belevenissen van een student powerpoint

Dit is de plaats voor alle vragen betreffende PPS, slideshows, foto, cd branden, Paint Shop Pro, enz.

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

12 okt 2005, 20:55

Beste forumgebruikers .
Alhier gaat een mede forum gebruiker , die momenteel lessen volgt ,
in het avond onderwijs voor volwassenen te kapellen .
Zijn ervaring en lessen neer schrijven , om zo misschien enkele lezers te
helpen starten , en leren hoe powerpoint te gebruiken !
Deze persoon is dus al op voorhand hartelijk bedankt , om dit te willen doen .

PS. Gelieve niet te antwoorden of vragen te stellen in het topic waar
deze persoon zijn ervaringen(of lesjes) neerzet !

Ik zal eronder een topic openen , waar iedereen zijn vragen kan stellen , of antwoorden op de lesjes kan zetten , dat door iedereen vrij gebruikt mag worden natuurlijk !

Met alle achting en respekt voor alle gebruikers van dit forum .

Met de beste groeten
Verhaegen

Dirk Vlaaien
Lid geworden op: 10 jan 2005, 15:46
Locatie: Kapellen

13 okt 2005, 20:17

Maandagavond 18.00 uur,nog even snel de video programeren.
En dan,op de fiets,want het is goed weer,naar de cursus.
De cursus die ik volg is powerpoint.
We krijgen onze persoonlijke nummer,en starten de computer op.
We openen powerpoint en de les kan beginnen.
We klikken op bestand,dan op nieuw,en kiezen in het venster(Nieuwe presentatie),
voor lege presentatie en klikken dan op OK.
Dan opent zich het venster(nieuwe dia),en hier kiezen we het lege wit vakje.
En drukken op OK.
Dan klikken we op invoegen(dit staat op de bovenste werkbalk).
We kiezen Figuur,en dan klikken we Uit bestand aan,en kunnen uit de mappen in onze computer
kiezen welke foto's of prenten we in de dia zetten.
Dan kies je terug invoegen,nieuwe dia,terug het lege venster,druk OK.
Terug invoegen kiezen,figuur,en dan Uit bestand,en kies je weer een foto uit een map uit je
computer.
Je zal zien dat de foto kleiner is dan de dia,men heeft een witte rand.
Door een van de vierkantjes met de muisaanwijzer aan te klikken en ingedrukt te houden.
Kan men de foto uitrekken tot de volledige dia is gevuld.
In het linkervenster staan er miniaturen van de dia's.
Als deze niet op de juiste plaats staan,kan men ze verplaatsen,door ze aan te klikken.
De muisknop ingedrukt te houden,en deze te verslepen naar de juiste plaats.
Wil je de diavoorstelling bekijken klik dan op diavoorstelling en kies diavoorstelling weergeven.
Je kan verschillende diaovergangen kiezen.Klik op diavoorstelling en kies diaovergang.
Hier kan men kiezen welke diaovergang men wil.
Je kan kiezen dia per dia,maar ook overal toepassen.
Dan heb je tussen elke dia dezelfde overgang.
Wil je een tekst toevoegen,kan je dit doen door in de werkbalk Tekenen,wordart te kiezen.
Als je de werkbalk Tekenen niet hebt,ga dan naar Beeld,kies werkbalken en vink Tekenen aan.
klik op de scheve vette A,en kies hierin de soort tekst die je wil.
Klik op OK.
Hier kan je het lettertype kiezen,de groote,dikke en schuine letters.
Typ dan in het lege vak een teksts,en druk op OK.
Je kan, door de vierkantjes vast te nemen het woord vergroten of verkleinen.
Als je het in het midden vastneemt,kan je het verplaatsen.
Je kan het ook draaien,door het gele ruitje of rondje te verplaatsen.
Zo,nu wat oefenen,en dan naar huis,het bedje in,want morgen is het weer vroeg dag.
Groetjes.

Dirk Vlaaien
Lid geworden op: 10 jan 2005, 15:46
Locatie: Kapellen

20 okt 2005, 19:15

Hallo allemaal.

