Sodom en Gomorra zijn er nog als waarschuwing voor de menshe

hier is plaats voor alle wereldreligies

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

07 apr 2016, 13:12

bluevelvet schreef:Voorts zegt de bijbel nog dat aan het maken van veel boeken geen einde komt en veel studeren put een mens uit. (Prediker 12:12)
Dat van Prediker heb ik ook ergens gelezen, het leven als een psychische kwelling. :wink:

Ik, Prediker, was koning van Israël in Jeruzalem. 13 Ik heb met heel mijn hart elke vorm van wijsheid onderzocht, want ik wilde alles wat onder de hemel gebeurt doorgronden. Het is een trieste bezigheid. Een kwelling is het, die de mens door God wordt opgelegd. 14 Ik heb alles gezien wat onder de zon gebeurt, en vastgesteld dat het niet meer is dan lucht en najagen van wind. 15 Wat krom is kan niet recht worden gemaakt, en wat ontbreekt kan niet worden meegeteld. 16 Ik zei tegen mezelf: Ik heb meer en groter wijsheid verworven dan iedereen die voor mij in Jeruzalem heeft geregeerd. Ik heb veel wijsheid en kennis opgedaan. 17 Ik heb me er met hart en ziel voor ingespannen te ontdekken wat wijs is, en wat dwaas en onverstandig is. Maar ook dat, zo heb ik ingezien, is enkel najagen van wind. 18 Want wie veel wijsheid heeft, heeft veel verdriet. En wie kennis vermeerdert, vermeerdert smart.

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Pr

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

07 apr 2016, 13:55

bluevelvet schreef:Voorts zegt de bijbel nog dat aan het maken van veel boeken geen einde komt en veel studeren put een mens uit. (Prediker 12:12)
Sorry, dit trekt toch wel m'n aandacht en mi voor interpretatie vatbaar. Ik doe wat, kwestie van perceptie wellicht:

(1) het citaat laat vermoeden dat mensen maar beter niet studeren met als gevolg dat ze onwetend blijven over bepaalde kennis, ze kunnen/mogen er dan ook geen oordeel over vellen
(2) door het ontbreken aan deze kennis wordt het mogelijk gemaakt om de bevolking vanalles wijs te maken dat geenszins strookt met deze beschikbare kennis

En zie nu wat er in de wereld gebeurt, het ontbreekt niet aan sociale alternatieven en toch wordt de bevolking daar onwetend over gehouden. Mogen we onszelf nog vragen stellen en/of zelfstandig denken?

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

07 apr 2016, 14:15

Reini schreef:Wilsophie, ik denk niet dat er twijfel moet bestaan, of die steden bestaan hebben.
De bijbel echter, heeft er weer een sprookje van gemaakt : bedolven onder vuur en zwavel, straffe gods omdat het volk niet leefde zoals Hij dat wilde.

Moeten we dan gaan besluiten dat Vesuvius en alle andere uitbarstingen die nog regelmatig plaats hebben , allemaal straffen van God zijn ?

Is het waar omdat het in de bijbel staat ? Bah neen toch.
Bijgelovigheid en bangmakerij. En gij gelooft dat zomaar.
Ga lekker een topic openen over onderwerpen die jou boeien, als je toch gelooft dat de Bijbel een sprookjesboek is, bemoei je dan niet met dit onderwerp.
Je snapt helemaal niets van wat God als rechtvaardig God uitspreekt en doet in en aan de wereld. Laat mensen die geloven wat in de BIjbel staat in hun waarde en bemoei je er niet mee als je alleen destructief bezig bent.
Ga vertellen dat wat in de Bijbel staat niet waar is.. en ga met gelijkgestemden daarover bakkeleien. Jullie zijn in de meerderheid.
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

