agorafobie

Hier is de plaats voor discussie en vragen over psychische aandoeningen

allone
Lid geworden op: 16 jan 2010, 21:11
Locatie: BEL

21 jul 2011, 22:51

ik
ik zoek info over agorafobie, mss met mensen die er ook last van hebben en wat zij er aan doen of welke geneesmiddelen zij nemen, ik kamp er al jaren mee, theoretisch snap ik wel hoe het zit maar de praktijk is wat anders, doei

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

25 jul 2011, 12:08

Heb je al hulp gekregen van anderen?

Ik had een kollega (op het werk) die dat had.
Hij kon het beheren behalve die ene keer
dat we samen de metro namen in Parijs,
richting Noordstation om naar huis tekomen.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

flowerlady
Lid geworden op: 18 sep 2006, 23:23
Locatie: in ons mooie Haspengouw

25 jul 2011, 13:42

Agorafobie of pleinvrees ,kan volgens mij ,zoals alle andere fobieen verholpen worden met hulp van psycholoog .
Medicijnen helpen hier niet voor ,behalve misschien kalmeermiddelen ???
Ik ken toch iemand die van vliegangst is afgeholpen door psychologische hulp .
vriendelijke groetjes
Medion Akoya ,Windows 10,avg- avg firewall
ram:6 gb hd 1 thb.64 bits ,telenet

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

03 aug 2011, 18:00

Flowerlady,

Psycholoog of psychiater (de laatste is veel goedkoper).
Ze kunnen veel verbeteren maar niet 100 %.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

07 aug 2011, 13:36

Ikzelf denk dat er een oplossing is die minder drastisch is dan kalmeerpillen waarvan je dan moeilijk afraakt op termijn.
Een fobie is een angst voor iets, dat weten we.
Wel die angst brengt hormonen in ons lijf die ons doen hyperventileren, dat is de grootste boosdoener die ons soms gevoelens geeft dat we er aan dood gaan.
Dus de ademhaling onder controle houden. Uitdaging aangaan, met beetjes. Niet te ver, en ondertussen buikademhaling toepassen.
Te simpel zal je zeggen, maar pas het maar eens toe.
Hoog op de borst ademhalen is funest, alleen goed als er grote inspanningen moeten geleverd worden: vechten of vluchten, maar dat is iets dat in onze contreien nog zelden nodig is.

Angel4
Lid geworden op: 25 jun 2006, 15:08
Locatie: NL

13 aug 2011, 14:36

Beste Allone,

21 jaar lang heb ik een agorafobie gehad, inderdaad versta je hieronder o.a. straat en pleinvrees maar ook meerdere angsten zijn daarbij aanwezig maar dat zul je wel weten uit ervaring.
Beste Allone, de naam die je koos ..... ja, als je een agora fobie hebt ben je verschrikkelijk eenzaam maar je kunt eruit komen, zeker weten want ook ik heb het ergste overwonnen.
Er zijn nog dingen zoals vliegen en op een boot, daar krijgen ze me met geen stok en en op maar het is (in mijn geval) dan ook niet noodzakelijk dus geen pijn.
Allone, ik heb totaal niets aan de 3 1/2 jaar gehad dat er een psycholoog bij me kwam want hij had geen fobie en wist er ook niets van merkte ik al snel maar hij bleef gewoon komen.
Toen wilde ze me voor een half jaar naar een soort van klein ziekenhuis hebben waar ik dan medicijnen zou krijgen die de angst weg zouden nemen, een proef dus.
Ik was wel bereid voor dit maar toen zeiden ze (destijds) dat ik mijn dochter dan naar een pleeggezin moest doen want die kon niet mee natuurlijk dus daar was geen sprake van, dat had ik er absoluut niet voor over want mijn dochter was mijn alles.
Toen ben ik het heel langzaam zelf gaan doen, stapje voor stapje en ja, na jaren van doorzetten heb ik het gered, helemaal alleen.
Wel heb ik sinds het begin van die fobie (en nu nog) Diazepam 5mg van ome dokter gekregen, die helpen je wel maar zijn niet heftig en verdoven je niet.
Als ik nu iemand in mijn omgeving zou kunnen helpen zou ik er geen seconde over nadenken en het meteen doen want je leven gaat aan je voorbij weet ik.
Als ik iemand kan helpen met raad zal ik dit ook niet laten maar zeker doen.
Geen idee of je in NL of Belgie woont maar ook daar zal er een hulpverlenende voor je klaar staan ..... ergens!
Geloof me als ik je zeg dat je er uit zult komen maar wees jezelf de baas en laat de fobie jou niet de baas zijn.
Ik hoop dat je zult slagen in het verslaan van die angst die ze fobie hebben genoemd want volgens mij is het iets wat uit je verleden komt of iets uit het heden waar je enorm van bent geschrokken (shock), een onverwerkte angst.

Ik wens je heel veel sterkte en als je nog iets wilt weten over hoe ik "dit" of "dat" toen deed ..... vraag het me gewoon.

Heel veel sterkte ..... je kunt het!

