Lantaarnopsteker in Antwerpen

Dit is de plaats voor cultuur en historie. Ook voor nostalgie en geschiedenis van steden, dorpen, kerken, rivieren, enz. kan je hier terecht.

nanou
Lid geworden op: 02 aug 2005, 17:45
Locatie: antwerpen

24 mei 2015, 07:38

Ik kreeg een afbeelding van zo'n man die een lantaarnpaal was aan 't oplichten met een lange stok . Ik meen me te herinneren dat ik als heel klein kindje zo iemand bezig zag ...weet er iemand wanneer dat beroep verdween in Antwerpen en in België ?

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

24 mei 2015, 09:44

Een lantaarnopsteker is een persoon die de vroeger nog op gas of olie werkende straatlantaarns aanstak, meestal met behulp van een lange stok. In sommige gemeenten was straatverlichting aanwezig in de vorm van een gespannen koord tussen tegenover elkaar staande gevels. Aan één gevel was een katrol bevestigd. Hiermee kon de lantaarnopsteker de straatverlichting op straat laten zakken om die aan te steken.

De lantaarnopsteker had in veel dorpen ook de rol van bewaker, omdat hij 's avonds door de dorpen of steden heen liep.

Doordat steeds meer plaatsen van gaslicht overgingen op het elektriciteitsnet is het beroep lantaarnopsteker geleidelijk uitgestorven.

De laatste lantaarnopsteker ging in Haarlem in 1957 met pensioen.

Lantaarnopsteker was een typisch "avondberoep" Zo was de lantaarnopsteker van het Limburgse Lutterade zo rond 1900-1920 overdag barbier en tegen de avond ging hij vergezeld door zijn geit de straat op om de negen lantaarns die het dorp telde aan te steken.

Referentie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lantaarnopsteker
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

24 jan 2016, 10:28

pastoor schreef: De lantaarnopsteker had in veel dorpen ook de rol van bewaker, omdat hij 's avonds door de dorpen of steden heen liep.
Heden ten dage zou hij gemolesteerd worden tijdens het uitoefenen van zijn beroep.
"De goede oude tijd" mijmeren we soms. Maar het is nog waar ook.
Ondank is 's werelds loon