WAAROM ISRAEL ?

hier is plaats voor alle wereldreligies
Fazal

01 dec 2018, 21:01

En toch ..., kan ik mij van de indruk niet ontdoen, dat Jezus gewoon een oproerkraaier was, die met een hele schare volgelingen achter hem, op een of andere manier de macht probeerde te grijpen. De zoon van god? Helemaal niet! Hij maakte gewoon misbruik van de goedgelovigheid van de mensen in die tijd, en die waren ook al niet zo tevreden  met het toenmalige beleid. En niet te vergeten, het bijgeloof was enorm, en overal aanwezig.

Volgens mij, ik zeg wel, volgens mij ..., was hij politiek geëngageerd en werd beschouwd als een gevaar voor de toenmalige heersers, iets waar deze laatsten uiteindelijk een stokje heeft voor gestoken, en Jezus, als voorbeeld voor eventuele andere opstandelingen, op gruwelijke wijzer aan het kruis hebben genageld. En die keer dat Jezus de marktkramers uit de tempel van zgn vader heeft verjaagd, heeft de emmer doen overlopen.

Zodoende had de toenmalige overheid eindelijk een stok om mee te slaan.
Een stok die al veel langer achter de deur stond, maar ze hadden voor het moment van deze feiten, nog niet voldoende bezwarende redenen gevonden om hem te gebruiken. Dat gebeuren heeft  de volgelingen dan ook enigszins wat gekalmeerd, want die waren niet zo direct bereid om Jezus 'aan het kruis' achterna te gaan.

Zijn apostelen hebben nadien wel het zgn geloof verder uitgedragen, maar de grote hoop volgelingen had zich toen al in kleinere groepjes verdeeld, en vormden bijgevolg niet meer zo een gevaar voor de toen heersende partij.

Maar in de huidige wereld vindt men nu ook predikers van allerlei slag, denk bvb maar aan o.m. de bekende pleinen in Londen.
Gelukkig voor hen, worden de meeste als een beetje gek beschouwd, en hebben daardoor ook minder kans om vervolgd worden, want zij vormen geen gevaar voor de gemeenschap, en zullen bijgevolg ook geen gevaar vormen voor de overheid. 

Enfin, ik ben niet zo een lezer, en ik schrijf daarom gewoon mijn eigen mening hierover.
Ik heb allerminst de bedoeling mijn gelijk hierop te halen, en sta dus open voor liefst wel 'wat gezond en doorslaggevend' commentaar.
Maar laat die bijbel a.u.b. voor wat hij is! Daar heb ik echt geen boodschap aan.

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

02 dec 2018, 13:05

talisman schreef:
bluevelvet schreef: Met Jezus dood kwam er een eind aan het verbond gesloten met Israël en aan de Mozaïsche Wet.
Tiens, en wat lezen we dan hier bij Mattheüs ?:
  1. Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te
    vervullen.
  2. Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet
    voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.
  3. Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo
    zal geleerd hebben, die zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk
    der hemelen; maar zo wie dezelve zal gedaan en geleerd hebben, die zal
    groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen.
Aangehaalde verzen lezen we in Mattheus 5 : 17-19.

Met deze aanhaling willen critici aantonen dat de Mozaïsche wet niet tot een einde kwamna de dood van Jezus.
Let op wat Jezus zei over de wet: "dat ze niet zou voorbijgaan voordat ze geheel werd vervuld, of tot alles zou zijn geschied".
Jezus zei NIET dat ze voor altijd zou blijven bestaan !

Belangrijk is te weten dat de Wet niet aan alle volken gegeven werd maar alleen aan de Israëlieten.(zie Deut. 5:1-3; Psalmen 147:19-20) Zo werden zij afgescheiden van heidense natiën opdat de zoon van God of de Messias uit deze natie kon geboren worden.

