bluevelvet schreef: ↑23 jul 2019, 12:54
Wil. schreef: ↑22 jul 2019, 00:24
Bovendien legt de islamideologie ook plichten en verboden op aan de mensen die helemaal niets met die ideologie willen te maken hebben. Dat maakt het tot een politiek instrument aangezien een definitie van politiek nu precies is dat er geboden en verboden worden opgelegd aan alle burgers.
Definitie van politiek ......
dat er geboden en verboden worden opgelegd........
Tja Wil, zie je de bijbel ook zo ?
Neen, voor de bijbel is dat anders. Die legt geboden en verboden op voor degenen die bij de club willen horen. Indien ik de dag des Heren niet wens te heiligen, dan is dat mijn zaak. Voor een christen is dat wat anders.
In de islamideologie gelden de regels voor iedereen, ook voor niet-gelovigen. Dat maakt het tot een politieke ideologie. Het is de essentie van politiek om de macht die men verworven heeft (liefst democratisch, maar ook een dictator werkt volgens dat principe) gaat gebruiken om de maatschappij te ordenen volgens de regels die men uitstippelt. De islamideologie wil dat doen. De christelijke ideologie laat heel wat ruimte vrij waar zij niet (meer) wil bepalen wat mag of niet mag.
Je had het in het vorige topic over “vervangende” verzen die de oudste verzen zouden vervangen hebben. Waarom was dat nodig ? Daar stel ik mij dus vragen bij.
Wel, BV, nu begin je aan de kern van de koran en de islamideologie te komen. De verzen werden door Allah "nedergezonden" volgens de noden van de profeet.
Als men de Koran wat dieper bestudeerd ontdekken we toch vele tegenstrijdigheden en tevens een erkenning van dat feit waarvan men het bestaan probeert weg te redeneren.
Er zouden zelfs meer dan 200 verzen door latere vernietigd zijn.
In Soera 2:100, 16:103 lezen we het volgende :
“Als wij verzen uit dit boek afschaffen of u doen vergeten, dan geven wij betere, of vervangen die door gelijksoortige. Weet gij dan niet dat God almachtig is.”
Je bedoelt hfst 2: 106 ipv 100.
Mohammed verklaarde keer op keer dat Allah hem nieuwe verzen had toegezonden. Mohammed wilde de joden in Mekka en Medina bekeren tot zijn nieuwe godsdienst en dus deed hij alsof hij de profeet was die Allah had uitverkoren. Hij verwees daarbij geregeld naar joodse teksten waarvan hij al heel wat gehoord had.
De joden in zijn omgeving stelden vast dat er geregeld fouten voorkwamen in wat hij zei omdat zij hun heilige teksten beter kenden en begrepen dan hij.
Om dat op te lossen verzon Mohammed het vers over het afschaffen en vervangen van een vorig vers.
Mijn vraag is : waarom acht Allah het nodig verzen te veranderen, te vervangen, of zelfs teniet te doen ? Kan de Koran dan wel rechtstreeks van God komen ?
Ik meen niet dat bv. Mozes, Abraham, Jezus en gelijk welke apostel die Gods Woord predikten ook hun toevlucht zouden genomen hebben tot afschaffing, tenietdoen.......
Zie hierboven. Mohammed moest zijn uitspraken (Allah's openbaringen) geregeld bijsturen omwille van de tegenstrijdigheden. Vergeet niet dat er tussen Abraham en Jezus meer dan 1000 jaar zit. De onjuistheden - indien die er waren - konden over die lange tijd uitgefilterd worden. Mohammed kreeg zijn ingevingen allemaal op zowat 20 jaar tijd.
Men zegt wel eens 'een leugenaar moet een goed geheugen hebben' en dat is wat Mohammed ervaren heeft. Vandaar constant bijsturen.
In heb begin staat er in de koran dat er in wijn wel iets goeds zit (naast het kwade). Later werd wijn categoriek
verboden.
In Soera 4:84 vinden wij de erkenning dat de Koran wel degelijk tegenstrijdigheden bevat !
“Onderzoeken zij den Koran niet nauwkeurig? Indien die van iemand anders dan God afkomstig was, zouden zij daarin niet menige tegenstrijdigheid gevonden hebben?”
Dat interpreteer je verkeerd. De moslims (bij monde van Mohammed) beweren dat het onmogelijk is om tegenstrijdigheden te ontdekken in dit "perfecte boek".
Menige tegenstrijdigheden worden gevonden, dus kunnen wij pleiten dat de Koran
niet afkomstig is van God
Je zult dat zeker wel beamen, maar men moet het dan ook aan de moslimgelovigen kunnen aantonen.
Als je tegenstrijdigheden vindt, dan hebben moslims daar vaak een uitleg voor.
Sommige zaken kun je niet anders dan grote kemels noemen. Dat komt omdat de verzen verzonnen zijn door iemand die de joodse basisteksten niet goed kent.
• In de koran wordt de moeder van Jezus benoemd als de zuster van Mozes en Aaron. Terwijl daar vele eeuwen tijd tussen zit.
• Nadat Mozes had vastgesteld dat de joden het gouden kalf aanbaden, ging hij weer de berg op en volgens de koran zei Allah (soera 7: 154-
157) :
154 . Toen Mozes' toorn was gekalmeerd, nam hij de tafelen en er was leiding en barmhartigheid in het geschrift voor degenen, die hun Heer vrezen.
155. En Mozes koos voor Onze ontmoeting zeventig mannen van zijn volk. Maar toen de aardbeving hen achterhaalde, zeide hij: "Mijn Heer, als het U had behaagd, kondt Gij hen en mij voordien reeds hebben vernietigd. Wilt Gij ons verdelgen voor hetgeen de dommen onder ons hebben gedaan? Dit is niets dan een beproeving van U. Gij laat daardoor dwalen wie Gij wilt en Gij leidt wie Gij wilt. Gij zijt onze Beschermer , vergeef ons daarom en toon ons barmhartigheid en Gij zijt de Beste Vergevensgezinde."
156. "En verorden het goede voor ons in deze wereld en in het Hiernamaals; wij zijn tot U gekomen." Allah antwoordde: "Ik zal Mijn straf opleggen aan wie Ik wil, maar Mijn barmhartigheid omvat alle dingen. Zo zal Ik het verordenen voor degenen die Mij vrezen en de Zakat betalen en voor hen die in Onze tekenen geloven."
157.
"Hun, die de boodschapper, de reine profeet volgen, die zij in de Torah en het Evangelie beschreven vinden, legt hij het goede op en verbiedt het kwade, veroorlooft hun de goede dingen en verbiedt de slechte en ontheft hen van de last en de kluisters die hen bonden. Zij, die in hem geloven en hem eren en ondersteunen en het licht dat met hem is nedergezonden volgen, zullen gewis slagen. "
Allah spreekt hier tegen Mozes over het evangelie waarin de mensen die ná Mohammed komen, al kunnen lezen dat Mohammed de reine profeet is. Mozes leefde 13 eeuwen vóór Jezus. Het evangelie is nog later geschreven.
Hoe zal Mozes het hebben horen donderen wanneer hij God hoorde spreken over "het evangelie" ? Hij kon toch onmogelijk weten waarover God het had?
Tussen haken: volgens de moslims heeft Allah het evangelie ook "
gegeven" aan de mensheid alsof het een boek is dat klaar is, zoals hij de Torah heeft gegeven.