Kapel Kalvarieberg Destelbergen (Heusden)

Dit is de plaats voor cultuur en historie. Ook voor nostalgie en geschiedenis van steden, dorpen, kerken, rivieren, enz. kan je hier terecht.

Livia07
Lid geworden op: 09 nov 2010, 13:48
Locatie: Destelbergen

23 jan 2015, 10:33

Hallo,
Ik ben inwoner van Heusden (Destelbergen).

Tot begin de jaren '80 stond er op het kruispunt van de Kruistraat-Kruisdreef en de Wellingstraat te Heusden een kapel op een verhoogde berm, genaamd "De kalvarieberg". Zij werd toen gesloopt als gevolg van de aanleg van de snelweg R4. Ik ben op zoek naar foto's van deze kapel. Kan iemand mij hierbij helpen?

Dank,
Livia07
Grafiek is pas kunst

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

22 feb 2015, 00:08

Volgens Google Streetview staat die kapel daar nog altijd.

Of is ze misschien verplaatst geweest?

Kan u verduidelijking geven alstublieft.
Ondank is 's werelds loon

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

22 feb 2015, 06:56

maior domus schreef:Volgens Google Streetview staat die kapel daar nog altijd ...
Van wanneer zijn die beelden op streetview :wink:

Die zijn gemakkelijk enkele jaren oud voordat ze op streetview te zien zijn, dat Google autootje komt niet iedere dag voorbij ...
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

22 feb 2015, 10:34

Topicstarter Livia spreekt van "tot begin jaren 80".
Toen bestond er nog geen Google Streetview, dus zijn de beelden zeker recenter.

De G.S. beelden zijn namelijk gedateerd op maart 2011.
Dus volgens mij is die kapel daar nooit weggeweest op dat kruispunt.

Tenzij ze op de Kalvarieberg stond en later verplaatst is, maar dat maak ik niet op uit de uitleg van Livia.
Ondank is 's werelds loon

mira
Moderator SeniorenNet
Lid geworden op: 15 aug 2004, 18:22
Locatie: Het Vlakke Land bij de Noordzee

22 feb 2015, 11:11

Op huidige streetview is foto van 2009 te zien

Afbeelding

Livia07
Lid geworden op: 09 nov 2010, 13:48
Locatie: Destelbergen

10 mar 2015, 21:26

Hallo,

Er staat inderdaad een kapel op de bewuste plaats, MAAR DAT IS NIET DE OORSPRONKELIJKE KAPEL.
De oorspronkelijke kapel stond midden op het kruispunt op een verhoogde berm omgeven van grote bomen en was veel groter. Met de aanleg van de R4 is ze (ondanks veel protest) gesloopt en werd nadien een kleinere kapel (de huidige) neergezet aan de kant van de weg.
Mij gaat het dus om de oorspronkelijk kapel die reeds ettelijke jaren is gesloopt.
Livia07
Grafiek is pas kunst

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

12 mar 2015, 09:32

Ik vind het een ware schande dat kapellen zomaar gesloopt worden, zonder ze terug herop te bouwen op een andere plaats.
Dit toont hoeveel minachting de door ons verkozen politiekers hebben voor ons erfgoed!
Er zijn gelukkig nog veel mooie kapellen in Vlaanderen.
Misschien bestaat er een website waarop ze allemaal in een databank staan, met foto?
Ondank is 's werelds loon