Na de dood van Jezus was alles geschied, Jezus had de Wet vervuld door zijn lichaam als slachtoffer voor onze zonden aan te bieden aan God en van dan af was de Mozaïsche Wet niet meer van kracht. Want Christus is het einde van de Wet.(Rom. 10:4)
Maar ....... elke christen moest zich houden aan de Wet van Christus : Mattheus : 22
37 Gij zult liefhebben den Heere, uw God, met geheel uw hart, en met geheel uw ziel, en met geheel uw verstand. 38 Dit is het eerste en het grote gebod. 39  En het tweede aan dit gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven.
40 Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.
In Galaten 6 : 2 draagt elkanders lasten alzo de wet van Christus.

De niet-Joden of heidenen die niet/nooit onder de Mozaïsche Wet stonden moesten zich dan ook niet aan het oude  wetstelsel houden toen zij christenen werden.
Onder de toepassing van de wet van christus wordt niet besneden, geen sabbat gehouden, geen dierlijke offers gebracht, (door Jezus offer overbodig geworden)  geen tempel om God te aanbidden, geen priesterschap meer nodig om telkens opnieuw en opnieuw dierlijke offers te brengen voor de zonden van de natie,  omgang met niet-Joden wordt toegestaan, (interessant in verband met de prediking), enz. enz......

En ja, sommige joodse christenen hadden het moeilijk met deze nieuwe schikkingen.

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

02 dec 2018, 17:50

bluevelvet schreef:
talisman schreef:
bluevelvet schreef: Met Jezus dood kwam er een eind aan het verbond gesloten met Israël en aan de Mozaïsche Wet.
Tiens, en wat lezen we dan hier bij Mattheüs ?:
  1. Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te
    vervullen.
  2. Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet
    voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.
  3. Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo
    zal geleerd hebben, die zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk
    der hemelen; maar zo wie dezelve zal gedaan en geleerd hebben, die zal
    groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen.
Aangehaalde verzen lezen we in Mattheus 5 : 17-19.

Met deze aanhaling willen critici aantonen dat de Mozaïsche wet niet tot een einde kwamna de dood van Jezus.
Let op wat Jezus zei over de wet: "dat ze niet zou voorbijgaan voordat ze geheel werd vervuld, of tot alles zou zijn geschied".
Jezus zei NIET dat ze voor altijd zou blijven bestaan !
Je zit wel met een foute vertaling hoor. Ik zou durven gewag maken van een corrupte vertaling.
Belangrijk is te weten dat de Wet niet aan alle volken gegeven werd maar alleen aan de Israëlieten.(zie Deut. 5:1-3; Psalmen 147:19-20) Zo werden zij afgescheiden van heidense natiën opdat de zoon van God of de Messias uit deze natie kon geboren worden.
Zoon van God is niet hetzelfde als messias, laat dat al duidelijk zijn. De auteurs van het N.T. waren in de ogen van vrome joden heidenen en afgeweken van de Weg. Jezus volgde de Weg !
Na de dood van Jezus was alles geschied, Jezus had de Wet vervuld door zijn lichaam als slachtoffer voor onze zonden aan te bieden aan God en van dan af was de Mozaïsche Wet niet meer van kracht.

Met dat " vervullen " zijn de christenen ook aan de haal gegaan. Slaat op totaal wat anders.
Onder de toepassing van de wet van christus wordt niet besneden, geen sabbat gehouden, geen dierlijke offers gebracht, (door Jezus offer overbodig geworden)  geen tempel om God te aanbidden, geen priesterschap meer nodig om telkens opnieuw en opnieuw dierlijke offers te brengen voor de zonden van de natie,  omgang met niet-Joden wordt toegestaan, (interessant in verband met de prediking), enz. enz......
Niet de wet van Jezus, maar van de latere gnostisch christenen van joodse origine, in de ogen van Jezus heidenen. Het gnostisch christendom is maar pas ontstaan aan het eind van de1e eeuw. Het Rooms christendom op het eind van de 2e eeuw.

Hou jij je maar aan je lieve vrouwke, want van de rest heb je echt geen kaas gegeten.

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

02 dec 2018, 23:56

Het traditioneel christendom was zoals we zullen zien in de brieven van Paulus al op grote schaal verspreid in de 1ste eeuw n. Chr.  en niet op het eind van de 2de eeuw.
Paulus bezocht vele steden om de Wet van Christus te prediken en uiteen te zetten dat de Mozaïsche wet geen nut meer had.

Na de in Jeruzalem gehouden conferentie over de besnijdenis, omstreeks 49 n. Chr. waren er in de christelijke gemeenten toch nog sommigen die hardnekkig vasthielden aan de Mozaïsche Wet.
Daarom schreef Paulus verschillende brieven aan de christelijke gemeenten.

Aanleiding van de brief aan de Galaten geschreven tussen 50 en 52 n. Chr   was omdat de Keltische invloed sterk werd gevoeld. (Gallische Kelten uit het N hadden zich in de derde eeuw v. Chr. daar komen vestigen).
Sommigen waaronder de bekeerde Judaïsten hielden zich ten dele aan de Mozaïsche Wet met ceremoniën en andere verplichtingen en beweerden dat de besnijdenis en andere vereisten van de Wet noodzakelijk waren voor redding.

In Thessaloníka richtte hij een gemeente op waar velen naar hem luisterden,  die, om gelovigen te worden afzagen van hun afgoden. Paulus schreef twee brieven naar de Thessalonicenzen, rond 50 en 51 na Chr.
De Thessalonicenzen predikten op hun beurt ijverig 'het goede nieuws'.

In de Brief aan de Kolossenzen waarschuwt Paulus tegen drie groeperingen, Griekse filosofen, aanhangers van het judaïsme en religieuze fanatici. Paulus, waarschuwt en dan vooral de Judaïsten,  dat God, op basis van Christus’ offer, de met de hand geschreven wet van Mozes teniet werd gedaan. 

Wanneer Paulus predikte in Korinthe (toen een van de belangrijkste steden van Griekenland) kreeg hij daar ook tegenstand van de vasthoudende joden.  Toen hij daar vertrok na een jaar en een half van prediking was er een goed werkende gemeente van christenen.

In zijn brief aan de Romeinen legt hij uiteen dat een werkelijke jood iemand is "vanbinnen , en zijn besnijdenis die van het hart, door geest en niet door een geschreven wet” . Door middel van een illustratie toont Paulus aan dat christenen niet langer onder de Wet stonden.

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

03 dec 2018, 00:25

Paulus schreef nog meerdere brieven zoals aan de Hebreeën, Efeziërs, Filippenzen, die allemaal aantonen dat het christendom al goed ingeburgerd was in de 1ste eeuw n. Christus, en niet zoals talisman beweert aan het eind van de 2de eeuw.
Hij had eveneens "helpers" die de christelijke gemeenten op hun beurt bezochten en Paulus op de hoogte hielden van hun vooruitgang zodat na zijn dood (ca. 65 n. Chr.) de gemeenten verder konden uitbreiden.

Tegen het einde van de 1ste eeuw begon het gnosticisme de christelijke gemeenten (reeds weid verspreid) te beïnvloeden. In 1 Johannes 4:2-3 lezen we : ‘Hieraan onderkent gij de Geest Gods: iedere geest, die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, is uit God; en iedere geest, die Jezus niet belijdt, is niet uit God. En dit is
de geest van de antichrist, waarvan gij gehoord hebt, dat hij komen zal, en hij
is nu reeds in de wereld.


In deze tekst ontkent Johannes de gnostische beweringen dat de Goddelijke Jezus geen mens (‘vlees’) kon zijn geweest. Volgens gnostici is alle vlees, of de fysieke wereld slecht !

De vroege kerkvaders schreven eveneens brieven aan de gemeenten om de gnostische invloeden te bestrijden.
Het gnostisch christendom kan geen interpretatie zijn van de leer van Christus daar op enkele uitzonderingen na alle boeken van het N.T. reeds geschreven waren. Het is een namaak christendom !
De gnostische 'evangeliën'  werden niet geschreven vóór het eind van de eerste eeuw, omdat het voor die tijd niet bestond.


talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

03 dec 2018, 02:35

bluevelvet schreef:Het traditioneel christendom was zoals we zullen zien in de brieven van Paulus al op grote schaal verspreid in de 1ste eeuw n. Chr.  en niet op het eind van de 2de eeuw.
De sterk geredigeerde brieven van Paulus zijn voorgelezen op het eind 1eeuw.
Paulus bezocht vele steden om de Wet van Christus te prediken en uiteen te zetten dat de Mozaïsche wet geen nut meer had.
Komt niet van Paulus, maar van auteurs die deze brieven geredigeerd hebben. zie : https://www.damon.nl/book/geschreven-en-toegeschreven

 

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

03 dec 2018, 02:40

bluevelvet schreef:Paulus schreef nog meerdere brieven zoals aan de Hebreeën, Efeziërs, Filippenzen, die allemaal aantonen dat het christendom al goed ingeburgerd was in de 1ste eeuw n. Christus, en niet zoals talisman beweert aan het eind van de 2de eeuw.
Kom maar eens met bewijs voor jouw bewering. Hier nog een aanrader :
https://www.standaardboekhandel.be/seo/ ... geschrifte

Valium
Lid geworden op: 21 nov 2007, 04:15

03 dec 2018, 08:17

MIJN ERVARING ALS ONGELOVIGE

Er moet iets zijn, maar wat ? weet ik niet
Waarom schrijf ik dit - niet om over die fabeltjes van de Bijbel te praten - niet om over een God of ver Christus te lullen - NEEN? Wel over het volgende.

Hebben jullie al iemand zien sterven ? Ik reeds 3x
En zien sterven wil ik bedoelen - naast het bed te hebben gezeten tot hun laatste adem.

Lang geleden lag mijn grootmoeder in haar bed te vechten tegen de dood.
 En plots .... Ik voelde het geestelijk contact niet meer met haar - zij was overleden.

Ik miste iets ... er lag alleen nog maar een omhulsel van haar ( dit was mijn grootmoeder niet meer ) Het geestelijk of telepathisch contact was verdwenen.
Waar was ze naar toe ? ( Een vraag waar ik nog steeds mee zit )
Dit was een rare belevenis - héél eigenaardig - haar geest, haar warmte was volledig verdwenen.

Dit heb ik eveneens mee gemaakt met mijn vader en mijn schoonvader.

Wat mij ook bezig houdt, is het heelal - miljarden en miljarden melkwegstelsels zweven er rond en houden mekaar in evenwicht.
Kom nu niet af met " God heeft dit geschapen " toch niet het begrip God waarover jullie het hebben.

Dit wou ik even kwijt

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

03 dec 2018, 08:44

Valium schreef:MIJN ERVARING ALS ONGELOVIGE

Er moet iets zijn, maar wat ? weet ik niet
Waarom schrijf ik dit - niet om over die fabeltjes van de Bijbel te praten - niet om over een God of ver Christus te lullen - NEEN? Wel over het volgende.

Hebben jullie al iemand zien sterven ? Ik reeds 3x
En zien sterven wil ik bedoelen - naast het bed te hebben gezeten tot hun laatste adem.

Lang geleden lag mijn grootmoeder in haar bed te vechten tegen de dood.
 En plots .... Ik voelde het geestelijk contact niet meer met haar - zij was overleden.

Ik miste iets ... er lag alleen nog maar een omhulsel van haar ( dit was mijn grootmoeder niet meer ) Het geestelijk of telepathisch contact was verdwenen.
Waar was ze naar toe ? ( Een vraag waar ik nog steeds mee zit )
Dit was een rare belevenis - héél eigenaardig - haar geest, haar warmte was volledig verdwenen.

Dit heb ik eveneens mee gemaakt met mijn vader en mijn schoonvader.

Wat mij ook bezig houdt, is het heelal - miljarden en miljarden melkwegstelsels zweven er rond en houden mekaar in evenwicht.
Kom nu niet af met " God heeft dit geschapen " toch niet het begrip God waarover jullie het hebben.

Dit wou ik even kwijt
Mooie post. Ik deel je ervaring.

