Zelfhypnose

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

23 mei 2013, 16:19

ED. schreef:
ebenhaezer schreef:'t Is jou vergeven hoor Ed .
Ik heb een beetje mijn bedenkingen , als het gaat over hypnose's , daar zijn al zo vaak rare dingen door gebeurd , natuurlijk gaat het hier over ZELFhypnose ; maar ook daar heb ik niet zo'n goed gevoel bij . Al weet ik wel dat dit ook ten goede kan gebruikt worden .
Maar ik vraag mij af , waarom hypnose gebruiken , als er ook genoeg andere middelen zijn om jezelf te helpen ? Welke voordelen geeft hypnose voor onszelf ?

Groetjes , EB.
Buiten pijn beheersen, leert men nieuwe dingen kennen én herkennen. Bij ziekte, leren ervaren en relativeren, misschien?

Zenuwachtge en gespannen mensen, leren zich te ontspannen. En niet onbelangrijk: de kilo's kalmeer-en slaappillen kunnen verminderd of gestopt worden. Niet weinige mensen gaan aan deze laatste "hulpmiddelen" geestelijk kapot. Eens verslaafd, is het niet gemakkelijk , om er van af te komen.

Nu weet ik niet, of je aan hypnose kunt verslaafd geraken. Het zal dan toch niet lichamelijk zijn. Indien het lukt, is het een stap in de goede richting. Mij door iemand anders laten hypnotiseren, is een ander paar mouwen. Daar sta ik minder voor open dan voor ZELFhypnose. Daarvoor moet je een honderd procent vertrouwen hebben in die arts of therapeut. Per slot van rekening, is men ergens -voor een deel- met je diepste gevoelens bezig. Dikwijls gevoelens waarvan je zelfs niet weet, dat je die hebt! Dat is wat ik bedoel in mijn eerste zin: jezelf kennen én herkennen. Dat kan maar één iemand, en dat ben jezelf!

Dat is toch mijn persoonlijke ervaring .

Grt, ED.


Niet slecht Ed , dat is wel een goed voordeel : jezelf kennen en herkennen , zelfkennis kunnen we nooit genoeg hebben .
En wat medicatie betreft , heb je absoluut gelijk , mijn beroep was verpleegster , daar weet ik van mee te spreken .
Persoonlijk vind ik me wel goed bij het houden van ' stille tijd ' ; in die stilte leer ik mezelf te onderzoeken , om daarna weg te werken wat niet goed is . Men kan leren , maar ook afleren , en goede gewoonten kunnen aangekweekt worden , dat helpt goed voor je zelfontwikkeling !
En daar wil ik het graag bij houden , omdat ik me daar goed bij voel .

M. vr. gr. EB.
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

fotofant
Lid geworden op: 28 jul 2009, 20:00
Locatie: wenduine

25 mei 2013, 11:43

Ik denk dat je een onderscheid moet maken tussen ontspannen, meditatie en de diverse technieken daartoe en hypnose met "posthypnotische suggestie".
Pijnbestrijding en bv minder gevoelig maken voor misselijkheid bij chemo gebeuren meestal met posthypnotische suggestie.
Het is mogelijk om jezelf tijdens zelfhypnose deze posthypnotische suggestie mee te geven. bij mij werkte (en werkt) het.
Hieronder geef ik een link die een beejte meer uitleg geeft, het blijft natuurlijk voor ieder van ons uitzoeken welke methode het beste werkt.
Nog een bemerking wat posthypnotische suggestie betreft, mensen hebben ingebouwde remmen en mocht iemand je ooit onder hypnose een bevel meegeven dat niet etisch verantwoord is (bv iemand doden) dan zul je dat bevel niet uitvoeren wanneer je uit hypnose bent. Maar toch waakzaam blijven en je niet door eender wie laten hypnotiseren. :wink:

http://www.leerwiki.nl/Wat_is_zelfhypnose
elk moment is belangrijk

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

25 mei 2013, 17:51

Persoonlijk , als christen , vind ik zelfhypnose niet zo goed . Omdat het de ' ziel ' is die dit moet doen , terwijl Gods Woord zegt dat ziel en geest gescheiden moeten worden . Door de zonde heeft de geest zijn eerste plaats verloren in de mens ; terwijl juist de geest de woonplaats is van Gods Geest in de gelovige . Als de ziel niet onder de leiding staat van de geest , kan zelfhypnose ook gevaarlijk zijn .
Dat is mijn overtuiging als gelovige christen , maar iedereen is vrij om dat voor zichzelf uit te maken .
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

