Gezinszorg Thuiszorg

Vragen/antwoorden betreffende ouderdom

Eugeke
Lid geworden op: 05 jul 2011, 09:22
Locatie: Heule

25 sep 2013, 07:44

Verleden week heeft de helpster ons vierkantig laten staan, heel eenvoudig omdat ik gezegd heb dat ik nog altijd baas ben in mijn eigen huis, de laatste tijd deed nog juist het hoog nodige meer niet. Nu op zoek naar een andere dienst OCMW niets andere diensten gecontacteerd niets geen antwoord..Een mutatie naar een ander ziekenfonds zijn wij te oud. Wij hebben dringend hulp nodig wat nu???
Groetjes en tot later Liane

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

25 sep 2013, 08:15

Eugeke schreef:...heel eenvoudig omdat ik gezegd heb dat ik nog altijd baas ben in mijn eigen huis, ...
En wat zou de aanleiding geweest zijn tot deze uitspraak :roll:

Neen, je hoeft hier niet het ganse verhaal uiteen te doen, maar als ik dat zo lees, dan heb ik het vermoeden dat daar een voorgeschiedenis is. Als je hulp in huis haalt, dan komt deze hulp van een of andere organisatie, en je kan toch steeds met die organisatie contact opnemen in geval je niet tevreden bent met de geleverde prestaties, maar iemand gaan uitmaken brengt geen uitkomst, het bewijs ervan heb je nu.

Er is Familiehulp, Familiezorg, OCMW en ten slotte kan je eveneens verbinding opnemen met de sociale diensten van ofwel jouw gemeente, en ook met jouw ziekenfonds.

Hou er ook rekening mee dat je waarschijnlijk overal een wachttijd gaat moeten in acht nemen.

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

Eugeke
Lid geworden op: 05 jul 2011, 09:22
Locatie: Heule

26 sep 2013, 07:55

Voorgeschiedenis, wij zijn het slachtoffer geworden van roddels en kletsmajoren meer niet. Bij familiehulp moeten wij veranderen van mutualiteit en dat gaat niet De andere diensten is met dienstencheques en dat kuunnen wij niet betalen. Wij laten nu alles met rust en wachten af en ondertussen trekken wij onze plan.
Groetjes en tot later Liane

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

26 sep 2013, 08:15

Eugeke, eerst lees ik dat er dringend hulp nodig is, en nu dat je gaat afwachten en zelf je plan gaat trekken ...

Ik begrijp niet dat Familiehulp je kan dwingen van mutualiteit te veranderen, hoogst eigenaardig.

Wij hebben hier aan huis zowel hulp van de poetsdienst van het OCMW alsook van de strijkdienst van Familiehulp, OCMW is met dienstencheques, en Familiehulp op factuur, de prijzen zijn toch ongeveer gelijk, wel is het zo dat je de dienstencheques moet bestellen, en dus op voorhand betalen.
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

Eugeke
Lid geworden op: 05 jul 2011, 09:22
Locatie: Heule

01 okt 2013, 08:00

Door de hulp van de verpleging die aan huis komt hebben wij terug hulp in huis.Het is een dienst die van een woon en zorgcentrum is, en niet afhankelijk van een een ziekenfonds. En als het echt niet meer gaat is ons toekomst ook verzekerd en kunnen wij binnen in het rusthuis.
Groetjes en tot later Liane

flowerlady
Lid geworden op: 18 sep 2006, 23:23
Locatie: in ons mooie Haspengouw

14 sep 2014, 23:44

om hulp te krijgen van Familiehulp ,mag je bij om het even bij welk ziekenfonds ingeschreven zijn .Mijn dochter werkt al vele jaren voor familiehulp ,niet voor poetshulp ,maar als gezinshelpster ,die max ong 1 u op 3 mogen poetsen ,voor de rest strijken wassen koken boodschappen doen ,of hun klanten meenemen om eens een koffietje te gaan drinken ,mensen die anders nog niet eens meer buitenkomen .Maar bij familiehulp heb je ook nog 2 verschillends soorten poetshulpen ,bij de eerste betaal je volgens inkomen zoals de familiehelpsters ,maar bij de andere poetsdienst :PIT betaal je dus ook met dienstencheques zoals bij alle andere bedrijven van dienstencheques .
vriendelijke groetjes
Medion Akoya ,Windows 10,avg- avg firewall
ram:6 gb hd 1 thb.64 bits ,telenet