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

03 dec 2018, 13:57

Als het talisman niet past maakt  hij gewag van “corrupte vertaling” !
——————————————————————————————————————
Natuurlijk is Jezus de Messias. 

JEZUS, zoon van God was de lang verwachtte Messias. Messias is het Hebreeuws woord voor ‘gezalfde’, in het Grieks ‘Christus’ . 

Toen Johannes de Doper in bijzijn van twee van zijn discipelen Jezus zag zei hij : “zie, het Lam Gods” . Een van de discipelen was Andreas die later aan zijn broer Simon Petrus zei : “wij hebben de MESSIAS gevonden” en bracht hem tot bij Jezus !  
Lees in Johannes 1 : 41 - Willibrordvertaling :  “De eerste die hij ontmoette was zijn broer Simon tot wie hij zei: “Wij hebben de Messias:” – vertaald betekent dat: de Gezalfde – “gevonden. 

Vertaling Neo Vulgaat :
41 Invenit hic primum fratrem suum Simonem et dicit ei: “ Invenimus Messiam ” — quod est interpretatum Christus.

Vertalingen ook corrupt volgens talisman ? ?

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

03 dec 2018, 16:48

talisman schreef:
bluevelvet schreef:Paulus schreef nog meerdere brieven zoals aan de Hebreeën, Efeziërs, Filippenzen, die allemaal aantonen dat het christendom al goed ingeburgerd was in de 1ste eeuw n. Christus, en niet zoals talisman beweert aan het eind van de 2de eeuw.
Kom maar eens met bewijs voor jouw bewering. Hier nog een aanrader :
https://www.standaardboekhandel.be/seo/ ... geschrifte
De Nag Hammadi geschriften zijn oorspronkelijk in het Koptisch en werden vertaald naar het Engels, Frans en Duits. Voor zijn boeken heeft Slavenburg (sympathisant van een gnostische visie op de werkelijkheid) teksten uit deze laatsten vertaald naar het Nederlands.
Volgens Prof. Quispel zou "The Nag Hammadi Library in English van James Robinson" koeien van fouten bevatten en moet je geen Koptisch kennen om te vertalen,  maar moet je ‘the feel of Gnosis’ hebben voor deze geschriften. En dat 'gevoel' heeft Slavenburg dus wel volgens de Prof. Om te lachen natuurlijk !
Voor Slavenburg zijn de canonieke evangeliën onbetrouwbaar, want ze zijn het resultaat van “valsheid in geschrifte" .
Het gnosticisme verheerlijken en de canonieke evangeliën als vervalst bestempelen is niet het resultaat van wetenschappelijk onderzoek maar van 'wishful thinking' !

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

03 dec 2018, 16:54

Is messianisme niet van alle tijden en culturen? Is het niet wat simpel om die ellenlange lijst van "messiassen" die de geschiedenis heeft opgeleverd als "pseudo" te gaan betitelen? Waarom zou die Jezus "de messias" zijn? Gaat het niet eerder om een universeel  idee dan om een persoon - een verlangen naar bevrijding of redding uit penibele omstandigheden?

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

03 dec 2018, 16:58

bluevelvet schreef:Als het talisman niet past maakt  hij gewag van “corrupte vertaling” !
——————————————————————————————————————
Natuurlijk is Jezus de Messias. 

JEZUS, zoon van God was de lang verwachtte Messias. Messias is het Hebreeuws woord voor ‘gezalfde’, in het Grieks ‘Christus’ . 

Toen Johannes de Doper in bijzijn van twee van zijn discipelen Jezus zag zei hij : “zie, het Lam Gods” . Een van de discipelen was Andreas die later aan zijn broer Simon Petrus zei : “wij hebben de MESSIAS gevonden” en bracht hem tot bij Jezus !  
Lees in Johannes 1 : 41 - Willibrordvertaling :  “De eerste die hij ontmoette was zijn broer Simon tot wie hij zei: “Wij hebben de Messias:” – vertaald betekent dat: de Gezalfde – “gevonden. 

