ORAL HISTORY

Dit is de plaats voor cultuur en historie. Ook voor nostalgie en geschiedenis van steden, dorpen, kerken, rivieren, enz. kan je hier terecht.

Tilly
Moderator SeniorenNet
Lid geworden op: 24 dec 2002, 15:35
Locatie: aan het bos van den baron

29 dec 2004, 01:25

In deze topic kunnen de leden van de vroegere mailgroep ORAL HISTORY elkaar treffen. Ook alle andere forumgebruikers zijn natuurlijk van harte welkom.

ORAL HISTORY

Heb je interesse om met ons te spreken over Oral history , gesproken geschiedenis schrijf erover hier in deze topic.


Tilly, op verzoek van Rocofort.

Marsje
Lid geworden op: 27 nov 2004, 23:59
Locatie: Leuven

16 jan 2005, 23:19

Zoek nog getuigenissen van de brand van Leuven, natuurlijk wat de voorouders er van verteld hebben. zie mijn weblog hierover.
http://brand-van-leuven.skynetblogs.be/

Verhalen kan je me steeds bezorgen via mcil@skynet.be

barbaralia
Lid geworden op: 06 sep 2006, 09:52
Locatie: genk

06 sep 2006, 10:04

WIJ ZIJN OP ZOEK NAAR VERHALEN OVER SINT-BARBARA (vieringen) voor een tentoonstelling in Genk, winter 06-07.
reacties op cultuur@genk.be.

Afbeelding

zotspook
Lid geworden op: 25 aug 2005, 15:14
Locatie: limburg

28 sep 2007, 16:25

Vroeger toen men nog in de mijn ging werken, werkte er Twee van m'n ooms in de mijn van Zolder, elk jaar rond Sinterklaas op 4 december was er een mis voor St Berb zoals ze dat in ons dorp zegde. Dan was er een feest voor de mijnwerkers, die werden getrakteerd in een zaal in het dorp. In de kerk was er een beeld van deze heilig, ik herinner mij dat die een toren of zoiets bij zich had, en dit beeld werd versierd ter ere van haar naamfeest; Dan waren de mijwerkers in uniform present en bij ons kwam er altijd een oom mijnwerker is goeie dag zeggen, en op sinterklaasdag was die oom weeral present, hij kwam dan weeral in mijnuniform kijken wat de goeie sint had gebracht en daarkon hij zo van genieten. Deze oom zelf had geen kinderen. Jammer want hij is al ettelijke jaren dood.
En in de processie die tweemaal per jaar uitging in juni en augustus was er altijd iemand die St Barbara uitbeelde, die had rond zich een groep mijnwerkers in Grand tenue de mijnwerkers waren dan op hun paasbest mooi gewassen blauwe mijnuniform, hun helm op en een rode zakdoek op hun schouders geknoopt, een koperen lamp bij zich en zo stapten ze mee in de processies voorop gegaan door minimijnwerkers, dit waren kleine jongens uit de derde kleuterklas, die een klein blauw mijnuniformpje droegen, een kleine helm op hadden, en een kleine koperen lamp bijhadden, ze werden aangekleed aan de school door de zusterkes die er ieder jaar veel tijd aan besteden opdat dit piekfijn in orde te hebben telkens als het processie was. Daarna werd deze groep gevolgd door bloemenmeisjes, het sacrament met de priester en het zangkoor. dit was het einde gewoonlijk van de processie.
Ook ik wil is graag komen kennis maken met het seniorennet ik ben al zelf over de vijftig tja een oud spook he ! of wat dacht je en ik werk ook bij senioren en heb altijd veel interesse ervoor gehad