Wat is de mens ?

hier is plaats voor alle wereldreligies

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

24 mar 2016, 20:56

*leah* schreef:
Wilsophie schreef:Geloven zonder te weten spreekt mij niet aan en herken ik ook niet want voor mij is geloof juist een "zeker weten".
"Dit is de hoop, ons zeker weten:
Het zoonschap dat al op ons wacht
Nieuw leven is ons toebedacht
waarin wij rijk reeds mogen heten".
"Zoonschap", wil je zeggen dat wij allen terug zullen komen als mannen?
Voor mij hoeft het dan niet, ik wil een vrouw zijn!
Als je de argeloosheid van sommige posters en hun grenzeloze vertrouwen op bepaalde loze beloften hier leest; is de -op het eerste gezicht- onbegrijpelijke houding van veel moslims toch makkelijker te begrijpen. Hopelijk behoren die gelovenden tot een afnemende minderheid maar sommige Belgen hebben helaas de Verlichting gemist.
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

25 mar 2016, 10:54

socrates schreef:Als je de argeloosheid van sommige posters en hun grenzeloze vertrouwen op bepaalde loze beloften hier leest; is de -op het eerste gezicht- onbegrijpelijke houding van veel moslims toch makkelijker te begrijpen. Hopelijk behoren die gelovenden tot een afnemende minderheid maar sommige Belgen hebben helaas de Verlichting gemist.
Afstand nemen van wat de cultuur, in al zijn vormen, ons aanbiedt lijkt nog niet al te veel mensen bezig te houden.
En dat is noodzakelijk als je vernieuwing wilt.

Je hebt het over de "Verlichting"... Wel, wat is er terechtgekomen van de idealen van de Amerikaanse en Franse Revoluties, die hebben plaats gevonden in het zog van de inzichten van die zogenaamde "verlichting": Vrijheid, Gelijkheid, Broeder/Zuster(sic)lijkheid?!

Leven we dan werkelijk in een ware democratie, waarin mensen elkaar als gelijken beschouwen? Of is de hiërarchie - vóór de revolutie gepersonaliseerd door de adel - weer binnen geslopen in de vorm van de nieuwe rijken (in complottheorieën als "illuminati" omschreven) dezer aarde?

Je kan constateren dat het cynische uitbuiten van hele bevolkingsgroepen, en ze tegen elkaar opzetten in eindeloze oorlogen - waaraan de militair-industriële complexen der grootmachten fortuinen verdienen - gewoon doorgaat.

Is het deterministisch materialisme, dat nu binnen het menselijk denken de plak zwaait, ook geen cultuurverschijnsel dat in vraag dient gesteld te worden?

Het is duidelijk dat, zolang er niet genoeg mensen zijn, die hun medemensen in gedachte en handelen werkelijk als broeders/zusters beschouwen, er weinig toekomst is voor de mensheid.

Om dat te kunnen verwezenlijken is het inderdaad nodig om afstand te nemen van wat de cultuur, waarin we geboren werden, ons probeert op te dringen.
Solidariteit is maar mogelijk als we ophouden met onszelf te identificeren met een groep: stam, clan, nationaliteit, godsdienst, ideologie enz.

Van het moment dat je je identificeert met een groep, zet je je af tegen andere groepen en is geweld onvermijdelijk.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain
Fazal

25 mar 2016, 11:25

Wilsophie schreef:Geloven zonder te weten spreekt mij niet aan en herken ik ook niet want voor mij is geloof juist een "zeker weten".
"Dit is de hoop, ons zeker weten:
Hoedatte??? Hoe kunnen jullie dat zó zéker weten???
Ik versta hieronder dat jullie hopen het zeker te weten. Niet omgekeerd!

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

25 mar 2016, 11:46

Vesselin schreef:[
Afstand nemen van wat de cultuur, in al zijn vormen, ons aanbiedt lijkt nog niet al te veel mensen bezig te houden.
En dat is noodzakelijk als je vernieuwing wilt.
Cultuur omvat ook "politiek" dwz macht ! Wie zal er ooit in slagen machthebbers, van alle soorten, wereldwijd, te dwingen om hun macht los te laten ? Wie kan, als individu, een golfbeweging op gang brengen die wereldomvattend de mensheid een vernieuwd inzicht kan geven in de zin of onzin van bepaalde culturele zekerheden ? Wie zal de mens laten inzien dat enkel een volledig seculiere maatschappij borg kan staan voor de revolutionaire idealen ? Kan een mens overleven zonder egoïsme ? Dat is uiteindelijk de oerdrift die ons allen overeind houdt en tegelijk de absolute grens van elke mogelijke solidariteit.
Wellicht is een wereldomvattende ramp nodig, bv de klimaat-verandering.
Momenteel is de tendens helaas eerder om een nog engere tribale vorm van samenleving te gaan promoten via de kracht van verandering. :idea:
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

25 mar 2016, 14:52

Fazal schreef:
Wilsophie schreef:Geloven zonder te weten spreekt mij niet aan en herken ik ook niet want voor mij is geloof juist een "zeker weten".
"Dit is de hoop, ons zeker weten:
Hoedatte??? Hoe kunnen jullie dat zó zéker weten???
Ik versta hieronder dat jullie hopen het zeker te weten. Niet omgekeerd!