Maandagavond,19.40 uur.
De bel gaat,de computer staat aan,het licht gaat uit en de projector schijnt op de muur.
Dit wil zeggen,de les begint.
We openen powerpoint en kiezen een lege dia,en zetten hierin 2 of meerdere afbeeldingen.
Men kan de afbeelding die geselecteerd is verplaatsen.
Men klikt op tekenen,en kies dan volgorde.
Hier kan men kiezen op welke plaats men de afbeelding wil.
Naar voorgrond,naar achtergrond,naar voren,naar achteren.
Men kan ook figuurtjes toevoegen.
Klik op Autovormen en kies bvb. blokpijlen,en klik op een figuur en plaats dit door in de dia te klikken.
Men kan deze dan ook verplaatsen en vergroten of verkleinen.(zie vorige les)
Wil men een fijn pijltje trekken van een tekst naar een foto,dan klik je op de fijne pijl,
klik in de dia,en trek met de linkermuisknop ingedrukt een pijl.
Als men iets verkeerd gedaan heeft kan men altijd in het menu Bewerken,kiezen voor
een stap of meerdere stappen terug te gaan.
Je kan ook een tekstvlak invoegen,klik op het vierkantje met de A en de streepjes,en dan in de dia.
Als je een beetje verder naar rechts gaat,staat daar een A met een streepje onder.
klik op het pijltje rechts hiervan,daar kan je kiezen voor meer tekstkleuren.
Kies een kleur,en dan op OK.
Ook kan je het soort lettertype kiezen in de bovenste werkbalk,alsook de groote,dikte,cursief,onderlijnt,
links uitgelijnd,gecentreerd,rechts uitgelijnd,enz....
Je kan in het tekstvlak een achtergrondkleur kiezen door op het emmertje te klikken en een kleur te kiezen.
Als een afbeelding wat te donker of te licht is kan men in de werkbalk figuur kiezen voor,meer contrast,
minder contrast,meer helderheid,minder helderheid.
De werkbalk figuur vind men in het menu beeld,dan werkbalken,figuur aanvinken.
Als er iets fout gaat kan men altijd teruggaan naar de beginwaarde van de figuur
Je kan de foto of afbeelding ook bijsnijden,als deze te groot is,of als je een bepaald object
van de afbeelding wil presenteren.
Wil je een lijn rond de afbeelding,klik dan op de horizontale lijnen.
Hier kan je een lijn kiezen,en wil je een ander type,klik dan op meer lijnen.
Je kan hier een opvulkleur,een lijnkleur,een soort lijn,een dikte,enz...
We maken een paar oefeningen,vergelijken de resultaten,bespreken nog wat details,
en gaan dan naar huis.
Tot volgende maandag.Groetjes.

Dirk Vlaaien
Lid geworden op: 10 jan 2005, 15:46
Locatie: Kapellen

02 nov 2005, 18:43

Momenteel is er geen les wegens vakantie.
Maar volgende week zijn we er weer.

Groetjes.

Dirk Vlaaien
Lid geworden op: 10 jan 2005, 15:46
Locatie: Kapellen

10 nov 2005, 20:32

Hallo allemaal.

Hier zijn we weer,voor een lesje powerpoint.
We gaan leren hoe we afbeeldingen,teksten,e.a.,op een bepaalde manier in
de diapresentatie laten verschijnen.
We klikken op diavoorstelling en kiezen vooraf ingestelde animatie.
Hier kan je dan kiezen uit verscillende mogelijkheden om een foto te laten
verschijnen.
Zoals het woesjeffect,camera,enz.
Als je een tekst invoegt,kan je deze ook op een manier laten verschijnen.
Zoals typemachien,lasereffect,enz.
Men kan ook bij diavoorstelling op aangepaste animatie klikken.
Je kan bij effecten animatie en geluidseffecten toevoegen.
In dit zelfde venster kan je bij volgorde en tijdsinstellingen,de tijd,
en de volgorde van de foto's en toevoegsels in de dia veranderen.
Je kan hier ook kiezen de animatie te starten met een muisklik of na een
bepaalde tijd,zelf in te stellen.
Je moet er wel opletten dat de instellingen die je doet enkel tellen voor
de afbeelding die je geselecteerd hebt.(zie het in het blauw gekleurde tekstvlak.)
Nu maar wat oefenen en experimenteren,en we krijgen wel een mooie presentatie.

Groetjes.

Dirk Vlaaien
Lid geworden op: 10 jan 2005, 15:46
Locatie: Kapellen

22 nov 2005, 19:17

Hallo allemaal.

Hier het lesje powerpoint van vorige week.
In de vorige les hebben we geleerd hoe een afbeelding of een ander object op een
bepaalde manier in de dia te doen verschijnen.
Nu gaan we leren hoe verschillende afbeeldingen tegelijkertijd te doen verschijnen,
te verplaatsen of andere dingen te laten doen.
Je klikt op diavoorstelling en dan op aangepaste animatie.
Hier kies je dan volgorde en tijdsinstelling.
Hier kan je de verschillende objecten verplaatsen.
Bij animatie starten vink je automatisch aan,zo zal de afbeelding tegelijkertijd
verschijnen of verplaatsen met de vorige.
Je kan ook een tijd instellen,zodat de ene animatie wat later komt dan de andere.
Als je op voorbeeld klikt dan zie je de animatie in het kleine venster.
Bij een ingevoegde tekst kan je ook kiezen bij effecten,tekst introduceren,voor
alles tegelijk,per woord,per letter.
Sorry dat de les wat later was dan gewoonlijk,maar wegens omstandigheden,vermeld in de
topic hieronder,heb ik ze vandaag geschreven.
De les van gisteren heb ik niet gehad,wegens bezoek aan de dierenarts,maar we zullen dit wel inhalen hoor.

Groetjes.

Fyzix
Lid geworden op: 02 jan 2006, 18:57
Locatie: Vilvoorde

12 jan 2006, 00:17

Hallo,kan iemand mij vertellen of die lessen nog doorgaan of niet?
IK vind die best interessant.
Groetjes
Ikke en den dikke

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

12 jan 2006, 13:16

heb even overleg met de student gehad .

die gaan terug aangevat worden !

