WAAROM ISRAEL ?

hier is plaats voor alle wereldreligies
Fazal

29 nov 2018, 22:18

Hopeloos hoor beste Wil!

Ikzelf kom hier nog gewoon om mij te amuseren, want ebenhaezer weet echt wel de kroon te spannen.
Het is steeds weer lachen geblazen, nee, niet met haar persoon, maar met haar schrijfsels waarvan zij duidelijk zelf de inhoud of de bedoelingen niet begrijpt. Ik zou haar zelfs missen als zij hier zou wegblijven, ik meen het echt.

Ze gelooft gewoon, zomaar, zonder één been om op te staan. Soit, zo zijn er nog, gelukkig voor haar.
Ze maakt zichzelf steeds weer zo belachelijk als het maar kan, en het kan blijkbaar nog altijd erger en erger.
Nooit gedacht dat iemand zelfs geen been nodig heeft om op te staan.

Ze snapt maar niet dat de bijbel vol lollekes staat. 
Ik heb in het verleden al meermaals geprobeerd haar tegen zichzelf en tegen anderen te beschermen.
Hopeloos, geen doen aan.

Wacht maar, straks komt ze weer met enkele epistels uit de bijbel voor de dag.
Eerst nog eventjes een en ander uitzoeken.
Want zelf nadenken is er niet bij. In de verste verte niet.

Soit dan maar weer, dat moet zij weten natuurlijk.
Maar ik vind het spijtig voor haar.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

30 nov 2018, 10:08

Fazal schreef:Ze gelooft gewoon, zomaar, zonder één been om op te staan.
In feite is dat de essentie van geloven, hé? Als je zou geloven in God omdat je kunt bewijzen dat hij/zij een aantal zaken voor ons heeft 'klaargezet' en omdat je ook bewijsmateriaal hebt dat God zich af en toe bemoeit met ons door werkelijk fysiek in te grijpen, zoals God een aantal keren heeft gedaan in het O.T. tja , dan is het geen 'geloof' meer. Dan is het (wetenschappelijk) bewezen en dan worden het feiten.

Maar dat je tenminste consequent blijft tegenover je eigen verzinsels/geloof mag men toch verwachten, niet? Als God toelaat dat een moordenaar zijn vrije wil gebruikt en dat God daarom niet zal ingrijpen, dan moet je ook consequent zijn. Dan is de enige humane manier om over zo'n persoon te oordelen: 'Hij is een misdadiger van het vuigste soort'.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

30 nov 2018, 14:02

ebenhaezer schreef: Hij wil geen automaten ,  maar  helpt ons tot het uiterste om ons te helpen het goede te kiezen . 

 
Hé ja, zo is dat ebenhaezer. Men wil God altijd de schuld geven van wat verkeerd gaat op de aarde, maar zoals je schrijft, God heeft ons een vrije wil gegeven, en wie daar misbruik van maakt om het slechte te doen kan veel lijden teweeg brengen, dat is zeker heel jammer ! Al zou men hier nog duizenden voorbeelden aanhalen van slechte daden door de mens gesteld .......  God is nooit medeschuldig geweest voor al de misdaden door de de mens gepleegd !

Ooit schreef een historicus dat de mens UNIEK is zij zijn de enigen met bewustzijn onder de schepselen en zijn bewust van wat ze doen, het goede of het slechte !

Had God ons als automaten geschapen dan zouden wij geen genoegen of vreugde kennen om spontaan het goede te doen tgo onze naaste.  Stel je even voor: de mens als een robot, zou saai zijn !
Wij zouden ook geen geweten hebben zodat wij gelijk zouden zijn aan lagere schepselen.

