Waarom is God een man ?

hier is plaats voor alle wereldreligies
Fazal

21 dec 2018, 12:07

Of god nu een man of een vrouw is, of ja, gewoonweg niet bestaat, mijn vrouwtje is in ieder geval een engel.
Een engel, en gelukkig ... eentje van vlees en bloed.  :wink:

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

22 dec 2018, 11:58

De ene bedenking  brengt natuurlijk de andere mee.. een lichtbruine huid en zwart haar lijkt logischer gezien de locatie... :lol:


Afbeelding

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

23 dec 2018, 01:04

In de loop der eeuwen werd Jezus op verschillende manieren in kunstwerken uitgebeeld.
In de eerste eeuwen werd hij als een jonge herder afgebeeld zoals bv. te zien is op muurschilderingen in de catacomben van Rome. Menig beroemde schilders hebben Jezus ook afgebeeld tijdens hun leven. Verder zijn er heel wat kunstwerken met Jezus aan het kruis.
Elke periode had zowat zijn eigen “stijl” om Jezus af te beelden. Hij wordt hier nu afgebeeld met gebleekte haren, blauwe lenzen.......  eigen aan onze tijd ! 

Kunnen wij ons een klein gedacht geven van hoe Jezus eruit zag in werkelijkheid aan de hand van enkele beschrijvingen in de bijbel ?
Had Jezus kort of lang haar ? 
Alleen nazireeërs moesten zich aan bepaalde wetten houden zoals hun haar niet knippen en geen wijn drinken. We weten dat Jezus wijn dronk en zelfs water veranderde in wijn. 
Jezus was geen nazireeër en had zoals elke joodse man 
waarschijnlijk verzorgde korte haren en droeg ook een baard.
Zijn huidskleur en gelaatstrekken moet hij geërfd hebben van zijn Joodse moeder Maria, met dezelfde kenmerken zoals bij Joden en kon hij doorgaan als een gewone man. Hij viel niet speciaal op tussen zijn volgelingen, want Judas moest hem verraden met een kus. 

Verder hangt Jezus soms aan het kruis als een zwakke en uitgemergelde man. Maar zo was hij niet. Hij was zeker geen zwakkeling. Denken we maar eens hoe hij optrad in de tempel bij de geldwisselaars. 
Voor hij met zijn prediking begon werkte hij vele jaren als timmerman en dat was die tijd een zwaar beroep en niet geschikt voor iemand met een tengere lichaamsbouw. Jezus moet een sterk fysieke man geweest zijn.

MARIA
Maria wordt meestal uitgebeeld met lichte huidskleur, blonde haren, blauwe ogen, terwijl zij als Joodse die kenmerken zeker niet gehad kan hebben.

Het overdenken waard,

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

23 dec 2018, 21:37

Waarom is God een man ? Tav Bluevelvet

Volgens bekende theologen zou dees het ware gelaat van Jezus Christus kunnen zijn . Zie link

Heilige gelaat van Manoppello - Wikipedia

a.u.b. - werewoef
AMEN en AUM

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

24 dec 2018, 13:51

Ik citeer uit bovenstaande link :

Het gezicht dat op de doek in Manoppello staat afgebeeld, lijkt hetzelfde gezicht als dat van de man op de Lijkwade van Turijn; als foto's van beide afbeeldingen over elkaar worden gelegd, lijken de contouren sterk overeen te komen. De locatie van de zogenaamde wonden komen bijvoorbeeld overeen.”

Er zijn al verschillende studies gedaan op de lijkwade en het zou van een veel latere datum zijn dan van in het begin van de eerste eeuw. Wordt bv. gedateerd van in de Middeleeuwen. 
Op de lijkwade van Turijn ziet men het lichaam van een man afgebeeld in zijn geheel.
Kan onmogelijk een afdruk van het lichaam van Christus geweest zijn, omdat in de bijbel beschreven wordt hoe Jezus in doeken of in windsels werd gewikkeld. Toen in het lege graf die doeken werden gevonden lag de doek die rond Jezus hoofd had gezeten samengerold op een aparte plaats. (Johannes 20).

Hoe kunnen bekende theologen weten dat dit “heilige gelaat”dat van Christus zou zijn ? 
Zeer bekend met de Schrift zijn ze niet gezien wat beschreven staat in het evangelie van Johannes 20 en in Johannes 11: 44  over Lazarus,  zijn windsels (zwachtels) *  en zijn aparte zweetdoek rond zijn aangezicht. 
Dit lijkt de manier te zijn hoe de Joden eertijds begraven werden en ook geldig voor Jezus.
In alle vertalingen is er sprake van een  aparte “zweetdoek”  die het hoofd van Jezus bedekte. 
James King  bible : 
44 And he that was dead came forth, bound hand and foot with graveclothes: and his face was bound about with a napkin.......


*  Sommige vertalingen gebruiken dit woord. 

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

25 dec 2018, 09:09

bluevelvet schreef:Ik citeer uit bovenstaande link :

Het gezicht dat op de doek in Manoppello staat afgebeeld, lijkt hetzelfde gezicht als dat van de man op de Lijkwade van Turijn; als foto's van beide afbeeldingen over elkaar worden gelegd, lijken de contouren sterk overeen te komen. De locatie van de zogenaamde wonden komen bijvoorbeeld overeen.”

Er zijn al verschillende studies gedaan op de lijkwade en het zou van een veel latere datum zijn dan van in het begin van de eerste eeuw. Wordt bv. gedateerd van in de Middeleeuwen. 
Op de lijkwade van Turijn ziet men het lichaam van een man afgebeeld in zijn geheel.
Kan onmogelijk een afdruk van het lichaam van Christus geweest zijn, omdat in de bijbel beschreven wordt hoe Jezus in doeken of in windsels werd gewikkeld. Toen in het lege graf die doeken werden gevonden lag de doek die rond Jezus hoofd had gezeten samengerold op een aparte plaats. (Johannes 20).

Hoe kunnen bekende theologen weten dat dit “heilige gelaat”dat van Christus zou zijn ? 
Zeer bekend met de Schrift zijn ze niet gezien wat beschreven staat in het evangelie van Johannes 20 en in Johannes 11: 44  over Lazarus,  zijn windsels (zwachtels) *  en zijn aparte zweetdoek rond zijn aangezicht. 
Dit lijkt de manier te zijn hoe de Joden eertijds begraven werden en ook geldig voor Jezus.
In alle vertalingen is er sprake van een  aparte “zweetdoek”  die het hoofd van Jezus bedekte. 
James King  bible : 
44 And he that was dead came forth, bound hand and foot with graveclothes: and his face was bound about with a napkin.......


*  Sommige vertalingen gebruiken dit woord. 
Mee eens. De lijkwade van Turijn zeker een vervalsing. De wijze van begraven tussen +/- 50v.C. tot 70 n.C. verliep als volgt : Het lijk werd met doeken omwikkeld en werd voor gedurende 1 jaar op een stenen tafel ter ontbinding gelegd wat zich centraal in de familietombe bevond. Dan werd het skelet verzameld in een ossuarium en in een nis bijgezet.
In het geval van Jezus was zijn lijk voorlopig ondergebracht in een tombe van een bevriende familie, gezien de tijd ontbrak men naar zijn eigen familiegraf te brengen door de nakende zonsondergang. Pas op zaterdag na zonsondergang ( einde sabbat ) kon men hem verplaatsen. Op zondagmorgen bevond hij zich reeds in eigen tombe.

Erich
Lid geworden op: 09 apr 2019, 20:28

09 apr 2019, 21:03

Als ik een vraag had over de voetbal, zou ik het aan de voetbal kenners vragen. Heeft men een vraag over geloof / religie...dan krijgen we een hoop antwoorden van mensen die totaal niets van het geloof afweten. Men spreekt zever en trekt het in het belachelijke...net alsof met ouder worden het speels kind weer naar boven komt hetgeen zeer spijtig is. Hij/God schiep de mens naar zijn evenbeeld. Als mens zijn we allen gelijk voor God. Want de volgende vraag zou zijn welke kleur had Hij dan?? In Christus Jezus zijn we allen gelijk voor God alhoewel Jezus een man was. Hij zei wie mij kent kent de vader .Een onderscheid tussen vrouwelijke en mannelijke eigenschappen valt dus wel te maken. Gods mannelijke kant vecht en regeert als koning, Gods vrouwelijke kant beschermt, verzorgt en troost. Beide kanten zitten in zijn aard en die van ons! Kijk maar naar Genesis 1:27: “God schiep de mens als zijn evenbeeld, als evenbeeld van God schiep hij hem, mannelijk en vrouwelijk schiep hij de mensen.” Het woord dat hier voor ‘de mens’ wordt gebruikt, is het algemene Hebreeuwse woord ‘adam’. Sounds familiar, hm? Het betekent ‘mensheid’: man én vrouw dus. Waarom dit belangrijk is om te weten? Omdat God de mens(heid) naar zijn evenbeeld heeft geschapen, mannelijk en vrouwelijk. Als de mensheid op hem lijkt, heeft ook hij mannelijkheid én vrouwelijkheid in zich. God kan......Vader, moeder, mannelijk, vrouwelijk…zijn. Ooit zullen we Hem aanschouwen...maar nu kan Hij als een kloek zijn kuikens beschermen of lees eens ....Jesaja 66:11-13, waarin God vergeleken wordt met een moeder die haar kind voedt of op haar schoot troost. Het valt misschien minder op, maar er staan ook aanwijzingen in de Bijbel naar deze moederkant van God. Lees bijvoorbeeld eens Jesaja 49:15. God is ALLES in ALLEN
Fazal

10 apr 2019, 17:02

Erich schreef:
09 apr 2019, 21:03
Als ik een vraag had over de voetbal, zou ik het aan de voetbal kenners vragen. Heeft men een vraag over geloof / religie...dan krijgen we een hoop antwoorden van mensen die totaal niets van het geloof afweten. Men spreekt zever en trekt het in het belachelijke...net alsof met ouder worden het speels kind weer naar boven komt hetgeen zeer spijtig is.

Noem jij de uitspraken van o.m. Etienne Vermeersch ook belachelijk?
Was die ook aan 't zeveren volgens u?

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190124_04128916

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

10 apr 2019, 22:29

Tav Erich

Als je naar dat beroemd schilderij kijkt die op het plafond van een vaticaan-kerk prijkt . Ge weet wel dat schilderij waar God de Vader zijn hand uitsteekt naar Adam . Dan zou je je eens moeten afvragen wie die vrouw is aan de de zijde van God . De Heilige Geest in vrouwelijke vorm , Sophia bekend als oer-wijsheid of misschien zelfs Lillith, naar het schijnt en waait de allereerste vrouw van Adam .

Who knows ?

werewoef
AMEN en AUM
Fazal

11 apr 2019, 11:15

Goeie vraag: "Who knows ?"

lea***
Lid geworden op: 09 nov 2017, 20:54

11 apr 2019, 15:16

Het speelse kind kan niet genoeg aanwezig zijn in een volwassen mens,
anders worden volwassenen zeurpieten......

walteropdemaan
Lid geworden op: 27 nov 2009, 15:56

12 apr 2019, 14:23

Toen hij pas de allereerste vrouw ontmoette , uiteraard beiden naakt, zei Adam bezorgd: oei vrouwe pas op ga uit de weg ik weet niet hoe ver dit gaat uitstrekken

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

12 apr 2019, 23:47

Tav Lea

Sorry hoor Leah, je lokt het hier wel een beetje uit ....

Volwassenen, zeurpieten, mannen dus ... :?

Zuurpruimen, volwassenen, vrouwen dus ook . :P :lol: :P

Grotjes,

werewoef
AMEN en AUM

lea***
Lid geworden op: 09 nov 2017, 20:54

13 apr 2019, 09:50

werewoef,

"Volwassenen", dat zijn volgens mij toch mannen én vrouwen.
Waar haal je het dat ik alleen mannen bedoelde?
Ik lok helemaal niets uit, ik schreef even mijn mening.
Sorry hoor!

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

14 apr 2019, 00:08

Natuurlijk is "God" een man ... anders was het "Godin". :roll: