Vergelijken hometrainer en wegrit

Samen van het leven en van sport genieten, dat is Sportelen. Ben je de vijftig voorbij en heb je geen zin meer om elke week door weer en wind te gaan sporten?

Huga
Lid geworden op: 21 jan 2005, 21:37
Locatie: Zoersel

05 nov 2012, 20:40

Goeie avond,

Vroeger reed ik geregeld met mijn koersfiets (6-7000 km/jaar in mijn eentje).
Gezien de handicap van mijn vrouw, sinds 2009, kan ik haast niet meer van huis.
Ik heb mij dan 2 jaar geleden een degelijke hometrainer aangeschaft (Kettler Ergoracer GT).
Hierop staan verschillende programma's.
Eén van die programma's 'rijd' ik 3 x in de week.
Ik wil de resultaten die op het scherm verschijnen altijd vergelijken met wat ik de weg presteerde.
Maar die zijn niet te vergelijken !
Vb. ik heb een programmaatje van 36 minuten met een gemiddelde van 170 Watt/minuut. Als ik een gemiddelde van 65 omwentelingen/minuut trap heb ik op het einde net evenveel Kcal verbruikt als wanneer ik 90 omwentelingen trap. Alleen het aantal km en gemiddelde snelheid verschillen.
Dus sneller rijden vergt geen extra energie.
Nu is mijn vraag : is er iemand die mij een website of literatuur kan aanwijzen waar ik informatie i.v.m. het vergelijken van hometrainer en wegrijden ?
Dank bij voorbaat.

mvg,
Hugo Aerts,
Zoersel

Houdini
Lid geworden op: 29 okt 2012, 15:21

17 nov 2012, 10:46

Waarom neemt u niet de gewone wegfiets en koppelt u daar een tacx aan?
U kan die tevens ook aankoppelen aan de laptop.
Een hartslagmeter is hier een must.

Een trainingsprogramma staat erop naar ieders wat wil. Bent u een Marmotfietser geweest, kan u hierop nog eens nagenieten.

Naderhand kan u alle gegevens aflezen en ziet u meteen hoeveel watt u verbruikt hebt alsook uw cadans/ritme enz..

MVG