Men kan de vraag stellen waarom een Almachtige God het kwade toelaat ? Maar Hij zal dat niet blijven dulden,  
Hij beslist wanneer hij zal tussenkomen. Hij heeft het vermogen om in de toekomst te zien en weet wat het beste is voor ons.
De profeet Jesaja schreef: "Want Mijn gedachten zijn niet uw gedachten, noch zijn uw wegen Mijn wegen.... (55 : 8 )

Om een antwoord te vinden waarom God een lange tijdsperiode heeft toegelaten van al dat kwade en de tijd die hij neemt om tussen te komen is het nodig een diepgaand onderzoek te doen in het Woord van God.  Dat is het enige middel om de handelingen van God te begrijpen. Dat is ook waarom de bijbel ondanks alle vervolging en haat nog steeds ter onzer beschikking is en in meerdere talen,  terwijl we dat van andere oude manuscripten niet kan zeggen.
Deze belangrijke kwestie kan onnodig in zijn geheel uitgelegd worden in een paar zinnen en zeker geen beginnen aan met degenen die niet in God geloven. Commentaren of reacties van hen spreken voor zich !

Iedereen kan zijn vrije wil gebruiken om dat onderzoek al dan niet te doen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

30 nov 2018, 18:32

Abraham mocht zijn vrije wil niet  gebruiken. Pharao mocht zijn vrije wil niet gebruiken. Zo zijn er nog wel enkele gevallen op te noemen.
Waarom de ene keer wel en de andere keer niet? Het is onrechtvaardig tegenover degenen die door de vrije wil van anderen moeten lijden. Vooral omdat God zogezegd almachtig is. Zogezegd.

Een almachtige god die toelaat dat 8-jarige onschuldige kinderen worden verkracht is een smeerlap. Punt.

Ik snap heel goed dat je geen uitleg kunt geven "aan ongelovigen": er valt helemaal niet aan te beginnen. Je zult nl. altijd volgens logisch begrijpbare stapjes moeten verklaren hoe dat in de haak zit. Je gaat met 100% zekerheid falen.

Bovendien zijn jullie (Bluevelvet en Eben) onderling in tegenspraak. Ebenh. zegt dat wij niet kunnen weten waarom God in zijn almacht toch verkiest om niets te doen en bv.. die twee kinderen mooi te laten verkrachten en te laten omkomen van de dorst en de honger. (Loof en prijs die Heer!)
Bv. zou het wel kunnen, maar kan er niet aan beginnen omdat we geen gelovigen zijn.
Tja. :roll:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
Fazal

30 nov 2018, 19:44

En dan zijn het nog de gelovigen zelf die steeds opnieuw durven zeggen: "het is god's wil"! Of nog: "als god het wil"!?  8O
Dat zeggen ze dus zonder te beseffen dat zijzelf degenen zijn, die hun god van alles en nog wat beschuldigen. 
Daaraan zie je maar weer, dat nadenken niet hun beste gave is.

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

30 nov 2018, 21:53

Wil schreef:
Pharao mocht zijn vrije wil niet gebruiken.
---------------------------------------------------------------------
Zo denkt Wil er over, maar de bijbel oordeelt er anders over. Als het volgens Wil maar sprookjes zijn waarom beweert hij bovenstaande ?

Farao's en Egypte gebruikten hun vrije wil gedurende 400 jaar en hielden de Israëlieten al die tijd in tirannie en slavernij.
Er werd zelfs op een moment door een farao opdracht gegeven om alle mannelijke Israëlische baby's te doden, dat stond gelijk aan een massamoord.
Na die 400 jaar moest Mozes voor de farao verschijnen op Gods aangeven omdat de tijd aangebroken was om zijn volk te bevrijden uit Egypte, wat de farao pertinent weigerde. Hij wilde Israël in slavernij houden  -- Wie zou al dat slavenwerk anders uitvoeren ??
De farao was als een god in Egypte,  en hoogmoedig ontkende hij  het bestaan van Jehovah. Hij was zich niet bewust van de gevolgen die het voor hem en de Egyptenaren zou hebben. Het kostte hem zijn leven alsook een groot deel van zijn leger. Het was zijn en hun vrije wil  om de Israëlieten terug te gaan halen  !
We zien nog de vriendelijkheid en de verdraagzaamheid van God door  plaag na plaag van Egypte weg te nemen toen de farao erom vroeg. Jehovah zou hem uiteindelijk laten zien dat hij superieur was aan al de goden van Egypte.