25 mei 2013, 17:59

ebenhaezer schreef:Persoonlijk , als christen , vind ik zelfhypnose niet zo goed . Omdat het de ' ziel ' is die dit moet doen , terwijl Gods Woord zegt dat ziel en geest gescheiden moeten worden . Door de zonde heeft de geest zijn eerste plaats verloren in de mens ; terwijl juist de geest de woonplaats is van Gods Geest in de gelovige . Als de ziel niet onder de leiding staat van de geest , kan zelfhypnose ook gevaarlijk zijn .
Dat is mijn overtuiging als gelovige christen , maar iedereen is vrij om dat voor zichzelf uit te maken .
Maar wat ligt ge nu weer te lullen zeg ! Zelfhypnose is een proces in de hersenen en wat heeft dat in 's hemelsnaam met ziel of geest te maken. Ge zit precies nog in de middeleeuwen. Oeoe... het boze oog, heksenverbranding!! Kunt ge ooit eens normaal doen zeg !

fotofant
Lid geworden op: 28 jul 2009, 20:00
Locatie: wenduine

25 mei 2013, 18:07

talisman schreef:
ebenhaezer schreef:Persoonlijk , als christen , vind ik zelfhypnose niet zo goed . Omdat het de ' ziel ' is die dit moet doen , terwijl Gods Woord zegt dat ziel en geest gescheiden moeten worden . Door de zonde heeft de geest zijn eerste plaats verloren in de mens ; terwijl juist de geest de woonplaats is van Gods Geest in de gelovige . Als de ziel niet onder de leiding staat van de geest , kan zelfhypnose ook gevaarlijk zijn .
Dat is mijn overtuiging als gelovige christen , maar iedereen is vrij om dat voor zichzelf uit te maken .
Maar wat ligt ge nu weer te lullen zeg ! Zelfhypnose is een proces in de hersenen en wat heeft dat in 's hemelsnaam met ziel of geest te maken. Ge zit precies nog in de middeleeuwen. Oeoe... het boze oog, heksenverbranding!! Kunt ge ooit eens normaal doen zeg !
Ik volg EB ook niet. Waarschijnlijk ontstaat er bij sommigen verwarring omtat als er bij zelfhypnose sprake is van "geest" dit in de betekenis van het engelse "mind" is en dat heeft niets te maken met de woonplaats van God, tenmeninste niet de god die in de bijbel (OT) beschreven wordt.
elk moment is belangrijk

fotofant
Lid geworden op: 28 jul 2009, 20:00
Locatie: wenduine

25 mei 2013, 18:20

Trouwens hier zitten we dicht bij "mindfulness". EB, als je graag wilt leren werken met de geest in de betekenis van "mind" kan ik je "Mindfulness een pad van wijsheid" van David Dewulf aanraden. Ter info David Dewulf is arts werkzaam in UGent, dienst prychiatrie.
Verder zijn er ook nog interessante boeken over dit onderwerp van Edel Maex
elk moment is belangrijk

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

25 mei 2013, 18:32

fotofant schreef: Ik volg EB ook niet. Waarschijnlijk ontstaat er bij sommigen verwarring omtat als er bij zelfhypnose sprake is van "geest" dit in de betekenis van het engelse "mind" is en dat heeft niets te maken met de woonplaats van God, tenmeninste niet de god die in de bijbel (OT) beschreven wordt.
Ik denk dat het hier mee te maken heeft:
http://www.youtube.com/watch?v=8cgIHS7am9g
Fazal

