Hulp aan bejaarden

Vragen/antwoorden betreffende ouderdom

ninekev
Lid geworden op: 13 okt 2006, 13:21
Locatie: Oudenaarde

21 feb 2016, 23:34

Mijn moeder is al jaren in het rusthuis en geniet van een uitkering hulp aan bejaarden.
Nu is haar huis verkocht, verliest ze dan haar uitkering ?

Met dank

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

22 feb 2016, 09:45

Dit zou je toch best vragen aan wie de uitkering nu uitbetaald, indien ze het achteraf te weten komen en dat ze onrechtmatig die uitkering ontvangen heeft zal ze die toch moeten teruggeven.

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender
Gast

22 feb 2016, 10:10

Hier een berichtje van iemand in dezelfde situatie:

Voor de berekening van de tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden wordt ook rekening gehouden met eventuele spaargelden, beleggingen, obligaties enz… Verder worden eenmalige ‘inkomsten’ uit erfenissen en opbrengsten uit verkoop van eigendommen en dergelijk ook beschouwd als zijnde inkomsten. Zo wordt – als ik me niet vergis – bij de verkoop van een eigendomswoning gedurende 10 jaar, 6% van de verkoopopbrengst beschouwd als zijnde inkomsten. De verkoop van de eigendomsappartementen van uw ouders, zal dus wel degelijk gevolgen hebben voor de tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden die uw ouders ontvangen. Let wel, er verandert niets aan haar ‘recht’ op deze tegemoetkoming, maar in de praktijk zal het wellicht zo zijn dat zij gedurende een aantal jaren een lagere of zelfs helemaal geen effectieve uitkering zullen ontvangen omdat bij de berekening een tegemoetkoming gelijk aan 0 wordt bekomen. Zij – en wanneer u binnenkort wordt aangesteld als bewindvoerder, dus u in die hoedanigheid – zijn verplicht deze eenmalige inkomsten te melden aan de FOD Sociale Zekerheid. In geval van een verkoop wordt denk ik ook de verkoopakte opgevraagd waarin de verkoopprijs vermeld moet staan.

fasol
Lid geworden op: 14 jan 2015, 20:16

22 feb 2016, 10:11

Als je het snel wil weten bel dan 0800 987 99
Of mail naar www.handicap.fgov.be.
Groetjes,
vlaanderen

ninekev
Lid geworden op: 13 okt 2006, 13:21
Locatie: Oudenaarde

22 feb 2016, 10:40

Bedankt voor de reacties,
ik had al zoiets gehoord, dat ze dit zou kwijt geraken,
en als ik het hier nu lees, zou het wel kunnen kloppen;

Groetjes