Farao had Egypte alle plagen kunnen besparen had hij niet zo koppig geweest en in zijn hart besloten dat hij de Israëlieten niet zou laten gaan. Hij heeft onheil over zijn huis en zijn eigen volk gebracht.

Ik geloof in God's Woord daarom baseer ik mij op het relaas die daarin geschreven werd en ja, ik wil graag meedelen als er iets wordt neergepend die niet in overeenstemming is met de Schrift.
Ik het het idee dat ongelovigen zich telkens forceren om hun mening op te dringen en niet andersom. Daarvoor  trekken ze enkele verzen uit de context en hop, ze zijn daar met hun kritiek zonder na te denken.
Maar ach wat, het staat iedereen vrij om te geloven of niet ! 
De kunst is om toch galant te blijven de ene tgo de andere. Dat mankeert hier soms!

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

01 dec 2018, 08:55

bluevelvet schreef:Wil schreef:
Pharao mocht zijn vrije wil niet gebruiken.
---------------------------------------------------------------------
Zo denkt Wil er over, maar de bijbel oordeelt er anders over. Als het volgens Wil maar sprookjes zijn waarom beweert hij bovenstaande ?

Farao's en Egypte gebruikten hun vrije wil gedurende 400 jaar en hielden de Israëlieten al die tijd in tirannie en slavernij.
Er werd zelfs op een moment door een farao opdracht gegeven om alle mannelijke Israëlische baby's te doden, dat stond gelijk aan een massamoord.
Na die 400 jaar moest Mozes voor de farao verschijnen op Gods aangeven omdat de tijd aangebroken was om zijn volk te bevrijden uit Egypte, wat de farao pertinent weigerde. Hij wilde Israël in slavernij houden  -- Wie zou al dat slavenwerk anders uitvoeren ??
Dat Israëlieten als slaven gebruikt werden is al zeer lang achterhaald. De Israëlieten bestonden maar pas in de 10e eeuw v.C..
De farao was als een god in Egypte,  en hoogmoedig ontkende hij  het bestaan van Jehovah. Hij was zich niet bewust van de gevolgen die het voor hem en de Egyptenaren zou hebben. Het kostte hem zijn leven alsook een groot deel van zijn leger. Het was zijn en hun vrije wil  om de Israëlieten terug te gaan halen  !
We zien nog de vriendelijkheid en de verdraagzaamheid van God door  plaag na plaag van Egypte weg te nemen toen de farao erom vroeg. Jehovah zou hem uiteindelijk laten zien dat hij superieur was aan al de goden van Egypte.
Zo gaat het sprookje, maar de geschiedenis spreekt dit tegen.
Farao had Egypte alle plagen kunnen besparen had hij niet zo koppig geweest en in zijn hart besloten dat hij de Israëlieten niet zou laten gaan. Hij heeft onheil over zijn huis en zijn eigen volk gebracht.
Je hebt dus geen idee wat de oorzaak was van deze rampen is het niet ? Ik wel.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

01 dec 2018, 10:12

Het was zijn en hun vrije wil  om de Israëlieten terug te gaan halen  !
Ten eerste, BV, wanneer ik beweer dat het sprookjes zijn, dan wil ik wel effe meestappen in die verhaaltjes precies om er de onhoudbaarheid van de 'logica' in aan te tonen.

Over farao en de joden. Indien dat verhaal waarlijk zou gebeurd zijn, dan komt het hierop neer: farao besluit om de joden te achtervolgen. Hij is van plan om hen uit te roeien. En dán grijpt God in.

Dutroux heeft het plan om 2 kindjes te ontvoeren. God grijpt niet in.
Hij heeft het plan om zijn seksuele lusten op hen bot te vieren. God grijpt niet in.
Hij laat de kinderen van dorst omkomen terwijl hij zelf in de gevangenis zit. God grijpt niet in.

