AARDING VOOR 1970

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (exacte) wetenschappen en techniek.

De kannibaal
Lid geworden op: 01 mei 2015, 18:25

12 jun 2015, 13:30

MichelN schreef:
De kannibaal schreef:Gij hebt nog minder praktijkervaring dan ik durfde vermoeden.
MEGAPROEST!
Laat maar zitten, jong, ik kom haast niet meer bij!
Haast U, rap naar Uw rietveld voor het te laat is.
Een beetje commentaar op Uw 2de grondige studie. Elke installateur van een beetje formaat is aangesloten bij een vakorganisatie. Ten eerste heeft men een basis voor het afsluiten van een CAO om de lonen vast te leggen. Ten tweede het is of was handig om de beste loonparameters te gebruiken bij het opstellen van herzieningsformules voor openbare werken.
De kleine voorschriftjes van Ebes gingen verder dan de buitenaansluiting. Aanvullende voorschriften op het TR, speciaal voor particuliere aansluitingen. Als groot installatiebedrijf had men er meestal geen weet van, daar de particuliere Klant niet behoorde tot de doelgroep. Het dateerde van een heel eind voor mijn tijd, maar de voorschriften waren een erfenis van oudere collega's.
Nog even ter informatie, want Mijnheer heeft gaarne de puntje op de i; Het ARAB is niet van toepassing voor particulieren. Het is enkel van toepassing voor de werknemers en werkgevers die opdrachten uitvoeren in opdracht en voor rekening van particulieren.

Bik
Lid geworden op: 16 feb 2016, 15:22

06 mar 2016, 02:02

Dat is nu de officiële kleur van de aardleider.
Rood wordt gebruikt als een stroom-voerende draaden net zoals alle andere kleuren voor el.draden en kabels. In principe mag je alle kleuren gebruiken voor stroom-voerende leidingen maar geel en groen zijn en blijven voorbehouden voor de aardgeleider te verbinden met de installatie.
In een huishoudelijke installatie zal er voor de aardleider het volgende tellen: hij moet in leidingen kunststofbuizen en kabels, moet de aardleider min de zelfde sectie hebben van de stroom-voerende draden: bv. bij doorsnede van 1,5 mm² is de aardleider ook 1,5 mm² maar geel/groen van kleur, de stroomdraden kunnen rood, bruin, zwart, grijs zijn of wit, De zogenoemde nul-leider is nu altijd blauw van kleur. Als met gebruik maakt van zwaardere secties van bv kabels dan geld hier ook dat de aard-geleider eveneens dezelfde sectie moet hebben van de stroom-voerende draden en de kleur is hier ook geel/groen. Dit zolang de draden of kabels niet groter worden dan 120mm², want afaf grotere secties bv. 240mm² kan en mag de aardleider 120mm² zijn.
Er is wel een verschil naarmate de de doorsnede van de stroomvoerende kabel , groter wordt. Een voorbeeld: bij een kabel met vier geleiders, t.w. 3 x fazen + nul-geleider + aarding zullen de stroomdraden 3 x 240 mm², de nulleider, in blauwe kleur, een sectie hebben van 120 mm² en de aarding zal uitgevoerd moeten worden in 120mm² geel/groen.
De minimale sectie voor de hoofdaarding van een woning is denk ik nu 25mm²( meestal gelegd onder de fundering en is een blanke koperdraad overtrokken met lood, tegen de corrosie en moet in één stuk gelegd worden, dus geen onderbreking, want ze meten dat, hij moet toekomen op de plaats waar het teller en verdeelbord( met de automaten ) zich bevinden. Okk alle apparaten in vochtige lokale moet goed geaard zijn, vermoed met 6 mm², dit is evenzeer voor de radiatoren van de cvw. Gasleiding valt hier ook onder.
Het beste zou zijn om eens het A.R.E.I.te cunsulteren, dit Algemeen Regelment over de Electrische Installatie zal veel leren, bekijk dan ook eens het hoofdstuk betreffende de badkamer, heel interessant.
Daar ik jaren lang in de rum en nieuwbouw hebt gewerk maar ook in bestaande el. veranderingen moest aanbrengen( r.t.t., Belgacom, Proximus ) vraag maar op en om helemaal naar jullie zinnen te maken, ik hielp mijn vader al van mijn 12, hij was meubelmaker en schrijnwerk was hem ook niet vreemd, heb ondertussen al een bibliotheek ineen geflanst, met massief hout en een radio en tv meubel, een tafel en ook wat stoelen zo vragen maar. Ik ben ook niet schuw van het fijner werk, batterijen vervangen van uurwerken,bandjes inkorten of vervangen en kan een beetje koken.
Zo, dat was het dan wel weer en: Oosterse maaltijd op zijn Duits: Nazi Göring..... en.... de waarheid wordt beter onthouden dan de leugen.