07 apr 2016, 14:25

Wilsophie schreef:Ga lekker een topic openen over onderwerpen die jou boeien, als je toch gelooft dat de Bijbel een sprookjesboek is, bemoei je dan niet met dit onderwerp. Je snapt helemaal niets van wat God als rechtvaardig God uitspreekt en doet in en aan de wereld. Laat mensen die geloven wat in de BIjbel staat in hun waarde en bemoei je er niet mee als je alleen destructief bezig bent. Ga vertellen dat wat in de Bijbel staat niet waar is.. en ga met gelijkgestemden daarover bakkeleien. Jullie zijn in de meerderheid.
Wilsophie, blijkbaar heb je het moeilijk om eenvoudige dingen naar hun merite te waarderen. Sinds de opkomst van de kwantumfysica hebben we de bevestiging gekregen van wat je tracht te zeggen, daarom lijkt het soms dat je tegen windmolens aan het strijden bent. Heb je dat zelf niet door misschien?

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

07 apr 2016, 14:35

YYZ schreef:
Wilsophie schreef:Ga lekker een topic openen over onderwerpen die jou boeien, als je toch gelooft dat de Bijbel een sprookjesboek is, bemoei je dan niet met dit onderwerp. Je snapt helemaal niets van wat God als rechtvaardig God uitspreekt en doet in en aan de wereld. Laat mensen die geloven wat in de BIjbel staat in hun waarde en bemoei je er niet mee als je alleen destructief bezig bent. Ga vertellen dat wat in de Bijbel staat niet waar is.. en ga met gelijkgestemden daarover bakkeleien. Jullie zijn in de meerderheid.
Wilsophie, blijkbaar heb je het moeilijk om eenvoudige dingen naar hun merite te waarderen. Sinds de opkomst van de kwantumfysica hebben we de bevestiging gekregen van wat je tracht te zeggen, daarom lijkt het soms dat je tegen windmolens aan het strijden bent. Heb je dat zelf niet door misschien?
Ik zie dat je een post quote waarvan ik het verband niet kan leggen t.o.v. je antwoord. Weer praten we over appels en peren vrees ik.
Maar misschien ben ik zo dom dat ik niet weet dat ik tegen windmolens strijd.
Toen deze windmolens aan de orde waren in mijn woonplaats, heb ik mij er nog nooit druk om gemaakt. Wetende dat je een dergelijke strijd toch verliest.
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

07 apr 2016, 14:45

YYZ schreef:
bluevelvet schreef:Voorts zegt de bijbel nog dat aan het maken van veel boeken geen einde komt en veel studeren put een mens uit. (Prediker 12:12)
Dat van Prediker heb ik ook ergens gelezen, het leven als een psychische kwelling. :wink:

Ik, Prediker, was koning van Israël in Jeruzalem. 13 Ik heb met heel mijn hart elke vorm van wijsheid onderzocht, want ik wilde alles wat ond-er de hemel gebeurt doorgronden. Het is een trieste bezigheid. Een kwelling is het, die de mens door God wordt opgelegd. 14 Ik heb alles gezien wat onder de zon gebeurt, en vastgesteld dat het niet meer is dan lucht en najagen van wind. 15 Wat krom is kan niet recht worden gemaakt, en wat ontbreekt kan niet worden meegeteld. 16 Ik zei tegen mezelf: Ik heb meer en groter wijsheid verworven dan iedereen die voor mij in Jeruzalem heeft geregeerd. Ik heb veel wijsheid en kennis opgedaan. 17 Ik heb me er met hart en ziel voor ingespannen te ontdekken wat wijs is, en wat dwaas en onverstandig is. Maar ook dat, zo heb ik ingezien, is enkel najagen van wind. 18 Want wie veel wijsheid heeft, heeft veel verdriet. En wie kennis vermeerdert, vermeerdert smart.

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Pr
Tja, zo sprak Salomo, en die was wijdbekend om zijn wijsheid !

Lees ook nog het volgende in 1 Kor. 19-21 :
[19] Er staat immers geschreven: Verdelgen zal Ik de wijsheid van de wijzen, en het verstand van de verstandigen zal Ik tenietdoen. [20] De wijze, de schriftgeleerde, de redetwister van deze wereld, waar zijn zij? Heeft God de wijsheid van de wereld niet tot dwaasheid gemaakt? [21] Volgens Gods wijsheid heeft de wereld met al haar wijsheid God niet gevonden; daarom heeft God besloten hen die geloven te redden door de dwaasheid van de verkondiging.
Vers 26 schrijft nog dat : "Onder de eerste christenen waren naar menselijke maatstaven daar niet veel geleerden bij, niet veel machtigen, niet velen van hoge afkomst".

