De erfzonde

hier is plaats voor alle wereldreligies

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

11 apr 2016, 20:21

Wilsophie schreef:Hoe is dan de dood in de wereld gekomen Reini?
Ook weer interessant verhaal, het blijkt altijd net iets anders te zijn dan wat literalisten daarvan maken. :wink:

Aan dit ontwaken van Adam door toedoen van Eva is echter nog iets voorafgegaan: de scheiding van Eva en Adam. En daar verwijst dit logion naar. Om de betekenis daarvan te kunnen begrijpen dien je eerst nog iets meer te weten over de gnostische symboliek. In de symboliek van de gnostiek worden Adam en Eva niet voorgesteld als afzonderlijke personen, maar als symbolen. Adam is het symbool van de mens, van alle mensen. Eva wordt beschouwd als het vrouwelijke symbool van de gnosis, het innerlijk weten. In het ‘Geheime Boek van Johannes,’ een andere tekst uit Nag Hammadi, zegt Eva tegen Adam nadat ze van de boom van kennis van Goed en Kwaad gegeten heeft: Adam, sta op en herinner jezelf. Volg mij, je eigen wortel.

http://www.thomasevangelie.info/thomas/ ... /erfzonde/

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

11 apr 2016, 20:28

Wat deze Bram Moelaard? ervan maakt is net bezijden van wat ik geloof. Het is inderdaad nèt iets anders. Tis maar net aan welke kant je je bevindt.

Eva maakte deel uit van Adam nog voordat zij uit hem werd genomen. Misschien bedoelt de man dat ook. Dat is tot op bepaalde hoogte symbolisch, namelijk als je de typologie doortrekt naar de uitleg in het NT en dat wijst naar Christus en de Gemeente. Christus als de 2e Adam en de Gemeente te zien als vrouwelijk t.o.v. de Man als het Hoofd.
De Gemeente is als het lichaam onderworpen aan het Hoofd en dus zijn de verhoudingen, vrouwelijk t.o.v. het mannelijke.
Dat wil dus zeggen dat de Gemeente zijnde vrouwelijk uit de Man geboren wordt.
En in die zin spreek je van symbolen, en geef ik Brammetje gelijk, maar dat neemt niet weg dat naast de typologie Adam en Eva de eerste door God geschapen mensen waren.
Adam is niet alleen het symbool van de mens, maar hij is het hoofd van de hele mensheid. En de zonde is niet via hem doorgegaan of vererfd, maar de dood. Zo wordt het uitgelegd in het NT.
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

11 apr 2016, 20:51

Wilsophie schreef:Wat deze Bram Moelaard? ervan maakt is net bezijden van wat ik geloof. Het is inderdaad nèt iets anders. Tis maar net aan welke kant je je bevindt.
Misschien interessant om even te laten hoeveel kanten je onderscheidt, maakt het misschien allemaal wat duidelijker.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

11 apr 2016, 20:54

Wilsophie schreef:Adam is niet alleen het symbool van de mens, maar hij is het hoofd van de hele mensheid. En de zonde is niet via hem doorgegaan of vererfd, maar de dood. Zo wordt het uitgelegd in het NT.
Zo staat het er:

(1) Adam is het symbool van de mens, van alle mensen.
(2) Eva wordt beschouwd als het vrouwelijke symbool van de gnosis, het innerlijk weten.

Waarom denk je nu dat een aantal mannen het niet zo begrepen hebben op vrouwen in hun omgeving?

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

11 apr 2016, 22:57

YYZ schreef:
Wilsophie schreef:Adam is niet alleen het symbool van de mens, maar hij is het hoofd van de hele mensheid. En de zonde is niet via hem doorgegaan of vererfd, maar de dood. Zo wordt het uitgelegd in het NT.
Zo staat het er:

(1) Adam is het symbool van de mens, van alle mensen.
(2) Eva wordt beschouwd als het vrouwelijke symbool van de gnosis, het innerlijk weten.

Waarom denk je nu dat een aantal mannen het niet zo begrepen hebben op vrouwen in hun omgeving?

Ik begrijp de vraag niet. Over welke mannen heb je het en over welke vrouwen?
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

12 apr 2016, 07:20

Wilsophie schreef:Ik begrijp de vraag niet. Over welke mannen heb je het en over welke vrouwen?
Ik zie weinig vrouwen die kerkleider zijn, jij wel misschien? Uitleg daarvoor?

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

09 jan 2018, 16:35

DE ERFZONDE .

Om te beginnen , aan iedereen een blij , gelukkig en vredelievend 2018 ! 

