

31 mar 2015, 08:17

De échte "abt" van West-Vleteren (12°)?!
Daar kunt ge toch alleen maar in de abdij zelf aan geraken?

Toen ik begin jaren '80 in Moorsele (Wevelgem) woonde, ben ik er een paar keer om geweest. En ge moest toen al op voorhand bellen om te zien of er nog voorraad was. Anders was de reis voor niets.
Afbeelding
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

31 mar 2015, 09:06

pottekezeep schreef:
talisman schreef:Wat ben jij een lachwekkend figuur.
beheers u talisman, beheers u.
BEGIN BIJ JEZELF !

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

31 mar 2015, 09:25

pottekezeep schreef:
Wil. schreef: ...Op dezelfde wijze ontdek je dat je ook op het verkeerde been staat wanneer je in Wiki leest dat het aantal mensen dat vermoord werd door de inquisitie merkelijk veel lager lag dan je in geheugen had opgeslagen. Je weigert het te aanvaarden.
Juist ja, en omdat het op wiki te lezen is en jij het aanvaard als historische waarheid en ik niet maakt dat ik lijd aan cognitieve dissonantie!
Ook deze reactie behoort bij je cognitieve dissonantie. Toen de vos (zie link hogerop) merkte dat hij niet bij de druiven kon, overtuigde hij zichzelf dat hij ze toch nog te zuur zou gevonden hebben en hij ze dus niet wilde eten.

Als jij merkt dat Wiki een andere reeks feiten verkondigt dan je in gedachten had, zeg je tegen jezelf dat Wiki ook maar een verzameling tekst is die door gelijk wie kan geschreven zijn. Zo kun je bij je eerste mening blijven en hef je de dissonantie op.
Dit gezegd zijnde: waarover ging het ook weer? Juist: het christendom is koploper tussen de Abrahamistische godsdiensten wat betreft waanzin.

Ik merk dat je je aangetrokken voelt tot het spirituele, religiositeit en het mystische. Je bent daarvan wellicht beter op de hoogte dan ik. Maar wanneer het erop aankomt de historische feiten en motieven van de islam te herkennen, dan vermoed ik sterk dat ik dat stukje meer dan gemiddeld onder de knie heb. Daarom blijf ik bij mijn standpunt: die stelling was fout.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

31 mar 2015, 09:33

pottekezeep schreef:wat vinden jullie van Eckhart Tolle?
Ik ken hem enkel omdat zijn naam hier op sennet voordien ook al eens is gevallen. Uit wat ik over hem lees, maak ik op dat hij iemand is die de teksten 'van vroeger' op een eigentijdse wijze kan verwoorden. Daardoor vinden heel wat mensen een betere link met de religieuze of spirituele bron waartoe ze zich voelen aangetrokken. Dat is positief in zoverre die bron zelf meer menselijkheid in de wereld brengt.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
Gast

31 mar 2015, 10:25

Vesselin,

Hoeveel aliassen ga je nog uitvinden om de mensen hier te komen beledigen?

Vesselin = Pottekezeep

Jij leest blijkbaar goed de Story, begrijp je wel wat daarin staat?
Ik lees 'm alleen bij de kapper!

Talisman heeft gelijk, begin toch eens bij jezelf alvorens je andere mensen de les komt spellen!

En je alter ego maar ophemelen, man, wat ben jij een zielige figuur!!

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

31 mar 2015, 13:14

Ik ben "pottekezeep" niet *Leah*.
Ik ben geïnteresseerd in het begrijpen van de oorzaken van de huidige financiële, economische crisis. En daar schrijf ik over.
Gelieve daar te lezen.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain
Gast

31 mar 2015, 14:32

Dan zit je hier verkeerd Vesselin, deze topic gaat over de Schepper God.

En wat Eckhart Tolle betreft, ik heb zijn boek "De kracht van het nu" in mijn bezit gehad, ik schrijf dus niet dat ik het gelezen heb!

Na een aantal bladzijden heb ik dat boek naar de kringloopwinkel gebracht.

Waarom, omdat ik het zo heel erg beu ben dat wijsneuzen mij zelfs via boeken willen zeggen wat mag en niet mag, wat ik moet doen en niet mag doen.

Ik heb de nodige wijsheid in me (en de meeste mensen bezitten die wijsheid) hoe ik mijn leven best "moet" of liever mag leiden.
Vallen en opstaan en de nodige kemels maken, dat hoort erbij, die heb ik heel zeker ook gemaakt maar toch zeg ik "neen" tegen Eckhart Tolle en al die andere betweters.

pottekezeep
Lid geworden op: 27 dec 2014, 02:36

31 mar 2015, 15:55

Silver Wolf schreef:@pottekezeep (familie van "pottekevet" :?: )
'k zijn wel is ne vetzak, maar geen familie van pottekevet nee.
Silver Wolf schreef:@pottekezeep

WOW 8O
Respect man :o

Even terug gezapt naar blz. 54 en dan een extra bril op de neus gezet om zowat 10 (tien a.u.b.) bijdragen van deze magische snelschrijver - hopelijk geen "ghostwriter"...) - te consumeren.
En nu nog alles aan het doorspoelen met twee flesjes "Westvleteren Sixtus", want die zeep maakt wel dorstig :D

Alvast leutig dat er een frisse (storm)wind doorheen deze wat monotoon geworden topic waait. :lol:
Als sjamaan ben ik verweven met de natuurelementen hé.
De natuurgoden leven in mij. Als een soort priester en ziener verzeker ik op fora-gemeenschappen de communicatie met de geestenwereld. :lol:
Proost!
Wil. schreef:@pottekezeep:
...Dit gezegd zijnde: waarover ging het ook weer? Juist: het christendom is koploper tussen de Abrahamistische godsdiensten wat betreft waanzin.

Ik merk dat je je aangetrokken voelt tot het spirituele, religiositeit en het mystische. Je bent daarvan wellicht beter op de hoogte dan ik. Maar wanneer het erop aankomt de historische feiten en motieven van de islam te herkennen, dan vermoed ik sterk dat ik dat stukje meer dan gemiddeld onder de knie heb. Daarom blijf ik bij mijn standpunt: die stelling was fout.
Ik ben nog maar matig geïnteresseerd in geschiedkundige feiten over de waanzin van de mensheid Wil. Ben het nochtans lang geweest. Vooral over de tweede wereldoorlog. Een jaar of 10 geleden had ik daar ook wel kunnen over meedoen in een quiz op TV. Veel kans dat ik zou de finale zou halen want mijn parate kennis erover was zeer goed.

Blijf jij dus maar bij je standpunt dat mijn stelling fout is. Ik kijk naar de collectieve waanzin zoals ook Eckhart Tolle doet. Citaat van hem:

"De meeste mensen zijn nog in de greep van de ik-zuchtige toestand van het bewustzijn; ze identificeren zich met hun verstand en laten hun leven door dat verstand leiden. Als ze zich niet op tijd van hun verstand bevrijden, worden ze erdoor vernietigd. Ze zullen steeds meer verwarring, conflict, geweld, ziekte, wanhoop en waanzin ervaren. Het ik-zuchtige verstand is net een zinkend schip geworden. Als je het niet verlaat, ga je ermee de diepte in. Het collectieve ik-zuchtige verstand is het gevaarlijkste krankzinnige en vernietigende wezen dat ooit deze planeet bewoond heeft."

Of het nu de Christenen zijn of de moslims die koploper in Abrahamistische religieuze waanzin zijn door de geschiedenis heen maakt weinig uit. Zoals ik al eerder schreef: De Christenen houden zich gedeisd sinds eind 19de eeuw. Wat sinds dan in het nieuws komt zijn de duistere uitwassen van een deel van de Moslim wereld.
'k heb er onlangs nog (al wat ouder) boek over gelezen. "DE ISLAM EN HET WESTEN Dertien eeuwen van rivaliteit tussen twee culturen met gemeenschappelijke wortels" / Robert Van de Weyer.
Wil. schreef:
pottekezeep schreef:wat vinden jullie van Eckhart Tolle?
Ik ken hem enkel omdat zijn naam hier op sennet voordien ook al eens is gevallen. Uit wat ik over hem lees, maak ik op dat hij iemand is die de teksten 'van vroeger' op een eigentijdse wijze kan verwoorden. Daardoor vinden heel wat mensen een betere link met de religieuze of spirituele bron waartoe ze zich voelen aangetrokken. Dat is positief in zoverre die bron zelf meer menselijkheid in de wereld brengt.
Je mag door naar de volgende ronde in de pre-selecties. :wink:
*leah* schreef:@Vesselin: Dan zit je hier verkeerd Vesselin, deze topic gaat over de Schepper God.