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

07 apr 2016, 14:59

YYZ schreef:
bluevelvet schreef:Voorts zegt de bijbel nog dat aan het maken van veel boeken geen einde komt en veel studeren put een mens uit. (Prediker 12:12)
Sorry, dit trekt toch wel m'n aandacht en mi voor interpretatie vatbaar. Ik doe wat, kwestie van perceptie wellicht:

(1) het citaat laat vermoeden dat mensen maar beter niet studeren met als gevolg dat ze onwetend blijven over bepaalde kennis, ze kunnen/mogen er dan ook geen oordeel over vellen
(2) door het ontbreken aan deze kennis wordt het mogelijk gemaakt om de bevolking vanalles wijs te maken dat geenszins strookt met deze beschikbare kennis

En zie nu wat er in de wereld gebeurt, het ontbreekt niet aan sociale alternatieven en toch wordt de bevolking daar onwetend over gehouden. Mogen we onszelf nog vragen stellen en/of zelfstandig denken?
Paulus vestigde de aandacht op de gevaren van het blindelings volgen van menselijke filosofie. De steeds veranderde theoriën waren een sterk contrast met de leer van Christus en de apostelen. Als christenen de leer van Christus in acht bleven nemen dan had dat aan duizenden, neen, aan miljoenen mensen veel leed en ellende kunnen besparen zoals oorlogen edm.

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

07 apr 2016, 18:37

Reini schreef:Wilsophie, ik denk niet dat er twijfel moet bestaan, of die steden bestaan hebben.
De bijbel echter, heeft er weer een sprookje van gemaakt : bedolven onder vuur en zwavel, straffe gods omdat het volk niet leefde zoals Hij dat wilde.

Moeten we dan gaan besluiten dat Vesuvius en alle andere uitbarstingen die nog regelmatig plaats hebben , allemaal straffen van God zijn ?

Is het waar omdat het in de bijbel staat ? Bah neen toch.
Bijgelovigheid en bangmakerij. En gij gelooft dat zomaar.
Het zou kortzichtig zijn om alles toe te schrijven aan God, al wordt dat gemakshalve wel gedaan. Iemand moet toch de schuld hebben.
Is het waar omdat het in de Bijbel staat? Jazeker. En ik geloof dat. Mag dat zomaar? Ja dat mag zomaar.
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner

sacho
Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:08

07 apr 2016, 19:15

Wat dan met de Krakatau, toen was de bijbel al geschreven.
Een heel eiland dat verdween, de schokgolf ging de hele wereld rond.
Gevolgen van de tsunami werden zelfs tot in het Kanaal waargenomen.
En toen ontstond het kindje van het eiland.

Straf van De Heer? Daar woonden geen mensen.

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

07 apr 2016, 19:59

Wilsophie schreef:
Reini schreef:Wilsophie, ik denk niet dat er twijfel moet bestaan, of die steden bestaan hebben.
De bijbel echter, heeft er weer een sprookje van gemaakt : bedolven onder vuur en zwavel, straffe gods omdat het volk niet leefde zoals Hij dat wilde.

Moeten we dan gaan besluiten dat Vesuvius en alle andere uitbarstingen die nog regelmatig plaats hebben , allemaal straffen van God zijn ?

Is het waar omdat het in de bijbel staat ? Bah neen toch.
Bijgelovigheid en bangmakerij. En gij gelooft dat zomaar.
Het zou kortzichtig zijn om alles toe te schrijven aan God, al wordt dat gemakshalve wel gedaan. Iemand moet toch de schuld hebben.
Is het waar omdat het in de Bijbel staat? Jazeker. En ik geloof dat. Mag dat zomaar? Ja dat mag zomaar.
Ik schrijf niks toe aan een god, omdat die gewoon niet bestaat.
Ik wilde je gewoon, weeral, even doen nadenken Hollandse meid.
Maar het dringt niet door, je begrijpt alles gewoon verkeerd.
Slaap er een nachtje over, en begrijp vooral dit : ik laat me niet wegjagen van een forum door een bijbelfanaat. Gesnopen ?

