Welk fototoestel ?

Kunst is als liefde en voor een liefde wil ik getuigen. (Marijke de Goey - 1947)

kastaarken
Lid geworden op: 05 jan 2009, 20:08
Locatie: Gent

18 jan 2015, 16:43

Ik ben stapelgek op foto's nemen maar ben wel een leek. Omdat ik een nieuw toestel zou willen kopen heb ik een paar vraagjes .
Ik hou van insecten fotograferen dus heb ik een toestel nodig dat voor mooie macro-opnames maakt , ook hou ik ervan om foto's te nemen van vogels in de tuin maar die zitten dan wel een aantal meters van mij weg en moet ik dus flink inzoomen. Ik ben op zoek naar een toestel dat de 2 zaken combineert zodat ik niet steeds een andere lens moet monteren , aangezien ik echter niks ken van fototoestellen wil ik toch eerst eens vragen op het forum wat een goede keuze zou zijn en met welk bedrag ik ongeveer rekening moet houden. Ik heb geen specifiek bedrag in mijn hoofd maar ga natuurlijk geen professioneel toestel kopen want het is als hobby bedoeld

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

18 jan 2015, 19:00

Heel moeilijk om u goede raad te geven hoor.
De indekten vergen een Macrolens, de vogels een telelens.

Om beide onderwerpen te fotograferen zou ik opteren voor een dsrl body en dan een bijhorende lens.
Maar dan zitten we toch aan een hoog startbedrag.
Ik twijfel er niet aan dat er ook goede compacte toestellen zijn onder de 400 euro

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

18 jan 2015, 20:13

Net als Paul, denk ik dat je zult moeten gaan naar een toestel met verwisselbare lenzen. Eén lens met én macro én een grote tele, ik twijfel eraan.
Er zijn DSRL (digitale reflex toestellen) in alle maten en prijzen, het zal er van af hangen of er de gewenste lenzen voor beschikbaar zijn.
Er zijn nu ook "systeemcameras" dwz toestellen met verwisselbare lenzen, maar met een elektronische zoeker (en dus zonder spiegel reflex machanisme), maar of daar alle soorten lenzen al voor op de markt zijn, weet ik niet. Er moet in gent toch well een fotozaak zijn waar je betrouwbare info krijgt.

kastaarken
Lid geworden op: 05 jan 2009, 20:08
Locatie: Gent

18 jan 2015, 21:05

Ik denk dat ik dan toch het best voor verwisselbare lenzen ga , er zijn inderdaad betrouwbare fotozaken maar ik heb graag al een beetje informatie voor ik een winkel binnen stap , in ieder geval aan Hviaine en Paullamb dank voor jullie antwoord

hjb
Lid geworden op: 08 sep 2004, 14:45
Locatie: o.vl.

18 jan 2015, 21:38

ga misschien ook eens te rade bij de foto-liefhebbers van seniorennet:

http://fotografie.seniorennet.be/
acer x3470, amd a6, 6Ram, Radeon hd graphics 2.2Hz, win10 64bits, Firefox, Windows Defender

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

19 jan 2015, 00:21

Ik wil geen reclame maken, maar ik zou me houden bij Nikon of Canon
Nikon is iets contastrijker, en Canon iets zachter van kleur. De Nikon D5300 of Canon 700D zijn betaalbaremodellen. Ik zou alleen maar de body kopen en geen set..
U kan daarn , afhankelijk wat u nog over heeft eens gaan zoeken op de verkoopsite van Belgium Digital. Daar zitten nog steeds zogenaamde snobs, zoals ik vroeger, die steeds iets nieuws willen en hun ander materiaal verkopen.
Maar hou er rekening mee dat een lens duurder kan zijn dan de body.
Opteer ook voor twee aparte lenzen macro en Tele met een aanvaardbare lichtsterkte. Maar er is zoveel over te vertellen , maar eenieder ervaart het alles.in Fotografie is tegenwoordig alles mogelijk. Maar de regel blijft. De foto moet scherp zijn.

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

14 feb 2015, 22:40

paullamb schreef:Ik wil geen reclame maken, maar ik zou me houden bij Nikon of Canon
Groot gelijk.
Ga voor een DSLR met verwisselbare lenzen.
Nikon en Canon zijn van oudsher cameraproducenten.
Die andere elektronicamerken, dat is in vergelijking brol voor wie serieus aan fotografie wil doen.
Instapmodellen bij Nikon en Canon zijn best betaalbaar.
Je hebt dan een goede prijs-kwaliteitverhouding.
Ondank is 's werelds loon

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

15 feb 2015, 09:42

maior domus schreef:
paullamb schreef:Ik wil geen reclame maken, maar ik zou me houden bij Nikon of Canon
Groot gelijk.
Ga voor een DSLR met verwisselbare lenzen.
Nikon en Canon zijn van oudsher cameraproducenten.
Die andere elektronicamerken, dat is in vergelijking brol voor wie serieus aan fotografie wil doen.
Instapmodellen bij Nikon en Canon zijn best betaalbaar.
Je hebt dan een goede prijs-kwaliteitverhouding.
Brol, dat is nogal kort door de bocht: Olympus is ook van oudsher een cameraproducent (ik heb er verschillende gehad sedert 1978), ook in gebruik bij professionele fotografen, en meer nog: niet alle lensproducenten maakten alle glassoorten. Zo maakte Olympus vroeger bepaalde lenselementen voor Nikon.

gblanche
Lid geworden op: 26 nov 2005, 16:21

16 feb 2015, 10:42

Ikzelf ben "nu" een Canon liefhebber, maar...
Mijn eerste digitaal toestel die ik professioneel gebruikte was een Sony deze waren ook de eerste die met een digitaal toestel uitkwamen. ik ken profs die trouwens Sony gebruiken. Voor mij kan de Sony gerust in het lijstje staan (trouwens ook de andere zijn goed). Er is wel een groot verschil tussen de betaalbare Sony's en deze in dezelfde prijsklasse van Canon of Nikon.
Wat ik met een gerust geweten zou aanraden is de 700D body van Canon (ca 500€) en in lenzen kan je gerust kijken in de Sigma of Tamron reeks wat betaalbaar is. Canonlenzen zijn een stuk duurder. Je kan hier prioriteiten stellen in de zin van welke lens wil je de beste resultaten en hier dan uitkijken prijs/kwaliteit.
Ik wens je veel plezier met je aankoop.