Gras- en Korenlei Gent

Dit is de plaats voor cultuur en historie. Ook voor nostalgie en geschiedenis van steden, dorpen, kerken, rivieren, enz. kan je hier terecht.

PeterKoga
Lid geworden op: 13 mar 2004, 18:40

08 jul 2008, 08:02

Van een wandeling langs de Graslei en Korenlei in Gent kan ik steeds ten volle genieten.
Nu lees ik in "Het verdriet van België" van Hugo Claus; p. 648: over deze gebouwen: Dat is daar zomaar bij mekaar gesmeten, alle stijlen doorheen, voor de Wereldtentoonstelling begin van deze eeuw, voor toeristen die van toeten noch blazen weten lijk gij..."
idem p. 718: "Verdoofd liep Louis op de Graslei langs de oude-antiek-nepgevels van een wereldtentoonstelling...."
Dichterlijke vrijheid of ??

air
Lid geworden op: 06 jul 2006, 17:00
Locatie: In de A van mAai! Antwerpen dus!

08 jul 2008, 13:18

De Korenlei met gildehuizen en een brouwerij (De Fortune) er staat daar zelfs een herberg met brouwerij "Vijf Hellemen"

De Graslei was een haven tijdens de Middeleeuwen met gildehuizen van de schippers en korenmeters, die huizen spreken voor zichzelf, het Schippershuys en Cooremetershuys.

Ik denk dat Claus, de steden Gent en Brugge flink door elkaar haalt! :cry:
I'm fluent in two languages: sarcasm and movie quotes.

PeterKoga
Lid geworden op: 13 mar 2004, 18:40

09 jul 2008, 10:22

Een kennis stuurde me een artikel uit "het nieuwsblad.be/gent" met als titel: Graslei of Graplei


"GENT - Het grootste deel van de Graslei is niet echt. Tweederde is gereconstrueerd met het oog op de Wereldtentoonstelling van 1913. ,,Authentiek zijn alleen maar de gevels tussen de Grasbrug en de Pensmarkt, het hoekhuis van de Hooiaard en de Graslei, Graslei nummer 10 (Korenstapelhuis of Spijker), nummer 12 (Tolhuisje), nummer 13 (Cooremetershuys) en nummer 14 (gildehuis van de Vrije Schippers)'', zegt Geert Van Doorne. ,,Al de rest is reconstructie, zelfs van gevels die nooit op de Graslei gebouwd waren, zoals het nummer 8, dat oorspronkelijk in de Cataloniëstraat stond. Op de Korenlei zijn enkel het hoekhuis met de Drabstraat (nummers 4-5: de Vijf Helmen) en Korenlei nummer 7 (Huis van de Onvrije Schippers) niet gereconstrueerd. De Graslei is door restauraties en reconstructies archaïscher gemaakt met het oog op de Wereldtentoonstelling en het daaruit voortvloeiend toerisme. Aan de Korenlei gebeurde dit pas in de jaren 1949 tot 1955, op initiatief van de Vrienden van Oud Gent. Zij organiseerden tombola's om het nodige geld in te zamelen.'' (svg)"

air
Lid geworden op: 06 jul 2006, 17:00
Locatie: In de A van mAai! Antwerpen dus!

09 jul 2008, 10:51

Ach, my mistake!
Gelukkkig bestaan er restauraties anders was het allemaal naar de vaantjes gegaan. Toen wij medio jaren 60 in het 't Schippershuis eentje gingen drinken was het maar een triestige bedoening. De huizen stonder er wel maar hoe en als ze dat voor de wereldtentoonstelling ook al restaureerden mogen de Gentenaars van geluk spreken want anders zaten zij in een volledig kunstmatige omgeving zoals Brugge. Ze mogen wel het voormalig Postgebouw met de grond gelijk maken.
I'm fluent in two languages: sarcasm and movie quotes.

