Tabellen in Dreamweaver 8

Vragen/antwoorden betreffende het maken van je eigen website.

Saradee
Lid geworden op: 20 feb 2008, 20:24
Locatie: provincie Antwerpen

07 sep 2015, 15:19

In mijn website werk ik met tabellen. Het is ontworpen in één van de vorige versies van Dreamweaver.

Ik wil de kolommen met een vaste breedte instellen zodat bij het invoegen van tekst de kolommen dezelfde breedte behouden. Zoals in Exel dat je de terugloop kan instellen.

Heb al verschillende malen gegoogled, ln cursusboek gezocht en het één en ander uitgeprobeerd, bv. "no wrap" aanvinken, maar het helpt niet.

De tabel is normaal ingesteld op 98%, en wanneer ik dat wijzig in pixels blijft de breedte van de kolommen blijkbaar wel vast, maar pixels heeft zijn nadelen volgens wat ik gelezen heb.

Graag advies en alvast bedankt.
Sara
Laptop HP Pavilion dv7, Windows 7 Home Premium, Service Pack 1, 64 bits, Intel(R) Core(TM) i7-2370QM

coderunner
Lid geworden op: 27 mar 2006, 04:35
Locatie: Aubauke - Aentwaerepe

08 sep 2015, 14:33

Beste Saradee,

Heb je als eens geprobeerd de <td> ook te voorzien van een breedte in % (evenredig met de breedte van je tabelbreedte).
Vb. tabelbreedte is 96%; je hebt vier even brede kolommen --> 96% : 4 = 24%
Geef dus elke <td> de breedte van 24% mee --> <td width="24%">
óf
Hanteer je verschillende kolombreedtes dan is de som van alle kolombreedtes gelijk aan de totaalbreedte van de table.
Vb. 30% + 20% + 6% + 40% = 96%

mvg,
Coderunner
Bedank de perso(o)n(en) die je volledig op vrijwillige basis een antwoord geeft(geven) en/of beantwoord ten minste een reaktie op jouw vraag. Zo weten andere gebruikers EN de moderator dat je "probleem" al dan niet is opgelost. Alvast bedankt.

Saradee
Lid geworden op: 20 feb 2008, 20:24
Locatie: provincie Antwerpen

09 sep 2015, 08:17

Dank u wel coderunner.

Maar ik vind niet hoe ik de kolommen apart moet aanpassen; ik vind enkel de td voor de table.
Het zijn vier dezelfde kolommen, sommige cellen samengevoegd, maar denk niet dat dat invloed heeft. Of moet ik dat door een cel-aanduiding doen ?

Ben ondertussen flink aan het knoeien geweest. De pagina opnieuw gemaakt via een template en dan alles gekopieerd, maar dan, telkens ik een save wilde doen kwam er een venster om te saven als template, niettegenstaande de pagina eerder gesaved was als htm!! Dus ik dan nog wat verder geknoeid en nu, via enkele verschillende savings, werkt het terug zoals hoort.

Maar ik zit nog altijd met dat verspringen van de kolombreedtes. Misschien is dat het nadeel van %-instelling en moet ik daar maar mee leven?
Bij andere pagina's heb ik het opgelost door de tekst over de volle breedte van de table te laten lopen.

Heb onderaan de table in de vier kolommen een image placeholder gezet met de maximum breedte van de kolom. Maar dat help ook niet; bij invoegen van tekst in één van de kolommen wordt die toch nog breder.
:lol: :roll:

Ben uiteraard nieuwsgierig of er een oplossing is.

Alvast bedankt.
Sara
Laptop HP Pavilion dv7, Windows 7 Home Premium, Service Pack 1, 64 bits, Intel(R) Core(TM) i7-2370QM

coderunner
Lid geworden op: 27 mar 2006, 04:35
Locatie: Aubauke - Aentwaerepe

09 sep 2015, 12:00

Beste Saradee,

Met % werken betekent dat wanneer je de table een waarde meegeeft van bv. 98% deze table steeds voor 98% het scherm vult en dit ook naargelang de gebruikte schermresolutie. Bij een kleine resolutie (small scherm) zal de table er smaller uitzien dan bv. bij een hogere reolutie (breedscherm). Ook de kolommen passen zich aan aan de schermresolutie en vandaar dat je webpagina er steeds iets anders zal uitzien op elk ander scherm met een andere schermresolute.
Daarom gebruik je best pixels om een table breedte aan te geven om een table vaste waarden te geven, dan blijft deze op elk scherm even groot maar dan is de table niet altijd schermvullend.

Heb je misschien je werk al ergens op een server staan zodat ik kan kijken? Zeg dan ook hoe de table er eigenlijk zou moeten uitzien. Wens je je werk liever niet hier te plaatsen dan kan je de url (link) steeds via een privé-bericht naar mij sturen.

mvg,
Coderunner
Bedank de perso(o)n(en) die je volledig op vrijwillige basis een antwoord geeft(geven) en/of beantwoord ten minste een reaktie op jouw vraag. Zo weten andere gebruikers EN de moderator dat je "probleem" al dan niet is opgelost. Alvast bedankt.

Saradee
Lid geworden op: 20 feb 2008, 20:24
Locatie: provincie Antwerpen

10 sep 2015, 10:18

Coderunner,

Hier link naar de pagina waarover sprake en die nu met pixels is "vastgezet". Er mankeert nog vanalles volgens mij, gezien de link- en pagechecker, maar alles werkt zoals ik wil, dus ..... Hier inderdaad niet schermvullen.
http://www.merrytheschristmascollection ... houses.htm

Hier link naar een pagina in % en waar ik heb getracht de gewenste breedte van de kolommen in bedwang te houden door de teksten kort te houden. Hier inderdaad schermvullend 98%
http://www.merrytheschristmascollection ... azines.htm

Hier gaat het hier en daar de mist in; deze pagina moet ik nog aanpassen: http://www.merrytheschristmascollection ... angorn.htm

Indien nog vragen hoor ik het wel en alle advies zeker welkom.
Tara
Laptop HP Pavilion dv7, Windows 7 Home Premium, Service Pack 1, 64 bits, Intel(R) Core(TM) i7-2370QM

coderunner
Lid geworden op: 27 mar 2006, 04:35
Locatie: Aubauke - Aentwaerepe

10 sep 2015, 15:22

Beste Saradee,

Om eerlijk te zijn, zie ik het problem niet.
Misschien ligt het aan mijn schermresolutie dat tamelijk groot is ...
Welke schermresolutie gebruik jij?

mvg,
Coderunner
Bedank de perso(o)n(en) die je volledig op vrijwillige basis een antwoord geeft(geven) en/of beantwoord ten minste een reaktie op jouw vraag. Zo weten andere gebruikers EN de moderator dat je "probleem" al dan niet is opgelost. Alvast bedankt.

Saradee
Lid geworden op: 20 feb 2008, 20:24
Locatie: provincie Antwerpen

10 sep 2015, 16:39

Coderunner,

Volgens info via configuratie 1600 x 900 (zou aanbevolen zijn).

Zijn bij u dan de kolommen steeds even breed bij de pagina van Plastic?

Nog een vraagje met referte aan uw vorige opmerking: de table is 98% of pixels, 4 kolommen. 98 is niet mooi deelbaar door 4. Is 96 beter of maakt dat geen verschil ? 100 zal teveel zijn denk ik, zo zonder ruimte aan de zijkanten.

Groetjes, Sara
Laptop HP Pavilion dv7, Windows 7 Home Premium, Service Pack 1, 64 bits, Intel(R) Core(TM) i7-2370QM

coderunner
Lid geworden op: 27 mar 2006, 04:35
Locatie: Aubauke - Aentwaerepe

10 sep 2015, 17:01

Beste Saradee,

Ja, bij mij zijn de kolommen en tussenkolommen allemaal even breed.

Als je 98% neemt gedeeld door 4 neemt krijg je 24,5%. Dat is inderdaad niet deelbaar om een geheel getal te krijgen.
Dus:
of je neemt (3 x 24%) + (1 x 26%) = 98% of (3 x 25%) + (1 x 23%) = 98%
of (2 x 25%) + (2 x 24%) = (98%) of ...
of je neemt een tabelbreedte van een deelbaar getal dat een geheel getal geeft
bv. 96% : 4 = 24%

Die 2% gaat niet al te veel verschil geven hoor.

mvg,
Coderunner
Bedank de perso(o)n(en) die je volledig op vrijwillige basis een antwoord geeft(geven) en/of beantwoord ten minste een reaktie op jouw vraag. Zo weten andere gebruikers EN de moderator dat je "probleem" al dan niet is opgelost. Alvast bedankt.

Genieterke
Lid geworden op: 15 nov 2002, 01:36
Locatie: Maasmechelen

12 sep 2015, 01:55

Werken met pixels als breedte maat voorkomt verspringen van je kolommen:
<table width="900">
<tr>
<td width="300">&nbsp;</td>
<td width="300">&nbsp;</td>
<td width="300">&nbsp;</td>
</tr>
Dit is de eerste regel van een 3 kolommen tabel van elk 300 pixels breed.

Het Genieterke :P
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX !