Window mail folders onder Linux

Vragen/antwoorden betreffende Linux / Unix

Richard_2
Lid geworden op: 04 sep 2011, 16:03
Locatie: Wommersom

21 sep 2015, 15:46

Dag,
Ik installeerde recent Linux Mint Cinnamon V17.2 in dual boot met Windows XP.
Nu had ik graag mijn mail folders van Outlook Express kunnen gebruiken onder Lunix, zodat ik naadloos zou kunnen overschakelen van het ene naar het andere OS, zonder daarbij mails kwijt te spelen.
Mijn mail-folders zitten op de D-schijf die zowel op windows als linux bereikbaar is.
Is er een Linus programma waarbij die mogelijk is?
Dank bij voorbaat!

freemate
Lid geworden op: 09 sep 2015, 15:56
Locatie: de wereld

21 sep 2015, 20:32

De beste en simpelste methode om vanaf linux en windows je mails te bekijken en te beantwoorden is ze op de server van je provider te laten staan. Voor zover je provider een imap-server heeft.
Zonietbestaat er wel degelijk een virtueel platform waarin je windows kunt installeren maar vereist wel enige kennis daaromtrent.

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

22 sep 2015, 08:59

Wat ik al meermaals gedaan heb is het volgende:
Installeer Thunderbird op je Win XP. De eerste keer dat je die start zal die vragen wat hij moet importeren van Outlook Express. Selekteer alles.
Dan heb je al je mails en adressen in Thunderbird.
Installeer nu de addon ImportExportTools in Thunderbird, je vindt die dan terug onder het "Tools" menu. En gebruik die om alles te eksporteren.
Op je Linux PC zet je ook Thunderbird met dezelfde addon, breng je eksport bestanden over van je Win XP naar je Linux, en gebruik de addon om alles te importeren.
ik weet het, het klinkt als een omweg, maar uiteindelijk vermijdt het een hoop gezoek in de files van XP en heb ik - tot nu toe - nog nooit iets verloren in de omzetting.

Richard_2
Lid geworden op: 04 sep 2011, 16:03
Locatie: Wommersom

22 sep 2015, 09:23

hviaene schreef: Op je Linux PC zet je ook Thunderbird met dezelfde addon, breng je eksport bestanden over van je Win XP naar je Linux, en gebruik de addon om alles te importeren.

Klinkt veelbelovend, maar het blijft eenrichtingsverkeer.
Wanneer ik nadien weer in Windows werk en een aantal mails ontvang, zie ik die niet in Linux en omgekeerd.
Ideaal zou zijn als die Dondervogel dezelfde folders (.DBX files) zou gebruiken als Outlook Express. Dan zou ik de mails die ik in het ene OS ontvangen heb ook kunnen zien in het andere.
En het zal helaas nog enige tijd nodig zijn om geregeld terug te keren naar Windows...

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

23 sep 2015, 09:16

Als je je mail wilt kunnen gebruiken én op je Win XP (hoelang nog?) én op je linux, dan is er m.i. maar één oplossing: de webmail van je provider gebruiken.

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

23 sep 2015, 18:39

Met een IMAP mail server kan je uw mailboxen van gelijk waar benaderen. Benader je uw mails nog via een POP3 server dan kan je dat naar IMAP aanpassen. Locale mappen kan je natuurlijk alleen lokaal benaderen. Je kan deze indien gewenst naar de mailserver copieren/verplaatsen.Kijk hier hoe

Richard_2
Lid geworden op: 04 sep 2011, 16:03
Locatie: Wommersom

23 sep 2015, 21:38

hovel schreef:Met een IMAP mail server kan je uw mailboxen van gelijk waar benaderen.
Dit is lijkt me de perfecte oplossing voor mijn probleem. Ik zal er wel even mee zoet zijn maar ik kom er wel uit!
Heel erg bedankt!

wamukota
Lid geworden op: 13 dec 2004, 22:33
Locatie: Brugge

06 jan 2016, 19:11

Zowel je mail in TB benaderen in XP en Linux kan.

http://kb.mozillazine.org/Sharing_a_pro ... _and_Linux