Ik vond dat van dit onderwerp , niet zoveel bijzonders gezegd is  , en waar het eigenlijk om gaat ! Daarom dat ik het graag even terug aanpak  . Een feit is dat de mensheid zich bezondigt heeft , en sommigen zelfs niet een klein beetje !  We hebben dus schuld op onze kerfstok , zelfs de beste mens , en dat was voor de Schepper een groot probleem , omdat heiligheid en zonde nu eenmaal nooit samen kunnen gaan ! 
Daarom besloot men ' daarboven ' , dat Iemand van hen , mens zou worden , nl. de Zoon , om ons de weg te tonen hoe het beter kan , maar Hij deed nog veel meer , en dat was ook het grote doel ! Met Zijn Heilig bloed betaalde Hij onze schuld , Hij boette de straf uit die wij verdienden door te sterven ; en dàt door de handen van de mensheid voor wie Hij het deed  !  Onbewust vervulden zij het doel van Gods Liefde voor zijn schepselen ! Vandaar die drie uur duisternis midden in de dag , toen Hij Zijn heilgheid moest afleggen , om de zondebok te worden voor de zondige mensheid ! Gescheiden van zijn hemelse Vader ! Dat moest vreselijk geweest zijn ! 
Toen Hij aan het kruis uitriep : Het is volbracht ! Antwoordde de hemelse Vader met ' AANVAARD '  door hevig onweer , aardbeving en het scheuren van het gordijn van het Heilige der Heiligen ! Dat betekende : de mensheid is weer rein , de hemel is weer open voor allen die in Hem geloven ! Joh. 3 : 16 . " Alzo lief had God de wereld , dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft , opdat eenieder die in Hem geloofd , niet verloren gaat , maar eeuwig leven heeft " . 
Hierdoor werd het probleem van deze ' erfzonde ' weggenomen , de Wijsheid van Gods Liefde gaf ons de kans om het nu beter te doen , Hij zelf kwam over de brug ! Dat mogen we telkens weer gedenken en vieren , zolang we hier zijn op deze VERDORVEN
aarde , wat het gevolg was en is , van de zondigheid van de mensheid ! 

Wat een Liefde ! Dat de hele mensheid dàt toch eens begrijpen mocht , dan zou er werkelijk Vrede op aarde zijn ! 
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

10 jan 2018, 22:20

De erfzonde  tav Ebenhauser en Michiel 1955 e.a

Mijn beste Eben, ik heb het als christen altijd moeilijk gehad met het zenden en sturen door God de vader van Zijn eniggeboren Zoon Jezus  . Mijn overtuiging is meer en meer dat Jezus de mensen zo lief had dat hij als vrijwillige vanuit de Hemel naar de aarde is gekomen .Hij is volgens  mij , niet alleen voor het  heil van dees aarde tot ons gekomen , maar in de eerste plaats voor ons zieleheil en zaligmaking ervan .Hij heeft de God van het OT, die toornig en verbolgen kon zijn om onze zonden, terug verzoend met ons mensen en ons de kans gegeven om terug tot de Vader in de hemel te kunnen komen . Jezus is als vrijwillig lam onder de wolven en aasgieren  komen wonen  om,  zoals ik al zei , uit grote innige  liefde voor ons  en om ons door naastenliefde terug te brengen naar Zijn paradijs .


Beste Eben, welke vader stuurt zijn zoon nu, bijvoorbeeld naar de gruwelijkheden en barbarie van een loopgrachtenoorlog zoals in 1914 .? Dus met dat sturen of zenden van Ons Heer door de Vader heb ik het moeilijk . Alleszins heeft God de Vader in Zijn eeuwig raadsbesluit ons nog een kans willen geven op het hemelse geluk, maar ik vind toch dat Ons Heer Jezus  vrijwillig Zijn bloed en lichaam heeft willen slachtofferen voor de vergeving van onze zonden .Hij heeft voor ons, mensen de poort tot de hemel terug opengezet . Ons Heer heeft voor ons terug een nieuw  " contract " afgesloten en wij als christenen  gedenken dit in de Heilige Eucharistie .

En dan om terug te komen op de erfzonde zelf . Ik denk dat er tegenwoordig veel christenen zijn die zich kunnen vinden wat ze in de Hindoe-religie  Karma noemen . Karma betekent handelen goed of slecht . Het goede karma komt tot je terug in de vorm van heil en geluk in dit leven of in een ander .Zo is het ook met het slechte karma . Denk maar even aan de volkse gezegden zoals ; boontje komt om zijn loontje- wie wind zaait zal storm oogsten- wie een put graaft voor een ander ..., wie met het zwaard omgaat ... en nog zoveel meer .