Fyzix
Lid geworden op: 02 jan 2006, 18:57
Locatie: Vilvoorde

14 jan 2006, 03:08

Bedankt Verhaegen. :D
Ikke en den dikke

Dirk Vlaaien
Lid geworden op: 10 jan 2005, 15:46
Locatie: Kapellen

14 jan 2006, 09:35

Hallo allemaal.

Sorry dat het zo lang geduurd heeft voor er weer een lesje powerpoint is.
Dit is gekomen door verschillende omstandigheden.
Maar we gaan er terug tegenaan.

Het kan gebeuren dat je met een vraag zit over powerpoint,of dat je hulp nodig hebt.
Dan kan je klikken op het vraagteken,dat zich in de bovenste werkbalk bevindt,helemaal
rechts.
Dan zal de office assistent vragen om in zijn tekstballon de vraag te typen.
Klik dan op zoeken,en hij zal verschillende antwoorden geven.
Klik op het antwoord dat het dichts bij je vraag aansluit,en er zal rechts
een venster verschijnen met de informatie over het gekozen antwoord.
Je zal zien dat er ook een printertje staat afgebeeld,als je hierop klikt
dan kan je de pagina afdrukken.
Klik je op help,en dan op office op het web,dan gaat hij verbinding maken met de
webpagina van office,daar kan je dan in powerpoint zoeken naar een antwoord op de
gestelde vraag.

Men kan een powerpointpresentatie beginnen met een sjabloom,dit is een achtergrond.
Klik op het menu bestand,klik dan op nieuw,er gaat een venster open,kies dan
ontwerpsjablonen,hier kan je eentje kiezen uit de lijst,het voorbeeld verschijnt rechts.
Het kan zijn dat er geen voorbeeld verschijnt,dan is dit niet geïnstalleerd,neem dan je
office schijfje,steek dit in je computer,en klik dan op Ok, de computer zal de rest instaleren.
Als dit voltooid is haal je schijfje er terug uit,en kies je het sjabloon naar uw wens
en druk dan op OK.
Dan gaat er het venster nieuwe dia open,hier kan je dan weer kiezen welk soort dia je wil.
Een met tekst,of met vlakken of een lege.Klik dan op OK.
De dia zal zijn zoals je gekozen hebt.
Wil je in elke dia dezelfde sjabloon gebruiken hoef je op invoegen te klikken,nieuwe dia,
en dan op OK.
Als je de presentatie wil afdrukken,een dia per pagina,dan klik je op bestand,dan op afdrukken,
het venster afdrukken verschijnt,je kan hier kiezen of je alle dia's afdrukt of de huidige
dia.
Let er op dat onder het woordje afdrukken,het woordje dia's staat geselecteerd.
Klik dan op OK.
Nog een goede raad:sla geregeld uw presentatie op,als je aan nieuwe presentetie begint
kies je de eerste keer voor opslaan als,en daarna elke keer voor opslaan.
Zo blijft je presentatie bij elke dia die je gemaakt hebt bewaard.

Nog een prettige dag en tot volgende keer.

Dirk Vlaaien
Lid geworden op: 10 jan 2005, 15:46
Locatie: Kapellen

22 jan 2006, 14:13

Hallo allemaal.

Wanneer je klaar bent met je presentatie,dan kan je deze sluiten.
Dit door op het kruisje te klikken helemaal rechts in de werkbalk.
Dit is niet het kruisje in de bovenste balk,want dan sluit je het programma.
Je kan gemakkelijk een presentatie terug oproepen door op bestand te klikken,
en dan bijna onderaan de presentatie te kiezen die je wil openen.
Dit kan omdat powerpoint elke presentatie bijhoudt die je gemaakt hebt en opgeslagen.
Als de presentatie niet voorkomt in de lijst,dan kan je op de knop openen klikken.
Deze staat op de tweede plaats van links te beginnen in de werkbalk.
In het dialoogvenster dat dan verschijnt,kan je de presentatie (bestandsnaam)
openen die je zoekt.Klik dan op openen.
Als je tekst in je presentatie hebt verwerkt,dan kan je deze controleren op spellingsfouten.
klik dan op extra en dan op spelling,of kies het vinkje met daarboven abc geschreven.
De office assistent geeft dan aan wanneer deze is gecontroleerd.
Je kan ook de tekstopmaak wijzigen,selecteer de tekst die je wil wijzigen.
Je kan dan in de werkbalk waar alles staat wat met tekst te maken heeft,aanklikken
wat je wil veranderen,de geselecteerde teskst eal dan veranderen naargelang je wil.
Je kan ook kop- en voetteksten toevoegen.
Klik op beeld en dan op koptekst en voettekst.
In dit venster zie je bovenaan dia staan.
Hier kan je kiezen voor datum en tijd,een dianummer en een tekst onderaan.
In notities en hands-out,kan je ook nog kiezen voor een koptekst.
Rechtsonder in dit venster zie je een voorbeeld.
Je kan ook de datum en tijd automatisch instellen door automatisch bijwerken aan te vinken.
Klik je op het pijltje naast de datum,dan kan je kiezen uit verschillende mogelijkheden van weergave.
Je kan ook de achtergrond van een dia kleuren,dit door op opmaak te klikken en dan op achtergrond.
Klik op het neerwaartse pijltje,hier kan men kiezen uit een paar kleuren,meer kleuren en
opvuleffecten,klik dan op toepassen (dit is voor één dia) of klik op overal toepassen
(dit is voor heel de presentatie).
Dat was het dan voor deze keer.
Veel oefenplezier en tot de volgende.

Groetjes.

Dirk Vlaaien
Lid geworden op: 10 jan 2005, 15:46
Locatie: Kapellen

22 jan 2006, 21:33

Hallo aan iedereen.

Powerpoint is een goed programma.
Maar je moet het normaal kopen.
Wie dit niet wil of kan,kan een gratis alternatief dowloaden.
Zie hier : http://nl.openoffice.org/
Veel succes.

Groetjes.

Noenkeltje
Lid geworden op: 12 jan 2009, 08:52

13 jan 2009, 10:01

Beste,

Ik kan al wel een presentatie maken in Powerpoint maar zou die graag omzetten naar een AVI,MOV,MPG,WMV,...bestand zodat ik die als filmpje kan gebruiken. Bv op my video, enz..
Kan je dergelijke presentatie omzetten?

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

13 jan 2009, 10:16

daar is nog eigenlijk géén één programma ,in geslaagd om dat te verwezenlijken , op een deftige manier
en dan nog wél betalende
dus ,die tand zal je eigenlijk moeten uit trekken

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

31 mei 2012, 13:11

tips voor powerpoint

De tien grootste valkuilen van PowerPoint

De PowerPoint-presentatie: bij menigeen roept hij beelden op van urenlange betogen aan de hand van onduidelijke afbeeldingen, en teveel tekst, gehouden door iemand die alles probeert duidelijk te maken door het nog eens voor te lezen.

PowerPoint is op zich een uitstekend presentatiemiddel; het is de wijze waarop het gebruikt wordt die velen doet gruwen bij het woord alleen al. Daarom geven we een tiental tips over het gebruik van deze software.


1. PowerPoint is geen tekstverwerker
Probeer niet zoveel mogelijk informatie op een PowerPoint-pagina te zetten. Het is beter om enkele voorbeelden te geven die het publiek aan het denken zetten en die helpen de boodschap te onthouden. Gebruik daarom ook geen complete zinnen maar korte, simpele statements.

2. Het publiek kan zelf lezen
Maar al te vaak beperkt de presentator zich tot het voorlezen van de complete presentatie. Dat is uiteraard overbodig. U moet ervan uit gaan dat het publiek zelf de tekst leest, terwijl u de punten die kort en helder in de presentatie staan, mondeling toelicht en uitdiept. Anders kunt u net zo goed de pagina's uitprinten en uitdelen.

3. Een beeld zegt meer dan duizend woorden
Dat PowerPoint opsommingstekens (bullets) bevat, betekent nog niet dat u ze moet gebruiken. Probeer deze puntsgewijze opsommingen eens te vervangen door een enkele afbeelding, en leg alle punten uit naar aanleiding van die afbeelding. Het is boeiender om naar te kijken, en het is makkelijker om informatie op basis van een afbeelding te onthouden dan op basis van een opsomming.

4. Ken uw presentatie
"Dat punt hoort eigenlijk bij het vorige rijtje" en "Dit scherm kunnen we wel overslaan" zijn helaas veelgehoorde uitspraken bij PowerPoint-presentaties. Het is belangrijk uw presentatie goed voor te bereiden; u bent dat eigenlijk aan het publiek verplicht. Een goede voorbereiding voorkomt ook dat u tijdens de presentatie zelf weer elke pagina even moet lezen voordat u verder kunt met uw verhaal.

5. Rijtjes zijn slecht, verhalen zijn goed
In het verlengde van onze derde tip: voorkom rijtjes. Opsommingen zijn saai en beklijven niet. Verhalen zijn leuker om te horen en blijven beter hangen. Wat hoort u liever, een opsomming van de punten waarmee nalatigheid kan worden bewezen in een rechtszaak, of een verhaal over iemand die veroordeeld is wegens nalatigheid?

6. Inhoud is belangrijker dan animaties
Het lijkt wel of iedereen vindt dat zijn PowerPoint-pagina's een unieke, originele opmaak moet hebben, met opvallend kleurgebruik en mooie overgangsanimaties. U kunt uren bezig zijn met het opzetten van zo'n template. Uren die u beter had kunnen besteden aan het aanscherpen van de tekst en het voorbereiden van uw verhaal.

7. Maak u publiek niet blind
Oke, zoals we in onze vorige tip al stelden: het gaat uiteindelijk om de inhoud, niet om de vorm. Dat betekent echter niet dat het een goed idee is zwarte tekst op witte pagina's te gebruiken - iets wat in diavorm heel vervelend is om naar te kijken. In het verlengde hiervan: als u een document heeft dat uw verhaal goed illustreert maar dat in PowerPoint onleesbaar is, laat het dan achterwege. Maar er simpelweg kopietjes van en deel deze uit.

8. Kleurenblinden in de zaal
Sommige kleurencombinaties lijken prima, maar zijn vreselijk voor kleurenblinden. Rode tekst op een blauwe achtergrond, rode tekst op een zwarte achtergrond, rood op groen: of de tekst is onleesbaar, of beweegt de hele tijd over de pagina. Hou daar rekening mee.

9. Lettergrootte
De meeste mensen werken op hun computer met een lettertype op 12-punts grootte. Voor een PowerPoint-presentatie is dit echter te klein. 14-punts is het absolute minimum. Eigenlijk kunt u beter niet onder 18-punts gaan. Daarbij is het beter om binnen de presentatie niet teveel te wisselen tussen lettergroottes, en zeker niet in lettertypes.

10. Een pagina tegelijk, graag
PowerPoint heeft een optie waarbij u drie pagina's tegelijk in beeld heeft. Dit is zeer handig bij het samenstellen van presentaties. Het is echter niet bedoeld om mensen een voorproefje te geven, zodat ze pagina's kunnen lezen waar u nog helemaal niet bent aanbeland. Klik op F5, en de presentatie wordt getoond zoals deze is bedoeld: pagina voor pagina.

Tijd laten meelopen bij Powerpoint-show

Microsoft Powerpoint is voorzien van een mogelijkheid om dag- en tijdnotaties aan uw diaserie toe te voegen. Daartoe gaat u via het menu Invoegen naar 'Datum en tijd'. Het venster Koptekst en Voettekst verschijnt. Zet op het tabblad Dia een vinkje bij 'Datum en tijd' en kies een notatie uit de lijst. U kunt ervoor kiezen alleen een datum, alleen een tijdstip of allebei te vermelden.

Powerpoint kijkt daarvoor naar uw Windows-klok: staat die verkeerd, dan krijgt uw presentatiepubliek ook een verkeerde tijd voorgeschoteld. Selecteer vervolgens de optie 'Automatisch bijwerken' en klik op 'Overal toepassen' als u alle dia's ermee wilt optuigen. Als u nu uw diaserie start, ziet u dat de begintijd van de presentatie in beeld staat. Probleem is wel: als de diaserie eenmaal loopt, blijft de klok vrolijk stilstaan. En da's nou net wat we niet wilden.


Gelukkig zijn er software-liefhebbers die zelf voor handige uitbreidinkjes zorgen. PPT-Timer is een kleine add-in voor Powerpoint versies 2000 en later. Standaard zijn Office-programma's erg wantrouwend tegenover macro's, omdat ze virussen kunnen herbergen. Voordat u de timer-macro kunt toevoegen, moet u in Powerpoint eerst tijdelijk het beveiligingsniveau bijstellen van Hoog naar Gemiddeld. Dat kan via het menu Extra, Macro en Beveiliging.

Ga vervolgens via Extra naar Invoegtoepassingen, klik op de knop 'Nieuw toevoegen', blader naar het bestand PPT-Timer.ppa en voeg hem toe. Powerpoint heeft er nu rechtsboven een nieuw menuutje bij: TM. U kunt nu instellen wat de klok moet aangeven en hoe de tijdsaanduiding eruit moet zien; mogelijkheden te over. Er geldt een proefperiode van dertig dagen, daarna wordt u geacht via Paypal te registreren voor 19,95 dollar.

Wat misschien minder chique is, maar simpeler en gratis: de Windows-klok rechtsonder in beeld brengen. Dat kunt u doen door de presentatie niet schermvullend te maken, maar in een venster te vertonen. Dat gaat als volgt: ga naar het menu Diavoorstelling en naar 'Diavoorstelling instellen'. Bij 'Type voorstelling' selecteert u 'Bekeken door één persoon (venster)'. Klik op OK. Nu staat uw presentatie in een venster. De menubalk van Powerpoint blijft bovenin in beeld, onderin geldt dat voor de taakbalk en het systeembak, inclusief de Windows-klok.

En dan is er natuurlijk nog een oplossing waarvoor u geen computerkennis nodig heeft: zelf een wekker of klok meenemen.


Presenteren met PowerPoint -

Als er op een conferentie of vergadering een presentatie wordt voorgesteld, is dat hoogstwaarschijnlijk in het programma Microsoft PowerPoint. De software is goed ingeburgerd, vermits iedereen snel met de basis weg is. Een professionele presentatie opstellen vergt echter meer kennis. Een paar tips voor de zakelijke gebruiker.

In dit artikel vertrekken we vanuit een Engelstalige versie van PowerPoint 2000. Om PowerPoint professioneel te gebruiken, heeft u meer opties nodig dan diegene die standaard geïnstalleerd zijn. Het is mogelijk dat u de oorspronkelijke cd-rom voor installatie terug moet opsnorren om die extraatjes aan de menubalk toe te voegen. Controleert u even of u de volgende functies in PowerPoint nog moet installeren: Pack and Go (onder File), Slides from Outline (onder Insert) en de Nederlandstalige of Franstalige versie van de Spelling (onder Tools). Eenmaal die functies aanwezig zijn, kan u aan de creatie van uw presentatie beginnen.

