Panasonic toestel : DMC FZ28

Kunst is als liefde en voor een liefde wil ik getuigen. (Marijke de Goey - 1947)

procman4
Lid geworden op: 29 jun 2009, 11:47
Contacteer:

12 aug 2014, 18:26

Dit vijfjarig toestel geeft (soms, niet altijd) volgende foutboodschap :
Storing geheugenkaart, controleer de geheugenkaart.


a) de foto's op de geheugenkaart kunnen niet opgeroepen worden
b) maar ook het interne geheugen van het toestel, waar een tiental foto's op kunnen, is niet raadpleegbaar

Ik probeerde al een andere, en zelfs een fonkelnieuwe kaart, maar het baat niet.

Panasonic rekent 80 euro aan om het toestel in ontvangst te nemen en te “bekijken”. Daar komt dan nog de eigenlijke herstelkost bij.

Brengt het totale plaatje al snel op 200 euro.

Mijn forumvraag is meervoudig :

- kent iemand een onafhankelijke hersteller die dan hopelijk schappelijker is in zijn prijzen
- is het eventueel te doen van fabrieksinstelling te gebruiken, te resetten dus. Maar waar staat dat ?
- heeft u het ook al voor gehad, en hoe werd het opgelost.

Dank voor de reacties.

Genieterke
Lid geworden op: 15 nov 2002, 01:36
Locatie: Maasmechelen

13 aug 2014, 03:30

Beste procman4

Van op afstand iemand helpen is steeds moeilijk.
Ik zou bij het eerste beginnen, is je geheugenkaart zelf nog wel intact?
Is misschien blootgesteld aan elektromagnetische golven of statische elektriciteit of eventueel aan een te hoge temperatuur.

In de handleiding staat als probleemoplossing voor:

Storing geheugenkaart - kaart formatteren
Deze kaart heeft een formaat dat niet herkend wordt door het toestel.
De kaart opnieuw formatteren met het toestel nadat de nodige gegevens op een PC enz. opgeslagen zijn (ja, dat laatste is goed als je kaart niet bereikbaar is).

Je hebt toevallig geen tweede geheugenkaart ... dan zou je kunnen testen.

Het Genieterke :P
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX !

procman4
Lid geworden op: 29 jun 2009, 11:47
Contacteer:

13 aug 2014, 10:19

@ genieterke

Zie a.u.b. mijn vraag, alwaar ik schreef :
procman4 schreef:
Ik probeerde al
een andere
,
en

zelfs
een fonkelnieuwe kaart
,
maar het baat niet
Toch bedankt voor deze eerste reactie.

hjb
Lid geworden op: 08 sep 2004, 14:45
Locatie: o.vl.

13 aug 2014, 14:19

maar heeft u al gedaan wat hievoor werd geschreven:

"Storing geheugenkaart - kaart formatteren"
en formateren IN het fototoestel zelf, niet via een pc.
ook het intern geheugen zou ik formatteren (dan wel eerst het geheugenkaartje verwijderen)

als dat niet helpt, dan verder zoeken naar een oplossing
acer x3470, amd a6, 6Ram, Radeon hd graphics 2.2Hz, win10 64bits, Firefox, Windows Defender

procman4
Lid geworden op: 29 jun 2009, 11:47
Contacteer:

15 aug 2014, 00:44

Wordt volgende week vervolgd.

Reden : ga mij een drietal nieuwe opslagkaartjes kopen ; verschillende merken.
Morgen vrijdag 15 / 08 alles dicht, zaterdag mogelijk brugdag, zondag alles dicht, en veel zaken zelfs op maandag dicht.

Om zeker te zijn dat het niet aan de kaartjes ligt.

U leest er nog van.

Nu reeds bedankt voor jullie reactie

procman4
Lid geworden op: 29 jun 2009, 11:47
Contacteer:

19 aug 2014, 12:02

hjb schreef:maar heeft u al gedaan wat hiervoor werd geschreven: ja

"Storing geheugenkaart - kaart formatteren"
en formateren IN het fototoestel zelf, niet via een pc.
ook het intern geheugen zou ik formatteren (dan wel eerst het geheugenkaartje verwijderen)


als dat niet helpt, dan verder zoeken naar een oplossing
De foutmelding is niet dat ik de kaart moet formatteren. !!

De foutboodschap luidt letterlijk :
storing geheugenkaart - controleer de geheugenkaart


Ik kan dus wel - in het toestel zelf - de SD kaart van bvb 4 Gb, formatteren. Maar eenmaal deze kaart (al dan niet geformatteerd) (*) verwijderd, krijg ik die foutboodschap.

(*) beiden uitgeprobeerd

Ik kan dus, m.a.w. niet aan het interne geheugen van 50 Mb geraken. En daar zit hem nu net de fout.


hjb
Lid geworden op: 08 sep 2004, 14:45
Locatie: o.vl.

19 aug 2014, 12:29

als ik u goed begrijp, dan is alleen het interne geheugen niet bereikbaar.
met een externe kaart kan u wél gewoon verder?
acer x3470, amd a6, 6Ram, Radeon hd graphics 2.2Hz, win10 64bits, Firefox, Windows Defender

procman4
Lid geworden op: 29 jun 2009, 11:47
Contacteer:

19 aug 2014, 17:42

@ hjb

Inderdaad, zoals u beschrijft :
- het externe geheugen, dat kan ik formatteren, één welbepaalde foto op mijn display laten komen, deze foto een eerste bewerking geven, bvb bijsnijden..., foto's wissen enz enz.
- neem ik echter de externe schijf er uit, bvb met de bedoeling meerdere foto's op mijn pc op te roepen, en ze op de pc fijner te bewerken, dan krijg ik ONMIDDELLIJK de foutboodschap storing geheugenkaart - controleer de geheugenkaart

En kan ik dus NIKS aanvangen met het interne geheugen. Dus niet raadplegen, niet formatteren, ... Niks, nada, niente ! :evil:


hjb
Lid geworden op: 08 sep 2004, 14:45
Locatie: o.vl.

19 aug 2014, 17:55

wat gebeurt er als u de externe kaart uit het toestel neemt, die externe kaart dan in een externe kaartlezer steekt en die verbinden met uw pc?
lukt dat nog? kan u dan meerdere foto's zien?
acer x3470, amd a6, 6Ram, Radeon hd graphics 2.2Hz, win10 64bits, Firefox, Windows Defender

procman4
Lid geworden op: 29 jun 2009, 11:47
Contacteer:

19 aug 2014, 19:01

hjb schreef:wat gebeurt er als u de externe kaart uit het toestel neemt, die externe kaart dan in een externe kaartlezer steekt en die verbinden met uw pc?
lukt dat nog? kan u dan meerdere foto's zien?
Beetje ongelukkige toestanden maakte ik mee, maar GEEN ECHT PROBLEEM.

Mijn vorige laptop had GEEN kaart-lees-mogelijkheden. Daarom gebruikte ik een apart toestelletje, met Usb poort, om mijn 4Gb kaarten te verbinden met mijn laptop.
Dat heeft jaren lang perfect gewerkt.

Tot dat ik begin deze maand, bij het inpluggen van mijn kabel in die externe kaartlezer, de vrouwelijke stekker naar binnen duwde, en ... kaartlezer naar de vaantjes.

Echter niet getreurd, want twee dagen later beschikte ik over een nieuwe laptop. Met ingebouwde kaartlezer. Welke ik thans volkomen normaal kan gebruiken.

Ik weet zeker (!) dat de foutmelding zich ook al liet zien, VOOR dit ongelukje met die kaartlezer. Zeker weten ! !

Concreet antwoord op uw vraag
In het verleden (tot aanvang deze maand) kon ik perfect werken als ik de externe 4Gb kaart, via een aparte externe kaartlezer met de laptop verbond.
Ik kon alle foto's van de externe kaart zien, over zetten in de één of andere map Afbeeldingen. En van daar uit bewerken met een fotoprogramma

Opm
- Op het intern geheugen heb ik alleen in de eerste dagen van het gebruik van dit toestel foto's gezet. Een soort van uitproberen wat er mogelijk was.
Daar staan alleszins geen foto's op die ik nodig heb. Doch ... zie laatste streepje
- het lijkt mij weinig zinvol, gezien de nieuwe laptopmogelijkheden, om mij nu nog een nieuwe externe kaartlezer aan te schaffen.
- ik heb het (alleen voor de duidelijkheid) steeds over 4Gb kaartjes, maar gebruik door mekaar heen, verschillende 2Gb kaarten, en 4Gb. Meerdere van allebei in gebruik.
- Dezelfde foutmelding komt een zeldzame keer te voorschijn, als ik mijn toestel aanzet, met er een externe 4 Gb kaart in, waarop zelfs nog vrije ruimte is.
Een zeldzame keer, zo zeldzaam dat ik er geen regel kan voor geven. Het is natuurlijk een risico ; je toestel willen aanzetten door deez of geen "fotogeniek moment" en dan net :evil: die foutmelding krijgen.
Het fotogeniek moment is voorbij, eer ik enkele keren terug aan/uit heb geprobeerd.

.