Fazal , een mens bestaat niet alleen uit vlees en been , maar heeft ook een geest !
Als een mens tot geloof komt in Christus , ontvangt deze de Geest van Jezus , zoals Hij beloofde . En Deze is het die overtuigt van de waarheid , vandaar dat ZEKER WETEN !
Dat vrààgt geen bewijs , dat IS een vaste overtuiging die verder gaat dan vlees en been , en is daarom moeilijk te begrijpen voor ongelovigen .
Doe dus maar geen moeite jongen !
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

Wiana
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:04
Locatie: Brugge

25 mar 2016, 15:06

ebenhaezer schreef: En Deze is het die overtuigt van de waarheid , vandaar dat ZEKER WETEN !
Sorry, maar m.i. is er een verschil tussen "overtuigd zijn van iets" en " zeker weten."

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

25 mar 2016, 15:34

Wiana schreef:Sorry, maar m.i. is er een verschil tussen "overtuigd zijn van iets" en " zeker weten."
Heel interessant filmpje wat dat betreft, we are the imagination of ourselves.

http://www.a-dvaita.nl/film1.htm

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

25 mar 2016, 15:49

Wiana schreef:
ebenhaezer schreef: En Deze is het die overtuigt van de waarheid , vandaar dat ZEKER WETEN !
Sorry, maar m.i. is er een verschil tussen "overtuigd zijn van iets" en " zeker weten."

Zo Wiana , leg jij nu even uit wat dat verschil is tussen ' overtuigd zijn van iets ' en ' het zeker weten ' . Ik luister .
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

Wiana
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:04
Locatie: Brugge

25 mar 2016, 15:59

Luisteren, zal moeilijk zijn, vrees ik ;-), ebenhaezer, tenzij.... u er zich kan van overtuigen dat u woorden-die-u-leest, ook kan horen;-).

Weet u dan zeker dat u ze écht hoort?
:roll:

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

25 mar 2016, 16:44

Wiana schreef:Luisteren, zal moeilijk zijn, vrees ik ;-), ebenhaezer, tenzij.... u er zich kan van overtuigen dat u woorden-die-u-leest, ook kan horen;-).

Weet u dan zeker dat u ze hoort?
:roll:

Ik weet niet juist wat je bedoeld Wiana , maar als ik lees in Gods Woord , dan dringen die woorden wel door in mijn hart , met het effect dat het mij blij maakt , of bedroefd , naar gelang de boodschap . Dat is dan wel een soort horen in mijn ziel als je wilt , en dan heb ik wel de overtuiging en zekerheid dat de Heer met mij spreekt .
Maar ik denk niet dat God zich bezig houd met woordspelletjes , hij zorgt alleen dat wij het begrijpen en daar gaat het om , is het niet ?
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

Wiana
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:04
Locatie: Brugge

25 mar 2016, 16:54

ebenhaezer schreef:
Ik weet niet juist wat je bedoeld Wiana , maar als ik lees in Gods Woord , dan dringen die woorden wel door in mijn hart , met het effect dat het mij blij maakt , of bedroefd , naar gelang de boodschap . Dat is dan wel een soort horen in mijn ziel als je wilt , en dan heb ik wel de overtuiging en zekerheid dat de Heer met mij spreekt .
Maar ik denk niet dat God zich bezig houd met woordspelletjes , hij zorgt alleen dat wij het begrijpen en daar gaat het om , is het niet ?
Uw volste recht, uiteraard, ebenhaezer, om bepaalde zaken te zien/voelen, zoals u ze wil zien/voelen.

Een woordspelletje is het helemaal niet; moeilijk evenmin:
het is niet omdat men van iets overtuigd is, dat het effectief ook zo IS.
Fazal

25 mar 2016, 21:00

Natuurlijk niet!

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

25 mar 2016, 23:19

ebenhaezer schreef:
Fazal schreef:
Wilsophie schreef:Geloven zonder te weten spreekt mij niet aan en herken ik ook niet want voor mij is geloof juist een "zeker weten".
"Dit is de hoop, ons zeker weten:
Hoedatte??? Hoe kunnen jullie dat zó zéker weten???
Ik versta hieronder dat jullie hopen het zeker te weten. Niet omgekeerd!

Fazal , een mens bestaat niet alleen uit vlees en been , maar heeft ook een geest !
Als een mens tot geloof komt in Christus , ontvangt deze de Geest van Jezus , zoals Hij beloofde . En Deze is het die overtuigt van de waarheid , vandaar dat ZEKER WETEN !
Dat vrààgt geen bewijs , dat IS een vaste overtuiging die verder gaat dan vlees en been , en is daarom moeilijk te begrijpen voor ongelovigen .
Doe dus maar geen moeite jongen !
Precies en als men dan invult dat "het zoonschap" staat voor terugkomen als man dan weet je zeker dat het paar'len voor de zwijnen werpen is. Totaal niet te begrijpen voor ongelovigen. Maar helaas ook veel traditionele kerken kennen het begrip "geleid worden in heel de Waarheid" helaas niet.
De taale Kanaäns zoals dat zo mooi heet wordt dan niet verstaan. Daarom zijn er nauwelijks nog Christelijke forums over gebleven.

In de Bijbel is het begrip "hoop" een woord wat spreekt over "toekomstverwachting", het wordt genoemd "de zalige hoop die in ons is". In onze taal is "hoop" geen zeker weten, in de Bijbel wel. Maar dit verder terzijde.
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

25 mar 2016, 23:27

Wiana schreef:Luisteren, zal moeilijk zijn, vrees ik ;-), ebenhaezer, tenzij.... u er zich kan van overtuigen dat u woorden-die-u-leest, ook kan horen;-).

Weet u dan zeker dat u ze écht hoort?
:roll:
De Bijbel zegt dat het geloof uit het gehoor is. Een gelovige wandelt in geloof en niet in aanschouwen. Het gaat namelijk over de onzienlijke dingen. Over Geestelijke zaken. Je hoort uiteraard geen stemmen , dat is onzin. Maar je ervaart wel dat je door de Geest Gods geleid wordt in Zijn Waarheid, want alleen door Zijn Woord leer je God kennen en ga je Zijn plan zien dat Hij ontvouwd heeft in de Schrift.
Hebr. 1 vers 1 zegt dat God eertijds op velerlei wijzen en vele malen heeft gesproken via de profeten, maar dat Hij nu spreekt via Zijn Zoon en Zijn Zoon IS het Woord. Daarom gaat de Bijbel voor gelovigen echt leven!
En spreekt God tot Zijn kinderen.
Hij doet nu geen werk aan de wereld, dat is volbracht, ruim 2000 jaar geleden. God doet nu een "Werk" aan en in gelovigen. De Here Jezus is nu onze Hogepriester die voor ons bidt en pleit bij de Vader en onze voeten dagelijks wast en ons binnenste reinigt en heiligt zodat wij rein voor God staan en in alle vrijmoedigheid mogen naderen tot de troon van genade, daar zit geen paus tussen, geen Maria, geen dominee, want het voorhangsel is gescheurd en de toegang is vrij.
Overigens kan elk mens die dat wil in alle vrijheid tot God naderen en een keuze maken in zijn leven om Hem te geloven en ook te volgen op weg naar wat Corrie ten Boom noemde: "Het beste komt nog."
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

26 mar 2016, 09:20

Wilsophie schreef: [...]want het voorhangsel is gescheurd en de toegang is vrij.
Weer eens voorbeeld van het niet begrijpen van het N.T.
Het voorhangsel was niet echt gescheurd, gezien dit nog werd intact werd meegedragen in de triomftocht van Titus in 71 n.C.
De auteur van het Marcus evangelie wil met het scheuren zeggen dat JHWH de Tempel verlaten had.(Markus 15: 34 Mijn God, Mijn God! Waarom hebt Gij Mij verlaten?) Dit evangelie is geschreven in 71 - 72 na de val van Jeruzalem en de plundering van de Tempel. JHWH had volgens Markus de joden verlaten en partij gekozen voor de overwinnaar. Vandaar deze uitspraak : Markus 15: 39 En de hoofdman over honderd, die daarbij tegenover Hem stond, ziende, dat Hij alzo roepende den geest gegeven had, zeide: Waarlijk, deze mens was een Godszoon! ( de vertaling uit het Koinè Grieks laat hier meermaals te wensen over. Gods zoon is in figuurlijke zin bedoeld. Een joods auteur zou het nooit hebben over een fysieke zoon, gezien dit blasfemie zou zijn ).