Recht op waardig sterven

Hier is de plaats voor discussie en vragen over euthanasie.

Klaartje
Lid geworden op: 27 jan 2005, 17:22
Locatie: Brecht

05 jan 2008, 09:21

:idea: het is een delikaat probleem waar als het niet wettelijk op papier staat er mogelijk misbruik zou kunnen van gemaakt worden, al naargelang met wat soort mensen je te doen hebt, daarom moet er een wetgeving zijn. En nu is euthanasie mogelijk, gelukkig onder bepaalde voorwaarden en zo is het goed. Persoonlijk ben ik er voor, daar ik in mijn zeer naaste omgeving dit heb meegemaakt toen het nog niet kon. Een maandenlange doodstrijd waar men niets kon aan doen of wilde aan doen dat wens ik mijn ergste vijand nog niet toe 8O

"Waardig" sterven is volgens mij een recht, waarom zou een mens dit niet mogen bekomen als hij er zelf achterstaat en dit laat weten (vooraf)? Ik hoop als mijn tijd daar is en ik in een onomkeerbare situatie kom, mij die gunst zal worden verleend.
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez

stanse
Lid geworden op: 02 aug 2002, 13:42

06 jan 2008, 18:34

Mijn man hft vorige week zijn papier geschreven voor zijn euthanasie, dit hft hij eigenhandig geschreven na een gesprek met de palliatieve thuiszorg, en onze huisarts, nadien is er een 2de onafhangkelijke dokter geweest voor een gesprek, om tezien hoe mijn man daar tegenover staat, er zijn 2 dokters die aanwezig moeten zijn, en zij weten wanneer zij dit bij m'n man kunnen toepassen,
Ik heb mijn man naar huis gehaald, waar hij in alle stilte omringd door z'n dierbaren verzorgd word tot het einde.
Het spreekwoord zegt het "je gaat niet dood als je wilt",
Er komt daar meer bijkijken bij "euthanasie"
lees graag trillers, en speelt ook toneel!!

Myriam1
Lid geworden op: 12 mar 2008, 18:02
Locatie: Antwerpen

12 mar 2008, 18:15

Op zaterdag 15.3 is het jaarlijkse ledendag om 14 u in Hotel Plaza Koningin Astridplein te Antwerpen, een sympathieke en interessante samenkomst die ik niet wil missen, ook al ben ik "maar" 57 jaar.

Elke eerste donderdag van de maand is er een permanentie. De voorzitter Léon Favyts en een dame beantwoorden uw vragen. Het gaat door vanaf 14 u in het Pershuis op de Grote Markt te Antwerpen. Bij een kopje koffie wordt er gezellig over ons levenseinde gebabbeld.

Ik heb mijn beide ouders dement zien eindigen in mensonwaardige omstandigheden en ik ben blij dat er nu een uitweg voor is.

urieel
Lid geworden op: 13 mar 2008, 22:22
Locatie: limburg

13 mar 2008, 23:32

ik vind dat iedereen recht heeft om waardig te sterven.Ik heb ook besloten in dien ik ongeneeslijk ziek ben om er een ein aan te maken door een spuitje.ik heb al mensen zijn lijden :cry:
Iedereen doet zijn best ,en ik doe de rest

zotspook
Lid geworden op: 25 aug 2005, 15:14
Locatie: limburg

16 mar 2008, 20:52

En al dat lijden heeft geen enkele betekenis, een dier laten ze ook niet afzien, ik vraag mij af waarom dit bij mensen wel moet. Lijden is ook niet de moeite waard om het te ondergaan. En de wetgever kan de pot op met z'n wet, ik beslis zelf over m'n eigen leven en niet de wetgever. dat hij zelf z'n eigen wet volgt als hij daar zin in heeft, hij dringt maar iedere wet op die wij niet vragen maar toch zouden moeten aanvaarden.
Ook ik wil is graag komen kennis maken met het seniorennet ik ben al zelf over de vijftig tja een oud spook he ! of wat dacht je en ik werk ook bij senioren en heb altijd veel interesse ervoor gehad

Witse
Lid geworden op: 08 jul 2004, 17:22
Locatie: dicht bij Gent

20 mar 2008, 17:39

Ik zou dat zeker willen overwegen om ook dit te voorzien via een geldig reden en ik vraag mij af hoe die twee heren BV'S dat voor elkaar gekregen hebben.Alle respeckt voor hen maar waarom is dat nu zo moeilijk voor gewone mensen en is er zoveel aandacht geschonken in de media van deze 2 personen,waarom weigeren de dokters dat en dit ging zo snel en zonder tegenkantingen.
Heeft iemand een blanko formulier die geldig is en waarvoor geen discutie meer mogelijk is.
Wij moeten dit taboe doorbreken zoodat dit kan mits geldige redenen,niet zomaar.
Dat moet voorgelegd worden in het parlement zo snel mogelijk.
wat denken julle daarover.
bakker

20 mar 2008, 20:59

Witse, wat moet voorgelegd worden in het parlement ? De euthanasiewet is er toch ? U vraagt of er iemand een blanco document heeft , wel Witse de geijkte documenten zijn er toch.
Claus heeft al meer dan anderhalf jaar geleden het nodige gedaan om met deze wetgeving in orde te zijn .Dit kan je in alle persorganen lezen.
U spreekt van twee BV's. Ik veronderstel dat u die schepene bedoelt die enkele weken geleden overleed na euthanasie in Gasthuisberg.
Wel Witse, ook daar was wettelijk alles in orde .
Er was geen enkel verschil in de behandeling van die twee BV's zoals u zegt , en de gewone mens.
Ik weet wat ik hier zeg Witse, ik heb het meegemaakt met mijn schoonzus en met een vriend.

Witse
Lid geworden op: 08 jul 2004, 17:22
Locatie: dicht bij Gent

21 mar 2008, 18:14

Ik beweer niet dat de overledenen niet in orde waren met de wetgeving maar de mensen in dit geschreven hebben bij hun gezond verstand en nu in coma liggen en de dementen die moeten dat ook kunnen,zoals Wim Distelmans dat formuleert.

Daar gaat het om en daar moet er over gesproken worden en wetten aangepast worden.

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

22 mar 2008, 18:11

Witse, hier vindt je al wat je weten moet.

http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... rt_id=3326

En al de mensen di zooo zeker zijn dat ze euthanasie willen, je verlegt je grenzen wel heel erg tegen de tijd dat het zover is. Een heel goede palliatieve omkadering daar is heel veel aan gelegen.

Daar zouden ze in dit landje beter eens fatsoenlijk werk van maken dat de ene de bal niet altijd in het kamp van de andere gooit als de mensen een vraag hebben.

lionben
Lid geworden op: 10 jul 2015, 19:56
Locatie: Heverlee

10 jul 2015, 22:27

Guillro schreef:Na heelwat hospitalisaties heb ik moeten vaststellen dat heelwat mensen onnodig veel pijn lijden , zowel fysisch als psychisch. Daarom ook dat ik heelwat mensen aangeraden heb zich aan te sluiten bij de belgische vereniging " RECHT OP WAARDIG STERVEN ".Alle informatie over deze vereniging kan men vinden op " www.rws.be "
Mooie reclame, maar die doen ook niets als je euthanasie afgewezen wordt, omdat je je familie er niet wil bij betrekken en sommige zieken dit als hun eigen huisreglement eisen, wil je niet krijg je geen euthanasie, wat heb je aan al die organisaties,
joviaal persoon