Bik
Lid geworden op: 16 feb 2016, 15:22

06 mar 2016, 02:03

Dat is nu de officiële kleur van de aardleider.
Rood wordt gebruikt als een stroom-voerende draaden net zoals alle andere kleuren voor el.draden en kabels. In principe mag je alle kleuren gebruiken voor stroom-voerende leidingen maar geel en groen zijn en blijven voorbehouden voor de aardgeleider te verbinden met de installatie.
In een huishoudelijke installatie zal er voor de aardleider het volgende tellen: hij moet in leidingen kunststofbuizen en kabels, moet de aardleider min de zelfde sectie hebben van de stroom-voerende draden: bv. bij doorsnede van 1,5 mm² is de aardleider ook 1,5 mm² maar geel/groen van kleur, de stroomdraden kunnen rood, bruin, zwart, grijs zijn of wit, De zogenoemde nul-leider is nu altijd blauw van kleur. Als met gebruik maakt van zwaardere secties van bv kabels dan geld hier ook dat de aard-geleider eveneens dezelfde sectie moet hebben van de stroom-voerende draden en de kleur is hier ook geel/groen. Dit zolang de draden of kabels niet groter worden dan 120mm², want afaf grotere secties bv. 240mm² kan en mag de aardleider 120mm² zijn.
Er is wel een verschil naarmate de de doorsnede van de stroomvoerende kabel , groter wordt. Een voorbeeld: bij een kabel met vier geleiders, t.w. 3 x fazen + nul-geleider + aarding zullen de stroomdraden 3 x 240 mm², de nulleider, in blauwe kleur, een sectie hebben van 120 mm² en de aarding zal uitgevoerd moeten worden in 120mm² geel/groen.
De minimale sectie voor de hoofdaarding van een woning is denk ik nu 25mm²( meestal gelegd onder de fundering en is een blanke koperdraad overtrokken met lood, tegen de corrosie en moet in één stuk gelegd worden, dus geen onderbreking, want ze meten dat, hij moet toekomen op de plaats waar het teller en verdeelbord( met de automaten ) zich bevinden. Okk alle apparaten in vochtige lokale moet goed geaard zijn, vermoed met 6 mm², dit is evenzeer voor de radiatoren van de cvw. Gasleiding valt hier ook onder.
Het beste zou zijn om eens het A.R.E.I.te cunsulteren, dit Algemeen Regelment over de Electrische Installatie zal veel leren, bekijk dan ook eens het hoofdstuk betreffende de badkamer, heel interessant.
Daar ik jaren lang in de ruw en nieuwbouw heb gewerkt maar ook in bestaande el. veranderingen moest aanbrengen( r.t.t., Belgacom, Proximus ) vraag maar op en om helemaal naar jullie zinnen te maken, ik hielp mijn vader al van mijn 12, hij was meubelmaker en schrijnwerk was hem ook niet vreemd, heb ondertussen al een bibliotheek ineen geflanst, met massief hout en een radio en tv meubel, een tafel en ook wat stoelen zo vragen maar. Ik ben ook niet schuw van het fijner werk, batterijen vervangen van uurwerken,bandjes inkorten of vervangen en kan een beetje koken.
Zo, dat was het dan wel weer en: Oosterse maaltijd op zijn Duits: Nazi Göring..... en.... de waarheid wordt beter onthouden dan de leugen.

Bik
Lid geworden op: 16 feb 2016, 15:22

06 mar 2016, 02:04

Dat is nu de officiële kleur van de aardleider.
Rood wordt gebruikt als een stroom-voerende draaden net zoals alle andere kleuren voor el.draden en kabels. In principe mag je alle kleuren gebruiken voor stroom-voerende leidingen maar geel en groen zijn en blijven voorbehouden voor de aardgeleider te verbinden met de installatie.
In een huishoudelijke installatie zal er voor de aardleider het volgende tellen: hij moet in leidingen kunststofbuizen en kabels, moet de aardleider min de zelfde sectie hebben van de stroom-voerende draden: bv. bij doorsnede van 1,5 mm² is de aardleider ook 1,5 mm² maar geel/groen van kleur, de stroomdraden kunnen rood, bruin, zwart, grijs zijn of wit, De zogenoemde nul-leider is nu altijd blauw van kleur. Als met gebruik maakt van zwaardere secties van bv kabels dan geld hier ook dat de aard-geleider eveneens dezelfde sectie moet hebben van de stroom-voerende draden en de kleur is hier ook geel/groen. Dit zolang de draden of kabels niet groter worden dan 120mm², want afaf grotere secties bv. 240mm² kan en mag de aardleider 120mm² zijn.
Er is wel een verschil naarmate de de doorsnede van de stroomvoerende kabel , groter wordt. Een voorbeeld: bij een kabel met vier geleiders, t.w. 3 x fazen + nul-geleider + aarding zullen de stroomdraden 3 x 240 mm², de nulleider, in blauwe kleur, een sectie hebben van 120 mm² en de aarding zal uitgevoerd moeten worden in 120mm² geel/groen.
De minimale sectie voor de hoofdaarding van een woning is denk ik nu 25mm²( meestal gelegd onder de fundering en is een blanke koperdraad overtrokken met lood, tegen de corrosie en moet in één stuk gelegd worden, dus geen onderbreking, want ze meten dat, hij moet toekomen op de plaats waar het teller en verdeelbord( met de automaten ) zich bevinden. Okk alle apparaten in vochtige lokale moet goed geaard zijn, vermoed met 6 mm², dit is evenzeer voor de radiatoren van de cvw. Gasleiding valt hier ook onder.
Het beste zou zijn om eens het A.R.E.I.te cunsulteren, dit Algemeen Regelment over de Electrische Installatie zal veel leren, bekijk dan ook eens het hoofdstuk betreffende de badkamer, heel interessant.
Daar ik jaren lang in de ruw en nieuwbouw heb gewerkt maar ook in bestaande el. veranderingen moest aanbrengen( r.t.t., Belgacom, Proximus ) vraag maar op en om helemaal naar jullie zinnen te maken, ik hielp mijn vader al van mijn 12, hij was meubelmaker en schrijnwerk was hem ook niet vreemd, heb ondertussen al een bibliotheek ineen geflanst, met massief hout en een radio en tv meubel, een tafel en ook wat stoelen zo vragen maar. Ik ben ook niet schuw van het fijner werk, batterijen vervangen van uurwerken,bandjes inkorten of vervangen en kan een beetje koken.
Zo, dat was het dan wel weer en: Oosterse maaltijd op zijn Duits: Nazi Göring..... en.... de waarheid wordt beter onthouden dan de leugen.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

07 mar 2016, 21:00

Bik schreef:Dat is nu de officiële kleur van de aardleider.[...]
Ok, je hebt het nu drie keer gepost en acht maanden na de eerste post, daarom is het nog niet allemaal evangelie wat je vertelt.
Daarenboven is alles al uitgelegd in voorgaande berichten.
In de openingspost staat wel duidelijk dat het gaat om een bestaand appartementsgebouw, dus totaal niets met nieuwbouw te maken.
[...grote knip]
. Dit zolang de draden of kabels niet groter worden dan 120mm², want afaf grotere secties bv. 240mm² kan en mag de aardleider 120mm² zijn.
Er is wel een verschil naarmate de de doorsnede van de stroomvoerende kabel , groter wordt. Een voorbeeld: bij een kabel met vier geleiders, t.w. 3 x fazen + nul-geleider + aarding zullen de stroomdraden 3 x 240 mm², de nulleider, in blauwe kleur, een sectie hebben van 120 mm² en de aarding zal uitgevoerd moeten worden in 120mm² geel/groen.
Dat bestaat niet, de grootste sectie in EXVB 5G is 35mm², in XVB 16mm²
De minimale sectie voor de hoofdaarding van een woning is denk ik nu 25mm²( meestal gelegd onder de fundering en is een blanke koperdraad overtrokken met lood,[...]
Neen, dat is 35mm² en alleen voor nieuwbouw.
hij moet toekomen op de plaats waar het teller en verdeelbord( met de automaten ) zich bevinden.
Neen, dat is niet verplicht.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

09 mar 2016, 15:09

Buiten een aarding geplaatst van de waterleiding en alles is goedgekeurd.
De aarding volgens de regels volgens 1971 zijn toegelaten.
Intussen zijn er nog app gekeurd en deze keurders geven mij gelijk di ingenieur zoals hij zich noemt meg enkel vanaf de meter in het app kontroleren en heeft met de rest niks te zoeken.
Intussen beginnen de inspecties op mijn zenuwen te werken
Lift volgens de Europese normen. 50 lux aan het bordes van de lift.
Isolatie van het dak. En nu weer de ventilatie van de stook ruimte.
Zuivere geld klopperij.