Vertaling Neo Vulgaat :
41 Invenit hic primum fratrem suum Simonem et dicit ei: “ Invenimus Messiam ” — quod est interpretatum Christus.

Vertalingen ook corrupt volgens talisman ? ?
Je hebt er geen idee van ! Lees eens dit boek : https://www.walburgpers.nl/winkel/gesch ... eschrifte/

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

04 dec 2018, 10:41

frits1955 schreef:Is messianisme niet van alle tijden en culturen? Is het niet wat simpel om die ellenlange lijst van "messiassen" die de geschiedenis heeft opgeleverd als "pseudo" te gaan betitelen? Waarom zou die Jezus "de messias" zijn? Gaat het niet eerder om een universeel  idee dan om een persoon - een verlangen naar bevrijding of redding uit penibele omstandigheden?
Inderdaad, er hebben verschillende "messiassen" op de aarde rond gelopen, zowel onder de christenen als onder andere religies, maar de enige die de bijna 300 profetieën van het O.T. heeft vervuld is Jezus Christus,  vanaf zijn geboorte tot aan zijn dood. Ook de enige die nu nog altijd volgelingen heeft, en het zijn er miljoenen !

De Joden wisten dat de messias uit het nageslacht van Abraham moest komen. De registers van zijn nakomelingen werden bewaard in Jeruzalem in de tempel. Door de verwoesting van de tempel in 70 n. Chr. door de Romeinen zijn de geslachtsregisters niet meer bestaande. Men kan in het evangelie van Mattheus hoofdstuk 1 en in het evangelie van Lukas hoofdstuk 3 : 23 de afkomst van Jezus vinden,  de ene vanuit Maria's geboortelijn, de andere van uit Jozef.

Mohammed, die beweert afstammeling te zijn van Ismaël, zoon van Abraham, kan dat niet waar maken gezien er geen geslachtsregisters meer voorhanden waren bij zijn geboorte.  De andere zoon van Abraham, Isaak wordt opgesomd in de afstammingslijn van Maria, uit dewelke Jezus geboren is.
De haat die er heerst van moslims naar de Joden toe is gebaseerd op het feit dat Abraham de vader is van Ismaël en dat zij als nakomelingen van Abraham menen eveneens recht te hebben op Palestina het oudere land Kanäan dat later verdeeld werd onder de 12 zonen van Israël (eertijds Jacob genoemd).
Deze claim is natuurlijk onzin want God heeft het land aan de Israëlieten gegeven en niet aan de Ismaëlieten.  Dit even terzijde.

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

04 dec 2018, 12:15

bluevelvet schreef:
frits1955 schreef:Is messianisme niet van alle tijden en culturen? Is het niet wat simpel om die ellenlange lijst van "messiassen" die de geschiedenis heeft opgeleverd als "pseudo" te gaan betitelen? Waarom zou die Jezus "de messias" zijn? Gaat het niet eerder om een universeel  idee dan om een persoon - een verlangen naar bevrijding of redding uit penibele omstandigheden?
Inderdaad, er hebben verschillende "messiassen" op de aarde rond gelopen, zowel onder de christenen als onder andere religies, maar de enige die de bijna 300 profetieën van het O.T. heeft vervuld is Jezus Christus,  vanaf zijn geboorte tot aan zijn dood. Ook de enige die nu nog altijd volgelingen heeft, en het zijn er miljoenen !
Neen, die zijn al dood na 70 n.C. Je verward het latere christendom met de bevrijdingsbeweging van Jezus.
De Joden wisten dat de messias uit het nageslacht van Abraham moest komen. De registers van zijn nakomelingen werden bewaard in Jeruzalem in de tempel. Door de verwoesting van de tempel in 70 n. Chr. door de Romeinen zijn de geslachtsregisters niet meer bestaande. Men kan in het evangelie van Mattheus hoofdstuk 1 en in het evangelie van Lukas hoofdstuk 3 : 23 de afkomst van Jezus vinden,  de ene vanuit Maria's geboortelijn, de andere van uit Jozef.
Ja en ?