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

07 apr 2016, 20:05

Ik schrijf niks toe aan een god, omdat die gewoon niet bestaat.
Ik wilde je gewoon, weeral, even doen nadenken Hollandse meid.
Maar het dringt niet door, je begrijpt alles gewoon verkeerd.
Slaap er een nachtje over, en begrijp vooral dit : ik laat me niet wegjagen van een forum door een bijbelfanaat. Gesnopen ?
Niet zo dreigen meisje. Dat staat je niet.
Als je jezelf een gelovige noemt, mag ik dan vragen waarin of in wat of in wie je gelooft? En wat dat betekent in jouw leven van alle dag?
In een ver verleden heb ik veel met je gediscussieerd op dit forum dus wie heeft het nu over "wegjagen?" Hoe meer zielen hoe meer vreugd lijkt mij.
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner

bocuse
Lid geworden op: 04 apr 2005, 14:47
Locatie: wetteren

07 apr 2016, 22:04

Wilsophie schreef:
Ik schrijf niks toe aan een god, omdat die gewoon niet bestaat.
Ik wilde je gewoon, weeral, even doen nadenken Hollandse meid.
Maar het dringt niet door, je begrijpt alles gewoon verkeerd.
Slaap er een nachtje over, en begrijp vooral dit : ik laat me niet wegjagen van een forum door een bijbelfanaat. Gesnopen ?
Niet zo dreigen meisje. Dat staat je niet.
Als je jezelf een gelovige noemt, mag ik dan vragen waarin of in wat of in wie je gelooft? En wat dat betekent in jouw leven van alle dag?
In een ver verleden heb ik veel met je gediscussieerd op dit forum dus wie heeft het nu over "wegjagen?" Hoe meer zielen hoe meer vreugd lijkt mij.
Ik krijg zo stilaan de indruk dat jullie even fanatiek in dat bijbelgedoe geloven als onze bebaarde vrienden in die 72 maagden... :roll: :roll: :roll:

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

07 apr 2016, 22:06

Gaan we nu op die toer? Gevaarlijk terrein, lijkt mij waar ik me verder niet mee inlaat.
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

07 apr 2016, 22:37

Stel voor dat deelnemers aan dit debat het eens zouden worden over onderstaande definitie:
"Fanatisme is een emotie waarbij men vervuld wordt met excessieve, kritiekloze ijver, vooral voor een extreem religieuze of politieke zaak, of met een obsessief enthousiasme voor een hobby of ander tijdverdrijf."

Emotie lijkt mij het sleutelwoord te zijn in deze, aan Google ontleende, definitie. Het is dan ook maar logisch dat het omstreden onderwerp "een Bijbel", niet op een senioren-waardige, serene, rationele manier kan worden besproken. Daarbij komt dan ook de vraag op; of een dergelijk onderwerp voor discussie vatbaar is en dus eigenlijk of het überhaupt thuishoort op een discussieforum. De ene partij weet er alles van, de andere wil er niet van weten, wie kan daar dan wat van opsteken ? Geen wonder dat religie al zo vaak tot bloedige oorlogen heeft geleid.
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

08 apr 2016, 08:48

bluevelvet schreef:Paulus vestigde de aandacht op de gevaren van het blindelings volgen van menselijke filosofie. De steeds veranderde theoriën waren een sterk contrast met de leer van Christus en de apostelen. Als christenen de leer van Christus in acht bleven nemen dan had dat aan duizenden, neen, aan miljoenen mensen veel leed en ellende kunnen besparen zoals oorlogen edm.
Kan me goed vinden in wat Paulus daar zegt, blijkbaar is z'n vingerwijzing niet zo goed begrepen. Het is natuurlijk nooit te laat om een en ander te herstellen, ik hoor er maar weinig over. Wat nu?