Camiel*
Lid geworden op: 22 jul 2008, 08:12

24 jul 2008, 08:03

In 1984 bezocht ik Gent,ik herinner mij de Gravensteen en een groot kanon,Ook bezocht ik Brugge. Ik heb ook twee beelden zien staan van Breydel en de connick ,die een rol speelde in de slag der gulden sporen van 1302,ik twijfel of de beelden te Brugge of Gent stonden,ik heb het boek gelezen van Hugo Claus,verdriet van Belgie, mij viel het tegen.Ik hoop op een reactie waar de beelden staan,groeten Camiel.

air
Lid geworden op: 06 jul 2006, 17:00
Locatie: In de A van mAai! Antwerpen dus!

24 jul 2008, 08:08

In Brugge Camiel, in Gent staat Jacob van Artevelde op de Vrijdagmarkt.

ps. Het Verdriet van België is een ramp, bijna niemand heeft het gedrocht uitgelezen! 8)
I'm fluent in two languages: sarcasm and movie quotes.

Camiel*
Lid geworden op: 22 jul 2008, 08:12

24 jul 2008, 08:17

Ik persoonlijk heb er geen moeite mee dat er panden gereconstrueerd zijn, het geeft een beeld hoe het was en met een klein beetje fantasie waan je je terug in de tijd,Diksmuide is ook herbouwd en te Brussel gingen in 1672 door een inval van de fransen ook gildehuizen in vlammen op ook deze zijn herbouwd,in Nederland in het plaatsje Heusden is het gehele dorp nagebouwd.In Amsterdam staan een rij moderne huizen,de gevels zijn opgetrokken zoals die gold in 1600,hals klok en trapgevel.Camiel.

Camiel*
Lid geworden op: 22 jul 2008, 08:12

24 jul 2008, 08:29

air schreef:In Brugge Camiel, in Gent staat Jacob van Artevelde op de Vrijdagmarkt.

ps. Het Verdriet van België is een ramp, bijna niemand heeft het gedrocht uitgelezen! 8)
Hartelijk dank voor deze snelle reactie,als je ouder word gaan dingen vervagen en kan je ze door elkaar halen, Hugo Claus kreeg destijds zoveel aandacht in de pers voor zijn boek,dan word je geprikkeld tot aanschaf,het verdriet van Belgie was een verdriet voor mijn portomonee en tijd,het ligt nu in de boekhandel voor 10 euro.Er zijn boeken die mij meer aanspraken,druilende burgerij van Jan van Nijlen, en andere, van de dichter/priester(+) Anton van Wilderode,zijn dichtwerken, zeer indrukwekkend, ik noem een titel, 'dorp zonder ouders"" of zijn gedicht ''gebed", :D groet Camiel

Huma
Lid geworden op: 26 nov 2008, 09:55

13 dec 2008, 10:15

Afbeelding


Afbeelding

Het oude postkantoor slopen?
Laatst gewijzigd door Huma op 13 dec 2008, 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.

air
Lid geworden op: 06 jul 2006, 17:00
Locatie: In de A van mAai! Antwerpen dus!

13 dec 2008, 11:33

Postgebouw oud? 't Is gebouwd eind 19e begin 20e eeuw!
Slopen mag, 't past niet in de 'kuip'!
I'm fluent in two languages: sarcasm and movie quotes.

Huma
Lid geworden op: 26 nov 2008, 09:55

13 dec 2008, 14:40

air schreef:Postgebouw oud? 't Is gebouwd eind 19e begin 20e eeuw!
Slopen mag, 't past niet in de 'kuip'!
En dan?

air
Lid geworden op: 06 jul 2006, 17:00
Locatie: In de A van mAai! Antwerpen dus!

13 dec 2008, 18:17

Wat 'en dan'?
I'm fluent in two languages: sarcasm and movie quotes.

Huma
Lid geworden op: 26 nov 2008, 09:55

13 dec 2008, 22:44

air schreef:Wat 'en dan'?
Het lijkt me wel zinnig om op de plek van het gesloopte postkantoor iets anders te bouwen.
Iets mooiers of nuttiger dan het huidige gebouw.
Het postkantoor is op zichzelf best wel fraai vormgegeven maar daar op die plek is het eigenlijk een verschrikkelijk met zijn omgeving disharmoniërend wangebouw. Disney-gotiek.
De middeleeuwse kavels en kaveltjes terugbrengen en zo ver mogelijk in de tijd reconstrueren?