De meesterHet is verleidelijk om in een blanco presentatie onmiddellijk tekst in te tikken of zelfs in een bestaande presentatie te knippen en plakken. Het loont echter de moeite om eerst een master aan te maken, een sjabloon voor de basislayout van alle slides. Zo hoeft u lettertypes, kleuren, logo's en andere illustraties op de achtergrond niet steeds van de ene naar de andere slide te kopiëren. U kan een master maken voor gewone slides, titelslides, handouts en notities. Klik op View, dan Master en u kan eraan beginnen.

Grotere bedrijven laten de master meestal in hun eigen huisstijl opmaken door een graficus. Zo gebruiken alle werknemers van de onderneming dezelfde look van slides.

Hou het vooral sober. Gebruik steeds dezelfde achtergrond. Let op met kleuren, zowel voor de tekst als de achtergrond. Bij projectie gebruikt u bij voorkeur witte letters op een donkere achtergrond (best blauw of paars). Op een beeldscherm kiest u beter voor donkere letters op een witte achtergrond. Gebruik maximaal twee lettertypes en geen exotische fonts. Verschillende lettertypes door mekaar zorgen voor verwarring en volledige woorden in hoofdletters komen schreeuwerig over. De ideale lettergrootte hangt af van de grootte van de zaal en afstand tot het scherm, maar kies nooit een font kleiner dan 14 punten.

Als u foto's of tekeningen als achtergrond wil, bewerkt u ze best eerst in een grafisch programma. Stel daar ook de grootte en resolutie in, zodat dat niet meer in PowerPoint hoeft te gebeuren, en bewaar ze in het jpg-formaat. Dan voegt u ze best in de master in. Later zou u ze ook nog kunnen invoegen als onderdeel van een slide, maar dat vergroot nodeloos van het aantal bytes van uw bestand.
De tekst Let op dat u niet teveel (doorlopende) tekst op een slide plaatst. Het mag beknopt zijn. De tekst op de slide is niet de tekst die u uitspreekt, daarvoor dienen de notities (speaker notes). Pas de 1-6-6 regel toe: 1 idee per slide, 6 woorden per lijn en maximaal 6 lijnen per slide. Laat de tekst links uitlijnen, dat leest makkelijker. Enkel de titel kan gecentreerd worden. Bedenk dat visuele voorstellingen zoals opsommingen of illustraties meer aanspreken.

Misschien werkt u de inhoud van een presentatie makkelijker uit in Word of bestaat er al een tekst in Word. Doe dan geen dubbel werk. U kan de structuur van de tekst overnemen in PowerPoint. Zet de woorden die een titel van een slide moeten worden als Heading1 (onder Format, Style, Heading1) in het Worddocument. In PowerPoint kiest u Insert, Slides from Outline en u selecteert het Wordbestand. Er worden nu slides met de titels aangemaakt.

Ook als de presentatie geleend is van een collega, is het nodig de tekst te bewerken. Als de presentator klikt en zelf duidelijk verbaasd is over de nieuwe slide, komt dat niet echt professioneel over. Hetzelfde geldt voor het racen door de presentatie of het niet bespreken van slides om de tijdslimiet te respecteren. U moet dan gewoon minder slides plannen. Reken op zo'n drie minuten per slide plus tijd voor vragen.

Hyperlinks naar het web kan u toevoegen via Insert, Hyperlink, waarna u het internetadres kan kiezen of intikken. Maar niets garandeert dat het lukt tijdens de presentatie om die link te openen. Controleer of u ter plaatse over een (voldoende snelle) internetverbinding kan beschikken. Kies anders voor een screenshot van de site.

Het wordt belachelijk als een spreker wordt aangekondigd met een lijstje van ronkende titels, waarna hij een presentatie vol met taalfouten toont. Voer dus een grondige spellingcontrole uit, want elk foutje wordt letterlijk uitvergroot! Laat liefst de tekst van uw presentatie nalezen door een collega; de software kent immers geen namen van klanten, plaatsen, enzovoort.
De illustraties
Illustraties zijn makkelijk te vinden, op het web of zelfs in de software, en in te lassen via Insert. Bezint echter eer u begint. Beelden uit de ClipArt van Microsoft, bijvoorbeeld, zijn ondertussen cliché. Illustraties moeten in de eerste plaats uw verhaal ondersteunen en mogen niet de aandacht afleiden.

Als u het beeld links van de tekst plaatst, leidt dat de ogen naar de tekst. Gebruik anders een aparte slide voor het beeld zonder tekst. Hou het op één beeld per slide.

Als u een organigram van de organisatie wil weergeven, is dat zelden leesbaar bij een volledige weergave. Knip de stukken eruit die niet relevant zijn.

Hou een tabel of grafiek snel interpreteerbaar en werk alleen met afgeronde cijfers. Bij een grafiek is het dikwijls zo dat een cijferreeks eruit springt: één staaf van een staafdiagram of één stukje uit het taartdiagram. Om dat in de verf te zetten, kan u die ene staaf anders kleuren en de numerieke waarde erbij vermelden. Dat doet u door genoeg te klikken: eerst is de hele grafiek geselecteerd, dan de hele cijferreeks, uiteindelijk die ene staaf. U klikt op de rechtermuisknop, Format Data Point, kiest een afwijkend kleurtje en vinkt onder Data Label nog Show Value aan. Als u van één staaf een lijn wil maken, bijvoorbeeld als het cijfer een target voorstelt, dan selecteert u die staaf, klikt u op de rechtermuisknop, dan Chart Type. U kiest een lijndiagram en vinkt de optie Apply to Selection aan. Bij een taartdiagram kan u er een stukje uitslepen, in plaats van ze allemaal te verslepen, door te klikken totdat u ziet dat enkel dat stuk afgebakend is in de selectie.

Pas op met filmpjes en geluidjes. Check hoe het zit met de speakers op de locatie van de presentatie. Het wordt gênant als u uw kleine dasspeldmicrofoon bij de laptop moet houden om het geluid bij de toeschouwers te krijgen. Let op met de nodige software op de computer van waarop de presentatie wordt gegeven. Het bestandsformaat avi wordt ondersteund door Windows, maar voor de rest heeft u aparte programma's nodig. U moet ook goed weten hoe u audio- of videofragmenten kan pauzeren of stopzetten.

De special effects
Het programma PowerPoint biedt u allerlei effecten om de tekst en de opeenvolgende slides te laten verschijnen. Animation slaat op de manieren waarop de lijntjes tekst van een slide verschijnen (zoevend, dwarrelend, of allemaal ineens...). Transition slaat op de overgangen tussen twee slides.

U vertrekt beter vanuit de Slide Sorter View, de weergave waarbij u alle slides op een rijtje ziet. U selecteert daar de slide(s) die u wil bewerken met effecten. U klikt in de menubalk op Slide Show, vervolgens Preset Animation, waarna u een type van animatie voor de tekst binnen een slide kiest, of Slide Transition voor een overgangseffect tussen slides.

De effecten kunnen hun nut hebben, bijvoorbeeld om een complex schema uit te leggen. Maar bedenk dat het publiek met elke nieuwe slide even afgeleid is. Dat verlies aan concentratie wordt nog verergerd als uw presentatie op een flikkerende kermisattractie lijkt. Hou het dus op maximum 2 à 3 effecten per presentatie en let op dat u niet te veel moet klikken om tekst te voorschijn te toveren.

Als er op een conferentie of vergadering een presentatie wordt voorgesteld, is dat hoogstwaarschijnlijk in het programma Microsoft PowerPoint. De software is goed ingeburgerd, vermits iedereen snel met de basis weg is. Een professionele presentatie opstellen vergt echter meer kennis.

De navigatie Tijdens het presenteren zelf moet u gemakkelijk door de slides kunnen bladeren, voor het geval u op iets wil terugkomen of iemand een vraag heeft bij een specifieke slide.

Met Action Buttons onder Slide Show kan u knopjes op de slides invoegen, waarmee u direct naar de vorige/volgende/eerste/laatste slide kan. Het zijn helaas foeilelijke ondingen. U kan dat verbergen door de buttons dezelfde kleur te geven als de achtergrond. Selecteer de knop, klik op de rechtermuisknop, kies dan Format AutoShape en pas aan.

Een alternatief is dat elk object op een slide, bijvoorbeeld een logo, als een action button gebruikt kan worden. Als u het object selecteert, klik dan op de rechtermuisknop, kies Action Settings, Mouse Click, Action on Click, dan kiest u bijvoorbeeld Hyperlink to the next slide.

Als u sprongen in de presentatie moet maken, kan u gewoon het nummer van de slide intikken en klikken op Enter. Bij langere presentaties kan u navigeren op titel. Klik op de rechtermuisklik, kies Go, By Title, en u krijgt een lijst van alle slides. De slides moeten dan wel allemaal een titel hebben, desnoods slide 1, slide 2 enzovoort. Als u sommige titels niet wil zien op de slide zelf, kan u ze verbergen in de achtergrondkleur.

Op maat gemaakt
Als u anticipeert op vragen uit het publiek, wil u misschien slides voorbereiden die niet in de presentatie zelf verschijnen. U kan daarvoor verborgen slides inlassen. Selecteer de slides, klik op Slide Show, Hide Slide om te verbergen. Wanneer u ze wil tonen, klik op de rechtermuisklik, dan Go, By Title, dan kiest u uit de lijst van slidetitels.

Soms kan het interessant zijn verschillende versies van een presentatie te maken voor diverse doelgroepen. In plaats van de presentatie telkens te kopiëren en bij te werken, kan u binnen hetzelfde bestand blijven werken. Kies Slide Show, Custom Shows, New, geef de versie een naam en selecteer de slides voor die versie. Om die versie van de presentatie te tonen, ga naar Slide Show, Set Up Show, en kies onder Custom Show de naam.
Inpakken en wegwezen
Of u nu vanop uw eigen laptop presenteert of niet, het is geen overbodige luxe een back-up voor een noodscenario te voorzien. Soms loopt het al eens mis bij een conferentie met vele sprekers. Bijvoorbeeld, als de organisator niet de juiste versie van de presentatie ontvangen heeft of wanneer de apparatuur het begeeft. Sprekers die dan zonder diskette, cd-rom of de afgedrukte versie van hun eigen presentatie verschijnen, gaan af.

