Wat geeft de best mogelijke kwaliteit aan mijn leven

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

02 apr 2016, 08:01

Wat is er nodig om de dagelijkse beleving van mijn leven kwaliteit te geven.
Kwaliteit in de betekenis van: Wat geeft me innerlijke vrede, plezier in het leven, of maakt mij gelukkig (om deze zwaar beladen term dan misschien toch maar te gebruiken).

Voor mij is het dan onvermijdelijk om te onderzoeken wat innerlijke vrede/evenwicht in de weg staat.
Dan is mijn antwoord: angst en weerstand (ook te definiëren als agressie, woede).

Angst en weerstand zijn een uitdrukking, binnen mijn denkend bewustzijn, van wat biologen/ethologen omschrijven als de "flight or fight response" (vlucht- of vecht reactie) binnen het overlevingsmechanisme in de dierenwereld.

De vraag is: kunnen wij dit als mens bewust overstijgen.

Dat is de moeite van het onderzoeken waard.

Als je zegt: "Dit zijn evolutionaire krachten waaraan geen ontkomen is", dan zie je dat misschien als een axioma en stopt je onderzoek en zet je jezelf voor altijd in deze opinie vast.

Maar zelfs de "hogepriester" van het neo-darwinisme, Richard Dawkins, zegt onomwonden dat hij niet wil leven in een mensenmaatschappij die gestuurd wordt door de brute evolutionaire krachten en geeft hiermee impliciet aan dat het mogelijk is deze te overstijgen.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain
Gast

02 apr 2016, 12:37

Interessante vraag Vesselin, dat is tenminste realiteit.

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

02 apr 2016, 13:28

Als het de realiteit is, geef dan eens antwoord. Ik ben benieuwd.
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

02 apr 2016, 18:43

Jij vond het toch een interessante vraag? Dan zou jouw antwoord ook interessant kunnen zijn. Allemaal bluf dus....
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner

Wiana
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:04
Locatie: Brugge

02 apr 2016, 19:05

De pot verwijt de ketel....

Gekend?
Anders: Google is your friend ;-)

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

02 apr 2016, 20:23

Kwaliteit van leven is voor mij aan de orde als er sprake is van beperktheden door ziekten of gebrek.
Ik voel er weinig voor om binnen de sfeer op dit forum over privé zaken te spreken die daar mee te maken hebben.
Je kunt bij wijze van spreken ook dankbaar zijn dàt je nog leeft en dat je weinig invloed hebt op de kwaliteit van jouw leven.
Wat rest is vrede hebben met wat je tot nu toe hebt ontvangen.
Wat google hiermee te maken heeft begrijp ik niet.
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

02 apr 2016, 21:33

Maar zelfs de "hogepriester" van het neo-darwinisme, Richard Dawkins, zegt onomwonden dat hij niet wil leven in een mensenmaatschappij die gestuurd wordt door de brute evolutionaire krachten en geeft hiermee impliciet aan dat het mogelijk is deze te overstijgen.
Het valt me altijd op dat de zogenaamde wijsheid van de wereld nèt iets omgebogen wordt en a.h.w. 'gepikt' is uit de Wijsheid van God ( bestaande in verborgenheid) iemand noemde dat ( terecht) een mysterie.

De Bijbel is daar m.i. veel duidelijker over en zegt heel eenvoudig dat je door wedergeboorte, UIT de wereld getrokken wordt en geplaatst wordt in het koninkrijk van de Zoon Zijner liefde.
Dat is geen mensenwerk, maar dat is Gods Werk.
Door die positie te krijgen, maar ook in te nemen krijg je niet een betere kwaliteit van leven, maar een volkomen NIEUW Leven.
En dat Nieuwe Leven is niet tijdelijk, maar duurt eeuwig. Veel mensen kijken uit naar dat wat komen gaat nà de dood, maar zelf ervaar ik dat dat nieuwe leven NU al gestalte krijgt en ook nu al begonnen is.
Er is één beperking en dat is dat we nog steeds leven in een lichaam wat uit de aarde "aards" is. Maar daarvan weet je in ieder geval dat je ervan verlost wordt, voor de één komt dat moment vroeg en voor de ander zoals mijn moeder mag ze tot haar ruim 90e jaar erin wonen wat langzamerhand meer een last dan een lust is en ziet zij uit naar de verlossing van haar lichaam.
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

03 apr 2016, 00:14

Jalouzie is sowieso geen goeie eigenschap.
Misschien juist daarom hetzelfde verlangen wat de apostel Paulus had. Hij zei dat hij ernaar verlangde om bij Christus te zijn omdat hem dat verreweg het beste leek.
Zoals Corrie ten Boom zei toen ze in het concentratiekamp zat: "Het beste komt nog".
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

03 apr 2016, 11:15

Ik geef het op.... ik had weer een kleine opflakkering van het verlangen om nog eens in dialoog te gaan.

Dit topic was een poging om het te hebben over de best mogelijke psychologische houding voor het leven op deze aarde.
Maar niemand lijkt geïnteresseerd.

Dus wordt het weer ingepalmd door gelovigen, en hun boodschap, die, in de geest, blijkbaar deze aarde reeds verlaten hebben.

