Lubuntu 14.04 Lts GRUB 2 vindt MBR van Windows 10 niet.

Vragen/antwoorden betreffende Linux / Unix

HL
Lid geworden op: 17 mar 2008, 18:29
Locatie: Maasmechelen

22 aug 2015, 18:30

Na het upgraden van W78 naar W10 heb ik Lubuntu op de tweede schijf (HDD) geïnstalleerd. Ik wil Lubuntu gebruiken voor meer privicay. Lubuntu start nu enkel op als ik in het BIOS de voorrang aan de harde schijf geef. Graag zou ik het keuzemenu van het GRUB2 hebben zodat ik naar wens W10 of Lubuntu kan opstarten zonder in het BIOS te klooien.

Op mijn vorige Laptop Had ik tweemaal W7 en Ubuntu 12.04 Lts (W7 + UBuntu op SSD en W7 op harde schijf. Mooi keuzemenu verfraaid met foto.

Nu staat W10 op de SSD sdb) en Lubuntu op de HDD (sda.)
Ik heb een 64 bits systeem en UEFI (BIOS)

wat heb ik fout gedaan? Voor alle duidelijkheid hier afbeeldingen van Gparted.

Afbeelding
Met vriendelijke groet,
Bedankt voor de hulp

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

23 aug 2015, 12:22

Mogelijk heb je Lubuntu geïnstalleerd in legacy mode (met MBR). Aangezien je een systeem hebt met UEFI moet je Lubuntu ok in UEFI mode installeren. UEFI en MBR gaan niet samen.
Mogelijk moet je ook een UEFI bootable installatie medium maken (DVD, USB). In elk geval moet uw installatie medium in UEFI mode geboot worden.

Andere voorzorgen:
1. In het BIOS "Secure boot" uitzetten. (L)ubuntu ondersteund dat wel vanaf versie 12 maar het is niet getest en kan voor problemen zorgen.

2. In Windows instellingen "Snel starten" uitzetten. Anders kunnen de windows NTFS partities niet gemount worden en heb je geen toegang tot uw bestanden in windows mappen.

Start -> Instellingen -> Systeem -> Energiebeheer en slaapstand -> Extra energie instellingen -> Het gedrag van de aan/uit knoppen bepalen -> Instellingen wijzigen die momenteel niet beschikbaar zijn -> "Snel opstarten inschakelen" uitvinken:
Afbeelding



Success