En wat Eckhart Tolle betreft, ik heb zijn boek "De kracht van het nu" in mijn bezit gehad, ik schrijf dus niet dat ik het gelezen heb!
Vesselin heeft Eckhart Tolle niet ter sprake gebracht, ik ben daar mee af gekomen. En ik heb niet aan jou gevraagd wat je van hem vind omdat ik al in mijn glazen bol had gezien wat je hieronder bevestigd:
*leah* schreef: Na een aantal bladzijden heb ik dat boek naar de kringloopwinkel gebracht.
Dus Leah, lees nu maar gewoon verder de Story en kijk maar alle dagen gewoon naar je favoriete TV programma's. Er is niets mis met jou, jij mag jou leven leiden zoals jij wil.
*leah* schreef: Waarom, omdat ik het zo heel erg beu ben dat wijsneuzen mij zelfs via boeken willen zeggen wat mag en niet mag, wat ik moet doen en niet mag doen.
Wat doe jij eigenlijk in een forum-topic over Religie –Psychologie – Filosofie???
Herrie komen maken om je bestaansrecht van mening te verdedigen wat vooral inhoudt dat niemand jou moet zeggen wat mag en niet mag, je mag doen en niet doen?

Bezin je is over deze, doe ik ook vaak:
"De stilte is een vriend die je nooit verraadt".
Confucius

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

31 mar 2015, 16:14

Goed. Ik laat het islamdebat terzijde, want het verdient een eigen draadje. Het is immmers veel te uitgebreid om vlug-vlug te behandelen.


Wat is het alternatief voor het ik-zuchtige verstand? Tenslotte heeft het ons van de toestand van de bonobo gebracht tot waar we nu zijn. Wie meent dat we beter af waren naast de bonobo, moet maar eens een week teruggaan.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

31 mar 2015, 16:24

pottekezeep schreef:
Bezin je is over deze, doe ik ook vaak:
"De stilte is een vriend die je nooit verraadt".
Confucius
Ik ben het er volkomen mee eens dat Stilte een echte vriend is. Was gisteren trouwens een thema in "Reyers Laat". Maar veel stilte heb ik van U nog niet mogen horen sinds uw recente aankomst op dit forum. Heeft jouw vriend je dan toch verraden ?
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

pottekezeep
Lid geworden op: 27 dec 2014, 02:36

31 mar 2015, 17:00

Wil. schreef: Wat is het alternatief voor het ik-zuchtige verstand?
Da's een goei vraag Wil. Maar daar ga ik hier niet op in.
Als die vraag je echt bezig houdt zal Eckhart Tolle je uitgebreid antwoord geven zo je wil in zijn enkele boeken als 'de kracht van het Nu' of 'Een nieuwe aarde" of op Youtube.

Maar niet Alleen hij is daar een goed antwoordgever op. Ook in ons eigen Belgenlandje zijn daar sprekers en schrijvers van. Zeer bekende van op TV zelfs (@Leah: af en toe is naar Canvas-cultuur zender kijken).
Enkelen ervan zijn gisteren daarover aan het woord geweest op TV in Reyers laat. Psychiater Dirk de Wachter en Rik Torfs (beiden verbonden aan de Katholieke universiteit van Leuven dus we blijven on-topic).
Zeer boeiend sprekers en schrijvers wat mij betreft.
Zie >>>Ryers laat / Drumster Isolde Lasoen gaat voor 30 dagen stilte.

Onder de minder bekenden denk ik nog aan psychiater / Zenleraar Edel Maex.

Een van de punten die ik deel met een andere Belgische zen-leraar, is, om toch te laten zien dat we nog on-topic zijn (en daar zal forumlid bijbelse gelovige ebenhaezer hier misschien blij mee zijn), dat we een grote tragedie hier in het Westen meemaken. Dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

Maar daar wens ik hier niet over verder te discussiëren.
De wind is buiten aan het afnemen, zo ook in mij stilaan.
Ik eindig met een Boeddhistische soetra (voor mij zijn Jezus en Boeddha broeders):

"Om je ware aard te leren kennen, moet je wachten op het juiste moment en de juiste omstandigheden. Als de tijd rijp is, ontwaak je als uit een droom. Je begrijpt dat wat je hebt gevonden van jou is en niet van buiten komt."