Op dit vlak , beste Eben, verschillen we dus duidelijk van mening . Maar zoals altijd, graag tot wedermeels,

groeten van werewoef

AMEN en AUM

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

11 jan 2018, 19:38

De Erfzonde Tav Ebenhauser , michael e.a

Om nog even aan te vullen een paar lofzangen uit de Kleine Getijden ter eere van
Jezus' Heilig Hart .

Van Gods Woord de heilige stede,
Waar Gods gaven samenvloeien.
Elke daad , van U gekomen,
Brengt den Vader waardige hulde ;
Elke wensch, van U verhoort Hij,
Om U 't billijk loon te geven

God , de Wreker, is verbolgen
Op de zondaars; U aanschouwt Hij,
Nu voldaan, staakt Hij de gramschap,
En gedenkt niet meer de tuchtroe.

Hart van Jezus, 'themelsch zoete,
Vriendenhart voor reine zielen,
Liefde uit reine harten vragend,
Heersch als vorst in aller harten .


------------------------


Hart, het heilig liefde-offer,
's Hemels onverpoosde vreugde,
Heul en troost der stervelingen,
Een'ge hoop van 't gansche menschdom,
Met een breede wond' doorstoken,

Geeft tot U de liefde toegang ;
Liefde heeft de poort ontsloten,
Noopt ons ook tot binnentreden,
Afgewasschen in het Zoenbloed
Dat uit de open aad'ren neerstrommt,
Wil ons, in Uw diepen boezem
Eens geborgen, steeds bewaren.

Hart van Jezus, 't hemelsch zoete,
Vriendenhart voor reine zielen,
Liefde uit reine harten vragend,
Heersch als vorst in aller harten .

Amen

---------------------------

De volledige strofen van deze Kleine Getijden zijn wat moeilijk te vinden op het net .

De lofzangen van de Kleine Getijden van de Onbevlekte Ontvangenis zijn makkelijker te vinden en ik had  deze link al eerder doorgegeven .
Zoals beiden beginnen ze bij de Metten, bij de Lauden, bij de Prima, bij de Tertia,bij de Sexta ,  bij de Nona, bij de Vespers, om te eindigen bij de Completen .

mvg-Werewoef
AMEN en AUM

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

12 jan 2018, 18:20

De Erfzonde . 


Ho Werewoef , ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt , ik zeg nergens dat de Vader zijn Zoon op bevel naar de aarde stuurde , dat zegt de Schrift ook niet ! In Joh.3: 16 staat dat God zijn Zoon GEGEVEN heeft  , en ergens op een andere plaats staat dat de Heer Jezus zelf zei : zie , Ik zal gaan ... . Hij deed het inderdaad vrijwillig , uit liefde voor de gevallen mensheid . 
Maar in die 3 u duisternis , toen Hij de zonde op Zich nam , moest de Vader zijn Zoon loslaten ; dat bedoelde ik met Heiligheid en zonde kunnen nooit samen gaan ,  en  dat was vreselijk voor beiden , daarom riep Hij ontzet uit : Vader , waarom hebt U mij verlaten !  en daar waren wij de oorzaak van !  

Maar ik heb het niet zo , met al die Godsdiensten die ons komen toegewaaid uit die verre landen met heel andere culturen ; de Bijbel waarschuwt voor verleidingen die ons kunnen afleiden van de énige ware God . Daarom dat ik mij veilig houdt aan het Woord van God . 
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

14 jan 2018, 01:13

De Erfzonde  tav Eben

Beste Eben danke voor je spontane reactie en ik moet toegeven dat ik het inderdaad verkeerd begrepen heb . En dat in  al dienne tijd ...

grtjes-werewoef
AMEN en AUM

RichardSN
Lid geworden op: 25 jan 2017, 20:12

05 feb 2018, 15:48

Maar in die 3 u duisternis , toen Hij de zonde op Zich nam , moest de Vader zijn Zoon loslaten ; dat bedoelde ik met Heiligheid en zonde kunnen nooit samen gaan ,  en  dat was vreselijk voor beiden , daarom riep Hij ontzet uit : Vader , waarom hebt U mij verlaten !  en daar waren wij de oorzaak van !   
Tja,  een zoon die drie uur door zijn vader "los" gelaten wordt (terwijl  die zoon één in wezen is met de vader die overigens verondersteld is overal te zijn), erg is dat . Misschien dat de Jezus figuur dacht dat hij definitief verlaten was, dat zo pas erg zijn. Maar dat denken is al  vreemd  voor een gewone gelovige , laat staan   als men "weet"  de enig geboren zoon te zijn van God. Jezus was echter  blijkens  de verhalen overtuigd nog geen drie dagen later al in vol ornaat aan de rechterkant van zijn vader te zijn, en dat tot in de eeuwigheid. En dan nog beginnen panikeren en om zijn vader roepen als een klein kind omdat hij het enige uren in zijn eentje moet zien te redden? 
 