Als u de presentatie wil kopiëren naar diskette of cd-rom, heeft PowerPoint een functie die ervoor zorgt dat u niets vergeet. Onder File gaat u naar Pack and Go, u selecteert de presentatie en het station voor disk of cd-rom. Vink steeds zowel Include linked files als Embed TrueType fonts, zo heeft u ook de nodige bestanden van beelden en lettertypes bij. Voeg ook de PowerPoint Viewer toe voor het geval er ter plaatse geen PowerPointsoftware geïnstalleerd is. Check of de juiste player voor geluidjes of filmpjes mee inbegrepen is.

De projectie
Het spreekt voor zich dat het nuttig is het aanwezige beeldscherm en de projector eens uit te testen. Bijvoorbeeld, kan de projector beelden met hoge resolutie aan? Misschien moet u uw instellingen aanpassen.

Meestal heeft de afstandsbediening van het projectiescherm een optie zwart scherm, gebruik die dan ook. De hele zaak moet niet meekijken als u de presentatie op de computer zoekt en opent, vooral niet als er persoonlijke fotootjes op uw bureaublad staan.

Als u met een laptop werkt, kan u via de toetsen Fn en F5 instellen of u de presentatie zowel op het projectiescherm als uw laptopscherm of op één van beiden wil zien verschijnen.

Als u geen afleiding wil tijdens het vragenmoment, klik op de rechtermuisknop, Screen, Black Screen om een volledig zwart scherm te krijgen. Met Enter keert u terug naar de presentatie.

Voor beurzen zijn automatisch lopende presentaties handig. Die maakt u makkelijk door de extensie van het bestand ppt te vervangen door pps. Klik op de bestandsnaam en het begint direct te lopen. Zorg wel voor voldoende leestijd bij elke slide.

Bij een presentatie die een bespreking vergt, kan u ter plaatste nog een laatste slide aanmaken met de belangrijkste conclusies uit die bespreking. Klik op de rechtermuisknop, dan Meeting Minder, onder Action Items kan u bijvoorbeeld een taakverdeling invullen.
De handouts
Als u de geïnteresseerde toeschouwers, papieren handouts wil bezorgen, kijk dan na of alles leesbaar is afgedrukt. Achtergronden in donkere kleuren met daarover tekst geven nogal eens problemen bij zwart-wit kopies.

De klassieke handouts, met 6 slides per blad, zijn soms nogal klein om te lezen of weinig zeggend zonder extra notities. Misschien wil u er meer mee doen, bijvoorbeeld voor klanten, in Word. Klik in PowerPoint op File, Send to, Microsoft Word en kies de layout voor de slides en notities in Word. Als u automatische updates van de slides in Word wil, telkens als u de PowerPointpresentatie wijzigt, klik dan ook op Paste Link. Het nieuwe Worddocument met geïmporteerde slides en notities gaat open en u kan het nu benoemen en bewerken.

Naast papieren handouts worden presentaties steeds meer elektronisch verdeeld. Dat kan met het oorspronkelijke PowerPointbestand, maar een pdf-versie valt te overwegen. Niet iedereen beschikt immers over PowerPoint en een pdf-bestand kan niet gewijzigd worden.

Top 4 van ergernissen bij PowerPointpresentaties
1. Special effects

2. Slechte opmaak; verkeerde kleurencombinaties

3. Geluidjes; PowerPoint staat te centraal

4. Spreker kan niet werken met PowerPoint; spreker leest de tekst van de slides af

-----------------------------------------------------------------------------------
Om in een PowerPoint presentatie een geluid (lees muziek) te laten afspelen en dit door te sturen gebruik je best een WAV bestand.
Een andere muziekbestand vb. midi-bestand moet je in een map plaatsen en deze map samen met je pps versturen.
Om een WAV-bestand te linken ga je als volgt tewerk: Selecteer je eerste dia, selecteer in de menubalk "Diavoorstelling" en klik op "Overgang"
Rechts op je scherm verschijnt nu het taakvenster Diaovergang". Kies hier voor "Overgang wijzigen" "Geluid". Onderaan in dit vak kies je "Ander geluid". In het venster dat nu verschijnt kan je de map selecteren waarin je uw WAV-bestand dat je wil linken hebt bewaard, selecteer dit bestand en klik op OK.
Om zeker te zijn dat je muziek niet stopt wanneer je presentatie nog niet beëindigd is kan je het vakje "Herhalen tot volgend geluid" aanvinken. Vergeet niet uw pps op te slaan.
Laat je presentatie nu maar eens lopen en je zal merken dat het lukt.
Op mijn site http://members.lycos.nl/muscita vind je enkele PowerPointjes met muziek. Veel succes

-----------------------------------------------------------------------------------