25 mei 2013, 18:52

Ik heb destijds die afleveringen ook gezien. Eééééééénig!
Van mij mogen ze die nog eens een keertje als herhaling geven. :D :D :D

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

25 mei 2013, 19:28

Fazal schreef:Ik heb destijds die afleveringen ook gezien. Eééééééénig!
Van mij mogen ze die nog eens een keertje als herhaling geven. :D :D :D
Die hebben we hier toch regelmatig. :lol:

ED.
Lid geworden op: 16 okt 2003, 19:20

25 mei 2013, 22:18

ebenhaezer schreef:Persoonlijk , als christen , vind ik zelfhypnose niet zo goed . Omdat het de ' ziel ' is die dit moet doen , terwijl Gods Woord zegt dat ziel en geest gescheiden moeten worden . Door de zonde heeft de geest zijn eerste plaats verloren in de mens ; terwijl juist de geest de woonplaats is van Gods Geest in de gelovige . Als de ziel niet onder de leiding staat van de geest , kan zelfhypnose ook gevaarlijk zijn .
Dat is mijn overtuiging als gelovige christen , maar iedereen is vrij om dat voor zichzelf uit te maken .
Ik denk dat God er weinig of niks mee te maken heeft. Indien ik een diepgelovig christen en, automatsch, een goede vriend van hem zou zijn, zou ik geen nood meer hebben aan de menselijke wetenschappelijk bewezen kennis. Het is misschien cru gezegd, beste ebenhaezer, maar 'k zou niet weten waar die ziel te zoeken. Een geweten dan mogelijk wel. De ene heeft al een groter, zuiverder geweten dan de andere. Niet moeilijk weer te vinden, als men er een heeft, natuurlijk!

Met alle respect voor uw gedacht, maar mogelijk verwart U toch het een met het ander. Zelfhypnose, daar zijn we zelf baas over. Het andere is niet zelden een soort opgedrongen hypnose, maar dat is dan stof voor een ander deel van dit forum.

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

26 mei 2013, 20:33

ED. schreef:
ebenhaezer schreef:Persoonlijk , als christen , vind ik zelfhypnose niet zo goed . Omdat het de ' ziel ' is die dit moet doen , terwijl Gods Woord zegt dat ziel en geest gescheiden moeten worden . Door de zonde heeft de geest zijn eerste plaats verloren in de mens ; terwijl juist de geest de woonplaats is van Gods Geest in de gelovige . Als de ziel niet onder de leiding staat van de geest , kan zelfhypnose ook gevaarlijk zijn .
Dat is mijn overtuiging als gelovige christen , maar iedereen is vrij om dat voor zichzelf uit te maken .
Ik denk dat God er weinig of niks mee te maken heeft. Indien ik een diepgelovig christen en, automatsch, een goede vriend van hem zou zijn, zou ik geen nood meer hebben aan de menselijke wetenschappelijk bewezen kennis. Het is misschien cru gezegd, beste ebenhaezer, maar 'k zou niet weten waar die ziel te zoeken. Een geweten dan mogelijk wel. De ene heeft al een groter, zuiverder geweten dan de andere. Niet moeilijk weer te vinden, als men er een heeft, natuurlijk!

Met alle respect voor uw gedacht, maar mogelijk verwart U toch het een met het ander. Zelfhypnose, daar zijn we zelf baas over. Het andere is niet zelden een soort opgedrongen hypnose, maar dat is dan stof voor een ander deel van dit forum.

ED , ik zeg niet dat zelfhypnose met God te maken heeft , wat ik schreef was eenvoudig de reden waaròm ik als gelovige daar niet aan begin ; ik geloof nu eenmaal in de Bijbel , en dat is bijlange niet ouderwets , gezien de milioenen hedendaagse gelovigen !
De ziel is je persoonlijke ' ik ' , dat ben je zelf , en daar ben je idd. de baas over , omdat je niet geloofd in de Zoon van God .
Maar ik wil jouw topic niet langer verstoren , al lees ik het wel verder . Het hoort bij de zelfontwikkeling om dergelijke dingen te onderzoeken , dus ga je gang .

Vriendelijke groetjes , EB.
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .