Modem-router

Vragen/antwoorden betreffende de Macintosh

Filip2360
Lid geworden op: 05 jan 2006, 12:43
Locatie: Turnhout

28 mei 2010, 10:49

Ik en mijn vrouw hebben beiden een Apple (ik een Mini, mijn vrouw een MacBook). Wij gebruiken thuis een modem en een aparte router.
Tegelijkertijd kunnen wij niet op internet surfen. Als de ene Apple afstaat kan de andere zonder problemen op het net, als mijn vrouw haar MacBook ondertussen aanzet, kan ik niet meer op het net en zij wel.
Heb al vanalles geprobeerd.
Nu las ik hier in één of andere topic dat wanneer ik een modem met ingebouwde router zou aanschaffen, we wel zonder problemen tegelijkertijd op het net zouden kunnen.
Klopt dit, hopelijk wel, want dan vlieg ik vandaag nog naar de winkel.
Groeten en alvast bedankt.

Filip

sypie
Lid geworden op: 08 jul 2008, 21:36
Locatie: Nijkerk

28 mei 2010, 17:19

Het moet dusdanig in te stellen zijn dat je met beide computers tegelijkertijd kunt internetten...

Controleer het volgende eens: IP-adressen van beide Mac's.

Dit kun je doen in: Systeemvoorkeuren -> Netwerk -> Selecteer in de linker kolom de netwerkkaart je ie standaard gebruikt (draadloos is Airport) -> Geavanceerd -> TCP/IP -> Configureer IPv4 ...

Deze laatste moet staan op "Via DHCP". Dat wil zeggen dat de router de computer een IP-adres geeft. Als je de IP-adressen met de hand vastlegt, wat ook een mogelijkheid is, dan moet je er wel voor zorgen dat deze NIET beide hetzelfde zijn.
Ik ben geen senior maar probeer senioren een zo goed mogelijk Mac te helpen met hun Mac.

tefjeetje
Lid geworden op: 08 mei 2004, 18:37

29 mei 2010, 13:23

Ik kocht daarvoor een Airport Extreme (Apple), gebruik de modem (Belgacom) verder en surft terzefdertijd op 2 tot 3 computers (+ harddisk + printer door alle computers terzelfdertijd te gebruiken !! Ik ben daar uiterst tevreden over : schitterende aankoop !!

Filip2360
Lid geworden op: 05 jan 2006, 12:43
Locatie: Turnhout

31 mei 2010, 10:28

Tefjeetje,

Als ik zeker weet dat ik dan zonder problemen op het internet kan surfen met mijn Apple Mini en mijn vrouw met haar MacBook, dan koop ik direct zo'n Airport Extern. Vervangt deze dan de modem. Ik veronderstel dat ik de Airport Extern aansluit op het telefoonnet met de telefoonstekker en ik geen modem meer nodig heb om verbinding te maken.
Heeft de Airport Extern een sterk signaal. Feit is dat wij in een appartementsblok wonen en mijn ingebouwde Airport detecteert soms makkelijk meer dan 10 verschillende draadloze netwerken. Dit veroorzaakt dikwijls storingen dat wij niet op het net kunnen. Ik heb zelfs al verschillende keren van kanaal verwisseld, maar dat helpt niet veel.

Sypie, je hebt me in een eerdere topic al is deskudnig uitgelegd hoe ik alles moet instellen omdat volgens jou samen surfen toch moet mogelijk zijn met twee Apples, dus ik ga het nog is bekijken en proberen.

sypie
Lid geworden op: 08 jul 2008, 21:36
Locatie: Nijkerk

31 mei 2010, 18:01

Ik zou je best willen helpen via een remote control. Als je dat wilt moet je even een LogMeIn Free account maken en mij daarvoor uitnodigen. Dit kun je doen op Logmein.com Het kost niets en als je mij uitnodigt dan kan ik alleen inloggen wanneer jij een uitnodiging stuurt. werkt vrij eenvoudig.

De AirPort systemen vervangen je modem NIET! Houdt daar goed rekening mee. Dus als je van je provider NIET met meer dan 1 computer op het internet mag dan zal dat ook niet gaan met een AirPort.
Ik ben geen senior maar probeer senioren een zo goed mogelijk Mac te helpen met hun Mac.

Filip2360
Lid geworden op: 05 jan 2006, 12:43
Locatie: Turnhout

31 mei 2010, 22:42

Hey Sypie,

Ik heb een internetabonnement van Belgacom, ADSL Go.
Normaal gezien kan ik met meer dan één computer samen op het net.
Onze dochter heeft een gewone PC (met Windows) en als zij op het net surft, kan ik tegelijkertijd op het net surfen met mijn Apple Mini.
Maar als mijn vrouw haar Apple MacBook aanzet, kan één van de beide Apple's niet meer op het net, meestal diegene die z'n computer het laatste heeft aangezet.
Raar hé.

Ik las in een topic dat het aankopen van een modem met ingebouwde router dit probleem helemaal niet heeft.

Bedankt dat je me wilt helpen. Ik ga proberen je uit te nodigen via je link die je me doorstuurde. Morgenavond ga ik er proberen werk van te maken.

Groeten en nog is bedankt.
Filip
Turnhout

sypie
Lid geworden op: 08 jul 2008, 21:36
Locatie: Nijkerk

01 jun 2010, 07:19

Als je al met een PC en één Mac kunt internetten tegelijkertijd dan heb je al een modem met een router, kan niet anders. Mocht er geen routerfunctie op zitten dan kun je slechts met 1 computer internetten.
Ik ben geen senior maar probeer senioren een zo goed mogelijk Mac te helpen met hun Mac.

Filip2360
Lid geworden op: 05 jan 2006, 12:43
Locatie: Turnhout

01 jun 2010, 09:04

Sypie,
Ik heb een ethernetmodem en een aparte router.
Maar met twee Apple's tegelijkertijd op het internet gaan lukt me niet. Ik kan wel met mijn Apple en de PC van mijn dochter tegelijkertijd op het net gaan, dus met twee Apple's zou dat toch ook moeten lukken lijkt mij.
Zoals je reeds schreef moet er iets in de instellingen van onze beide Apple's onjuist zijn. Ik ga eerst nog is proberen zoals je zelf het beschreven in Systeemvoorkeuren -> Netwerk -> Airport.
Je hoort snel iets van mij.

Filip2360
Lid geworden op: 05 jan 2006, 12:43
Locatie: Turnhout

03 jun 2010, 14:01

Sypie,

Gisteren toen ik samen aan het het internetten was en mijn vrouw ook heb ik een keertje "Vernieuw lease" gedaan in het Netwerk-configuratiescherm en toen bleken we wel samen op internet te kunnen.
Ik ga vanavond nog is checken en anders laat ik het aan jou over me een handje toe te steken, aangezien je me je hulp aangeboden hebt.

Filip2360
Lid geworden op: 05 jan 2006, 12:43
Locatie: Turnhout

03 jun 2010, 14:02

Sypie,

Gisteren toen ik samen aan het het internetten was en mijn vrouw ook heb ik een keertje "Vernieuw lease" gedaan in het Netwerk-configuratiescherm en toen bleken we wel samen op internet te kunnen.
Ik ga vanavond nog is checken en anders laat ik het aan jou over me een handje toe te steken, aangezien je me je hulp aangeboden hebt.