flowerlady
Lid geworden op: 18 sep 2006, 23:23
Locatie: in ons mooie Haspengouw

14 sep 2014, 23:52

Eugeke schreef:Verleden week heeft de helpster ons vierkantig laten staan, heel eenvoudig omdat ik gezegd heb dat ik nog altijd baas ben in mijn eigen huis, de laatste tijd deed nog juist het hoog nodige meer niet. Nu op zoek naar een andere dienst OCMW niets andere diensten gecontacteerd niets geen antwoord..Een mutatie naar een ander ziekenfonds zijn wij te oud. Wij hebben dringend hulp nodig wat nu???
Ja dat ken ik zo onderhand wel ,die verhalen over de helpster die de mensen zogezegd laat staan ,maar wat daaraan voorafgegaan is ???? mensen die hulp krijgen moeten goed weten wat de helpsters of poetsdiensten moeten en niet mogen doen ,daar wringt meestal het schoentje !!!
vriendelijke groetjes
Medion Akoya ,Windows 10,avg- avg firewall
ram:6 gb hd 1 thb.64 bits ,telenet

ninja22
Lid geworden op: 25 dec 2011, 12:00

15 sep 2014, 11:25

Toch niet te snel oordelen hoor,vaak ligt de oorzaak aan de mensen zelf,maar soms ook aan de helpsters.
Heb verleden jaar ook hulp moeten inroepen wegens een zware operatie.
Van mij mogen die alles doen zoals ze dat geleerd hebben of moeten doen.
Ik was thuis,ik kon niet helpen,wel kijken,en op mijn tanden gebeten en gezwegen.
Vooral met dienstencheques stelt zich dat probleem.
Veel van die meisjes/vrouwen komen omdat ze MOETEN!

En dan krijg je echt toestanden,om een lang verhaal kort te maken,ik heb mijn dienstencheques opgebruikt....en daarna zo goed en kwaad als het kon samen met mijn man zelf mijn plan getrokken.
Het hoefde niet perfect....maar het leek wel of dat meisje nog nooit gepoetst had.
Een heel voorzichtige aanwijzing,zo zou ik dat graag hebben ,kreeg ik brutaal antwoord,een uur vroeger stoppen....ik kon het niet beletten.
Nooit geweten dat je met een droge doek de vloeren kon kuisen!!!!!

Alles in huis gehaald zoals dat kantoor voorschreef,gezorgd voor koffie en frisdrank....het probleem is,niet bij allemaal natuurlijk,maar bij toch heel wat ....ze willen dat werk helemaal niet doen!

Dus ,ik zou echt niet zo meteen alles op degenen die om hulp vragen en betalen,daar de schuld leggen!

Klinkt zo goed he,als je hulp nodig hebt moet je zwijgen en dankbaar zijn!

flowerlady
Lid geworden op: 18 sep 2006, 23:23
Locatie: in ons mooie Haspengouw

15 sep 2014, 11:56

ninja22 schreef:Toch niet te snel oordelen hoor,vaak ligt de oorzaak aan de mensen zelf,maar soms ook aan de helpsters.
Heb verleden jaar ook hulp moeten inroepen wegens een zware operatie.
Van mij mogen die alles doen zoals ze dat geleerd hebben of moeten doen.
Ik was thuis,ik kon niet helpen,wel kijken,en op mijn tanden gebeten en gezwegen.
Vooral met dienstencheques stelt zich dat probleem.quote

Ninja het kan zijn dat er met poetsdiensten met dienstencheques wel meer problemen zijn ,maar die hebben ook geen opleiding gehad van bijna 1 jaar zoals de Polyvalent Verzorgenden van Familiehulp . En de toestanden waar ik het over had ,was over de jarenlange ervaring van een professioneel geschoolde gezinshelpster ;
wat je zegt over een uur vroeger vertrekken ,dan geef je haar toch tenminste 1 cheque van een uur minder ??
Ikzelf heb ook al hulp nodig gehad bij een schouderbreuk ,en natuurlijk doet iedere helpster niet alles hetzelfde als wijzelf Ik heb nu al 3 jaar dezelfde poetshulp met dienstencheques ,en het is er een van goud ,want ze heeft ook een betere rug dan ik al 30 jaar heb .Op 4 u maakt ze het hele huis(zonder verdieping ) schoon ,en ik moet die zelfs niets commanderen ,die ziet of de ruiten moeten gewassen worden of niet ,en ze heeft een vast ritueel ,en als ze naar huis gaat is mijn huisje spic en span !!!
vriendelijke groetjes
Medion Akoya ,Windows 10,avg- avg firewall
ram:6 gb hd 1 thb.64 bits ,telenet

Cyper
Lid geworden op: 12 jun 2013, 23:17
Locatie: Ieper

09 jan 2016, 15:20

Ik val bij het lezen van deze thread van de ene verbazing in de andere.
Familiehulp afhankelijk van een ziekenfonds???
Roddel en ruzie? Slecht poetsen??

