Zelfhypnose

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

ED.
Lid geworden op: 16 okt 2003, 19:20

16 mei 2013, 01:56

Persoonlijk heb ik daar enige ervaring mee. Zelfhypnose of autosuggestie, hoe je het ook mag noemen werkt. Toch voor mij. Bij pijnbestrijding heb ik daar al enig succes mee gehad. Ontegensprekelijk zijn er hier medeforumers die hier ook ervaringen en/of tips over hebben. Belangrijk: het gaat hier zeker niet over toneelhypnose en aanverwanten, maar zuiver over het manipuleren van je hersenen en je lichaam. Geloof je erin, of noem je dit kwats?

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

16 mei 2013, 08:39

Ik heb vroeger nogal wat autogene training gedaan. Een systematische zelfontspanning zeg maar, waar je een vorm van zelfhypnose bij kunt doen.
Beter en dieper slapen was een van de standaardgevolgen. Speciaal van toepassing als ik wat te laat in bed kroop en 's morgens fris moest zijn. Je was uitgerust op enkele uren minder dan normaal.
Op zeker ogenblik traden er ook verschijnselen van uittreding op. Merkwaardig en boeiend.
Jawatte

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

16 mei 2013, 09:17

ED. schreef:Persoonlijk heb ik daar enige ervaring mee. Zelfhypnose of autosuggestie, hoe je het ook mag noemen werkt. Toch voor mij. Bij pijnbestrijding heb ik daar al enig succes mee gehad. Ontegensprekelijk zijn er hier medeforumers die hier ook ervaringen en/of tips over hebben. Belangrijk: het gaat hier zeker niet over toneelhypnose en aanverwanten, maar zuiver over het manipuleren van je hersenen en je lichaam. Geloof je erin, of noem je dit kwats?
Ik geloof daar zeker in. Schoolvoorbeelden zijn hier o.a. BV, Eben en pipo Toon.

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

16 mei 2013, 09:19

cappa schreef:Ik heb vroeger nogal wat autogene training gedaan. Een systematische zelfontspanning zeg maar, waar je een vorm van zelfhypnose bij kunt doen.
Beter en dieper slapen was een van de standaardgevolgen. Speciaal van toepassing als ik wat te laat in bed kroop en 's morgens fris moest zijn. Je was uitgerust op enkele uren minder dan normaal.
Op zeker ogenblik traden er ook verschijnselen van uittreding op. Merkwaardig en boeiend.
Klopt. Dit is wat ze noemen de Alfa-toestand.

fotofant
Lid geworden op: 28 jul 2009, 20:00
Locatie: wenduine

16 mei 2013, 11:41

ED. schreef:Persoonlijk heb ik daar enige ervaring mee. Zelfhypnose of autosuggestie, hoe je het ook mag noemen werkt. Toch voor mij. Bij pijnbestrijding heb ik daar al enig succes mee gehad. Ontegensprekelijk zijn er hier medeforumers die hier ook ervaringen en/of tips over hebben. Belangrijk: het gaat hier zeker niet over toneelhypnose en aanverwanten, maar zuiver over het manipuleren van je hersenen en je lichaam. Geloof je erin, of noem je dit kwats?
Ik geloof daar ook zeker in, als je zoiets geloven moogt noemen. Voor mij persoonlijk is het iets dat werkt. Ik pas het regelmatig toe en vorig jaar heeft het me geholpen om aanzienlijk minder misselijk te zijn van chemotherapie. De kracht of de invloed van de geest op ons lichaam wordt schromelijk onderschat. Daardoor ook de invloed van meditatie en autosuggestie.
elk moment is belangrijk

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

16 mei 2013, 14:52

Gisteren was er nog een programma op tv waarin de invloed van meditatie op de slaap werd bevestigd door neurologen. Uit experimenten blijkt dat mensen die mediteren meer deltagolven gaan opwekken, en het zijn juist deltagolven die zorgen voor een noodzakelijke diepe slaap (die vermindert bij het ouder worden).
Jawatte
Fazal

16 mei 2013, 15:19

Ik ben er zeker van dat het werkt.
Maar helaas, ikzelf, kan het niet. :cry:

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

16 mei 2013, 16:09

Meditatie?

Zet u gemakkelijk. Mag op een stoel. Hou je rug recht, maar forceer niks.
Sluit je ogen en concentreer je op iets. Probeer die concentratie vast te houden. Lukt toch niet, maar neem waar en ervaar dat je gedachten weg lopen. Ga telkens terug naar je concentratie.

That's it.
Begin met een paar minuten. Breidt het elke dag iets uit.

:D
Jawatte

fotofant
Lid geworden op: 28 jul 2009, 20:00
Locatie: wenduine

16 mei 2013, 16:19

cappa schreef:Meditatie?

Zet u gemakkelijk. Mag op een stoel. Hou je rug recht, maar forceer niks.
Sluit je ogen en concentreer je op iets. Probeer die concentratie vast te houden. Lukt toch niet, maar neem waar en ervaar dat je gedachten weg lopen. Ga telkens terug naar je concentratie.

That's it.
Begin met een paar minuten. Breidt het elke dag iets uit.

:D
En nog een belangrijke aanvulling Cappa, je niet druk maken over het feit dat het soms niet lukt en "Enjoy.
elk moment is belangrijk

Dianthus
Lid geworden op: 10 apr 2011, 15:10

16 mei 2013, 16:58

Geen zorgen aantrekken= geen meditatie nodig= vanzelf diepe slaap.