Vele anderen zijn (met het louter besef niet meer te zijn dan gewone stervelingen en dat het definitief gedaan is na de dood)   op verschrikkelijke manieren gestorven maar met meer waardigheid dan in dit verhaal . Men zou kunnen denken dat die Jezus figuur  dermate bang was voor de dood dat hij zich al deze toestanden heeft ingebeeld om die angst te overwinnen  ('tis allemaal niet zo erg, ik ben de zoon van god, ik ga door te sterven  heel de mensheid redden - wat een heel goeie reden is om vroegtijdig te sterven lijkt mij - , en na drie dagen zal mijn almachtige vader - die  niet de biologische  vader kan zijn natuurlijk , die heeft geen macht tot heropstanding - mij terug in zijn armen nemen, en alles is OK. Eindelijk van de wereld verlost". En met een diepe zucht gaf hij de geest)

Jezus schijnt overigens niet op de hoogte geweest te zijn dat hij de zonde op zich kreeg, want als hij die zelf bewust 'genomen" heeft en wist - zou toch moeten zelf god zijnde -  dat dit niet samengaat met heiligheid, waarom moet hij dan vragen "Waarom hebt u mij verlaten"? 

Misschien  dat de vader aan de zoon eerder had  beloofd  dat zijn zoon van al die martelingen niets zou voelen ' Bid het Onze Vader , beste zoon, en alle pijn gaat weg" . Maar dat wilde maar niet lukken. Je zou voor minder ontzet zijn als iemand je zo in het ootje neemt.

En dan zitten we nog met de - naar het mij voorkomt-  incongruentie met het "wie zonder zonde is werpe de eerste steen", wat indien het bovenstaande citaat klopt, impliceert  dat iedere mens gedurende heel zijn leven door god "losgelaten" wordt en verlaten is , of men zou al moeten beweren dat na de legendarisch komst van Jezus niemand nog zondig is geweest. 

Het gaat waarschijnlijk  om de bevrijding van het goddelijke uit het wereldse,  de zonde dat de mens ondanks al zijn mogelijk geestelijke kennis en goddelijke connecties (en daarom  "Zoon van God") gevangen zit op deze wereld met alle ongemak, lijden en afzien dat daar bij komt.  Wat vertwijfeling kan doen zaaien, dus de  "Zoon van God"  is ook niet vrij van twijfel, en dus ook niet de Jezus figuur in de verhalen.

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

06 feb 2018, 23:38

De Erfzonde tav RichardSN

Als je het evangelie leest, wordt er wel degelijk gewag gemaakt van het feit dat de Heer Jezus  WEL  wist wat Hem allemaal zou overkomen . Op de vooravond van zijn aanhouding was Jezus alleen ( de apostelen waren te moe en te zwak om met Hem te bidden en te waken ) alleen aan het bidden en toen hij in een visioen zijn lijdensweg zag, zweette hij bloed . Er wordt gezegd dat er zelfs een engel uit de hemel kwam om hem enig comfort te bieden , maar hij wees dees hulp af . Jezus zou gezegd hebben, laat deze kelk aan mij voorbij gaan , maar  Hij voegde eraan toe dat niet Zijn wil geschiedde maar God's wil .

Enfin ende soit ; das toch wat ik heb onthouden uit de cathegese  van vroegere jaren ....

werewoef

AMEN en AUM

RichardSN
Lid geworden op: 25 jan 2017, 20:12

22 feb 2018, 18:40

Wel ja, Werewoef maar ook dat doet  eerder besluiten tot een verstoorde vader - zoon relatie, zoals de verstoring van het spirituele door het materiële,  dan een weldoordachtte actie/wil van één en dezelfde god.
Integendeel , het geeft duidelijk aan dat de Jezus figuur  door de schrijvers als "Mensenzoon" belangrijker wordt geacht dan als "Zoon Van God".

In religieuze teksten en verhalen  gaat het  meer om het beoogde educatieve en zieltjeswinnende effect dan om een waarheidsgetrouw feitelijk relaas.Wat de eerste volgelingen van "Jezus"   publiekelijk lieten kennen over dit personage , al dan niet schriftelijk, zal alleen maar geweest zijn wat ze positief genoeg en nuttig achten om ook op hun beurt volgelingen te krijgen. 

En datzelfde geldt ook voor hun. Paulus vermeldt vaak? /hier en daar? dat hij ergens weg werd gejaagd, volgens hem - als ik mij goed heriner - steeds om religieuze disputen waar hem natuurlijk onrecht werd aangedaan (het calimero effect) , maar wie zegt dat dat ook de echte reden is geweest?  Behalve hijzelf natuurlijk. Aan iets dat op zich nadelig is een positieve draai geven of in  een voordelig perspectief plaatsen is een talent dat priesters, profeten,predikanten en gebedsgenezers  zeker hebben. 

Dus die zogezegde van meet af aan bekende en geplande dood van Jezus kan evengoed, veronderstellend  dat het ook feitelijk gebeurde, gewoon een vorm van "hineininterpretierung" zijn om een (onvoorbedachte)  mislukte prediking toch nog nieuw leven in te blazen, te doen "herrijzen uit de dood". Ze hebben er ook enige decennia over  gedaan om het theologisch uit te werken alvorens het op schrift te stellen.

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

22 feb 2018, 20:10

RichardSN schreef:Wel ja, Werewoef maar ook dat doet  eerder besluiten tot een verstoorde vader - zoon relatie, zoals de verstooring van het spirituele door het materiële,  dan een weldoordachtte actie/wil van één en dezelfde god.
Integendeel , het geeft duidelijk aan dat de Jezus figuur  door de schrijvers als "Mensenzoon" belangrijker wordt geacht dan als "Zoon Van God".

In religieuze teksten en verhalen  gaat het  meer om het beoogde educatieve en zieltjeswinnende effect dan om een waarheidsgetrouw feitelijk relaas.Wat de eerste volgelingen van "Jezus"   publiekelijk lieten kennen over dit personage , al dan niet schriftelijk, zal alleen maar geweest zijn wat ze positief genoeg en nuttig achten om ook op hun beurt volgelingen te krijgen. 

En datzelfde geldt ook voor hun. Paulus vermeldt vaak? /hier en daar? dat hij ergens weg werd gejaagd, volgens hem - als ik mij goed heriner - steeds om religieuze disputen waar hem natuurlijk onrecht werd aangedaan (het calimero effect) , maar wie zegt dat dat ook de echte reden is geweest?  Behalve hijzelf natuurlijk. Aan iets dat op zich nadelig is een positieve draai geven of in  een voordelig perspectief plaatsen is een talent dat priesters, profeten,predikanten en gebedsgenezers  zeker hebben. 

Dus die zo gezegde van meet af aan bekende en geplande dood van Jezus kan evengoed, veronderstellend  dat het ook feitelijk gebeurde, gewoon een vorm van "hineininterpretierung" zijn om een (onvoorbedachte)  mislukte prediking toch nog nieuw leven in te blazen, te doen "herrijzen uit de dood". Ze hebben er ook enige decennia over  gedaan om het theologisch uit te werken alvorens het op schrift te stellen.
Dat Paulus werd weggejaagd heeft niks met Calimero te maken. Hij werd werkelijk weggejaagd en om volgende reden: Johannes de Doper was een fundamentalistisch gelovige jood, en die werden ieder jaar zeldzamer. Hij riep op zich opnieuw aan de Wet van Mozes te houden omdat dit de enige voorwaarde was volgens de profeten, om opnieuw in een vrij Judea te kunnen wonen. Jezus deed net hetzelfde, maar ging nog een stapje verder. Hij zou op het ogenblik dat de Romeinen waren verslagen, koning de joden worden. Toen die dagen waren er al meer gehelleniseerde joden dan vrome joden, vooral doordat de meeste joden toen al in de diaspora van de grootsteden woonden zoals Rome, Efeze, Alexandrië, Athene en Marcella. Paulus was volgens de schrift de apostel van de heidenen, en daarmee bedoelde men niet de Galliërs of Romeinen mee. Paulus wou deze Hellenistische joden uit de diaspora oproepen om zich opnieuw aan de joodse Wet te houden. Deze joden waren in de ogen van de vrome joden zoals Jezus, heidenen. Maar dit viel niet steeds in goede aarde. Men was reeds generaties geïntegreerd in de cultuur, het moderne leven van toen. Daarom werd Paulus verjaagd. En ja, Jezus heeft wel degelijk bestaan hoor, maar niet zoals wij hem kennen via het N.T. Van een ' mensenzoon ' heeft men enkele eeuwen later er een ' zoon van God ' van gemaakt.