Mijn ervaringen zijn heel anders, maar ik heb geen Familiehulp, maar Familiezorg. Misschien ligt het probleem met het ziekenfonds daar wel aan? Ik zou het niet weten.
Dienstencheques kan ik me ook niet permitteren. Ik krijg maar heel zelden een Familiezorgster op bezoek, omdat er een paar dames met pensioen zijn gegaan en de nieuwe regering geen subsidie wil geven voor nieuwe. Onze prijzen zijn aangepast aan ons inkomen, dus daarvan kan die dienst niet leven. En dan gaan ze natuurlijk prioriteiten stellen, ze moeten wel. De alleroudste en meest hulpeloze mensen hebben dan voorrang, en wie nog zijn plan kan trekken, die moet het allerlangst wachten.
Hoedanook, de dame die mij komt helpen met poetsen, die laat ik compleet haar eigen gang gaan en zelf beslissen wat ze doen zal en wat niet. Een familiehelpster is geen poetsvrouw: het is een vervanghuisvrouw. Tijdens de uren dat ze hier is, is zij de baas. Ik sta dan met grote ogen te kijken naar het ongelooflijk tempo, waarop ze mijn huisje te lijf gaat. In een paar uurtjes heeft ze alle vloeren gedweild, ramen gelapt, weet ikveel wat nog meer, genoeg voor mij om een hele week bezig te zijn. Zij dweilt nog op de ouderwetse manier: met een emmer sop van groene zeep, een dweil en een trekker. Ze schuift alles opzij en zet alles weer terug op zijn plek. Alles glimt, en ik heb de indruk dat ze nog maar pas begonnen is.

En dan te bedenken dat ze bij mij alleen s'namiddags doet, en dat ze dan al van s'ochtends bezig is bij iemand anders, en met de fiets van het ene gezin naar het andere rijdt! Onvermoeibaar is dat meisje, en altijd goed gezind.
Maar wij hebben alleen in West-Vlaanderen de vzw Familiezorg, elders in Vlaanderen is er alleen Familiehulp (wat een heel andere dienst is). Misschien zijn we wel verwend?
Eén ding is zeker: dingen als "ik ben nog altijd de baas in mijn eigen huis en jij hebt te doen wat ik zeg!", dat komt niet in mijn hoofd op om tegen haar te zeggen. Eerder het omgekeerde: als ze binnenkomt en rondkijkt, en vraagt: "waar zal ik beginnen?" dan antwoord ik: Dat mag je zelf uitzoeken, zolang je hier bent ben jij hier de meesteres. En dan duikt ze in mijn kast en diept te stofdoeken en andere spullen op die ze nodig heeft. Ik pas alleen op dat ik niet voor haar voeten loop, maar toch dichtbij genoeg blijf om tijdens het werken een babbeltje te onderhouden over koetjes en kalfjes.
En ik heb nog geen één keer spijt gehad van mijn onthechte houding, ik vind het een kwestie van respect tegenover haar. Ik ga haar niet commanderen, ze is mijn meid niet. Wat ik aan de dienst betaal, daar kun je nog geen muis van tewerkstellen! Als ze beslist dat het tijd is voor de pauze, dan zet ze zelf de waterketel voor de koffie op.

Kortom: ik wil mezelf niet als voorbeeld stellen, maar ik heb het gevoel dat familiehelpsters teveel als poetsvrouwen worden behandeld, en dat ze dat niet leuk vinden en daarom een gespannen verhouding ontstaat tussen de klant en de familiehelpster. Als je de Madame Marianne speelt, dan is alleen Nancy in staat om nog respect voor je op te brengen, en alle andere vrouwen denken dan: pfff, dat stuk madam chichi, laat ze haar eigen troep opruimen als ze het niet goed vindt wat ik doe! :x
En vóór je het zover laat komen, zal er vast en zeker een "voorgeschiedenis" bestaan. Wie daarin nu de schuldige en wie het slachtoffer is, heeft geen belang. Ik ben bang dat als de relatie verziekt is, er gewoon veranderd moet worden. Van dienst, of van familiehelpster, of van ziekenfonds, ik zou het niet weten; maar een verziekte relatie is maar heel zelden nog te herstellen.