God is nochtans almachtig, of is hij dat niet? God beslist dus in zijn almacht, wetens en willens, om die kinderen dát allemaal aan te laten doen? Welk woord gebruik jij voor iemand die zoiets toelaat hoewel hij het zogezegd met één vingerknip kan verhinderen?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

01 dec 2018, 10:27

Wil. schreef:
Het was zijn en hun vrije wil  om de Israëlieten terug te gaan halen  !
Ten eerste, BV, wanneer ik beweer dat het sprookjes zijn, dan wil ik wel effe meestappen in die verhaaltjes precies om er de onhoudbaarheid van de 'logica' in aan te tonen.

Over farao en de joden. Indien dat verhaal waarlijk zou gebeurd zijn, dan komt het hierop neer: farao besluit om de joden te achtervolgen. Hij is van plan om hen uit te roeien. En dán grijpt God in.

Dutroux heeft het plan om 2 kindjes te ontvoeren. God grijpt niet in.
Hij heeft het plan om zijn seksuele lusten op hen bot te vieren. God grijpt niet in.
Hij laat de kinderen van dorst omkomen terwijl hij zelf in de gevangenis zit. God grijpt niet in.

God is nochtans almachtig, of is hij dat niet? God beslist dus in zijn almacht, wetens en willens, om die kinderen dát allemaal aan te laten doen? Welk woord gebruik jij voor iemand die zoiets toelaat hoewel hij het zogezegd met één vingerknip kan verhinderen?
Eu...een medeplichtige ? :roll:

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

01 dec 2018, 14:38

Wil. schreef:Over farao en de joden. Indien dat verhaal waarlijk zou gebeurd zijn, dan komt het hierop neer: farao besluit om de joden te achtervolgen. Hij is van plan om hen uit te roeien. En dán grijpt God in.
God’s wegen zijn niet uw wegen noch de mijne, noch van ons allen ! Het staat je vrij om onze Schepper in diskrediet te brengen.
M.i. gedeeltelijk uit ongeloof en gedeeltelijk uit onwetendheid voor wat betreft grondige kennis van de Schrift.
De Israelieten werden het uitverkoren volk van God. Uit deze natie zou de beloofde Messias geboren worden, een belofte die Hij aan hun voorvaderen gedaan had. Daarom hebben ALLE gebeurtenissen beschreven in het O.T. te maken met de komst van de Messias. Jehovah grijpt in om zijn volk uit benarde situaties te redden maar straft ook zijn volk voor begane overtredingen. Ook als individu, denken we maar aan Mozes of koning David .......
Met Jezus dood kwam er een eind aan het verbond gesloten met Israël en aan de Mozaïsche Wet. Het christendom opende de deur voor alle naties. 
Maar wees gerust Wil, mocht je het niet weten, in het N.T. staat te lezen dat God ZAL ingrijpen om een eind te maken aan deze slechte wereld.
Jezus heeft tekenen gegeven wanneer wij in de eindtijd leven. Daarom kunnen ware christenen hun hoofd opheffen want de redding is nabij zegt de Schrift. 
Wanneer en hoe Hij zal INGRIJPEN is niet aan de mens om te bepalen of zelfs maar te eisen, ook al zouden we heel graag willen verlost zijn van al het KWADE rondom ons. (vinden we terug in Jezus modelgebed het “Onze Vader”).

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

01 dec 2018, 15:10

Juist Bluevelvet , zo is dat , men wil hier persé niet zien , noch begrijpen , hoe de vork in de steel zit betreffende  het handelen van  Schepper God en het begrijpen van Zijn Woord !  't Is bijna onbegonnen werk !
De Heer Jezus sprak harde taal  tegen de Farizeeers in die tijd , die zich evenzo gedroegen , en de bewijzen van Zijn Godheid NIET WILDEN  zien ! 

Ja , waarom wachtte God zolang met die zondvloed ?  Omdat Hij zag dat daar een Mozes zou geboren worden die WEL in Hem zou geloven en vertrouwen ! Hij wist wat Hij deed ! 
 