Het leven is net een bos, rechtdoor kan nooit.
.
Groetjes,
Angel4




riley
Lid geworden op: 08 nov 2005, 09:12

29 jul 2012, 16:01

herken hier veel van mezelf en we zijn heus niet alleen. Agorafobie vreet aan je leven ja en neemt heel veel weg. het begint met beetjes en ongemakjes maar het breidt uit. Ik ga niet naar psycholoog of psychiater, geloof niet dat ze me kunnen helpen.
Agorafobie is eigenlijk angst voor onze eigen reactie bij angst......

Zo omschrijf ik het.

Angst om ons belachelijk te maken bij een paniek aanval
Angst om ziek te worden als we met vrienden of familie ergens zijn...

Ik ken het allemaal.

Heb nog steeds geen oplossing gevonden . Blijven strijden of vereenzamen.....

Ik vind het een nare kwaal. Echt wel.

riley
Lid geworden op: 08 nov 2005, 09:12

03 mar 2016, 10:49

Angel 4. Heb je ooit andere medicatie genomen dan diazepam ? Diazepam is vooral een spierontspanner maar niet echt een angst medicatie. Al die benzo's die krijg je amper nog voorgeschreven. Ik voelde me goed met alprazolam maar dokters schrijven dat niet graag he. Gewenning zeggen ze dan. Dus ik MOET aan de Ad en ben daar zo bang van. Zit nu op 1/4 van wat ik zou moeten nemen en voel me al zo belabberd.......
Gast

04 mar 2016, 11:44

Diazepam is hetzelfde als valium, wel degelijk een benzo én angstremmer.

Riley, je kunt toch niet de rest van je leven benzo's nemen, die zijn heel verslavend.
Je bent bang van AD, dat zijn nochtans veel betere en meer betrouwbare medicijnen dan benzo's.

Wat je fobie betreft. Stel jezelf de vraag: "wat is nu het ergste dat mij kan overkomen als ik buiten ga".
Laat de angst maar komen, die gaat wel weg, er is niets dat blijft duren.
Als jij je heil blijft zoeken in allerlei pillen, dan raak je die fobie nooit kwijt. Ik geef pastoor wel gelijk, een fobie raak je nooit helemaal kwijt, dat is een deel van jezelf.
Heb je een betrouwbaar iemand die je kan vergezellen op een wandeling? Begin met kleine stukjes te wandelen, je zult steeds meer en meer zelfvertrouwen krijgen.
Wat mensen van je denken!! Trek je daar toch niks van aan, ze moeten toch iets hebben om over te roddelen.
Ik was 11 toen mijn fobie (geen pleinvrees) de kop opstak, ik ben er nu 65, 't is een deel van mezelf geworden, zou het raar vinden als hij of zij er opeens niet meer zou zijn. Maar ik geef je gelijk, het is een beperking, zeker weten.
Ik wens jou veel beterschap toe.

riley
Lid geworden op: 08 nov 2005, 09:12

04 mar 2016, 12:12

Bedankt Leah. Het grote vraagteken bij mij is ik neem enkel als ik ergens naartoe moet dat onbekend terrein is een benzo een alprazolam. Altijd 1 van 0.25 mg dat is licht maar volstaat. Als ik dat bekijk op maandbasis neem ik maximum 2 a 3 alprazolams van 0.25 mg . Dus echt niet overdreven veel. Want ik ben enorm tegen medicijnen dus ik ben heel streng op mezelf.
Weegt dat gebruik gezondheidshalve van die laat ons zeggen 3 alprazolams dan op tegen NU elke dag normaal gezien als ik naar dokter luister Lexapro van 10 mg ???????????
Ik blijf het absurd vinden.
Mijn fobie zal idd blijven bestaan. Volgens mij omdat ze puur genetisch ook is maar ik doe veel dingen. ik kan veel dingen.
NIET alles maar veel en dan die drie a 4 benzokes per maand.....Ja ik blijf het moeilijk hebben dat ik die zou vervangen door een dagelijkse AD met toch een resem bijwerkingen als ik er ooit mee wil stoppen. Ik blijf de logica van dokters hier niet begrijpen.
mijn voorgaande post aangaande agorafobie is van 2012 zie ik. Awel ik ben er zeker niet op achteruit gegaan. Ik doe aardig veel terug. Reizen kan ik nog niet maar dat is zowat het enige. Dus ja die lexapro is die echt nodig in mijn geval. Heb er enorm veel ?????? bij.
Gast

04 mar 2016, 14:33

Als je u kunt redden met die paar alprazolams per maand, dan zou ik zeker niet overschakelen op AD.

Met mijn excuses aan de topicopener, ik meende dat riley deze topic had geopend.

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

05 mar 2016, 11:49

Houden zo Riley; ik denk niet dat u verslaafd bent, dus grotere hoeveelheden gaan slikken zal niet nodig zijn.

riley
Lid geworden op: 08 nov 2005, 09:12

05 mar 2016, 12:22

bedankt allemaal. Dat denk ik toch ook. enkele alprazolams per maand of elke dag een AD. Dan is de som toch vlug gemaakt .