Enfin... salut en de kost. (No bad feelings, by the way: nil humani a me alienum puto!) :lol:
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain
Gast

03 apr 2016, 11:38

Vesselin

Ik heb maar niets geschreven, ik word meteen beschuldigd van bluf nog voor ik een woord had geschreven.
Misschien word ik nu ook weer van iets beschuldigd als ik zeg dat ik het fijn vind dat ik morgen een lentekrans ga maken.
Ik hou het leven graag eenvoudig, zolang ik hier op aarde ben probeer ik er het beste van te maken en wat er daarna komt dat zie ik dan wel.
Ik denk niet dat er één iets is dat kwaliteit geeft aan je leven, dat zijn diverse kleine dingen (voor mij dan toch), iedere dag iets anders, liefst klein en eenvoudig.

Wiana
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:04
Locatie: Brugge

03 apr 2016, 13:07

*leah* schreef:Vesselin

Ik heb maar niets geschreven, ik word meteen beschuldigd van bluf nog voor ik een woord had geschreven.
Misschien word ik nu ook weer van iets beschuldigd als ik zeg dat ik het fijn vind dat ik morgen een lentekrans ga maken.
Ik hou het leven graag eenvoudig, zolang ik hier op aarde ben probeer ik er het beste van te maken en wat er daarna komt dat zie ik dan wel.
Ik denk niet dat er één iets is dat kwaliteit geeft aan je leven, dat zijn diverse kleine dingen (voor mij dan toch), iedere dag iets anders, liefst klein en eenvoudig.
"Amen", zou ik zeggen,"leah", want wat jij schrijft, geldt zeker voor de meesten onder ons!
Leven is een complexiteit: elke dag opnieuw blij zijn dat de zon weer opgaat en elke dag opnieuw proberen om "er het beste van te maken".
Elke avond dankbaar zijn, want elke dag maken we wel iets moois mee!

Je tijd verprutsen met hopeloos gegok en gegis ( "Wat bedoelde die daar, zoveel eeuwen geleden wel mee?" Deze bijbelkenner zegt het zus; de andere dan weer zo...) is zinloze woorden- en gedachtenkramerij!
Maar ja, tijd moet ingevuld worden... het echte leven komt pas, nadat we van ons lichaam "verlost" zijn, dus....

De zon schijnt, in de tuin zie je de uitbundige start van een nieuw (aards) leven, mensen slaan opgeruimd een blije babbel, een "leuk dat je er bent!"
Ik denk dat "God" glimlachend denkt " Zo is het goed!"

Wiana

Wiana
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:04
Locatie: Brugge

03 apr 2016, 16:35

ineke-kitty schreef:De "kwaliteit" van MIJN leven hangt niet af van of de zon wel of niet schijnt, of dat ik lekker op een terrasje een drankje nuttig, hoewel dat allemaal prima is.

Als je alleen daar de kwaliteit van het leven aan ophangt, ben je de meest betreurenswaardige van alle mensen zegt de apostel Paulus.
Als je geen enkel uitzicht hebt op het leven NA dit aardse leven, heb je er weinig van begrepen.
Toch wéér typisch dat sommigen alleen maar selectief kunnen lezen, zowel naar de letter als naar de geest, om toch maar gelijk te halen.
Wat baten kaars en bril ....

't Zal mij een zorg zijn.

Wiana

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

03 apr 2016, 17:33

ineke-kitty schreef:De "kwaliteit" van MIJN leven hangt niet af van of de zon wel of niet schijnt, of dat ik lekker op een terrasje een drankje nuttig, hoewel dat allemaal prima is.

Als je alleen daar de kwaliteit van het leven aan ophangt, ben je de meest betreurenswaardige van alle mensen zegt de apostel Paulus.
Als je geen enkel uitzicht hebt op het leven NA dit aardse leven, heb je er weinig van begrepen.
Ik denk ook dat veel mensen zich blind staren op de beperkingen van dit aardse leven,..... totdat men te maken krijgt met ernstige ziekten of de dood. Dan is het zitten op terrasjes slechts een utopie of een droom. Dat heeft m.i. weinig te maken met selectief lezen, dat wordt zo langzamerhand ook een cliché of een zwak motief om een post van iemand te weerleggen. Van "gelijk halen" is al helemaal geen sprake, integendeel.
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner
Fazal

03 apr 2016, 19:30

ineke-kitty schreef:De "kwaliteit" van MIJN leven hangt niet af van of de zon wel of niet schijnt, of dat ik lekker op een terrasje een drankje nuttig, hoewel dat allemaal prima is.

Als je alleen daar de kwaliteit van het leven aan ophangt, ben je de meest betreurenswaardige van alle mensen zegt de apostel Paulus.
Als je geen enkel uitzicht hebt op het leven NA dit aardse leven, heb je er weinig van begrepen.
Zal mij wel worst wezen.
Ik leef HIER en NU. Wat daarna volgt interesseert mij geen barst.
Dat is voor later, wanneer ik er niet meer ben!
En na dat tijdstip kan het mij zéér zéker àllemaal gestolen worden.
Ik heb er dus geen nood aan het leven na het aardse leven te begrijpen.
Ik heb het al moeilijk genoeg om dit aardse leven hier te begrijpen.
Ik begrijp zelfs niet dat er nog altijd mensjes bestaan die liever bij god zouden zijn, terwijl diezelfde god (volgens hen toch weer althans) hen het leven zou geschonken hebben, met de bedoeling het leven te beleven.
Maar goed, die bedoeling laat ik ook maar beter in het midden.
Och ja, misschien heeft hij dat gedaan om hen te beproeven!?
Ik wil in ieder geval zijn proefkonijn niet zijn! 8)