Ja , we hebben ook meer dan reden genoeg om onze Maker dankbaar te zijn , Hij bedacht het beste voor de mens , gaf ons gaven en vrijheden ! maar wat wij er van maakten en de gevolgen er van ,  dat is ONZE verantwoordelijkheid ! Jammer dat zo weinig mensen dat willen inzien ! 

Ja , we hebben de mogelijkheid om alles te onderzoeken wat die onvergankelijke Bijbel ons biedt  ; in praktisch iedere echt christelijke gemeente , zijn er bijbelstudie's voorzien , waarvan velen doorgegeven worden via de Media !
WIE WIL , NEME HET BROOD DES LEVENS OM NIET !  Dat is inderdaad de enige weg om God te begrijpen en beter te leren kennen en dan zullen we echt ontdekken  GOD IS LIEFDE ! 
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

01 dec 2018, 15:18

bluevelvet schreef: God’s wegen zijn niet uw wegen noch de mijne, noch van ons allen ! Het staat je vrij om onze Schepper in diskrediet te brengen.
M.i. gedeeltelijk uit ongeloof en gedeeltelijk uit onwetendheid voor wat betreft grondige kennis van de Schrift.
De Israelieten werden het uitverkoren volk van God. Uit deze natie zou de beloofde Messias geboren worden, een belofte die Hij aan hun voorvaderen gedaan had. Daarom hebben ALLE gebeurtenissen beschreven in het O.T. te maken met de komst van de Messias. Jehovah grijpt in om zijn volk uit benarde situaties te redden maar straft ook zijn volk voor begane overtredingen. Ook als individu, denken we maar aan Mozes of koning David .......
Met Jezus dood kwam er een eind aan het verbond gesloten met Israël en aan de Mozaïsche Wet. Het christendom opende de deur voor alle naties. 
Maar wees gerust Wil, mocht je het niet weten, in het N.T. staat te lezen dat God ZAL ingrijpen om een eind te maken aan deze slechte wereld.
Jezus heeft tekenen gegeven wanneer wij in de eindtijd leven. Daarom kunnen ware christenen hun hoofd opheffen want de redding is nabij zegt de Schrift. 
Wanneer en hoe Hij zal INGRIJPEN is niet aan de mens om te bepalen of zelfs maar te eisen, ook al zouden we heel graag willen verlost zijn van al het KWADE rondom ons. (vinden we terug in Jezus modelgebed het “Onze Vader”).
BV, dit had dan als antwoord moeten gelden op mijn stelling dat God de ene bevoordeelt en de andere de ergste pijnigingen laat ondergaan.

God houdt de farao tegen.
God houdt Dutroux niet tegen.

Kinderen mogen verkracht worden. Kinderen mogen van dorst omkomen. God is almachtig en God is liefde, hé?
Laatst gewijzigd door Wil. op 01 dec 2018, 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

01 dec 2018, 15:23

ebenhaezer schreef:Juist Bluevelvet , zo is dat , men wil hier persé niet zien , noch begrijpen , hoe de vork in de steel zit betreffende  het handelen van  Schepper God en het begrijpen van Zijn Woord !   
Op blz. 21 schreef ebenhaezer:
 Gods handelen is voor ons niet altijd te begrijpen
Dát is de logica van deze gelovige. :roll:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

01 dec 2018, 16:52

bluevelvet schreef: Met Jezus dood kwam er een eind aan het verbond gesloten met Israël en aan de Mozaïsche Wet.
Tiens, en wat lezen we dan hier bij Mattheüs ?:
  1. Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te
    vervullen.
  2. Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet
    voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.
  3. Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo
    zal geleerd hebben, die zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk
    der hemelen; maar zo wie dezelve zal gedaan en geleerd hebben, die zal
    groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen.
Het christendom opende de deur voor alle naties.
Maar dat was niet de bedoeling van Jezus. Het christendom is maar pas 50 jaar later ontstaan.
Ter verduidelijking : Met het Koninkrijk der hemelen wordt een vrij joods rijk bedoeld zoals in de tijd van David. Dit had Jezus voor ogen.