Alles wat men zich aantrekt in het dagelijkse leven wordt tijdens de slaap in een verwarrende puzzel weergegeven. Dus als men alles wat er op je pad komt gewoon aanvaard en er verder niets gaat achter zoeken, hoef je ook niet naar technieken te gaan zoeken om dieper te slapen. Mensen die kennis opdoen ivm. het leven in het Nu (de enige werkelijkheid) leven ontspannen en slapen in een paar minuten in. Alleen malende problemen houden ons wakker of in een oppervlakkige slaap. Een leuke site waar mensen te beluisteren zijn ivm. dit gegeven:

http://www.waarheid.com -> interviews

Wat is meditatie eigenlijk? Jezelf ontdoen van elke zorg (=zijn gedachten die stress opleveren) dat er in je opkomt zodat je in een ontspannen (=ontdoen van stress) toestand komt. Deze ontspannen toestand creëert dan ook weer op haar meer deltagolven. Een goed hulpmiddel maar wie kan leven in het Nu zonder het verleden steeds in het Nu te liggen projecteren naar de toekomst heeft vanzelf minder tot geen stress en vanzelf meer deltagolven.
Laatst gewijzigd door Dianthus op 16 mei 2013, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Windows XP Pro Service Pack 3/ W8.1 Pro MC, Intel Desktop D 945 PSN , Intel Pentium D 3.40GHz , 4GB DDR2 800Mhz, Samsung 1TB S-ATA II 32MB, Samsung SSD 840 250GB , Sapphire Radeon HD 5450 1GB DDR3 PCIE HDMI, iiyama ProLite 22''

jeronimo
Lid geworden op: 23 jan 2005, 22:18
Locatie: pajottenland

16 mei 2013, 17:04

Vele mensen putten kracht uit" bidden", wat en hoe komt niet ter zake
Hoeveel mensen vinden geen hulp bij het bidden waarmee ze hun
gedachtengang in een bepaalde richting sturen.
Zou biddden geen vorm van autosugestie zijn?
niet wat ge zegt telt maar hoe ge het zegt.

Dianthus
Lid geworden op: 10 apr 2011, 15:10

16 mei 2013, 17:09

Bidden kan je volgens mij ook zien als een actieve meditatie zoals bv. loopmeditaite, mantra meditatie, chanten, enz...
Windows XP Pro Service Pack 3/ W8.1 Pro MC, Intel Desktop D 945 PSN , Intel Pentium D 3.40GHz , 4GB DDR2 800Mhz, Samsung 1TB S-ATA II 32MB, Samsung SSD 840 250GB , Sapphire Radeon HD 5450 1GB DDR3 PCIE HDMI, iiyama ProLite 22''

fotofant
Lid geworden op: 28 jul 2009, 20:00
Locatie: wenduine

16 mei 2013, 17:11

Dianthus schreef:Geen zorgen aantrekken= geen meditatie nodig= vanzelf diepe slaap.
Alles wat men zich aantrekt in het dagelijkse leven wordt tijdens de slaap in een verwarrende puzzel weergegeven. Dus als men alles wat er op je pad komt gewoon aanvaard en er verder niets gaat achter zoeken, hoef je ook niet naar technieken te gaan zoeken om dieper te slapen. Mensen die kennis opdoen ivm. het leven in het Nu (de enige werkelijkheid) leven ontspannen en slapen in een paar minuten in. Alleen malende problemen houden ons wakker of in een oppervlakkige slaap. Een leuke site waar mensen te beluisteren zijn ivm. dit gegeven:

http://www.waarheid.com -> interviews
Meditatie hoef je niet persé te doen omdat je niet kunt slapen of om zorgen van je af te zetten, je kunt het gewoon doen omdat je ervan geniet "Enjoy" is daarom mijn motto (net als "elk moment is belangrijk"), dat gebeurt hier en nu. Het is een levensstijl en handig als je toch met serieuze problemen geconfronteerd wordt. Want als je het dan nog wilt of moet gaan leren is het niet zo vanzelfsprekend. :wink:
elk moment is belangrijk

Dianthus
Lid geworden op: 10 apr 2011, 15:10

16 mei 2013, 17:21

Ja natuurlijk als het je een goed ontspannen gevoel geeft zeker blijven doen. Zelf heb ik dit ook gedaan en op zeldzame momenten dat ik even 'leeg' was begon er zich iets 'raars' voor mijn ogen op te bouwen. Leek wel een andere wereld met prachtige bloemen en een roze/paarse schijn en kon dit echt niet plaatsen waar dit vanaf kwam dus doe ik het niet meer en ben ik me meer bezig gaan houden met Leven in het Nu. Jeff Foster en Eckhart Tolle zijn hier ook prachtige voorbeelden bij.

Weet niet of er nog mensen zijn die ‘rare’ toestanden hebben beleefd tijdens het mediteren?
Windows XP Pro Service Pack 3/ W8.1 Pro MC, Intel Desktop D 945 PSN , Intel Pentium D 3.40GHz , 4GB DDR2 800Mhz, Samsung 1TB S-ATA II 32MB, Samsung SSD 840 250GB , Sapphire Radeon HD 5450 1GB DDR3 PCIE HDMI, iiyama ProLite 22''

jeronimo
Lid geworden op: 23 jan 2005, 22:18
Locatie: pajottenland

16 mei 2013, 18:46

We weten in de verste verte niet wat er zich in ons brein afspeeld.
Invloeden van buiten af zowel als onze eigen gedachtengang
kunen ons leven een andere wending geven.
niet wat ge zegt telt maar hoe ge het zegt.