De psychologie van het 'rampenkapitalisme'

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

10 mar 2016, 17:03

YYZ schreef:
ebenhaezer schreef:Het gaat hier om geld , kapitaal , rijkdom , macht ! En dat heeft meestal psychologisch zeer grote invloed op de mens , het werkt aanstekelig , men verlangt er steeds meer van , dan toch bij de meeste mensen , en meestal werkt het niet veel goeds uit in zijn doen en laten , als dat het hele leven inneemt ! Ook God zag dit al gebeuren toen de mensheid in zonde viel , daarom zei Jezus dat het heel moeilijk zal zijn voor hen die op rijkdommen vertrouwen om in zijn Koninkrijk binnen te gaan ( Markus 10 : 24 ) . Dus mogen we eigenlijk van deze wereldmachten niets goeds verwachten , we zien nu al alles grondig bergafwaarts gaan , want hun macht sleept de hele mensheid naar beneden ( van psychologie gesproken ) ! Toch biedt Gods Woord de oplossing , niet leven voor onszelf maar voor de ander , dat schept een liefdevolle wereld en Vrede op aarde waarvoor ze eigenlijk geschapen werd . Ja , de keuze is aan ons , daar kregen we de vrijheid voor !
Het is vandaag als FC De Kampioenen, net voor WOII had men nagenoeg dezelfde herstelplannen op tafel liggen maar dat volstond niet om ze ook ten uitvoer te brengen. Vandaag horen we daar ook niets over, integendeel zelfs. Een mens begint zich stilaan toch vragen te stellen waar al die Christenen dan wel mee bezig zijn, niet?

Ho YYZ , ik zei wel dat het de HELE MENSHEID naar beneden sleept , en daar zijn ook de christenen bij !
Nooit gelezen wat de Bijbel daarvan zegt ? " zal er nog geloof gevonden worden " aan 't eind der tijden ? , dat gaat over ons ALLEMAAL toch ?
Onze vrije keuze richt zich te vaak naar het eigen ik , of is dat bij jou soms anders ?
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

10 mar 2016, 18:34

Toch geldt voor mij persoonlijk dat ik niet voor "de ander" leef.
Als kind van God ben je in Zijn dienst en leef je voor Hem. De volgorde is de Naaste ( Hij Die barmhartigheid aan jou heeft bewezen) en dan vervolgens de Huisgenoten Gods.
De Here Jezus zei zelfs dat Hij niet voor deze wereld bad, maar voor "hen die Gij Mij gegeven hebt".
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

10 mar 2016, 19:04

ebenhaezer schreef:Ho YYZ , ik zei wel dat het de HELE MENSHEID naar beneden sleept , en daar zijn ook de christenen bij ! Nooit gelezen wat de Bijbel daarvan zegt ? " zal er nog geloof gevonden worden " aan 't eind der tijden ? , dat gaat over ons ALLEMAAL toch ? Onze vrije keuze richt zich te vaak naar het eigen ik , of is dat bij jou soms anders ?
Misschien leuk binnen deze context, wie of wat zou die vrije keuze hebben in het licht van het onderstaande?

In zijn Meditationes de prima philosophia (1641) ontwikkelde hij het gedachte-experiment van het malin génie: "Is het niet mogelijk dat er een kwade geest bestaat die ervoor zorgt dat alles wat ik zie eigenlijk een soort bedrog is?" In deze vorm is het echter nog geen solipsisme, want het bestaan van zo'n kwade geest wordt nog aangenomen. Dit werk van Descartes gaf echter wel aanleiding tot het probleem van het solipsisme: "Is het niet mogelijk dat ik er zelf voor zorg dat alles wat ik zie eigenlijk een soort bedrog is?" Een moderne variant van dit gedachte-experiment is dat van de hersenen in een vat: "Misschien bestaat deze hele wereld rondom me niet, inclusief de andere personen, maar ben ik slechts een stel hersenen in een vat aangesloten op een computer die ervoor zorgt dat ik me inbeeld dat er hier een wereld en mensen rondom me lopen."

https://nl.wikipedia.org/wiki/Solipsisme

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

12 mar 2016, 18:50

Wilsophie schreef:Toch geldt voor mij persoonlijk dat ik niet voor "de ander" leef.
Als kind van God ben je in Zijn dienst en leef je voor Hem. De volgorde is de Naaste ( Hij Die barmhartigheid aan jou heeft bewezen) en dan vervolgens de Huisgenoten Gods.
De Here Jezus zei zelfs dat Hij niet voor deze wereld bad, maar voor "hen die Gij Mij gegeven hebt".

Wilsophie , je zegt het zelf toch door die volgorde : eerst de Naaste , dus God ; daarna de Huisgenoten Gods , ik weet niet juist of je daar de gelovigen mee bedoeld .
Dus toch leef je niet in de eerste plaats voor jezelf , maar voor de ander , zo bedoelde ik dat ook , wat niet uitsluit dat je ook goed voor jezelf moet zorgen .
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

12 mar 2016, 19:02

YYZ schreef:
ebenhaezer schreef:Ho YYZ , ik zei wel dat het de HELE MENSHEID naar beneden sleept , en daar zijn ook de christenen bij ! Nooit gelezen wat de Bijbel daarvan zegt ? " zal er nog geloof gevonden worden " aan 't eind der tijden ? , dat gaat over ons ALLEMAAL toch ? Onze vrije keuze richt zich te vaak naar het eigen ik , of is dat bij jou soms anders ?
Misschien leuk binnen deze context, wie of wat zou die vrije keuze hebben in het licht van het onderstaande?

In zijn Meditationes de prima philosophia (1641) ontwikkelde hij het gedachte-experiment van het malin génie: "Is het niet mogelijk dat er een kwade geest bestaat die ervoor zorgt dat alles wat ik zie eigenlijk een soort bedrog is?" In deze vorm is het echter nog geen solipsisme, want het bestaan van zo'n kwade geest wordt nog aangenomen. Dit werk van Descartes gaf echter wel aanleiding tot het probleem van het solipsisme: "Is het niet mogelijk dat ik er zelf voor zorg dat alles wat ik zie eigenlijk een soort bedrog is?" Een moderne variant van dit gedachte-experiment is dat van de hersenen in een vat: "Misschien bestaat deze hele wereld rondom me niet, inclusief de andere personen, maar ben ik slechts een stel hersenen in een vat aangesloten op een computer die ervoor zorgt dat ik me inbeeld dat er hier een wereld en mensen rondom me lopen."

https://nl.wikipedia.org/wiki/Solipsisme

Tja , dat is wel de wereld op zijn kop hé ! Dat men zichzelf iets kan wijsmaken , bestaat weldegelijk , maar iemand die gezond en nuchter is , weet echt wel wat hij ziet en waar hij staat ! Gezonde hersenen zijn als het goed is , wel in orde en dat is men zich wel goed bewust .
Wat dat Solipsisme betreft , ik denk dat een normaal mens zich dat niet zal laten wijsmaken , onzinniger kan haast niet !
Maar ja , dat hoort nu eenmaal bij deze ondergaande wereld !
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

13 mar 2016, 18:58

ebenhaezer schreef:Tja , dat is wel de wereld op zijn kop hé ! Dat men zichzelf iets kan wijsmaken , bestaat weldegelijk , maar iemand die gezond en nuchter is , weet echt wel wat hij ziet en waar hij staat ! Gezonde hersenen zijn als het goed is , wel in orde en dat is men zich wel goed bewust . Wat dat Solipsisme betreft , ik denk dat een normaal mens zich dat niet zal laten wijsmaken , onzinniger kan haast niet ! Maar ja , dat hoort nu eenmaal bij deze ondergaande wereld !
Een normaal mens?

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

20 mar 2016, 09:17

Gewoon rustig blijven en die Modern Debt Jubilee komt er vanzelf aan, hier omschreven als 'helikoptergeld'. Anders gezegd, het systeem blaast zichzelf op en wonderwel staat Draghi aan het roer, we zijn hem alvast dankbaar!!! Voorlopig is het nog tegen luchtkastelen strijden, het is doen alsof we van niets weten maar toch pretenderen iets van economie te kennen. Wat eenvoud vermag.

Peter Praet beweert ook dat de centrale bank in staat is om ‘helikoptergeld’ in te schakelen, met andere woorden, geld gewoon verdelen onder de burgers om de koopkracht te vergroten in de hoop zo de economie aan te zwengelen. Hoewel hij beweert dat dit in theorie perfect mogelijk is, is het echter wel een extreme manier om in te grijpen. De kans dat dit middel ingezet zal worden is bijzonder klein, eerst moeten de ‘traditionele’ methodes hard falen vooraleer dit in overweging wordt genomen.

http://beurs.com/2016/03/18/rente-nog-l ... ecb/107007

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

22 mar 2016, 14:10

Met bijpassend beeld, systeemwetenschappers trachten politiek te waarschuwen voor wat er nog gebeuren kan. Gelukkig geven ze ook alternatieven voor hoe het anders zou kunnen, dit is een kwestie van besluitvorming.
AfbeeldingBrussels Airport is rond 8 uur opgeschrikt door twee bomaanslagen. Daarbij zouden 11 doden zijn gevallen en tientallen gewonden. In de vertrekhal werd eerst geschoten en toen iets in het Arabisch geroepen. Pas daarna waren er twee ontploffingen. Dat melden verschillende getuigen volgens persbureau Belga. Het dreigingsniveau wordt opgetrokken naar niveau 4 voor heel België. Dat meldt de woordvoerder van minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon. Ook worden alle toegangswegen naar de regionale luchthavens gesloten.

http://www.welingelichtekringe...
Fazal

22 mar 2016, 19:13

Wilsophie schreef:Toch geldt voor mij persoonlijk dat ik niet voor "de ander" leef.
Als kind van God ben je in Zijn dienst en leef je voor Hem. De volgorde is de Naaste ( Hij Die barmhartigheid aan jou heeft bewezen) en dan vervolgens de Huisgenoten Gods.
De Here Jezus zei zelfs dat Hij niet voor deze wereld bad, maar voor "hen die Gij Mij gegeven hebt".
Ik leef voor mijzelf! Ik heb niets te maken met God! Bidden is uit den boze!
Alle godsdiensten mogen van mij de pot op! Het is al altijd gebleken, dat eender welke godsdienst, erop uit is om degenen die het niet eens zijn met hun geloof(sic!) te vernietigen.

Ze zijn dus àllemaal, gevaarlijk voor de mensheid!

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

23 mar 2016, 13:36

Fazal schreef:Ik leef voor mijzelf! Ik heb niets te maken met God! Bidden is uit den boze! Alle godsdiensten mogen van mij de pot op! Het is al altijd gebleken, dat eender welke godsdienst, erop uit is om degenen die het niet eens zijn met hun geloof(sic!) te vernietigen. Ze zijn dus àllemaal, gevaarlijk voor de mensheid!
Eén zwaluw brengt ons de lente, het zijn de volgelingen die er een hittegolf van maken. :wink:
Fazal

23 mar 2016, 15:17

Ik vraag mij af wanneer die lente nu eindelijk eens gaat komen.
Alleen de zgn vluchtelingen vinden nog het Noorden, en het lijkt er op dat de zwaluwen het Noorden niet meer vinden.

Als ze het willen vinden, hoeven ze nochtans gewoon maar de bootjes op de Middellandse Zee te volgen. Maar ja, dan is het niet moeilijk dat ze wat later aankomen. En als zij dan ook nog asiel dienen aan te vragen, dan verwacht ik hen dan ook niet vroeger dan zo ongeveer ergens in september. :?

Wat die hittegolf betreft, die hebben gisteren al gehad, in Zaventem. :cry:

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

23 mar 2016, 17:26

Fazal schreef:Ik vraag mij af wanneer die lente nu eindelijk eens gaat komen. Alleen de zgn vluchtelingen vinden nog het Noorden, en het lijkt er op dat de zwaluwen het Noorden niet meer vinden. Als ze het willen vinden, hoeven ze nochtans gewoon maar de bootjes op de Middellandse Zee te volgen. Maar ja, dan is het niet moeilijk dat ze wat later aankomen. En als zij dan ook nog asiel dienen aan te vragen, dan verwacht ik hen dan ook niet vroeger dan zo ongeveer ergens in september. :? Wat die hittegolf betreft, die hebben gisteren al gehad, in Zaventem. :cry:
Vrees bestaat dat er een aantal kunstmatige beperkingen worden opgelegd, dan krijg je van die vreemde kronkelwegen waar een mens zich over afvraagt waar het nu eigenlijk allemaal om gaat. Laat ons hopen dat we snel die beperkingen mogen afleggen, als Politiek het wil. Sorry, 'als God het wil' moeten we zeggen om erbij te horen. :arrow:

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

05 apr 2016, 17:36

Wellicht is ondertussen iedereen in de ban van die Panama Papers? De psychologie van het rampenkapitalisme of is er meer aan de hand? Iets met die Mammon te maken?

In dit artikel een aantal woorden over de zogeheten Panama Papers, het resultaat van een onderzoek van ruim vierhonderd journalisten van meer dan honderd internationale media. Het is gebaseerd op meer dan 11,5 miljoen documenten, e-mails en spreadsheets uit de gelekte administratie van een juridisch advieskantoor in Panama, namelijk Mossack Fonseca & Co. Is hiermee de grens van het fatsoen bereikt?

https://biflatie.nl/artikelen/media-art ... s-bereikt/

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

05 apr 2016, 20:15

Daarom maakt één zwaluw juist nog GEEN lente.
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

05 apr 2016, 20:21

Wilsophie schreef:Daarom maakt één zwaluw juist nog GEEN lente.
Dat is een gekende, en doorgaans maken de volgelingen er een hittegolf van. :wink: