Imac OX 10.6 defrag

Vragen/antwoorden betreffende de Macintosh

ijszee
Lid geworden op: 05 jul 2005, 13:15
Locatie: Gent

03 mei 2010, 09:27

Wie kan mij helpen?

- Als ik hier type krijg ik soms een rood stippellijntje onder sommige woorden.

Wat moet ik dan precies doen?

(stippellijntje is hier toevallig rood)

- hoe moet ik de Imac defragmenteren? of is er een speciaal Apple clean tooltje?

Is er ook een magazine voor de apple computer waar je een abonnement op kunt nemen?

vast bedankt,

Marius

Vast bedankt

powerbooster
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:09
Locatie: Hasselt

03 mei 2010, 16:26

Een rood stippellijntje komt van de spellingcontrole en duidt aan dat het getypte woord fout is gespeld volgens het standaard woordenboek. Dat hebt ge bij windows ook.

Defragmentateren is in principe niet nodig. Dat wordt automatisch door MacOSX gedaan tijdens de nacht. En als de pc niet opstaat, is er volgens mij een onduidelijkheid aangaande het tijdstip. Ik gebruik Macaroni.
Macaroni is een progje dat hetzelfde doet als het MacOsX tijdens de nacht, maar dan op de opgegeven tijdstippen.
iDefrag is een echt defragprog.
ISP Telenet Wigo⎟
Dropbox ⎟iCloud Drive 200GB
 iMac 21,5" 2,8 GHz Intel Core i7 MacOSX 10.13
 MacBook Pro 13" Intel Core2 Duo MacOSX 10.13
 iPhone 6 16GB
 iPad 3 16GB

sypie
Lid geworden op: 08 jul 2008, 21:36
Locatie: Nijkerk

03 mei 2010, 18:15

Rode lijntjes onder je teksten houdt in dat de taal van je browser/OS anders is dan de taal waarin je schrijft. Als je browser/OS in het Engels staat ingesteld dan worden Nederlandse woorden uiteraard niet herkend en zal er een rood lijntje onder komen te staan.

Defragmenteren is op een Mac praktisch niet nodig. Het OS regelt dat lekker zelf. Toch zijn er veel gebruikers die denken dat ze het beter kunnen dan het systeem zelf en die installeren veel nutteloze programma's die niet altijd doen wat ze beloven.

Je Mac draait 's nachts, of in het geval dat het niet kan de eerst volgende gelegenheid, een onderhoudsscript. Hierin worden enkele dingen opgepikt die je ook met externe software kunt doen. Het enige wat je dan doet is tegen je Mac zeggen: de taak die je 's nachts doet nu doen. Eigenlijk flauwe kul dus. Vaak zijn dit soort "opruim" programma's oorzaak van fouten in je OS waardoor je gebruikerservaring dus negatief zal gaan worden.

Mac OS X ≠ Windows.
Ik ben geen senior maar probeer senioren een zo goed mogelijk Mac te helpen met hun Mac.

powerbooster
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:09
Locatie: Hasselt

04 mei 2010, 12:22

@sypie
En als de pc tijdens de nacht nooit opstaat, wanneer gebeurt het dan?

Als ik u zo hoor, zijn er geen betere alternatieven voor de native progs van MacOSX . Misschien voor een heel groot deel van de gebruikers.
Nochtans kan ik niet anders dan, na amper 2 jaar Mac gebruik, concluderen dat er veel (betalende) third-party software is, die een veel beter alternatief is dan de ingebouwde apps en die van iLife. Die bieden iets te weinig. Daarom ook waarom die andere ook betalend zijn.(is niet altijd zo)
O.a Final Cut, Aperture,Photoshop en andere video,audio en web progs; en zelfs M$ Office (òòk al ben ik blij van al die windows toestanden verlost te zijn). Nu gaat ge zeggen iWorks: heb ik ook een half jaar gebruikt en te licht bevonden.
ISP Telenet Wigo⎟
Dropbox ⎟iCloud Drive 200GB
 iMac 21,5" 2,8 GHz Intel Core i7 MacOSX 10.13
 MacBook Pro 13" Intel Core2 Duo MacOSX 10.13
 iPhone 6 16GB
 iPad 3 16GB

sypie
Lid geworden op: 08 jul 2008, 21:36
Locatie: Nijkerk

04 mei 2010, 18:12

Als je computer niet 's nachts aan staat dan wordt het script bij de eerstvolgende gelegenheid uitgevoerd. Dat kan dus zijn in de ochtend als je Mac wel aan staat. Als je Mac het hele weekend uit staat dan doet 'ie dat na het weekend als je Mac weer aan staat.
Ik ben geen senior maar probeer senioren een zo goed mogelijk Mac te helpen met hun Mac.