Politieke gevangen tijdens WO1

Dit is de plaats voor cultuur en historie. Ook voor nostalgie en geschiedenis van steden, dorpen, kerken, rivieren, enz. kan je hier terecht.

WV
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:46

07 feb 2008, 18:24

Hey allemaal,

Ik ben onlangs in het bezit gekomen van papieren waarin vermeld staat dat mijn grootmoeder politiek gevangene was tijdens WO1 14-18. Weet er iemand meer over politieke gevangenen tijdens WO1? Daar is voor zover ik weet bijna niets van terug te vinden.

Waar kan ik daar meer over terugvinden?

air
Lid geworden op: 06 jul 2006, 17:00
Locatie: In de A van mAai! Antwerpen dus!

12 feb 2008, 17:29

Ik ging je de link doorspelen van het WOI forum maar ik zie dat je daar al op zit.
Steek ook je licht eens op in het Legermuseum te Brussel.
I'm fluent in two languages: sarcasm and movie quotes.

zotspook
Lid geworden op: 25 aug 2005, 15:14
Locatie: limburg

25 feb 2008, 23:10

Mijn grootvader, is een oudstrijder geweest in de eerste wereldoorlog en heeft gestreden bij de slag om de Ijzer, hij is bij het begin van de oorlog krijgsgevangen gemaakt en weggevoerd naar Duitsland om daar te gaan werken op een boerderij. Na vier jaar is hij bevrijd en meer weet ik er helaas ook niet van. Ik zoek hier meer informatie over. Waar zou dit te vinden zijn.
Ook ik wil is graag komen kennis maken met het seniorennet ik ben al zelf over de vijftig tja een oud spook he ! of wat dacht je en ik werk ook bij senioren en heb altijd veel interesse ervoor gehad

Ramuntxo
Lid geworden op: 21 feb 2006, 10:13
Locatie: Vlaanderen

15 jun 2009, 13:29

Ik vrees dat ge over politieke gevangenen in die periode niet veel zult terugvinden.

Joris
Lid geworden op: 12 mar 2003, 19:01

16 jun 2009, 20:35

Het hangt er van af wat jij onder poltieke gevangenen bedoelt. Er zijn nogal wat deserteurs, die om politieke redenen het front verlieten. Een aantal van hen zijn terechtgesteld.
Je vindt enige verklaring in het werk van Dr. Luc Schepens: Koning Albert, Charles de Broqueville en de Vlaamse Beweging tijdens de Eerste Wereldoorlog. Uitg. Lannoo tielt ISBN 90 209 1067 1
L'homme n'est ni ange ni bête, mais celui qui veut faire l'ange, fait la bête (Blaise Pascal)