pps versturen

Vragen/antwoorden betreffende de Macintosh

empee
Lid geworden op: 28 jul 2006, 16:59
Locatie: Antwerpen

28 sep 2011, 11:24

Hallo,
Ik heb een poging gedaan om een pps te maken, maar ik krijg ze niet verstuurd. Kan iemand mij raad geven?
Bedankt!
Carpe diem noctemque!

sypie
Lid geworden op: 08 jul 2008, 21:36
Locatie: Nijkerk

29 sep 2011, 06:43

Hoe groot is het bestand? Als het groter is dan zo'n 10MB dan wil de mail het niet meer doen in ieder geval. Gebruik hiervoor een gratis upload dienst als wetransfer.com of yousendit.com
Ik ben geen senior maar probeer senioren een zo goed mogelijk Mac te helpen met hun Mac.

empee
Lid geworden op: 28 jul 2006, 16:59
Locatie: Antwerpen

29 sep 2011, 14:47

Mijn pps is nu verstuurd, maar de ontvangers kunnen de muziek niet horen. Ik heb ze nochtans toegevoegd in mp3-formaat. De ontvangers zijn wel pc-gebruikers met Windows.
Carpe diem noctemque!

sypie
Lid geworden op: 08 jul 2008, 21:36
Locatie: Nijkerk

30 sep 2011, 07:41

Dat komt omdat de muziek niet IN de ppt staat maar er staat een linkje in de powerpoint naar het betreffende bestand.

Wat je in dit geval moet doen: maak een nieuwe map en sla daar je powerpoint in op (welke nog zonder muziek o.i.d. is). Daarna zet je ieder muziekje en filmpje eerst in het mapje en daarna voeg je deze in in de powerpoint.

Voordat je gaat mailen ga je van de map een ZIP-bestand maken (op de Mac: rechter muisknop -> Comprimeer). Dit ZIP-bestand stuur je weg. Zo heeft de ontvanger je ppt én de media die er in horen.
Ik ben geen senior maar probeer senioren een zo goed mogelijk Mac te helpen met hun Mac.

empee
Lid geworden op: 28 jul 2006, 16:59
Locatie: Antwerpen

30 sep 2011, 11:00

Bedankt! maar aangezien ik een complete leek ben in deze materie, versta ik eea niet goed:
-nieuwe map maken: ok;
-powerpoint in opslaan: ok;
-muziek uit iTunes in mapje zetten: lukt niet;
de rest dus ook niet.
Carpe diem noctemque!

sypie
Lid geworden op: 08 jul 2008, 21:36
Locatie: Nijkerk

02 okt 2011, 15:31

Muziek vanuit iTunes in een apart mapje zetten kun je doen door een liedje te selecteren in iTunes en deze naar het bureaublad te slepen. Je krijgt dan een los bestand waar je mee kunt doen wat je wilt. In de presentatie moet je dan ook verwijzen naar dat losse bestand en niet naar een liedje uit de Mediakiezer.
Ik ben geen senior maar probeer senioren een zo goed mogelijk Mac te helpen met hun Mac.

empee
Lid geworden op: 28 jul 2006, 16:59
Locatie: Antwerpen

03 okt 2011, 18:10

Ik heb ontdekt dat je muziek invoegt via wav-files, maar die zijn te groot. Zelfs gecomprimeerd krijg ik het geheel niet verstuurd!
Carpe diem noctemque!

sypie
Lid geworden op: 08 jul 2008, 21:36
Locatie: Nijkerk

04 okt 2011, 06:38

Het WAV formaat is véél te groot. Voor een presentatie kan een MP3 met een bitrate van 128KBPS nog prima voldoen. Hier staat uitgelegd hoe je dat kunt doen binnen iTunes: http://support.apple.com/kb/HT1550?viewlocale=nl_NL

Afbeeldingen in je presentatie moet je ook niet op de hoogste kwaliteit bewaren, zeker niet als ze verkleind worden in de presentatie. Een afbeelding die heel groot is (bestandsformaat en qua pixels) en die je klein laat zien is nog steeds even groot qua bestandsformaat. Zorg er dus voor dat je met bijvoorbeeld Voorvertoning afbeeldingen kleiner gaat maken.

Afbeeldingen die het formaat BMP hebben moet je omzetten naar JPG of PNG. Een BMP is net als een WAV bestand ongecomprimeerd en ontzettend groot.

Als e-mails te groot zijn vanwege de bestanden dan kun je beter gebruik maken van een website als www.wetransfer.com Gratis, niet voor te registreren en je kunt tot 2 GB versturen. Je krijgt er geen spam van en de ontvanger ook niet.
Ik ben geen senior maar probeer senioren een zo goed mogelijk Mac te helpen met hun Mac.

empee
Lid geworden op: 28 jul 2006, 16:59
Locatie: Antwerpen

06 okt 2011, 08:38

Bedankt voor de hulp! De pps is mooi gelukt mét muziek. Volgend probleem: sommige pc-gebruikers kunnen het bestand niet openen. Komt het omdat ik een vrij recente versie heb gebruikt? Als ik opsla in een oudere versie, dan verdwijnt de muziek! Heeeeeelp!
Carpe diem noctemque!

sypie
Lid geworden op: 08 jul 2008, 21:36
Locatie: Nijkerk

06 okt 2011, 20:41

Wat je kunt doen is het niet als PPT opslaan maar als PPS. Dit is een slideshow die de ontvanger meteen kan afspelen zonder dat deze bewerkt moet/kan worden. Als hier de muziek in zit dan heeft de ontvanger verder geen problemen meer.
Ik ben geen senior maar probeer senioren een zo goed mogelijk Mac te helpen met hun Mac.